Dator för video/bild redigering i första hand

Permalänk

Dator för video/bild redigering i första hand

Hej på er Sweclockers dags att inhandla en ny dator, den gamla har min grabb fått ta över.
Jag och min fru använder datorn en hel del till att redigera videos och foton viss spelande blir det men inga avancerade spel.
Det program vi använt oss av är Pinnacle studio för redigering, men har funderat att köpa och testa Adobe Photoshop Elements 15 och Premiere Elements 15
Jag har länkat en korg från webbhallen som jag skulle gärna vilja ha kommentarer synpunkter om dom delar som jag plockat ihop.

PS. En skärm kommer nog att behövas också några förslag?
Tack på förhand

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=251605q1,225844q...

Permalänk
Avstängd

@pokerman39: Prisvärd och större SSD,Webhallen varukorg

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Okej tack peppar2014, varukorgen är uppdaterad med den SSD disken du föreslog. Några andra förslag någon..?

Webhallen varukorg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Skippa det dyra ASUS grafikkortet, MSI kortet jag länkade duger.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk

Hej Peppar2014

Varför jag valde Asus kortet i stället för MSI kortet är att få webhallens erbjudande ihop montering av datorn för 1kr istället för 699kr
(moderkort+grafikkort från Asus) =1kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerman39:

Hej Peppar2014

Varför jag valde Asus kortet i stället för MSI kortet är att få webhallens erbjudande ihop montering av datorn för 1kr istället för 699kr
(moderkort+grafikkort från Asus) =1kr

1kr gäller även med övriga tillverkare, se min tidigare kundvagn. Kör förslagsvis på mitt paket, men byt ut SSD:n till en Samsung 850 evo 500GB om du så önskar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

1kr gäller även med övriga tillverkare, se min tidigare kundvagn. Kör förslagsvis på mitt paket, men byt ut SSD:n till en Samsung 850 evo 500GB om du så önskar.

Ja jag såg det... men den uppfattning jag fick var just att det bara gällde Asus, Märkligt
En fråga, du har valt en 750w agg behövs det verkligen till den här datorn?

Permalänk
Skrivet av pokerman39:

Ja jag såg det... men den uppfattning jag fick var just att det bara gällde Asus, Märkligt

Nej, det är ett väldigt energisnålt system, 500w+ nätagg av bra kvalitet är mer än tillräckligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerman39:

Nej, det är mest för att boosta försäljningen utav ASUS grafikkort. Vilket normalt sett är dyrare än övriga tillverkare, speciellt deras strix serie.

Du behöver inga 750w, men nätaggregat i premiumklassen vilket är nätaggregat som håller hög kvalité har en högre prisbild och kostar runt 990kr för 550w och uppåt.

Visa signatur

Permalänk

Okej, ja jag vet inte så mycket vilka grafikkort som man ska använda för mina ändamål. Jag såg att du hade lagt i ett 750w nätagget i din varukorg och jag hade lagt ett 650w. Just därför undrade jag om det verkligen behövdes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerman39:

Okej, ja jag vet inte så mycket vilka grafikkort som man ska använda för mina ändamål. Jag såg att du hade lagt i ett 750w nätagget i din varukorg och jag hade lagt ett 650w. Just därför undrade jag om det verkligen behövdes

Det är en prisskillnad på 50kr, känns dumt att inte välja ett 750w nätaggregat.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Det är en prisskillnad på 50kr, känns dumt att inte välja ett 750w nätaggregat.

Ja 50kr är inte mycket kan jag hålla med om
En fråga till, duger grafikkortet gtx1050 är det likartat som gtx960 var eller är 1050 ett strå bättre? Såg att webhallen hade ett MSI GeForce GTX 1060 3GB OC för 2390kr är det onödigt? 700kr dyrare än det kortet som du valt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerman39:

Ja 50kr är inte mycket kan jag hålla med om
En fråga till, duger grafikkortet gtx1050 är det likartat som gtx960 var eller är 1050 ett strå bättre? Såg att webhallen hade ett MSI GeForce GTX 1060 3GB OC för 2390kr är det onödigt? 700kr dyrare än det kortet som du valt.

Beror helt på hur länge du är villig att vänta, vissa GTX 1060 3GB kort kan nog sjunka ner till under 2000kr under mellandagsrean. Prestandamässigt motsvarar ett GTX 1050 Ti förra generationens GTX 960, dock är ett GTX 1050 Ti någon procent snabbare. Nackdelen med GTX 1050/1060 är att de saknar SLI stöd, till skillnad ifrån GTX 900 serien.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Beror helt på hur länge du är villig att vänta, vissa GTX 1060 3GB kort kan nog sjunka ner till under 2000kr under mellandagsrean. Prestandamässigt motsvarar ett GTX 1050 Ti förra generationens GTX 960, dock är ett GTX 1050 Ti någon procent snabbare. Nackdelen med GTX 1050/1060 är att de saknar SLI stöd, till skillnad ifrån GTX 900 serien.

Jo så är det nog att dom kanske sänker det något under mellandagsrean, men det klart man kan nog vänta hur länge som helst så kommer det något nytt också. Man måste också komma till skott och bestämma sig
Det där med med SLI lär nog inte hända mig är jag nog rätt så säker på. Är inte det mer för spel man har dubbla grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerman39:

Jo så är det nog att dom kanske sänker det något under mellandagsrean, men det klart man kan nog vänta hur länge som helst så kommer det något nytt också. Man måste också komma till skott och bestämma sig
Det där med med SLI lär nog inte hända mig är jag nog rätt så säker på. Är inte det mer för spel man har dubbla grafikkort.

Om programmet har stöd kan du använda dubbla grafikkort till renderingar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Om programmet har stöd kan du använda dubbla grafikkort till renderingar.

Okej, ja det vet jag inte om dom programmen stödjer det iof.
Såg att Inet nu också erbjuder fri montering fram till 13dec har du någon erfarenhet av webhallen och Intes monteringar?
Tänkte om Inet är ett strå vassare att bygga datorer i så fall hitta ett paket i från dom i stället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerman39:

Okej, ja det vet jag inte om dom programmen stödjer det iof.
Såg att Inet nu också erbjuder fri montering fram till 13dec har du någon erfarenhet av webhallen och Intes monteringar?
Tänkte om Inet är ett strå vassare att bygga datorer i så fall hitta ett paket i från dom i stället

Nej, jag är tillräckligt erfaren så jag monterar ihop mina datorer själv och gjort så i närmare 12år. Hos Inet kan du inte använda snabbare minnen än 2133MHz och blir låst till en OEM licens.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Nej, jag är tillräckligt erfaren så jag monterar ihop mina datorer själv och gjort så i närmare 12år. Hos Inet kan du inte använda snabbare minnen än 2133MHz och blir låst till en OEM licens.

Jo jag förstod det nog, men ville kolla om du hade koll ändå. Ja då verkar det som att webhallen vore det bästa alternativet trots allt. För 1kr kan dom få bygga så får jag systemgaranti i 2år och ett Windows som inte är ett OEM.