Fått orderbekräftelse, men misstänker att jag inte kommer att få varan. Vilka rättigheter har jag?

Permalänk

Fått orderbekräftelse, men misstänker att jag inte kommer att få varan. Vilka rättigheter har jag?

Hej

Jag har blivit lurad av ett stort företag som säljer över hela världen (vill inte outa det just nu).

Grejen sålde de för 25 kronor, den kostar annars runt 150 kronor. Jag vet med mig att detta företaget ofta kör med sådana fulingar som att de har en vara för sådant extremt billigt pris, sedan visar det sig att de inte har i lager eller så skyller de på att det var "deras återförsäljare" som inte hade varan i lager och givetvis har man som kund godkänt det i köpvillkoren att detta kan ske....

Hur som helst, det var nu 2 veckor sedan jag beställde dessa produkterna OCH det som är det mest angelägna är att jag pratade med kundtjänst på det gällande företaget, förhörde mig om det verkligen var det priset, varpå de svarade att det var, sedan så sade de att de skulle dubbelkolla med sin återförsäljare om det priset stämde och det gjorde det, jag lade en order på 50 stycken och har betalat det (de har inte dragit pengar från paypal, bara reserverat det....).

Jag tänkte höra av mig till dessa på måndag, blir så grymt less på sådant, men eftersom jag har chatten från kundtjänst, så borde jag inte kunna använda det? Jag vet att det är många andra drabbade då jag läst på prisjakt och kanske skulle man kunna gå vidare med detta på något sätt??

§3.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Nä, de e kört. Bara o släppa.

Permalänk

Du har godkänt i köpvillkoren, sålänge de annullerar ordern och betalar tillbaks kan du nog inte göra mycket. Om de tar betalt och du inte får någon vara kan du nog anmäla till arn eller dylikt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk

Hur har dom lurat dig? Att varan ej var i lager? Du sa själv att du som kund godkänt de i köpvillkoren, har du inte läst dem så är det inte deras problem.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

Den här meningen förbryllar mig: (de har inte dragit pengar från paypal, bara reserverat det....).
Om du inte har betalat för nånting kan dom knappast ha lurat dig? Du skriver ju själv att pengarna inte har dragits utan bara reserverats? I så fall tas nog reservationen bort om dom inser att dom inte kan leverera varorna.
Lurad, blåst, ripped off kalla det vad du vill...är man föst efter man genomfört ett köp och sen inte får någonting. Ser inte riktigt relevansen i det hela.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av sharadkingboy:

Hej

Jag har blivit lurad av ett stort företag som säljer över hela världen (vill inte outa det just nu).

Grejen sålde de för 25 kronor, den kostar annars runt 150 kronor. Jag vet med mig att detta företaget ofta kör med sådana fulingar som att de har en vara för sådant extremt billigt pris, sedan visar det sig att de inte har i lager eller så skyller de på att det var "deras återförsäljare" som inte hade varan i lager och givetvis har man som kund godkänt det i köpvillkoren att detta kan ske....

Hur som helst, det var nu 2 veckor sedan jag beställde dessa produkterna OCH det som är det mest angelägna är att jag pratade med kundtjänst på det gällande företaget, förhörde mig om det verkligen var det priset, varpå de svarade att det var, sedan så sade de att de skulle dubbelkolla med sin återförsäljare om det priset stämde och det gjorde det, jag lade en order på 50 stycken och har betalat det (de har inte dragit pengar från paypal, bara reserverat det....).

Jag tänkte höra av mig till dessa på måndag, blir så grymt less på sådant, men eftersom jag har chatten från kundtjänst, så borde jag inte kunna använda det? Jag vet att det är många andra drabbade då jag läst på prisjakt och kanske skulle man kunna gå vidare med detta på något sätt??

Om du beställt 50 st beställde du kanske fler än de hade på lager så de måste vänta in att de kommer igen innan de kan skicka. Eller hur är det du menar de lurat dig?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Grejen är väl den att jag förfrågade mig dubbelt, om dels priset som de bekräftade stämde och dessutom om de hade så de kunde skicka produkten varvid de dubbelkollade med sin försäljare och bekräftade även där, att de hade produkten och om jag gjorde beställning direkt så skulle de leverera......

Känner att även de borde ha en skyldighet och ta ansvar!?

Och att de i detta fallet reserverat pengarna (tror jag iaf, det står så på mitt kontoutdrag på Santander som jag knutit till PayPal), men jag får betala Santander iaf, så nog kan jag se det som att de har mina pengar, gör ju att jag inte kan använda dessa, vilket i princip är detsamma som att de fått pengarna..... Jag frågade tydligt angående antalet och de lovade de kunde leverera beställd mängd.

och vad det är för produkt är inte relevant så sätt, utan huruvida de är skyldig att fullfölja en order som de har skriftligen utlovat att de kan?!

Permalänk
Medlem

Väldigt intresserad av vad det är du ska bunkra upp 50st av

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Lurad skulle du varit om företaget hade behållit pengarna men blåst dig på varorna. De kanske trodde att de kunde leverera men sen visade det sig att det inte gick att få fram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@sharadkingboy: kostade den 25:- och liknande 150:- så kan jag garantera att deras underleverantör skickar varorna på beställning från Kina. Du får nog vänta 1-3veckor tills innan du har dem.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy: De har ingen skylldighet att leverera innan ni har ingått i ett avtal. Det skulle väll antagligen vara när du får en orderbekräftelse och pengar har bytt hand. Det är vanligt att företag säljer ut en vara för reducerat pris tills lagret är slut. De reserverar sig för att deras kundtjänst eller lagerstatus kan vara missvisande.

Du la en beställning och när de skulle packa din order visade det sig att de inte fanns tillräckligt med varan du beställt. Då medelar de dig om det. Mest troligt inget du eller dem kan göra åt saken. De har antagligen inget intresse av att beställa in mer av just den varan.

Permalänk
Medlem

Har du en orderbekräftelse? Avtal är avtal och saker som "förbehåller oss för fel" är minimalt påverkande (lagar styr mer vad som gäller vid konsumentköp), undantagen är saker som där priset bör förväntas vara fel etc men iom att du har bevis på att du dubbelkollat så tycker jag du ska stå på dig om du har en bekräftelse vilket du borde ha om de reserverat pengar.

EDIT:
Tror jag vet vilket företag du pratar om och haft liknande strul med dem, det är bara stå på sig, det kan ta lite tid men du kommer nog få dina grejer, glöm inte heller att om de har andra återförsäljare på sin sida så är det fortfarande dem du gör ditt köp med, speciellt om det står deras föratagsnamn på ordrar, dragning av pengar etc.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem

Om du beställt 50 st så kanske det är du som försökt missbruka erbjudandet eller skulle det kunna vara normalt att köpa 50 st ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej jag inser det nu, a ja, är inte mer än drygt 1500 kronor, men ändå. Lurad anser jag att jag blivit, då de utlovat något som de inte kunnat hålla (troligen så hade de inte ens produkten från början, MEN när de så tydligt skrev att om jag beställde det omgående, vilket jag också gjorde, så skulle det inte vara problem att leverera.....).

Jag har fått ett beställningserkännande, men visst, de har tydligen full rättighet att kräva mig på pengar om jag inte betalar inom 20 dgr, på samma gång som de frånsäger sig all skyldighet om att fullfölja en beställning.....

A ja, företaget heter Staples , Staples.se och de sålde ut minneskort 64gb micro sdhc för 24,78 kr/st ex moms, och jag köpte 50 stycken, förfrågade mig även om detta var möjligt eller om det var kampanj typ max en per person, men de sade att det inte var några problem.

Men jag lägger ner detta nu, kommer givetvis ge sämsta betyg på prisjakt, för det är helt åt helvete att företag kan göra så här, gång på gång och det är ingen tillfällighet när det sker så systematiskt, dåligt!!!!

Ps. de hade även usb stickor som de sålde extremt billigt tänkt köpa även dessa, men då sade de att dessa var slut, men att de andra korten fortfarande fanns... Ds

Permalänk
Medlem

Har du fått en orderbekräftelse?

Eller har du bara fått en bekräftelse på att du lagt en order?

Tyvärr är det företaget känt för att vägra leverera.

Permalänk
Medlem

Prata inte med deras support. Prata med supportens chefs chef. Och ta personers namn, både för och efternamn. Det är då grejer händer.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Glis:

Har du fått en orderbekräftelse?

Eller har du bara fått en bekräftelse på att du lagt en order?

Tyvärr är det företaget känt för att vägra leverera.

Hat fått något de kallar för ordererkännande?? Och står att de återkommer med spårningsnummer när de skickar det..... Var 26'e November jag beställde

Har du också haft strul med dem?

Skrivet av talonmas:

Prata inte med deras support. Prata med supportens chefs chef. Och ta personers namn, både för och efternamn. Det är då grejer händer.

Okej, hur finner man dessa? Tror inte efternamn stod med på chatten dock..... Har du haft liknande strul?

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Har du en orderbekräftelse? Avtal är avtal och saker som "förbehåller oss för fel" är minimalt påverkande (lagar styr mer vad som gäller vid konsumentköp), undantagen är saker som där priset bör förväntas vara fel etc men iom att du har bevis på att du dubbelkollat så tycker jag du ska stå på dig om du har en bekräftelse vilket du borde ha om de reserverat pengar.

EDIT:
Tror jag vet vilket företag du pratar om och haft liknande strul med dem, det är bara stå på sig, det kan ta lite tid men du kommer nog få dina grejer, glöm inte heller att om de har andra återförsäljare på sin sida så är det fortfarande dem du gör ditt köp med, speciellt om det står deras föratagsnamn på ordrar, dragning av pengar etc.

Var det Staples som gällde även i ditt fall?

Permalänk
Medlem

Hur ser chatten ut? Vad dom skrivit där är ju också intressant!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Hur ser chatten ut? Vad dom skrivit där är ju också intressant!

Har pm dig den

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy: Ah nä annat bolag men som sagt tycker du ska stå på dig om du har en bekräftelse.

Annat bolag som gör liknande saker eller iaf gjorde under samma tid förra året

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

För de priset så hade jag också köpt på mig några

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Hat fått något de kallar för ordererkännande?? Och står att de återkommer med spårningsnummer när de skickar det..... Var 26'e November jag beställde

Har du också haft strul med dem?

Det jag menar är att du borde få ett mail direkt när du lägger order, som bekräftelse på att du lagt order. Sedan få en manuell orderbekräftelse.

Jag har aldrig köpt något där. Men var flera härifrån som beställde billiga stolar, och dessa levererades naturligtvis inte. Hade listat "jättebilliga" Lexar S75 förut, långt under tillverkningskostnad.

Priserna på hemsidan, och i orderbekräftelse, ska inte uppfattas som ett erbjudande att sälja varan för priset som är på hemsidan och orderbekräftelse. Enligt affären själv. Du har alla skyldigheter när du trycker beställ men affären har själva inga skyldigheter.

"Mottagandet av en e-orderbekräftelse är helt enkelt ett erkännande av att vi har mottagit din förfrågan om order och utgör inte ett erbjudande att sälja. Vi förbehåller oss rätten att begränsa mängden av något objekt som säljs, eller förbjuda en försäljning helt och hållet, inklusive men inte begränsat till att förbjuda försäljning till återförsäljare."

"3.1 Alla erbjudanden och kampanjer på webbplatsen är utan förpliktelser om inte annat anges. Genom att klicka på "beställ" på webbplatsen ger du ett bindande erbjudande om att köpa produkterna i din varukorg. När du har avslutat betalningsprocessen på webbplatsen får du ett e-postmeddelande som bekräftar att din beställning har mottagits. Alla beställningar ska godkännas av Staples och avtalet mellan dig och Staples träder inte i kraft förrän Staples har bekräftat mottagandet av din beställning genom att skicka en orderbekräftelse via e-post..."

Har du fått den andra orderbekräftelsen så kan dom inte bara backa ur. Har affären inte skickat ut någon andra orderbekräftelse så är det lättare för affären att backa ur. Har affären inte släppt reserveringen på betalningen och inte kontaktat dig om att avboka ordern så kanske du kan hävda rätt.

Permalänk
Skrivet av Glis:

Det jag menar är att du borde få ett mail direkt när du lägger order, som bekräftelse på att du lagt order. Sedan få en manuell orderbekräftelse.

Jag har aldrig köpt något där. Men var flera härifrån som beställde billiga stolar, och dessa levererades naturligtvis inte. Hade listat "jättebilliga" Lexar S75 förut, långt under tillverkningskostnad.

Priserna på hemsidan, och i orderbekräftelse, ska inte uppfattas som ett erbjudande att sälja varan för priset som är på hemsidan och orderbekräftelse. Enligt affären själv. Du har alla skyldigheter när du trycker beställ men affären har själva inga skyldigheter.

"Mottagandet av en e-orderbekräftelse är helt enkelt ett erkännande av att vi har mottagit din förfrågan om order och utgör inte ett erbjudande att sälja. Vi förbehåller oss rätten att begränsa mängden av något objekt som säljs, eller förbjuda en försäljning helt och hållet, inklusive men inte begränsat till att förbjuda försäljning till återförsäljare."

"3.1 Alla erbjudanden och kampanjer på webbplatsen är utan förpliktelser om inte annat anges. Genom att klicka på "beställ" på webbplatsen ger du ett bindande erbjudande om att köpa produkterna i din varukorg. När du har avslutat betalningsprocessen på webbplatsen får du ett e-postmeddelande som bekräftar att din beställning har mottagits. Alla beställningar ska godkännas av Staples och avtalet mellan dig och Staples träder inte i kraft förrän Staples har bekräftat mottagandet av din beställning genom att skicka en orderbekräftelse via e-post..."

Har du fått den andra orderbekräftelsen så kan dom inte bara backa ur. Har affären inte skickat ut någon andra orderbekräftelse så är det lättare för affären att backa ur. Har affären inte släppt reserveringen på betalningen och inte kontaktat dig om att avboka ordern så kanske du kan hävda rätt.

Först fick jag ett "tack för din beställnin" mail och sedan fick jag ett mail de kallar för ordererkännande?! Sedan skrev de att de skulle återkomma så jag kunde spåra paketet när det blev skickat....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Först fick jag ett "tack för din beställnin" mail och sedan fick jag ett mail de kallar för ordererkännande?! Sedan skrev de att de skulle återkomma så jag kunde spåra paketet när det blev skickat....

Men har du fått en "riktig" orderbekräftelse, alltså både första "tack för din beställning" och sedan en orderbekräftelse, så har du ett bindande avtal. Då kan inte affären vägra leverera, om det inte finns en bra anledning till det. Och det ställs ganska långtgående krav på vad som är en bra anledning, att priset dom sålde varan för är under deras inköpspris, t.ex., är inte en tillräcklig anledning.

Som det står i villkoren;

"... Alla beställningar ska godkännas av Staples och avtalet mellan dig och Staples träder inte i kraft förrän Staples har bekräftat mottagandet av din beställning genom att skicka en orderbekräftelse via e-post..."

Alltså avtalet uppkommer när du får en andra orderbekräftelse. Sen vet jag inte varför det står olika ord i eposten och på hemsidan...

EDIT: Alltså det är samma villkor för "nästan alla" affärer på internet. Avtalet uppkommer vid en andra orderbekräftelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Hat fått något de kallar för ordererkännande?? Och står att de återkommer med spårningsnummer när de skickar det..... Var 26'e November jag beställde

Som jag nyligen skrivit i en liknande tråd, så finns det ett fåtal kriterier som bör finnas för att ditt mail ska anses som en orderbekräftelse (och därmed ett ingånget avtal). Från ARN 2007-8330:

Citat:

Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts.

Om denna informationen finns i ditt mail är det att anse som ett avtal. Ett kan man inte bryta hur som helst. Det kan till och med handla om att de måste ersätta dig med någon likvärdig vara (om denna produkt inte kommer återfås i lager inom rimlig tid). Huruvida de har dragit eller endast reserverat pengarna (eller inte gjort något alls), påverkar inte huruvida ett avta ingåtts eller ej.

Jag har dock inte uppfattat vad de har meddelat dig. Är varan slut och 0 produkter skickats, har du bara fått ett mindre antal, eller har du inte hört något än och förutsätter det värsta? Har du varit i kontakt med säljaren sedan beställningen lades?

Edit: Att de förbehåller sig rätten att göra ändringar till höger och vänster i sina köpvillkor kan inte på något sätt ge dem rätten att häva avtalet, alltså tvärtom mot vad de flesta andra skriver här i tråden. Kommentarer som, "det står i villkoren, det är din skyldighet att läsa dem", visar bara att personen i fråga inte känner till Konsumentköplagen...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tramsinlägg raderad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

64gb micro sdhc för 24,78 kr/st ex moms

så du betala ingen moms menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Nej jag inser det nu, a ja, är inte mer än drygt 1500 kronor, men ändå.

25 x 50 = 1250 som inte är drygt 1500.
Om du vill häva köpet kan du instruera Paypal att inte betala ut pengarna och sedan avbeställa.
Annars kan du instruera Paypal att betala ut pengarna först när varan bevisligen kommit till dig,
d.v.s. när företaget visar att varan skickats och kvitterats ut från utlämningsstället.
Det brukar dessutom vara default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

så du betala ingen moms menar du?

Inte så säker på att det är relevant, men 50st, för det priset, ska man antagligen använda I verksamheten, eller sälja vidare. I båda fallen kommer företaget som köper in dem dra av momsen. Det är väl ungefär det enda som är relevant information i sammanhanget dock. "ex moms" är ganska talande, och anger att man inte köpt dem här som privatperson.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.