Bottnat baselement | TDL RTL 2

Permalänk

Bottnat baselement | TDL RTL 2

Mina vänner råkade bottnade ett av baselementen i mina TDL RTL 2 högtalare och nu vet jag inte hur jag ska göra för att fixa eller vart jag kan köpa ett nytt likadant baselement. Jag kan inget/lite om högtalare.

Bilder på de baselement som hade bottnat:

Om ni har någon lösning på mitt lilla problem så blir jag glad för svar, eller bara information om det

Permalänk
Medlem

Hej! Finns inte TDL kvar så är det väl vara höra av sig till dom för hjälp. Eller så prövar du hifikit dom har ganska bra koll på högtalare.
Mvh

Visa signatur

Rubbe

Permalänk

@rubbe: Jo, tack jag ska försöka med båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubbe:

Hej! Finns inte TDL kvar så är det väl vara höra av sig till dom för hjälp. Eller så prövar du hifikit dom har ganska bra koll på högtalare.
Mvh

Japp, Hifikit borde kunna hjälpa välja ut ett lämpligt utbyteselement, alternativt reparera de du redan har. Hur gick skadan till?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

@Ekner: Jag skulle tro att min förstärkare är för stark och de körde med för hög volym med en låt som var väldigt bas intensiv send hörda man hur det kom ett skrapande ljud från ena högtalaren.

Permalänk
Rekordmedlem

TDL finns väl inte kvar som märka längre och frågan är vem som sitter på ev reservdelar eller rättigheter, Det finns nog 2 sätt att lösa det, man kan mäta upp det hela elementet i den andra högtalaren och se om det finns nått med samma T/S parametrar elelr om det går att bygga om ett element eller liknade.
Man kan försöka leta reda på någon som vet vem som har delar eller kontakter med de som gjorde dem från början.
Du skulle kunna fråga dessa >
http://www.wilmslow-audio.co.uk/
Det kan kanske fungera med nån fråga på Faktiskt också, det kan ju även finnas nån som sitter på delar i Sverige.
www.faktiskt.se
Det finns minst 2 till som konstruerat transmission line i Sverige som kanske vet nått mer detaljerat om TDL, Audiotronic (Bo Bengtsson numera Transmission Audio ) och Jan Stridbeck, hans son driver numera Harmony Design.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Tack, jag har prövar att skicka ett mail till dom och även frågat på faktiskt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lolakkalol:

@mrqaffe: Tack, jag har prövar att skicka ett mail till dom och även frågat på faktiskt

Kom att tänka på att du bor nära Hifiguru också, de är en av de större online beg butikerna och de kanske vet nån som har nån beg trasig så det går att bygga ihop en hel eller har hört nåt... kan vara värt att fråga om de kan hjälpa till. www.hifiguru.se
Det är inte omöjligt att tex Jämtljud i Östersund har sålt TDL och du kunde ju även annonsera på www.hifimagasinet.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Qaffe
Inte helt insatt i hur en TL hanterar lägre frekvenser men kan tycka att det likt ett bakladdat horn bör tappa allt stöd under gränsfrekvens?

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolakkalol:

Mina vänner råkade bottnade ett av baselementen i mina TDL RTL 2 högtalare och nu vet jag inte hur jag ska göra för att fixa eller vart jag kan köpa ett nytt likadant baselement. Jag kan inget/lite om högtalare.

Bilder på de baselement som hade bottnat:

http://i.imgur.com/t0XJBeM.jpg

http://i.imgur.com/jRTi1tz.jpg

http://i.imgur.com/zwngLM3.jpg

Om ni har någon lösning på mitt lilla problem så blir jag glad för svar, eller bara information om det

Hej!

Jag förstår inte vad det är jag ska se på bilden. Ska inte element klara att bottna utan att ta skada? Har kondelen fastnat i magneten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@OllO: Då man spelar musik eller trycker på bas elementet så ger den av sig ett skrapande ljud. Mer än så vet jag inte så jag antog att de hade bottnat ur

Permalänk
Fyndjägare

Vilken förstärkare användes?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är spolen bränd av för hög effekt under för lång tid (mer än enstaka sekunder) och då koksar isoleringen på tråden och limmet som håller fast det hela och röret den sitter på ändrar form av värmen då det ofta är av papper eller fiber, blir sned och det börja skrapa - det räcker att det ändrar form inom någon och några 1/10-dels mm för att det skall börja skrapa.

Med största sannolikhet så handlar det om att hitta nytt ersättningselement - skaffa 2 då den andra förmodligen också har blivit överhettad men inte såpass att det skrapar märkligt ännu.

Kolla att diskanterna också fungera, dom är väldigt lätt att driva sönder om förstärkaren är lite mindre och folk har dragit på så mycket att den klipper - och då går alla övertoner rakt igenom diskanten...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tha_Car:

@Qaffe
Inte helt insatt i hur en TL hanterar lägre frekvenser men kan tycka att det likt ett bakladdat horn bör tappa allt stöd under gränsfrekvens?

Ja ungefär, jag är dålig på teorierna för TL men vet via praktik att konutslagen blir enorma under avstämningen så effekttåligheten bli minimal innan elementen bottnar.

Att grovkolla hur "skadad" en talspole är är inte så svårt, resistansmät, kolla om den rör sig fritt i magnetgapet och prova att driva elementet löst med låg effekt från en tongenerator och lyssna efter oljud, det brukar höras tydligt om lindningarna skrapar i eller nått trådvarv lossnat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.