[Poll] Vilken VOIP använder du? :)

Permalänk
Moderator
Moderator

[Poll] Vilken VOIP använder du? :)

Tjena!

Utvecklingen går framåt, E-Sport är på uppgång och lagspel är enormt roligt. Äntligen har vi lite fler alternativ till gamla lösningar, konkurrens är bra!

Så, vilken VOIP* använder ni idag? Kör ni mellan kompisgäng eller letar ni nya kontakter inom spelande? Hur hittar ni dem?

* Voice-Over-Internet-Protocol

Det är flerval, teckna i alla du använder.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

I WoW-guildet kör vi på en TS3-servar, men jag förespråkar övergång till Discord som jag använder lite vid sidan av

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Inaktiv

Jag kör en Mumble server 24/7 på min Raspberry Pi. Det funkar perfekt för mig och mina vänner.

Jag testade Discord för ett tag sedan. Jag hämtade hem programmet då jag inte ville stänga av hårdvaruacceleration i webbläsaren. Det gick kort sagt inte att stänga av programmet helt. Discord valde att hela tiden bevaka och samla in min personliga data. Vilket fick mig att direkt avinstallera spionprogramet Discord.

Permalänk
Medlem

Mina kompisar har kört teamspeak sedan TS2. Det är först nu vi alla börjar gå över till Discord (förutom dom som är mest envisa och kör TS3)

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Moderator
Moderator

Intressant, teamspeak och Discord ligger tämligen jämt.

Undrar när man egentligen började med VOIP och vad som var startskottet inom spelvärlden? Får kollas upp!

Edit: Lite googling och minnesjoggning så dök detta upp!

Citat:

VoIP started with a company called VocalTec in 1995. They pioneered the first widely available Internet phone. It was called, quite simply, InternetPhone. It allowed one Internet user to call another, and it connected to the speakers and a microphone. No video was available at the time, and the setup required that both users be on the same software.

In 1996, Internet voicemail applications came to life. Users could send voicemails over the Internet to the destination phone. This was also fraught with complications such as poor sound quality, periods of silence, and loss of connection. In the same year, VocalTec announced their Internet phone software in conjunction with Microsoft NetMeeting.

...

Minns faktiskt att jag använde InternetPhone för att prata med någon i USA, kan ha varit -97.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem

finns inte ventrilo längre?... de var tider de

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Med IRL vänner och familj blir det Skype, randoms på internet så blir det Discord.

Skrivet av Lan:

Intressant, teamspeak och Discord ligger tämligen jämt.

Undrar när man egentligen började med VOIP och vad som var startskottet inom spelvärlden? Får kollas upp!

Förr brukade vi sitta med vanliga hemtelefon och prata med varandra när vi spelade, gratis samtal så bara och prata tills du inte orkade mer.

Permalänk
Medlem

använde Dolby Axon tills det lades ned i början på december, valde mellan Discord och Curse, det blev självklart Curse

väldigt många som använder discord verkar det som

Permalänk

La min röst på Discord. Tänkte ev. kryssa i skype och ts men skype används bara när jag lirar med några från jobbet som inte är så nördiga..

Annars startas Discord upp med datorn och polare + mig brukar vara relativt aktiva om kvällarna Vi brukar faktiskt inte lira samma spel men sitta där och tjattra ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treangar:

använde Dolby Axon tills det lades ned i början på december, valde mellan Discord och Curse, det blev självklart Curse

väldigt många som använder discord verkar det som

Discord är smidigt då man inte behöver installera nått, bara att köra i webbläsaren.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av pellle87:

finns inte ventrilo längre?... de var tider de

Ops, glömde ventrilo i pollen! Klantigt av mig, går tyvärr inte att lägga till i efterhand.

My bad!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har testat Wire lite på senaste. Ljudkvaliteten är bra! Dock är chatbiten, inställningar och gui inget att hurra för.

Men de har end-to-end kryptering.

Permalänk
Medlem

Spelar inte särskilt mycket multiplayer för tillfället och då endast med en till tre polare. Vid dessa tillfällen duger Skype ganska bra. Annars har jag kört lite TS3 när man spelade L4D2 som mest och vi var ett större gäng, och det har fungerat bra.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Teamspeak 3, hela dagen alla dagar.

Har en egen server primärt för Wargamefolk, dels för att det är roligt men primärt eftersom existerande ute i etern inte erbjuder det jag vill kunna erbjuda. Oftast är de för snålställda på quality, begränsade i kanalutbudet där gäster inte ens får skapa tillfälliga kanaler för sitt ändamål, eller har andra dumma regler. Istället för att ta en förlorande strid mot folk med andra åsikter om hur en vettig server ska fungera driver jag därför en egen som sköts på mitt sätt och det fungerar bra.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Har gått ifrån de andra och kör nästan uteslutande Discord. Sjukt smidigt på alla sätt, bra mobilapp och bra ljudkvalitet. Det enda jag kan störa mig på är att det stundvis är lite instabilt och kan kasta ut en och ens kompisar ur rummet, för att sedan koppla tillbaka något senare.

Skype fungerar, men gillar inte att det inte finns något val för push to talk eller voice activation.

Ventrilo.. ooh the memories, men det känns som att tiden kom ikapp och sprang förbi det sen länge.

Mumble..Användes flitigt under tiden man spelade mycket bf2 och project reality, då det var riktigt ballt att man kunde höra var alla ens medspelare var i förhållande till sig själv. Tyckte dock aldrig att det var särskilt smidigt.

Curse och Teamspeak har jag inte använt, så kan inte uttala mig om dem.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Folk använder fortfarande TS år 2016? Varför? Discord är ljusår bättre än TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Mumble då jag hostar en själv

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Cooling23:

Beror på hur man ser de. Vill man bara ha ett kompakt VoIP program med bra ljudkvalité så är TS fortfarande ett jätte bra program.
Även om jag gillar många funktioner i Discord så gillar jag inte hur de hanterar kanalstruktur. UI'n är på tok förstor, är tvungen att köra hela programmet på en separat skärm för att inte missa saker och där är man ändå tvungen att skrolla i evigheter på servrar som har många text och voice kanaler. Medans TS kan man köra på en fjärdedels skärm och inte missa saker.
Men när discord fixar dessa problem så kommer dom vara ett givet alternativ för mig.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Moderator
Moderator

Tänk att det började för tjugo år sedan med InternetPhone, vet fortfarande inte när det först blev introducerat i spelsammanhang på allvar. Forskar vidare!

TS leder lite över Discord, följt av Skype alltså? Undrar om TS dominansen är en kvarleva av stora guilds och klaner som funnits länge? Eller om nya har utvärderat marknaden och gillar TS bäst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Började köra Discord med polarna efter att i princip bara kört Skype innan. Gillar Discord skarpt.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Ventrilo ligger inte med i listan
http://www.ventrilo.com/index.php
sidan ligger uppe fortfarande (senaste update var 2014)

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Ingen som körde Roger Wilco ?

Använder Primärt TS3 och ibland Discord.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

För att på ts behöver jag inte ha en enormt stor UI som tar upp 100% utav skärmen, samt förlorat pluginstöd för t.ex arma och liknande. När discord löser ett UI som inte är i webläsare som dessutom inte är så JÄVULSKT stort då kan jag tänka mig att gå över.

Enda fördelen jag ser med discord i dagsläget är att chatten synkas på alla enheter. Thats it. Men det är en voipmjukvara jag vill ha inte en chattmjukvara.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

I WoW-guildet kör vi på en TS3-servar, men jag förespråkar övergång till Discord som jag använder lite vid sidan av

Fördelen med Curse Voice är ju att i wow hamnar alla i samma kanal om ni tex sätter upp raid osv automatiskt om man vill det..Vet inte om den finessen finns i discord dock

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

En annan nice grej med discord är dels att man bara kan slänga in en skärmdump, bildlänk eller så, det visas direkt.

Om ni inte provat ha en bot i kanalen så gör det!

Permalänk
Medlem

Jag anvönder både TS och Discord, mest beroende på vilket av kompis gängen jag spelar med. Upplever Discord som instabilare men med några funktioner som jag önskade att TS hade.
Föredrar dock TS då man kan hosta själv men skulle helst haft en variant av Discord som man kunde hosta själv som hade stöd för end to end encryption.
Mina "calls" i CS är ju såklart inte så hemliga att de egentligen behöver krypteras men är snarare en princip sak att man bör värna om sin integritet på internet och inte likt ett får konstatera att man inte har något att dölja.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Använder teamspeak och discord, men tycker discord suger som VOIP app. Är som att vara tillbaka där andra voips var för tio år sen.
Chatt delen ligger också bakom irc.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Skype fungerar, men gillar inte att det inte finns något val för push to talk eller voice activation.

Det finns push-to-talk i skype settings>advanced>hotkeys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

Det finns push-to-talk i skype settings>advanced>hotkeys.

Där ser man, missat helt!
Men oavsett tycker jag att Skype har befunnit sig i en långdragen neråtgående spiral ända sedan Microsoft köpte upp det. Kommer krävas en del innan man ens överväger att gå tillbaka.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk

Mumble för att det används i pr