Permalänk
Medlem

sälja servrar

hejsan.
efter att ha rensat ut en mindre serverhall på jobbet där vi fick plocka de vi ville ha så fick man ju storhetsvansinne och plockade på sig en massa servrar och hårdvara, lite för mycket så jag har en massa 1 och 2 U rackservrar nu som jag inte kommer att använda o tar upp en massa plats, servrarna är Dell Poweredge av lite olika slag o configurationer men allt fungerar, har även en juniper ssg 350m brandvägg och en netscreen 25 samt ett dell san och en massa 600gigs sas diskar,

frågan e då det verkar som ingen av de företag som köper beg utrustning köper av privat person så hur gör man bäst för att sälja de, är det typ blocket och tradera som gäller samt vad är bäst, sälja servrarna hela ( dyr frakt ) eller ska man slakta dom o sälja delar, de flesta innehåller xeon processorer samt sas raidkort som jag tror e rätt dyra,

har ni nå tips att komma med, tror det handlar om 5-6 rackservrar och 2 fujitsu tower servrar

Permalänk
Medlem

Jadu... Eftersom jag tvivlar på att du har emblaget kvar till prylarna så tror jag att längre transporter kommer vara rena misären praktiskt och ekonomiskt men det bästa rådet jag kan ge dig att du ser till att prylarna fungerar, ta reda på specs, ta bilder ut och invändigt till att börja med.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Råd är såklart välkomna men märk väl att vi inte tillåter handel via forumet

Citat:

§9 ...Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

nej självklart.. tråden är absolut inte tänkt for nån försäljning utan vill bara få tips om hur man smartast o smidigast får iväg grejerna, en vanlig hemma dator hade inte varit några problem men dessa e ju både stora o tunga så de e ju lite svårt, o vill inte bara slänga de heller

Permalänk
Medlem

Testa att slänga upp dem här på swecs marknad. Finns dom på en gata nära mig kommer jag vara intresserad. Men enklast är nog att sälja här eller på blocket mot upphämtning/lämning och om det inte går stycka och sälja

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Testa att slänga upp dem här på swecs marknad. Finns dom på en gata nära mig kommer jag vara intresserad. Men enklast är nog att sälja här eller på blocket mot upphämtning/lämning och om det inte går stycka och sälja

ja jag bor ju lite dåligt till för upphämtning.. hade ju varit annat om man bodde i en storstad men jag testar o ser om de funkar, skicka blir nog för dyrt skulle jag tro o risken e väl att grejerna e paj då de kommer fram

Permalänk
Inaktiv

Det finns rätt bra anledningar till att blocket inte direkt svärmar över av serverannonser. Marknaden för begagnade servrar är stendöd. Du kan testa att kontakta någon it-auktion, dom säljer begagnade prylar. Dock så finns det ju en hel del nya lagar så du måste kunna bevisa att servrarna faktiskt är dina, dom kanske är registrerade på något bolag, har stöldskydd mm.

Du kommer tjäna mer pengar på att köpa aktier än att sälja dina prylar om du nu inte har väldigt bra tålamod eller att servrarna är max 4 år gamla.