Permalänk
Medlem

Blanda minnen?

Jag köpte lite nya delar. De som byttes ut tänkte jag sälja men så kom jag på att man kanske kan blanda minnen. Jag köpte ett 16 gig paket med 2 minnen från Corsair på 1600 MHz nånting. Jag hade redan 2 minnen på 8 gig från Adata i samma frekvens. Mitt moderkort har 4 platser så jag bör kunna blanda eller? Om de går behöver jag inte sälja dom gamla.

Permalänk
Medlem

@Sputh
Visst går det blanda men man brukar rekommendera att köra identiska minnen, de som kan hända är att systemet kan bli instabilt.

Råka själv ut för de nyligen, då rök hela mitt mammakort.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Frekvens är bara en sak, kolla även att de har samma timings och kör på samma spänning. Gör de det ökar chansen att det fungerar men inget är garanterat. Sen kan det fungera tvärtom också att det fungerar även om minnena inte är likadana. Att blanda minnen är väldigt godtyckligt. Jag hade bara sålt de gamla, du behöver knappast mer än 16GB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kommer gå. Risken för kraschar kommer dock vara större. Det är inte bara frekvensen som spelar roll utan latencys och lite andra faktorer.

Personligen kör jag på två olika kit från olika märken men samma storlek. Jag har kollat att det är exakt samma timings och frekvens, osv och det går bra.

Men vill du att det ska vara så stabilt som möjligt och inte vet exakt hur man ställer in saker och ting så att dom matchar så bra dom kan skulle jag undvika två olika kit, som dessutom är olika i storlek och märke.

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Sputh
Visst går det blanda men man brukar rekommendera att köra identiska minnen, de som kan hända är att systemet kan bli instabilt.

Råka själv ut för de nyligen, då rök hela mitt mammakort.

De vill inte jag råka ut för. De blir för dyrt.

Skrivet av Andreaz1:

Frekvens är bara en sak, kolla även att de har samma timings och kör på samma spänning. Gör de det ökar chansen att det fungerar men inget är garanterat. Sen kan det fungera tvärtom också att det fungerar även om minnena inte är likadana. Att blanda minnen är väldigt godtyckligt. Jag hade bara sålt de gamla, du behöver knappast mer än 16GB?

Skickades från m.sweclockers.com

Ännu en anledning till att skippa de. Mina nya hade lägre volt än dom gamla Nä jag gör nog inte de. Passade mest på att köpa 16 gig för att jag tyckte de va billigt. Har ju klarat mig något år på 8 gig.

Skrivet av supersnubben:

Det kommer gå. Risken för kraschar kommer dock vara större. Det är inte bara frekvensen som spelar roll utan latencys och lite andra faktorer.

Personligen kör jag på två olika kit från olika märken men samma storlek. Jag har kollat att det är exakt samma timings och frekvens, osv och det går bra.

Men vill du att det ska vara så stabilt som möjligt och inte vet exakt hur man ställer in saker och ting så att dom matchar så bra dom kan skulle jag undvika två olika kit, som dessutom är olika i storlek och märke.

Eftersom volten skiljer sig mellan mina nya och gamla minnen så vill jag inte riskera nått. Så jag säljer nog mina 8 gig.