Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Angående Zelda så tänker jag inte kolla på fler trailers och läsa in mig en massa, jag vill ha en "fräsch" och ofärgad första upplevelse och låta utforskandet och nyfikenheten få fullt genomslag i spelet. Jag är redan såld på det lilla jag sett och läst. För mig känns det som det allra första Zelda i modern tappning, och det säger inte lite. Att det inte synts så många karaktärer gör mig inget, är lite av ett plus faktiskt. Första Zelda var också ganska öde på så vis. Det var utforskande och pussellösning som gällde. Invånarna gömde sig i grottor och bakom buskar. Känns lite mer mystiskt så.

Önskar jag kunde göra likadant. Tyvärr åkte jag med på hypen när Zelda visades upp på E3 i somras. Kollade igenom hela "Nintendo Treehouse"-streamen där dom sitter och spelar i timmar. Efter det har jag kikat på andras gameplay-filmer och analyser. Känns som att jag kan geografin på "The Great Plateu" ganska bra nu.. Nintendo har ju dock gått ut med att den motsvarar 1-2 % av hela ytan i spelet, så det känns inte som att jag har spoilat så mycket.

Men den där fräscha "ny-känslan" kommer jag inte att få när slänger i spelet första gången.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av solemn:

Önskar jag kunde göra likadant. Tyvärr åkte jag med på hypen när Zelda visades upp på E3 i somras. Kollade igenom hela "Nintendo Treehouse"-streamen där dom sitter och spelar i timmar. Efter det har jag kikat på andras gameplay-filmer och analyser. Känns som att jag kan geografin på "The Great Plateu" ganska bra nu.. Nintendo har ju dock gått ut med att den motsvarar 1-2 % av hela ytan i spelet, så det känns inte som att jag har spoilat så mycket.

Men den där fräscha "ny-känslan" kommer jag inte att få när slänger i spelet första gången.

Ju närmare spelet kommer release desto mindre kommer jag att klicka på nyheter. Gäller det spelsekvenser från grottor så är det en definitivt "NEJ!" direkt. Klurigheter ska man klura ut själv även om det så tar timmar. Satt fast i flera dagar i Wind Waker och jag vägrade att kolla upp lösningen på internet!

Wind Waker är för övrigt lite intressant för min del. Dess tecknade grafik fick utstå mycket kritik med tanke på att de tidigare 2 spelen var rätt så verklighetstrogna i jämförelse. Efter att ha spelat det så var alla tveksamheter som bortblåsta. Jag har sedan dess 100 % förtroende till att Nintendo kommer göra ett underhållande spel. Allt klagande på att den ena eller andra spelmekaniken eller på att upplägget inte känns som "Zelda" går liksom över huvudet på mig. Nintendo har visat gång på gång att de kan förnya existerande spelserier utan att förstöra spelbarheten.

Zelda är nog den enda spelserie jag skulle kunna tänka mig att enkom köpa en konsol för. Fanboy? Absolut, men det är nog den enda saken jag anser mig vara okritiskt positiv till.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Tjenare såg nyss trailern för nintendo switch tänkte bara ställe ett par frågor och hur andra ser på switch.

Det fanns en bild på massa tredje parts spel tillverkare som var ombord på att göra spel till switch hur länge tror ni de kommer göra spel till switch? Jag har en kännsla om inte switch säljer som tusan kommer de inte finnas många tredje parts spel i framtiden. Jag tänker eftersom "home console" delen är en tablett som förmodligen kommer ligga under xbone i prestanda vilket har varit det största problemet sen wii.

Switch är ingen "home console" för mig och jag är sjukt tveksam om jag vill ha denna konsol enda orsaken till att jag kollat upp lite info om switch är breath of the wild (omfg AMAZING). Breath of the wild ser så fruktansvärt roligt ut och jag blir så jäkla sugen på en switch dock kommer spelet ut på en konsol som inte direkt passar mig jag köper en handheld som längst kommer föjla med till toan. Iaf jag är en student som försöker lägga ut så lite pengar som möjligt och om jag köper switch kommer jag kanske "slösa" pengar som jag kunde lagt på min dator istället för ett större utbud av spel och en "bättre" spelupplevelse ifall switch inte får tredje parts supporten.

Iaf dessa är de största problemen för mig med switch ni kanske inte sitter i samma situation som jag gör och äger en pc + switch i framtiden.
Hur ser ni på dessa punkter är det ett problem eller gillar ni produkten i helhet?
Hur ser ni personer som som aldrig riktigt varit nintendo fans och äger en ps4/xbone? Kommer det bli eran andra konsol eller inget intresse alls?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattias53:

Tjenare såg nyss trailern för nintendo switch tänkte bara ställe ett par frågor och hur andra ser på switch.

Det fanns en bild på massa tredje parts spel tillverkare som var ombord på att göra spel till switch hur länge tror ni de kommer göra spel till switch? Jag har en kännsla om inte switch säljer som tusan kommer de inte finnas många tredje parts spel i framtiden. Jag tänker eftersom "home console" delen är en tablett som förmodligen kommer ligga under xbone i prestanda vilket har varit det största problemet sen wii.

Switch är ingen "home console" för mig och jag är sjukt tveksam om jag vill ha denna konsol enda orsaken till att jag kollat upp lite info om switch är breath of the wild (omfg AMAZING). Breath of the wild ser så fruktansvärt roligt ut och jag blir så jäkla sugen på en switch dock kommer spelet ut på en konsol som inte direkt passar mig jag köper en handheld som längst kommer föjla med till toan. Iaf jag är en student som försöker lägga ut så lite pengar som möjligt och om jag köper switch kommer jag kanske "slösa" pengar som jag kunde lagt på min dator istället för ett större utbud av spel och en "bättre" spelupplevelse ifall switch inte får tredje parts supporten.

Iaf dessa är de största problemen för mig med switch ni kanske inte sitter i samma situation som jag gör och äger en pc + switch i framtiden.
Hur ser ni på dessa punkter är det ett problem eller gillar ni produkten i helhet?
Hur ser ni personer som som aldrig riktigt varit nintendo fans och äger en ps4/xbone? Kommer det bli eran andra konsol eller inget intresse alls?

Nintendo kommer bli ensam på marknaden (inledningsvis iallafall, lär finnas copycats som försöker göra samma sak) med Switch. Så länge den säljer kommer tredjepartsstödet finnas då de vill sälja spel. Men i dagsläget finns det skäl att vänta och se hur Switch mottas och vilka spel som annonseras för plattformen. Förhoppningsvis får vi veta vilka spel som dyker upp under uppvisningen av Switch i januari, antalet spel som är officiellt bekräftade är fortfarande väldigt få.

Absolut billigaste för att spela nya Zelda är att spela det på Wii U då spelet även kommer till denna plattform. Återstår dock att se hur stora skillnaderna blir mellan de båda utgåvorna.

Jag ser personligen ingen konsoll som en huvudplattform för spel utan varje som en som kompletterar det som finns. Jag äger i dagsläget Wii U, PS3, PS4, Xbox One och 3DS och Vita samt två datorer som är byggda för att kunna spela de senaste spelen. PC + Nintendo-konsoll ger nog det största utbudet i dagsläget. PS4 och Xbox One är överskattade, andelen nya spel som är exklusiva för dessa plattformar är väldigt få. Typ allt finns redan till PS3/Xbox 360, den andra konsollen och och PC.
Även om jag är tveksam till Switch, hade föredragit en AMD-baserad stationär konsoll som prestandamässigt siktade in på dagens Microsoft och Sony-konsoller eller ännu hellre kommande Scorpio, så lär det bli ett köp ändå. Men kommer invänta och se vilka spel som kommer men supportar Nintendo den bra med spel blir det ett köp oavsett.

Permalänk
Medlem

Jag kommer utan tvekan förboka Switch och nya Zelda BotW.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Beklagar verkligen. Men du har åtminstone fortfarande 98% kvar av spelet att upptäcka, det är inte dåligt Kanske hittar du något som får andra gör istället.

Skrivet av Casgar:

Ju närmare spelet kommer release desto mindre kommer jag att klicka på nyheter. Gäller det spelsekvenser från grottor så är det en definitivt "NEJ!" direkt. Klurigheter ska man klura ut själv även om det så tar timmar. Satt fast i flera dagar i Wind Waker och jag vägrade att kolla upp lösningen på internet!

Wind Waker är för övrigt lite intressant för min del. Dess tecknade grafik fick utstå mycket kritik med tanke på att de tidigare 2 spelen var rätt så verklighetstrogna i jämförelse. Efter att ha spelat det så var alla tveksamheter som bortblåsta. Jag har sedan dess 100 % förtroende till att Nintendo kommer göra ett underhållande spel. Allt klagande på att den ena eller andra spelmekaniken eller på att upplägget inte känns som "Zelda" går liksom över huvudet på mig. Nintendo har visat gång på gång att de kan förnya existerande spelserier utan att förstöra spelbarheten.

Zelda är nog den enda spelserie jag skulle kunna tänka mig att enkom köpa en konsol för. Fanboy? Absolut, men det är nog den enda saken jag anser mig vara okritiskt positiv till.

Nintendo borde gjort tvärtom med Zelda-spelen på Gamecube. Alla ville ha ett nytt Ocarina of Time med fet grafik den här gången, så de borde stillat det begäret först, sen kunde de gått en annan väg och blivit experimentella och kört med Wind waker.

Skrivet av mattias53:

Sorry, men det här var ännu ett relativistiskt snurrande som om ingen objektiv verklighet existerar. Vad du än tycker så kan du koppla konsolen till TV:n och spela med en separat handkontroll. Jag lär inte ta med den utanför hemmet, men gillar det bärbara ändå. Har du dåligt med pengar ska du kanske inte köpa spel alls. Wii U är ju som sagt ett billigare alternativ.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GilbertG:

Nintendo borde gjort tvärtom med Zelda-spelen på Gamecube. Alla ville ha ett nytt Ocarina of Time med fet grafik den här gången, så de borde stillat det begäret först, sen kunde de gått en annan väg och blivit experimentella och kört med Wind waker.

Håller inte med. Det jag minns var att önskemålet på realistisk grafik inte uppstod förrän diverse förhandsvisningar av Wind Waker redan hade visats upp. För övrigt så hade de två föregående spelen redan en "realistisk" grafik. Om man släppt ett tredje spel i samma stil tror jag det hade gjort det svårare för Nintendo att följa upp med ett WW-liknande spel. Dessutom så vill jag minnas att all kritik mot grafiken, även min egen, var som bortblåst så fort WW hade nått ut till hyllorna.

Nintendo lyssnar dock på sina fans, och Twilight Princess är ett tydligt exempel på det. Realistisk grafikstil och en stor overworld var såvitt jag minns de två största önskemålen efter WW. TP faller dock lite på den andra punkten enligt mig då den stora världen är ganska innehållslös tyvärr.

Enligt mig så skapas de bästa spelen när skaparna får helt fria tyglar, vilket är varför jag numer ser på varje nytt designval i Zelda-serien helt okritiskt då jag vet att det kan komma något riktigt bra när man minst anar.

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

Yooka-Laylee Kommer till Switch istället för Wii U!

http://www.playtonicgames.com/yooka-laylee-reptile-rolls-towa...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casgar:

Håller inte med. Det jag minns var att önskemålet på realistisk grafik inte uppstod förrän diverse förhandsvisningar av Wind Waker redan hade visats upp. För övrigt så hade de två föregående spelen redan en "realistisk" grafik. Om man släppt ett tredje spel i samma stil tror jag det hade gjort det svårare för Nintendo att följa upp med ett WW-liknande spel. Dessutom så vill jag minnas att all kritik mot grafiken, även min egen, var som bortblåst så fort WW hade nått ut till hyllorna.

Nintendo lyssnar dock på sina fans, och Twilight Princess är ett tydligt exempel på det. Realistisk grafikstil och en stor overworld var såvitt jag minns de två största önskemålen efter WW. TP faller dock lite på den andra punkten enligt mig då den stora världen är ganska innehållslös tyvärr.

Enligt mig så skapas de bästa spelen när skaparna får helt fria tyglar, vilket är varför jag numer ser på varje nytt designval i Zelda-serien helt okritiskt då jag vet att det kan komma något riktigt bra när man minst anar.

Jag förmodar att @GilbertG syftar på Spaceworld-demot från år 2000 som visade upp ett Zelda mer i stil med Ocarina of Time än vad Wind Waker blev:

Det sagt tycker jag att Wind Waker är en värdig titel i serien även om spelet är relativt innehållsfattigt mot övriga spel i serien. Tänker speciellt på antalet grottor/palats som är väldigt få. Grafiken och dess stil är bland det bättre som gjorts. Även jag hoppades på något i stil med vad som visades upp i klippet ovanför men tycker ändå det blivit bra. Twilight Princess är i liknande stuk.

Jag minns för övrigt det där klippet som galet snyggt när det visades upp. Men 16/17 år senare så har det ju hänt en del grafikmässigt förstås. Men vid tidpunkten slog det allt som fanns på marknaden. 3D för spel var fortfarande väldigt tidigt och de spel vi faktiskt såg lanseras var rätt tomma och odetaljerade med dagens mått.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Även jag hoppades på något i stil med vad som visades upp i klippet ovanför men tycker ändå det blivit bra.

Mm. Det där klippet är nog en stor orsak till all kritik som Wind Waker fick utstå. Wii U demot orsakade ju inte riktigt lika mycket ståhej, förmodligen för att Nintendo var tydligare med att det bara var en demo, även om jag gärna hade sett ett grafiskt upphottat Twilight Princess.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Det var en realistisk stil, men lego-grafiken var inte särskilt realistisk på 90-talet och det var det som var featuren och önskemålet, att få ett Zelda med "riktig" grafik, dvs hög upplösning med detaljrikedom nog att återge realism, inte bara abstraktioner. Specifikt var rörliga läppar och ögon samt individuellt rörliga fingrar den stora milstolpen.

Det ska inte underskattas. Under hela 90-talet suktade och strävade man efter det som ett utopiskt slutmål, det var det hela utvecklingen drevs mot, och precis vid millennieskiftet hägrade drömmen om "verklig" grafik. Det var en enorm drivkraft.

Vi hade sett vad Gamecube kunde göra. Drömmen skulle bli verklighet. Att sedan spoliera den drömmen med ett spel i tecknad stil var fullkomligt skandalöst och ett hån mot fansen.

Nu är det väletablerat att varje Zelda har sin egen stil, men så var det inte då. Realism var det enda som fanns på kartan. Jag vill gå så långt som att påstå att runt år 2000 sågs alternativa grafikstilar helt allmänt av många som dålig grafik helt enkelt, en sätt att dölja tekniska begränsningar, så som de flesta spelen tidigare var tvungna att göra. Nu behövdes inte det längre, så det måste ju bero på lata eller kassa utvecklare.

Precis som att första Zelda på N64 (Ocarina of time) var den stora huvudrätten som stillade högt ställda förväntningar och det andra (Majoras mask) var ett lite alternativt spår kunde eller rentav borde de gjort på GC. Det spelade nog också in. Tidigare var det sådana parrelationer: Zelda-Zelda II, A link to the past-Link's awakening.
---
Vill tillägga att jag, liksom nästan alla andra, gillade Wind waker när det väl kom, det var väldigt snyggt och bra trots allt. Jag gillade det nog mer än många andra faktiskt då jag inte störde mig så mycket på seglandet. Tvärtom tyckte jag att det, ironiskt nog, bidrog till en viss realism att man fick segla kors och tvärs över långa avstånd och inte ha allt intill vartannat eller gå genom magiska genvägar. Tyckte det var både mysigt och storslaget att segla och se hur landskapet tornade upp sig.

När väl realistdrömmen kom med Twilight princess kändes det lite konstigt faktiskt. Nu hade Nintendo slagit in hårt på den nya teknde stilen, och det verkade som att det var så Zelda-spelen skulle se ut helt enkelt. Att få Twilight princess blev liksom fel, fel ordning, tillbaka till 90-talet.

Skrivet av anon5930:

Jag förmodar att @GilbertG syftar på Spaceworld-demot från år 2000 som visade upp ett Zelda mer i stil med Ocarina of Time än vad Wind Waker blev:

https://www.youtube.com/watch?v=SvE3yJv3fm0

Det sagt tycker jag att Wind Waker är en värdig titel i serien även om spelet är relativt innehållsfattigt mot övriga spel i serien. Tänker speciellt på antalet grottor/palats som är väldigt få. Grafiken och dess stil är bland det bättre som gjorts. Även jag hoppades på något i stil med vad som visades upp i klippet ovanför men tycker ändå det blivit bra. Twilight Princess är i liknande stuk.

Jag minns för övrigt det där klippet som galet snyggt när det visades upp. Men 16/17 år senare så har det ju hänt en del grafikmässigt förstås. Men vid tidpunkten slog det allt som fanns på marknaden. 3D för spel var fortfarande väldigt tidigt och de spel vi faktiskt såg lanseras var rätt tomma och odetaljerade med dagens mått.

Stämmer och instämmer. Men jag tycker fortfarande det ser snyggt ut

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som oroar mig för hållbarheten?

Mina barn har haft ett antal surfplattor att spela på och lyckas ta sönder dem (tappa dem) relativt fort varje gång (inom ett år). Det är väl ok med en platta för 700 kr men en hel "spelkonsol" för 3 000+ kr?

Det känns som att åtminstone för lite mindre barn (och Nintendo riktar sig ju till barn generellt) får den stå fastlåst i tv-skåpet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

...

Skrivet av Hulle:

Är det bara jag som oroar mig för hållbarheten?

Mina barn har haft ett antal surfplattor att spela på och lyckas ta sönder dem (tappa dem) relativt fort varje gång (inom ett år). Det är väl ok med en platta för 700 kr men en hel "spelkonsol" för 3 000+ kr?

Det känns som att åtminstone för lite mindre barn (och Nintendo riktar sig ju till barn generellt) får den stå fastlåst i tv-skåpet.

/hulle.

Jag oroar mig. Har två grabbar (3 och 5 år) och vi har fått byta ut en krossad Gamepad-skärm till Wii U (eftersom skiten inte fungerar utan den JÄVLA kontrollen!!). Men i Switch ligger hela maskinen i en dyr platta.. i en perfekt värld hade jag velat ha den skyddad från klåfingriga barnhänder men naturligtvis kommer dom att vilja spela på plattan också. Och jag kommer att ge med mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Jag oroar mig. Har två grabbar (3 och 5 år) och vi har fått byta ut en krossad Gamepad-skärm till Wii U (eftersom skiten inte fungerar utan den JÄVLA kontrollen!!). Men i Switch ligger hela maskinen i en dyr platta.. i en perfekt värld hade jag velat ha den skyddad från klåfingriga barnhänder men naturligtvis kommer dom att vilja spela på plattan också. Och jag kommer att ge med mig..

Enklaste vore väl att endast låta dem spela när konsolen är dockad?

Permalänk

Lite ryktes/infoanalys om hårdvaran och dockan, vad tror ni?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-nintend...

Eurogamer säger sig ha mycket trovärdiga källor och konkreta siffror vad det gäller prestandan på Nintendo Switch. Enligt detta levererar Switch sämre än en Nvidia Shield-platta kraftmässigt, både i portabelt och dockat läge.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Tja samma hårdvara som en Google Pixel då alltså? Som också innehåller en Tegra X1 som är underklockad. Så vad man får förvänta sig är ungefär en top of the line mobils prestanda, Får hoppas det inte precis stämmer men tja vi får se.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arditi:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-nintend...

Eurogamer säger sig ha mycket trovärdiga källor och konkreta siffror vad det gäller prestandan på Nintendo Switch. Enligt detta levererar Switch sämre än en Nvidia Shield-platta kraftmässigt, både i portabelt och dockat läge.

Som sagt, ett misstag att välja Tegra. Hade varit bättre att bygga något liknande konkurrenterna om Nintendo öht är intresserade av att locka third party och sedan släppa Switch på sidan om som en 3DS-ersättare.

Det ska vara om third party är så pass nöjd med lösningen, prestandan som ges och tror Switch säljer tillräckligt för att motivera allt extraarbete portning till Switch lär ge.

Personligen blir jag bara mer och mer negativ till lösningen ju närmare lansering vi kommer. Men återstår förstås att se vad Nintendo visar upp i januari men också hur den verkliga lanseringen faktiskt blir. Pengar för att köpa den har jag liggandes, upp till Nintendo att motivera utgiften nu bara.

Permalänk

Så förenklat säger den där artikeln bl.a. att den tros köra 1080p i dockat läge och 720p med 40% kraft portabelt? Verkar väl inte helt dumt om den klarar hålla samma spelinnehåll.

Om jag köper en så blir det 99% i dockat hemmaläge. Har inte haft någon Nintendo-konsol efter Gamecube men testat lite Wii och har nu blivit lite sugen att ha något att spela tillsammans med sambon. Är det värt att vänta på Switch för den användningen eller kan jag lika gärna köpa en begagnad Wii U för mellan 2000-2500 med lite tillbehör?

Verkar som att de rör sig bort från peka och vifta spel? Inget bekräftat om rörelsekänsliga småkontroller än? För det är nog lite det sambon skulle tycka var kul. Då kanske Wii U är ett bättre val för den anvädningen?

/ En som varit borta från Nintendo ett tag.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

@Arditi @MugiMugi @anon5930
Gissar att Nintendo fick skiten billigt. Måste säga att jag blir mer avtänd på den, känns mest som en Wii U version 2. Konceptet är skitfett tycker jag, men så blir den prestandamässigt ganska stympad i alla fall och halva tjusningen försvinner Känns som att Nintendo skiter i multiplattformsstödet. Eller överdriver jag?

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

@Arditi @MugiMugi @anders190
Gissar att Nintendo fick skiten billigt. Måste säga att jag blir mer avtänd på den, känns mest som en Wii U version 2. Konceptet är skitfett tycker jag, men så blir den prestandamässigt ganska stympad i alla fall och halva tjusningen försvinner Känns som att Nintendo skiter i multiplattformsstödet. Eller överdriver jag?

Gamla ryktena talade ju för att Nintendo mer eller mindre fick kretsarna gratis då Nvidia hade kretsar liggandes, alternativt behövde producera en massa kretsar ändå pga ett kostsamt avtal med TSMC. Nvidia har ju som bekant svårt att få någon intresserad av deras Tegra-kretsar idag. Nvidia försökte sälja första generationens Tegra till Nintendo i och med 3DS men Nintendo ratade kretsen även då, om jag inte minns helt fel pga ineffektivitet och att den drog för mycket ström.

Känslan jag får är just att Nintendo tog Tegra för att de fick den billigt och kan antingen få bättre försäljningsmarginaler eller utrymme för andra komponenter till Switch. Nu är jag uppenbart extremt tveksam till Tegra och känslan jag får är också att Nintendo kommer straffas för valet av lösningen då tredjepart förr eller senare kommer börja gnälla över saker SoC'en inte duger till, kostnaden för att utveckla för Switch när spelen förmodligen måste anpassas för att köras både i dockat läge men också ett slöare portabelt läge.

Samtidigt har dessa spelföretag fått peta på Switch länge, många har uttalat sig positivt och har uttalat någon form av stöd. Inte så många bekräftade titlar dock, men kan förstås ha att göra med att de inväntar januaris presentation av plattformen.

Personligen trodde jag att Wii U skulle bli populärare bland tredjepart (de var optimistiska tills lanseringen, då de snabbt bytte åsikt) samt att Pokemon GO inte skulle bli så stort som det blev så jag kanske helt misslyckas med att läsa av branschen åter igen. Vetskapen om att Nintendo inte direkt oroar sig för sin ekonomi (deras ekonomi och valutareserver är fina) så de har möjligheten att göra som de vill. Men vore bra om de återgår till hur läget var tidigare när de hade bra stöd av tredjepart. Personligen var Super Nintendo min favoritkonsol bland de stationära så jag hade gärna sett en (mer) stationär konsol som på allvar konkurrerade med de andra på fler områden än idag.

Samtidigt, tredjepartsspel kan jag spela på min PC. Jag behöver inte PS4 eller Xbox One för sådant heller. Men jag ser gärna att alternativet finns, om inte annat för de som inte vill sitta på varenda plattform som finns. Som spelentusiast så är jag så illa tvungen. Jag har ju till och med en PS Vita.

Permalänk
Medlem

Dom flesta har ju redan en bra dator och kansje en ps4 och/eller xbox så jag betalar gärna mindre för en konsol som kör zelda/mario/metroid snyggare än på WiiU, sen behöver den inte kunna mer, jag kommer inte spela Battlefield på den iallafall.

Dock är det fett om jag också kan spela DarkSouls på resande fot!!

Det enda negativa är just att den kan gå en tidig död tilmötes exakt som WiiU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade varit bättre att bygga något liknande konkurrenterna om Nintendo öht är intresserade av att locka third party och sedan släppa Switch på sidan om som en 3DS-ersättare.

Men det vore väl ganska omständigt med två olika spelsystem med prestanda i samma storleksordning (en faktor 5-10 max i skilnad) för ett litet företag som inte kan lita på 3:e-partsutveckare. Splittar man upp deras egna spel blir det inte många per konsol.

Det känns lite som där Sony hamnade med Vita - bra prestanda, men ändå tillräckligt olik deras stationära för att konverteringar skulle vara enkla. Och när de flesta köpare ändå hade stationär ville de inte köpa om samma spel.

Nu hade de gyllene läge att kombinera de två då 3DS nått sitt naturliga slut och WiiU sålt så dåligt och därmed behover avlivas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Personligen blir jag bara mer och mer negativ till lösningen ju närmare lansering vi kommer. Men återstår förstås att se vad Nintendo visar upp i januari men också hur den verkliga lanseringen faktiskt blir. Pengar för att köpa den har jag liggandes, upp till Nintendo att motivera utgiften nu bara.

Dessvärre håller jag med dig. Om Switch inte ens presterar bättre än dagens Tegra X1 så verkar det inte vara nån höjdare. Frågan är väl, presterar den ens bättre än WiiU?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Dessvärre håller jag med dig. Om Switch inte ens presterar bättre än dagens Tegra X1 så verkar det inte vara nån höjdare. Frågan är väl, presterar den ens bättre än WiiU?

Ja bättre än Wii U måste den vara. Nintendo marknadsför den ju som en Stationär konsoll och därmed ersättare för Wii U. Det går inte att ersätta den med något svagare. Sen av det vi sett vad Switch verkar klara av så borde den rimligtvis vara kraftfullare.

Förhoppningsvis får vi veta mer än pris i Januari.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Inte ägt en Nintendokonsoll sedan Gamecubedagarna men det kanske är dags att hoppa på och, problemet antagligen bli det samma för mig med Switch som Nintendos två tidigare konsoller. Det finns en del spel som verkligen är intressanta men inte tillräckligt många för att motivera ett köp.

Permalänk
Medlem

För er som undrar så är Tegra X1 betydligt sämre än Wii U's CPU på stock klock och denna kommer köra den halverad tydligen så ja, CPU'n på Switch kommer inte vara bättre än Wii U's utan långt mycket sämre.

Med det sagt så är GPU''n betydligt bättre än vad som finns i just Wii U så grafiken lär nog inte påverkas så mycket, men när man har en svag CPU så kan det påverka många spel negativt.

Annann positiv sak är att denna gången behövs den inte driva någon gimmick som två skärmar så mer prestanda över där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MugiMugi:

För er som undrar så är Tegra X1 betydligt sämre än Wii U's CPU på stock klock och denna kommer köra den halverad tydligen så ja, CPU'n på Switch kommer inte vara bättre än Wii U's utan långt mycket sämre.

Med det sagt så är GPU''n betydligt bättre än vad som finns i just Wii U så grafiken lär nog inte påverkas så mycket, men när man har en svag CPU så kan det påverka många spel negativt.

Annann positiv sak är att denna gången behövs den inte driva någon gimmick som två skärmar så mer prestanda över där.

Tegra X1 har en väsentligt mycket snabbare CPU-del jämfört med Wii U.

Wii U har i princip en Power PC 750 kärna, den designen har en prestanda per MHz som ligger marginellt över Cortex A53 (SPECInt 2000 är 0,50 mot 0,57 poäng per MHz).

Cortex A53 är de "små" kärnorna i Tegra X1, sitter fyra stycken Cortex A53 klockade till 1,3 GHz mot tre stycken Espresso kärnor på 1,24 GHz i Wii U. Så per kärna skiljer det mindre än 10 % i prestanda och finns som sagt en extra Cortex A53.

Faktum är att Tegra X1 har minst samma CPU-kraft som PS4 Pro sett över alla 8 kärnor. Jaguar har absolut högre prestanda per MHz jämfört med Cortex A53 (hittar inga direkta jämförelser men 40-50 % högre IPC är rimligt att anta) men de stora kärnorna i Tegra X1 är Cortex A57 och de har ~35 % högre SPECInt poäng per MHz mot Jaguar.

Flyttal är inte alls lika viktigt, men PowerPC 750 var ökänd för dålig flyttalsprestanda. Flyttalsdelen är ändå något som skiljer sig i Espresso från en "vanlig" PowerPC 750. Både Cortex A53 och A57 har väldigt bra stöd för ARMs NEON, ungefär som Intels SSE.

Är väldigt besviken på att man ska köra CPU-delen på 1,0 GHz. Hade man i all fall stannat vid 1,5 GHz på Corex A57 kärnorna (Tegra X1 kör 1,9 GHz) så hade CPU-delen fortfarande matchat PS4/XBO och det hade gjort multikonsolportar så mycket enklare för utvecklarna då det är väldigt svårt att skala för CPU-kraft (förutsatt att CPU-delen är flaskhals, tyvärr är den det väldigt ofta i PS4/XBO).

Dock kommer CPU-delen att vara klart snabbare i Switch jämfört med Wii U. CPU-delen i Wii U är med alla mått mätt totalt stenålders idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Som sagt, ett misstag att välja Tegra. Hade varit bättre att bygga något liknande konkurrenterna om Nintendo öht är intresserade av att locka third party och sedan släppa Switch på sidan om som en 3DS-ersättare.

Då blir ju frågan: givet att det ska vara en handhållen konsol (vilket suger i min mening, vill se en stationär Nintendo konsol med prestanda matchade det), nämn någon tillverkare förutom Apple (som inte är ett realistisk alternativ) som kan erbjuda bättre prestanda för formfaktorn än vad Nvidia kan med Tegra.

Enda besvikelsen är: det borde varit Pascal då den har bättre perf/W samt bättre absolut prestanda, det borde ha varit Cortex A72 i stället för Cortex A57 då den har bättre perf/W (absolut prestanda är ungefär samma).

Tyvärr är det ingen som har en vettig SoC med A72, Tegra X2 kör fortfarande A57.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kollade på Digitalfoundrys Switch video å tänkte direkt på gtx 460/470. Gpun i Switch verkar ha ungefär lika många cores som gtx 460 och arkitekturen baseras på Maxwell så den borde iaf kanske prestera som ett gtx 480 i bästa fall. Å Grafiken i Nintendo spel är oftast åt cellshading hållet där det inte e så detaljerade texturer samt att miljön är rätt så kal jämfört med de flesta pc spel.

Jag har lirat med ett gtx 470 i år tyckte det funkade hyfsat bra i de flesta spelen. Visst oftast är det low-med inställningar för att få minst 45fps@1920x1200 så var det helt klart spelbart.

Så folk borde inte få panik över den lågt presterande hårdvaran, spec inte när det ska driva Nintendo spel som inte ens ser ut som vanliga pc/konsolspel å garanterat inte kräver samma hårdvara.

vi kan säga så här, om gtx 460-470 pallade av skyrim så lär ju även Switch klara av det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx