Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Proffsmobbare

Tjo hörlursgalningar! Slängde ihop en tubamp och byggde ett chassi till den under julhelgen. Baserad på Little Bear P8-hårdvara med en ringtrafo.

Kan slänga upp ett galleri på processen om det finns intresse.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Laine:

Tjo hörlursgalningar! Slängde ihop en tubamp och byggde ett chassi till den under julhelgen. Baserad på Little Bear P8-hårdvara med en ringtrafo.

http://oi64.tinypic.com/2u3wrva.jpg

Kan slänga upp ett galleri på processen om det finns intresse.

Gärna! Till vilka hörlurar och hur låter det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Hej!

Dags att införskaffa ett par hörlurar och en DAC. Jag har inte så bra koll på vad jag behöver och hoppas på att kunna få lite hjälp nu när mellandagsredan är igång.

Planen var att använda dem för musik (lyssnar mycket på rock och metal så lite bas är inte fel). Tänkte om möjligt även använda dem för spel (Battlefield) men primärt musik.

Over ear är det som gäller. Kommer att använda dem när jag åker kollektivtrafik så slutna lurar är väl att föredra?

Vad är prisvärt? Finns det någon bra kombo med hörlurar + DAC? Skulle vara smidigt med en portabel DAC så jag kan släpa den mellan hemmet och jobbet.

Budget? Jättesvårt men ett par tusen på lurar och någon på en DAC kanske.

Philips Fidelio X2 finns på Elgiganten för 1111:- just nu. Kan det vara ett bra alternativ tillsammans med en DAC?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrNilsson:

Hej!

Dags att införskaffa ett par hörlurar och en DAC. Jag har inte så bra koll på vad jag behöver och hoppas på att kunna få lite hjälp nu när mellandagsredan är igång.

Planen var att använda dem för musik (lyssnar mycket på rock och metal så lite bas är inte fel). Tänkte om möjligt även använda dem för spel (Battlefield) men primärt musik.

Over ear är det som gäller. Kommer att använda dem när jag åker kollektivtrafik så slutna lurar är väl att föredra?

Vad är prisvärt? Finns det någon bra kombo med hörlurar + DAC? Skulle vara smidigt med en portabel DAC så jag kan släpa den mellan hemmet och jobbet.

Budget? Jättesvårt men ett par tusen på lurar och någon på en DAC kanske.

Philips Fidelio X2 finns på Elgiganten för 1111:- just nu. Kan det vara ett bra alternativ tillsammans med en DAC?

X2:orna är ju öppna hörlurar, så dom läcker ju mycket men är väldigt lättdrivna, så hade ju gått att driva dom med mobilen iaf. När det gäller portabel dac, menar du att den ska kunna användas portabelt eller att den är liten nog för att ta med dig till jobbet och tillbaka igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

X2:orna är ju öppna hörlurar, så dom läcker ju mycket men är väldigt lättdrivna, så hade ju gått att driva dom med mobilen iaf. När det gäller portabel dac, menar du att den ska kunna användas portabelt eller att den är liten nog för att ta med dig till jobbet och tillbaka igen?

Aha. Med portabel menar jag liten nog. Använda till telefon hade jag inte tänkt mig utan mest till datorn. Primärt är lurarna för datorn eller långa resor med tåg då och då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrNilsson:

Aha. Med portabel menar jag liten nog. Använda till telefon hade jag inte tänkt mig utan mest till datorn. Primärt är lurarna för datorn eller långa resor med tåg då och då.

Schiit Fulla 2 kommer till Europa snart. Kommer kosta lite över tusenlappen, men är en dac och förstärkare som kan driva nästan alla hörlurar. Kan vara värt att ha på radarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja m50 har rätt kass byggkvalité, känns som att komma från någon realåda från Rusta för 99 kronor jämfört med andra märken, gick själv nyss till dt 770 pro, och helvete vilken skillnad. Vill inte ens ta i mina m50 med tång igen.

Mina M50 har hållit riktigt bra, tappat dom i golvet 50 gånger mm och inga defekter alls förutom förslitningskador på öronmuddarna som börjat spricka men dom känns som en att gamla Sonylurar jag har som kosta 199kr

Skrivet av Jockey87:

Funderar på att slå till på Philips Fidelio X2 nu när dem är på rea på Elgiganten. Hur är dem om jämför med ATH M-50? Helt ny på ljud..

Gört! Är helt klart väldigt nöjd, går att sitta 30timmar i sträck med Fidelio X2 då dom är grymt sköna och ljudet är dessutom öppnare och överlag trevligare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@fesen: tackar för feedback där! la ordern idag, blev ett par X2:or

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk
Medlem

Liten varning till er som köpt Philips Fidelio X2. Mitt första par hade väldigt ojämn balans mellan höger och vänster lur men det andra paret verkar ha betydligt jämnare balans. Verkar inte helt ovanligt med lite dassig QA från Philips sida om man läser runt lite. Lite otrevlig första intryck av ett par lurar som i övrigt verkar väldigt välbyggda.

Elgiganten ska dock ha en eloge då jag lätt och smidigt kunde hämta ett nytt par efter att ha gett en felbeskrivning på det första paret.

Permalänk
Skrivet av megamats:

Liten varning till er som köpt Philips Fidelio X2. Mitt första par hade väldigt ojämn balans mellan höger och vänster lur men det andra paret verkar ha betydligt jämnare balans. Verkar inte helt ovanligt med lite dassig QA från Philips sida om man läser runt lite. Lite otrevlig första intryck av ett par lurar som i övrigt verkar väldigt välbyggda.

Elgiganten ska dock ha en eloge då jag lätt och smidigt kunde hämta ett nytt par efter att ha gett en felbeskrivning på det första paret.

Som du säger är detta ett vanligt problem tyvärr

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Blev tyvärr så när Philips bytte tillverkare, att det ska vara så svårt att ha kvalitetskontroll på produkterna. Tack och lov finns reklamationsrätten.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Shure 1540 på Blocket. 2200kr Stockholm. Kommer nog vara borta inom 60min.
Inte mina men hoppas någon i tråden tar dem.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Shure SRH-1540 http://www.blocket.se/vi/70801260.htm

Vad ska man ha för hörlurs-förstärkare till dessa?

Blev sugen på att testa att par nya lurar. haft mina AKG k701 ett tag nu. Har en The M-stage HPA-1 (med andra ampar) som jag älskar.

Funderar på ett par HD600 också, men folk säger att akg 701 låter mycket bättre...?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@Agustavsson: Blev tyvärr så när Philips bytte tillverkare, att det ska vara så svårt att ha kvalitetskontroll på produkterna. Tack och lov finns reklamationsrätten.

Tråkigt bara att kunden ska behöva agera kvalitetskontroll. Hade Fidelio x2 kostat 200-250€ som i många andra länder hade det varit oacceptabelt (är dock inte ok på något par lurar över 300 spänn om du frågar mig). Lite jobbigt problem också att påvisa om butiken börjar ifrågasätta varför man är inne på sitt femte par lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Schiit Fulla 2 kommer till Europa snart. Kommer kosta lite över tusenlappen, men är en dac och förstärkare som kan driva nästan alla hörlurar. Kan vara värt att ha på radarn.

Tack för tipset!
Den såg ju trevlig ut. Lagom stor också. Någon aning om när den kan tänkas dyka upp?

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Den du har kommer troligtvis fungera alldeles utmärkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrNilsson:

Tack för tipset!
Den såg ju trevlig ut. Lagom stor också. Någon aning om när den kan tänkas dyka upp?

Den finns redan att köpa hos deras europeiska återförsäljare! http://schiit.eu.com/dacs/fulla%202

Permalänk
Medlem

Det tredje paret Fidelio X2 som dök upp idag via Bring låter riktigt fint. Riktigt bra balans mellan kanalerna och ingen tillstymmelse till överdrivet sibilanta ljud som de tidigare två paren. De två tidigare paren som båda led av ojämn balans mellan kanalerna (och antagligen allmänt dålig matchning av båda elementen) fick det att låta som att någon sjöng rätt in i höger bakhuvud i många låtar. Dock tillräckligt liten obalans för att man ska hinna bli lite tveksam mellan låtarna om det är ens hjärna som spelar en ett spratt. Nu blir det till att hålla hårt i detta par då jag verkligen gillar hur dessa lurar låter jämfört med allt annat jag provat hittils. Otroligt trevlig bas för att vara ett par öppna lurar.

Jag vill dock uppmana er övriga till att inte göra en höna av en fjäder med era nya fina Fidelio X2. I mitt fall vet jag att jag inte hade blivit riktigt nöjd med ett par lurar som inte kändes helt 100 ljudmässigt. Låter era lurar bra så börja inte leta fel på dem om ni vill kunna sova om natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Jag vill dock uppmana er övriga till att inte göra en höna av en fjäder med era nya fina Fidelio X2.

Haft 3 par av X2 inga av dom hade problem med balansen, eftersom det rapporterades testade jag noga och inte bara med mina öron.

Bytte mitt första par på netonnet pga att kuddarna färgade av sig och andra paret ville Philips ha in på labb så därav 3 par.. X2 va slut på lager så dom skickade ett par L2 så länge som jag fick behålla

Edit: detta va innan dom bytte till Gibbson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

Haft 3 par av X2 inga av dom hade problem med balansen, eftersom det rapporterades testade jag noga och inte bara med mina öron.

Bytte mitt första par på netonnet pga att kuddarna färgade av sig och andra paret ville Philips ha in på labb så därav 3 par.. X2 va slut på lager så dom skickade ett par L2 så länge som jag fick behålla

Edit: detta va innan dom bytte till Gibbson

Det verkar som att kvalitetskontrollen har fått sig en törn efter att Gibson tagit över skutan. Tråkigt men det kan ju vara så att jag bara är överdrivet petig och eller att den batchen som Elgiganten Nordstan haft inne helt enkelt inte mått så bra. Verkar generellt som att folk var och är mer nöjda med de Woox-brandade lurarna.

Permalänk

Värt och köpa Philips Fidilio x2?, när man har AKG k701, elgiganten har ett bra pris på dom atm..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Är det någon som kan uttala sig om AKGs K550? Bra/dåliga egenskaper osv. Letar efter ett par lurar att ha när det inte går att ha öppna (läckande) referenslurar.

Har haft dem i ett år och är mycket nöjd. Det stora och enda minuset är den långa icke utbytbara sladden.
Håller med den här mannen angående ljudet:
https://www.youtube.com/watch?v=pOAhvN_XGEw

Tycker att dem påminner mkt om dem här till ljudet:
https://www.amazon.es/BRAINWAVZ-HM5-Studio-Monitor-Headphones...

Så om du inte pallar med sladden på k550 så är dem ett bra alternativ imo.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av blue eyed devil:

Värt och köpa Philips Fidilio x2?, när man har AKG k701, elgiganten har ett bra pris på dom atm..

Ja och behålla båda. De låter väldigt olika. X2 är mer basig, mindre luft i toppen och har ett tyngre/fetare ljud. Inte lika detaljerad och klinisk i diskanten som K701. Smaksak men personligen föredrar jag X2. Tycker man kan äga båda och alternera beroende på musikgenre.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Köpte precis ett par HD700 (ca 3200 på amazons flash-deal) och ett par X2 för 1100:-. Ser fram emot att få hd700 och lyssnar på X2 nu. Till er som tvekar, köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Läste lite om det med så jag öppnade och kollade lurarna direkt sen testade jag dom omgående hemma men har 5minuter till Elgigannten och dom hade ett berg med säkert 100 X2or som stod framme på rean så det hade inte varit några problem att byta

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Ja och behålla båda. De låter väldigt olika. X2 är mer basig, mindre luft i toppen och har ett tyngre/fetare ljud. Inte lika detaljerad och klinisk i diskanten som K701. Smaksak men personligen föredrar jag X2. Tycker man kan äga båda och alternera beroende på musikgenre.

Okey tack, glömde nämna att jag har audio technica ath-m50 Ska vara rätt lika x2 fast det är en sluten lur? Gillar inte alls ath-m50..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte ett par X2 idag på Elgiganten. Låter riktigt bra, ingen obalans vad det verkar heller. Har ett par X1 sedan tidigare så var väl en lite "onödig" uppgradering, om det nu finns sådana när det kommer till ljud.. Driver dem med en Hegel Super och det låter precis som namnet skvallrar om, super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Den finns redan att köpa hos deras europeiska återförsäljare! http://schiit.eu.com/dacs/fulla%202

Trevligt! Dock inte i lager.

Permalänk
Inaktiv

Så jag råkade joina Massdrop på Hifiman HE-350.. såg sedan att de blir totalt sågade i komentarsfältet
Men jaja jag tar dem ändå. Någon här som har dem kanske?

EDIT:
Hmm kanske är rätt onödigt med dessa lurarna.. aja får se hur "illa" de låter.

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Köpte ett par X2 idag på Elgiganten. Låter riktigt bra, ingen obalans vad det verkar heller. Har ett par X1 sedan tidigare så var väl en lite "onödig" uppgradering, om det nu finns sådana när det kommer till ljud.. Driver dem med en Hegel Super och det låter precis som namnet skvallrar om, super.

Köpte också X2, det är utan tvekan bra lurar för 1100 kronor, men tycker mina akg k701 är snäppet vassare, hade väntat mig mer bas i x2. Dom sitter jäkligt skönt dock, men det gör ju 701 också.

x2 kanske måste spelas in lite?, tog ett tag för mina 701 att låta sjukt bra.

Visa signatur