Permalänk
Medlem

Är det dags att ge upp min dator?

Hej!

Nu är det så här att min gamla dator har lagt av. Det är en HP Envy 4-1101eo det handlar om. Det började med att datorn stendog när man tog ur laddkabeln. När man sedan startade datorn med sladden i igen fick man välja land, språk och om man ska göra en total omstart varje gång man startade om den. Detta tog såklart ett par minuter. Sedan gick även laddkabeln sönder. Jag antar att batteriet är helt slut och att kanske nåt annat gått sönder också.

Är det dags att kassera in datorn och köpa nytt? Eller finns det nåt man kan göra? Har ändå haft datorn i 4 år men det har ej varit några problem innan.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå upp till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallee23:

Hej!

Nu är det så här att min gamla dator har lagt av. Det är en HP Envy 4-1101eo det handlar om. Det började med att datorn stendog när man tog ur laddkabeln. När man sedan startade datorn med sladden i igen fick man välja land, språk och om man ska göra en total omstart varje gång man startade om den. Detta tog såklart ett par minuter. Sedan gick även laddkabeln sönder. Jag antar att batteriet är helt slut och att kanske nåt annat gått sönder också.

Är det dags att kassera in datorn och köpa nytt? Eller finns det nåt man kan göra? Har ändå haft datorn i 4 år men det har ej varit några problem innan.

Tack på förhand

Det är ju inte jätte gammalt. Men jag skulle ändå tänka att köpa en ny. Vad använder du den till?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kasserat datorn i din situation. Ett nytt batteri, ny laddare (kanske räcker med sladd? Svårt att säga efter vad du skrev), troligt att moderkortsbatteriet är slut. Det är bara början på saker som börjar nå sin livslängd. Har du ett jobb där dessa datorer används kanske det går att samla ihop en fungerande dator med hjälp av en hög med kvaddade datorer men annars hade jag inte lagt mycket pengar på att rädda den.

(Dessutom är det juletider och du kanske har varit snäll nog för att införskaffa ett hårt paket i mellandagarna. Nytt är skoj)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Det är väl ändå upp till dig?

Ska kanske tillägga att jag är totalt inkompetent när det gäller "delar" till datorer. Har ingen aning hur man byter grejer osv.

Skrivet av Lennoz:

Det är ju inte jätte gammalt. Men jag skulle ändå tänka att köpa en ny. Vad använder du den till?

Använder den mest till vardagliga grejer. Surfar och streamar film till tvn. Kan bli plugg nästa år så då även till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag skulle ha kasserat datorn i din situation. Ett nytt batteri, ny laddare (kanske räcker med sladd? Svårt att säga efter vad du skrev), troligt att moderkortsbatteriet är slut. Det är bara början på saker som börjar nå sin livslängd. Har du ett jobb där dessa datorer används kanske det går att samla ihop en fungerande dator med hjälp av en hög med kvaddade datorer men annars hade jag inte lagt mycket pengar på att rädda den.

(Dessutom är det juletider och du kanske har varit snäll nog för att införskaffa ett hårt paket i mellandagarna. Nytt är skoj)

Precis så jag tänker. Kostnaderna kanske springer iväg om jag som ej kan nåt om delar till datorer ska försöka köpa nytt och byta grejer. Den pajade i början av månaden och har därför väntat till mellandagarna när man kanske kan hitta nåt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallee23:

Ska kanske tillägga att jag är totalt inkompetent när det gäller "delar" till datorer. Har ingen aning hur man byter grejer osv.

Använder den mest till vardagliga grejer. Surfar och streamar film till tvn. Kan bli plugg nästa år så då även till det.

Okej då skulle jag kanske inte kosta på mig en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Okej då skulle jag kanske inte kosta på mig en ny dator.

Hmm okej skulle du inte göra det? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallee23:

Hmm okej skulle du inte göra det? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det skulle jag nog göra på grund av att du bara streamar. Men om du pluggar så skulle jag nog köpa en ny

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kallee23:

Hmm okej skulle du inte göra det? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket beror ju på vad du vill. Om datorn fungerat bra till det du använt den till och du inte känner något speciellt behov av att ha kraftigare hårdvara så kan det vara lönt att behålla den om den går att fixa hyffsat billigt.

Men ibland kan man dock känna att man helt enkelt bara vill ha nya saker när de gamla har några år på nacken och börjat strula. Och finns pengarna så är det väl bara att handla. Men jämför din nuvarande hårdvara med vad du köper nytt. Det vore ju tråkigt att köpa nya saker som inte är bättre än det du har nu. (om det nu inte är ett medvetet ekonomiskt val dvs)

Ett batteri + laddare kostar väl runt 1000-lappen nytt. Men det förutsätter att det inte är något annat problem med datorn, för då kan det snabbt dra iväg om du behöver lämna in den på reparation.

En ny dator lär väl starta på runt 5000 kr och sen bli dyrare desto "värre" den ska vara i prestanda och funktion. Det finns ju laptops för typ 2K men då lär de inte vara bättre än din nuvarande.

Personligen hade jag nog köpt ny nu i någon rea om pengarna fanns. 4 år är ändå en ganska ok livstid på en dator.