är det värt och köpa en 144 hz skärm

Permalänk

är det värt och köpa en 144 hz skärm

jag har funderat nu i drygt 3 veckor där jag har kollat på videos om skillnaden och jag tycker att det inte verkar så stor skillnad men är det värt och köpa en 144 hz?

Permalänk
Entusiast

Personligen så hatar jag att bara dra runt musen på skrivbordet med en 60Hz-skärm, så ja
Men å andra sidan är man väl lyckligt ovetande om man aldrig har provat på det... för det kräver ju prestanda i spel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Alla jag snackat med säger att det är stor skillnad, så tänker själv köpa en.

Permalänk
Medlem

Beroende på var du bor så kanske du kan besöka någon butik och testa själv? Jag vet att Inet har en del skärmar på display i butik och jag tror även att vissa Webhallenbutiker har det.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Ja, det är verkligen dag och natt. på en 60hz skärm är det väldigt tydligt att musen blir suddigt när man flyttar den i sidled, även i väldigt låga hastigheter.

Något som gör det extra tydligt är att flytta ett fönster med text sakta och försöka läsa. Då märker man direkt att det blir suddigt.

På en 144hz är det mycket mindre märkbart. Ergo du kan flytta musen snabbare och ett fönster med text i högre hastigheter innan det blir suddigt.

Om du bara scrollar igenom facebook och skriver kod så tycker jag inte att det är värt det. Bättre att satsa på högre upplösningar och roliga färgrymd. Spelar du CS eller andra snabba spel - Så är det typ ett måste idag!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Jag har haft en 144hz'are i 3 år nu och är väldigt nöjd med den.
Minns inte hur det var innan men det var en uppgradering, det är ett som är säkert.

Vad du än köper så lär du inte ångra dig, det kan ju inte bli sämre i all fall!

Om du är pank och sparar, köp inte. Köp sprit, narki och sex istället och lev livet som kan ta slut när som helst.
Men om du har slantar över, slå till och köp skärmen! Du kommer att gilla den. Jag gjorde det.

https://www.youtube.com/watch?v=2flbDkq9d1k
https://open.spotify.com/track/49NiBykpqF9sqSXnXR9qV9
A thousand years ago,
Deep in the darkest jungles of the Amazon,
The ancient Incas discovered a mystical vine.
They brew up a sacred, psychoactive, hallucinogenic drink - the holy Ayahuasca
You enter a special, magical dimension.
The dimension of the spirit world.
The drink takes you on a journey of inner discovery.
You enter a special, magical dimension.
The dimension of the spirit world.

Take the red pill
Enter the matrix

GOTT NYTT ÅR!
mvh,
enekelt

Permalänk
Medlem

@jonathan husberg:

Kan du ligger över 100fps i spelen så är det lätt värt det. Otroligt skönt flyt.
Satsa på G-sync alt Freesync så slipper du att spelen känns sega om du har 60 fps på en 144hz med (varje bild visas mera än 2ggr).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ja det är helt klart värt det.

Permalänk
Inaktiv

@jonathan husberg: Ska du spela fps spel (doom, cs, bf1 m.m) och har en dator som kan komma upp i över 100fps, kör på.

Spelar du däremot "slöare" spel som gta, tomb raider, wow, skyrim o.s.v föredrar jag 60hz ips alla dagar i veckan för att få en bättre bild.

Har du ingen budget och bra hårdvara behöver du inte kompromissa, då kan du köra på en 144hz qwhd ips skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

@jonathan husberg: Ska du spela fps spel (doom, cs, bf1 m.m) och har en dator som kan komma upp i över 100fps, kör på.

Spelar du däremot "slöare" spel som gta, tomb raider, wow, skyrim o.s.v föredrar jag 60hz ips alla dagar i veckan för att få en bättre bild.

Har du ingen budget och bra hårdvara behöver du inte kompromissa, då kan du köra på en 144hz qwhd ips skärm.

Har du provat 144hz IPS skärmarna? Flera av dem är riktigt trevliga i desktop läge.

Permalänk
Medlem

Absolut ja.

Värt det bara för musen/fönster i desktopläget t.om.!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Personligen så hatar jag att bara dra runt musen på skrivbordet med en 60Hz-skärm, så ja
Men å andra sidan är man väl lyckligt ovetande om man aldrig har provat på det... för det kräver ju prestanda i spel.

This.
Formaterade min burk i veckan och höll på att få damp över hur jävla risigt det såg ut att scrolla runt på hemsidor efteråt, trodde mina drivrutiner till graffet var helt urspårade eller nåt. Sen kom jag på att de ju ställer 60Hz som standard i nvidiainställningarna vid ominstallation....

60->144 kändes knappt av men 144->60 är som att få aids i själen typ.

Till OP: KÖP!

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

This.
Formaterade min burk i veckan och höll på att få damp över hur jävla risigt det såg ut att scrolla runt på hemsidor efteråt, trodde mina drivrutiner till graffet var helt urspårade eller nåt. Sen kom jag på att de ju ställer 60Hz som standard i nvidiainställningarna vid ominstallation....

60->144 kändes knappt av men 144->60 är som att få aids i själen typ.

Till OP: KÖP!

Som du säger.
Byta till 144hz från 60hz känns knappt
Byta från 144hz-60hz är otrolig stor skillnad.

Man märker inte så stor skillnad vid uppgraderingen, men om man byter tillbaks så märks det otroligt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

ja, det är helt klart värt det oavsett spel. tycker egentligen att det är värt det för bara skrivbordsanvändning också. fantastiskt mycket bättre upplevelse. aldrig att man vill gå tillbaka. har 60hz på min sekundära skärm och det är så oerhört mycket sämre.

Permalänk

Spring iväg till närmsta butik och köp en 144 hz skärm du kommer inte att ångra dig. Spring i sockarna om du inte hinner få på dig skorna

Visa signatur

NZXT H440 Razer ||ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix ||Intel I7-6700K|| ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO ||Hyper X Fury DDR4 2133MHz 16GB || https://spelfokus.blogspot.se/

Permalänk
Medlem

Skillnaden är jättestor rent objektivt, men det är fråga om att du ska bry dig om den också. Spelar du Dreamcast-simulerade spel i 480p och porrsurfar på helskärm så kommer du knappast känna att du fick valuta för pengarna, men om du frekvent gör saker som är väldigt flytande och rörliga så är det extremt synligt.

Jag t.ex. ser skillnaden, känner skillnaden - och skiter också i den 200%. En del gör det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Personligen så hatar jag att bara dra runt musen på skrivbordet med en 60Hz-skärm, så ja

Ja, detta är ingen överdrift. Jag instämmer 100%. Man känner skillnad t.om i Windows miljön, 60>144Hz är en no-brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jag t.ex. ser skillnaden, känner skillnaden - och skiter också i den 200%. En del gör det.

En sak om man inte märker skillnad och därmed skiter i det.
Men i ditt fall jag har orden men vill inte bli bannad...herregud, sitter på ett 1080 FTW...troll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan husberg:

jag har funderat nu i drygt 3 veckor där jag har kollat på videos om skillnaden och jag tycker att det inte verkar så stor skillnad men är det värt och köpa en 144 hz?

Skrivet av Sisyfos:

Personligen så hatar jag att bara dra runt musen på skrivbordet med en 60Hz-skärm, så ja
Men å andra sidan är man väl lyckligt ovetande om man aldrig har provat på det... för det kräver ju prestanda i spel.

Håller med om det här.

Ang i spel är en väldigt stor skillnad. Det gör dock att du kan behöva ta det hårda beslutet mellan att köra på "Ultra" eller trixa lite. Jag kör tex för det mesta med Textures på ultra. Resten rätt lågt då jag för de mesta föredrar stabil 120 fps, jämfört med snyggt och ryckigt.

Beror mycket på vilken typ av spel som främst ska spelas också. Tex i single player spel är det inte alls lika viktigt och då kör jag gärna 3D eller fläskar på med lite högre inställningar. Gäller det fps-spel så är det ett måste.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Men i ditt fall jag har orden men vill inte bli bannad...herregud, sitter på ett 1080 FTW...

Och spelar i princip bara antingen pågrisade AAA-titlar för att jag är grafikintresserad, eller RPG-spel i 7680x1440. Blir inga 144fps i något fall vill jag lova.

Jag jobbar framför datorn, sysslar med bildbehandling och grafik. Det finns mycket funktioner i skärmar som betyder mer för mig än 144hz gör när jag sitter med en stillastående bild i Photoshop en hel arbetsdag. Det är klart att om exakt samma skärm med samma höga RGB-täckning funnits för samma pris med 144Hz istället hade jag köpt det, men det gör de inte.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

En sak om man inte märker skillnad och därmed skiter i det.
Men i ditt fall jag har orden men vill inte bli bannad...herregud, sitter på ett 1080 FTW...troll?

Wait what? Jag fattar inte. Får han inte utrycka sig på ett specifikt sätt bara för han sitter på ett 1080? Bara undrar så jag lär mig etiketten här på Sweclockers

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade en 24" Benq 120Hz TN monitor tidigare som jag var hemskt nöjd med, sedan slutade jag spela på pcn under en tid och lirade endast på PS4at, fotointresset tog över och jag köpte mig en eizo 1440p ips monitor som var bra mycket bättre i det syftet.
Sakta men säkert började jag längta tillbaka till PC:n igen och var då van vid att spela på PS4 (<60fps i vissa titlar) och tyckte då att det inte var ett problem i världen att spela på en 60Hz monitor (något som var otänkbart tidigare). Jag beslutade mig för att köpa en till monitor för att få lite mer arbetsyta och nappade på XF270HUA monitorn från CDON på mellandagsrean (1440p 144Hz ips) och jisses vad skönt det känns att spela på 120Hz< igen.

Permalänk
Medlem

144hz är som ssd, efter att du haft det kommer du aldrig gå tillbaks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Wait what? Jag fattar inte. Får han inte utrycka sig på ett specifikt sätt bara för han sitter på ett 1080? Bara undrar så jag lär mig etiketten här på Sweclockers

Klart han får uttrycka sig så. Men det är ju ett direkt hån mot allt mänskligt förstånd.

edit: Dessutom vet jag inget om "etiketten" här på Swec för 2016.
Det har hänt mycket med både mig, Sweclockers och allt annat sen jag började här 2001, grabben.
Starta en ny skön "etikett" vet jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Och spelar i princip bara antingen pågrisade AAA-titlar för att jag är grafikintresserad, eller RPG-spel i 7680x1440. Blir inga 144fps i något fall vill jag lova.

Jag jobbar framför datorn, sysslar med bildbehandling och grafik. Det finns mycket funktioner i skärmar som betyder mer för mig än 144hz gör när jag sitter med en stillastående bild i Photoshop en hel arbetsdag. Det är klart att om exakt samma skärm med samma höga RGB-täckning funnits för samma pris med 144Hz istället hade jag köpt det, men det gör de inte.

I hear yo, men bara i Windows miljön märker man ju enorm skillnad.
Ditt val och tycke, we agree, to disagree bro. Gott nytt <3

Permalänk

Sorry om jag lånar tråden, men ser man skillnad i 120hz och 144hz i Windows miljön?

Edit: Och hur är skillnaden på 60 och 75hz i Windows och i spel?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

I hear yo, men bara i Windows miljön märker man ju enorm skillnad.

Ja fan, gör jag cirklar med muspekaren eller flyttar fönster är det en helt annan grej. Men det gör jag inte särskilt ofta. Kan jag motivera att byta ut mina tre skärmar mot närmast liggande spec fast 144Hz istället för 60, och pröjsa typ 10-11,000kr till för det när jag spelar kring 55-65fps liksom. Nä, no go.

Känn på den här då, om du vill ha riktig cancer - en av mina bästa polare är spelutvecklare, miljödesigner specifikt, och drar hellre ner upplösningen på skärmen till något oproportioneligt för att ha råd med fetare shaders och ögongodis i grafiken. Även fast alla pixlar blir otighta och inte skalar rätt. Det är så att t.om. jag kliar mig i huvudet haha.

Poängen är bara att upplevelsen avgörs av olika grejer för olika folk, 80% av orsaken till att jag bytte från 980Ti till 1080 var för att det skulle låta mindre t.ex. Det var värt 5000kr mellanskillnad för mig utan att blinka.

Skrivet av Jonathan0101:

Sorry om jag lånar tråden, men ser man skillnad i 120hz och 144hz i Windows miljön?

Edit: Och hur är skillnaden på 60 och 75hz i Windows och i spel?

Njae, då ska man vara jävligt skarp. Den skillnaden är ingenting att gå upp i brygga över. 60hz mot 75hz i spel däremot är faktiskt ett överraskande stort steg, även fast det låter lite på papper. 75hz känns rätt mycket mjukare i snabba rörelser tycker jag.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Sorry om jag lånar tråden, men ser man skillnad i 120hz och 144hz i Windows miljön?

Edit: Och hur är skillnaden på 60 och 75hz i Windows och i spel?

120>144 har jag personligen väldigt svårt att se skillnad på.
Samma sak gäller 60>75.
Det stora steget ligger från 60>120/144.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonathan0101:

Sorry om jag lånar tråden, men ser man skillnad i 120hz och 144hz i Windows miljön?

Edit: Och hur är skillnaden på 60 och 75hz i Windows och i spel?

Den här killen verkar kunna det i spel iaf: https://youtu.be/m6igZbQm75s

Själv har jag aldrig provat en 144H+-skärm och känner mig ändå nöjd med flytet i min 120Hz-skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈