Böter var/varannan vecka. Hur göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast på TS så låter det som att dels är det världens undergång samt att den klassiska "någon annan" ska ordna med parkeringsplatsen...

Det finns parkeringsplatser även i Stockholms innerstad, men då handlar det om att man måste betala. Eller så får man det problem TS har. Personligen så har jag väldigt svårt att köpa de här snyfthistorierna om "jag har ingen parkeringsplats".

Det handlar _BARA_ om att personen inte vill betala för en parkeringsplats. Som på FB nu, såg en person som gnällde över "nu kan ju inte våra gäster parkera över natten på parkeringsplatsen vid sporthallen (den är numera begränsad till 8 timmar). Det finns gott om besöksplats (iofs mot en låg avgift, 10kr/dygn). Men det handlar om att personen och mannen inte vill betala för 3 platser för sina bilar...

Va fan snackar du om. Han har ju satt upp sig på en väntelista så han betalar nog gärna om han bara kan få en parkering.
Gå o lägg dig igen din mupp.

Sen är ju kollektivtrafiken i detta landet katastrof om man jobbar någon typ av skift, har själv närma och bra till både tåg och buss men de går inte så tidigt så jag hinner till arbetet i tid, sanslöst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Va fan snackar du om. Han har ju satt upp sig på en väntelista så han betalar nog gärna om han bara kan få en parkering.

Då skulle han inte hade det problemet han har. Det går att fixa plats i princip överallt inom en månad om man vill ha en, har själv gjort det på ställen i Stockholms innerstad där det anses finnas väldigt få platser. Man får betala 3-3500 kr i månaden för dessa platser och de ligger oftast 5-10 minuters gångväg från lägenheten, men de går att få. Jag själv fick sen stå i kö för att få en billigare plats för 2400 kr i samma garage och står fortfarande i kön för att få en billig plats i ett garage riktigt nära.

Har märkt att folk inte vill ha halvdana alternativ där de betalar de dyrare priserna och måste gå en bit utan de förväntar sig billig parkering precis bredvid sin egen lägenhet och finns inte det så finns inga platser. I mitt nuvarande garage finns det t.ex. 6-7 platser lediga för 3000 kr i månaden (är dessutom platser där 2 bilar får plats på längden så 12-14 bilar får plats) där garagen runt omkring har flera års kö till singelplatser för 2400 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Då skulle han inte hade det problemet han har. Det går att fixa plats i princip överallt inom en månad om man vill ha en, har själv gjort det på ställen i Stockholms innerstad där det anses finnas väldigt få platser. Man får betala 3-3500 kr i månaden för dessa platser och de ligger oftast 5-10 minuters gångväg från lägenheten, men de går att få. Jag själv fick sen stå i kö för att få en billigare plats för 2400 kr i samma garage och står fortfarande i kön för att få en billig plats i ett garage riktigt nära.

Har märkt att folk inte vill ha halvdana alternativ där de betalar de dyrare priserna och måste gå en bit utan de förväntar sig billig parkering precis bredvid sin egen lägenhet och finns inte det så finns inga platser. I mitt nuvarande garage finns det t.ex. 6-7 platser lediga för 3000 kr i månaden (är dessutom platser där 2 bilar får plats på längden så 12-14 bilar får plats) där garagen runt omkring har flera års kö till singelplatser för 2400 kr.

Bilplats för 3500kr månaden är ett jävla rån. Ett tydligt tecken på att utnyttja situationen med bilparkering. För vissa är det ju förfan en tredje/fjärdedel av deras lön kanske. För en jävla Bilplats. Du kan ju nästan hyra en liten lägenhet för dom pengarna.
Och du sitter och säger att han bara är snål. För vissa är bilen enda alternativet, som för ts och även mig. Nu bor jag i norr och parkeringsplatser är det aldrig ont om men förstår problemet.
Jag betalar 240kr/mån för Bilplats med stolpe. 303kr/mån för en carport m. Stolpe. I stan brukar priserna ligga på 400-800 för ett garage som är uppvärmt. Och då måste jag även tillägga att även i vårt centrum så är det ont om platser att hyra. Men inte fanns kostar det 3500kr för det

Permalänk
Inaktiv

@cusah

orkar verkligen inte läsa genom alla kommentarer, men jag hade samma problem som dig för ett par år sedan, lösningen blev att prata med en företag på andra sidan vägen ca 700m bort, som hade massa personal p-platser, jag förklarade situationen och fick lov att ställa mig där under städdagarna.

leta efter någon företag i närheten och förklara din situation, hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickecs:

Bilplats för 3500kr månaden är ett jävla rån. Ett tydligt tecken på att utnyttja situationen med bilparkering. För vissa är det ju förfan en tredje/fjärdedel av deras lön kanske. För en jävla Bilplats. Du kan ju nästan hyra en liten lägenhet för dom pengarna.
Och du sitter och säger att han bara är snål. För vissa är bilen enda alternativet, som för ts och även mig. Nu bor jag i norr och parkeringsplatser är det aldrig ont om men förstår problemet.
Jag betalar 240kr/mån för Bilplats med stolpe. 303kr/mån för en carport m. Stolpe. I stan brukar priserna ligga på 400-800 för ett garage som är uppvärmt. Och då måste jag även tillägga att även i vårt centrum så är det ont om platser att hyra. Men inte fanns kostar det 3500kr för det

Det är vad det kostar på vissa ställe, vill man bo där och ha bil så är det priserna man får betala. Det går inte att bosätta sig på ett ställe där det är extremt svårt att hitta parkering (vilket gör att den parkering som finns blir dyr) och sedan klaga på att det inte finns parkering som är billig. Måste man ha bil och inte vill betala marknadspris för platserna får man väl bosätta sig på ett ställe där det finns parkering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickecs:

Utnyttja situationen? Det är väl bättre att det finns platser tillgängliga med kort notis. Om exv arbetsgivaren betalar platsen är det småpengar. Att ha en centralt belägen parkering är en extrem lyx och kostar därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Låter konstigt att en kommun städar en gata varje vecka. I sthlm så är det en dag i månaden man inte kan stå på vissa ställen.

Det beror nog på vilken gata i kommunen det är. Det är ett par år sedan jag hade någon som helst insyn, men utanför krogen jag jobbade på då, kördes det städning varje vecka, då den låg i "affärsdistriktet" som städades betydligt mer frekvent än resten av stan. Ovanpå krogen var det 6 våningar med lägenheter, så det var ju inte så att det var omöjligt att hitta bostäder i området i heller...
Det beror helt enkelt på hur mycket folk som rör sig i området,, och hur högt kommunen prioriterar att det ska vara rent och snyggt.
Som jämförelse, så där jag bor nu, städar kommunen inte alls, det får hyresvärden sköta, helt och hållet. Så det blir gjort ungefär 2 gånger om året...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Allmänt: Det är inte kommunens ansvar att ordna med en parkeringsplats, även om vissa personer gärna tycker att det är en rättighet att ha en gratis plats på kommunens gator.

Skrivet av zeleni:

Låter konstigt att en kommun städar en gata varje vecka. I sthlm så är det en dag i månaden man inte kan stå på vissa ställen. Själv betalar jag 12000/år for garageplats i min brf. Och ja, brf kan inte hyra garage till andra än medlemar, eftersom man blir ett parkeringsbolag och måste betala skatt på det.

Inte alls särskilt konstigt att du har städdag en dag/vecka, eller ska man vänta med att snöröja tills det är rätt dag i månaden?

Betalar ca 4000/år för min garageplats i varmgarage. Nja, en BRF kan ju hyra ut till andra än medlemmar, men då får man ju precis som alla andra betala moms på det. Men det kan man ju täcka upp genom att ha olika hyressummor.

Skrivet av Defender:

Sen är ju kollektivtrafiken i detta landet katastrof om man jobbar någon typ av skift, har själv närma och bra till både tåg och buss men de går inte så tidigt så jag hinner till arbetet i tid, sanslöst.

Uppenbart inte. Det finns alltid parkeringsplatser, men det gnälls även alltid om "det saknas platser", problemet är inte att det saknas platser utan att personerna inte vill betala det någon vill ha för att upplåta platserna.

Skrivet av Aktsu:

Så sant så.

Skrivet av Nickecs:

"Rån"? Antingen så betalar man och "får" en nära plats eller så betalar man inte och får inte någon plats.

3500/månad så pratar vi om innerstad i Stockholm, men det finns platser. Tyvärr så är ju gatuparkeringen alldeles för billig (kommunerna ska inte hålla dig med parkeringsplats).

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det beror nog på vilken gata i kommunen det är. Det är ett par år sedan jag hade någon som helst insyn, men utanför krogen jag jobbade på då, kördes det städning varje vecka, då den låg i "affärsdistriktet" som städades betydligt mer frekvent än resten av stan. Ovanpå krogen var det 6 våningar med lägenheter, så det var ju inte så att det var omöjligt att hitta bostäder i området i heller...
Det beror helt enkelt på hur mycket folk som rör sig i området,, och hur högt kommunen prioriterar att det ska vara rent och snyggt.
Som jämförelse, så där jag bor nu, städar kommunen inte alls, det får hyresvärden sköta, helt och hållet. Så det blir gjort ungefär 2 gånger om året...
B!

Det är inte ovanligt med städdagar 1/vecka, inte minst vintertid för att undvika stök som det lätt blir när det faller minsta snö.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är nog bara du som resonerar så. Men det spelar inte så stor roll, för, som jag ser det, är moped inte en lösning, oavsett.
Då inte nödvändigtvis för att det är rätt trist att vara utsatt för väder och vind vissa delar av året, men även för att det låter som om man bor i tättbebyggt område, om man inte kan parkera på sin egen gårdsplan... Och att vara beroende av en moped som blir stulen en, eller ett par gånger om året, känns inte helt rätt. Och det är realiteten åtminstone här. Ska du ha något som är driftsäkert, så är det stöldbegärligt. De sågar ned lyktstolpar för att kunna bära med sig mopederna.

B!

Självklart inte bara jag som resonerar så. Inte en slump att ingen i min ålder skaffar moped längre, dock kan man skaffa en cykel för minst samma pris utan några intentioner att motionera. Det är helt enkelt inte okej att ha moped efter en viss punkt i livet.

Tjafs /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Självklart inte bara jag som resonerar så. Inte en slump att ingen i min ålder skaffar moped längre, dock kan man skaffa en cykel för minst samma pris utan några intentioner att motionera. Det är helt enkelt inte okej att ha moped efter en viss punkt i livet.

Märkligt resonemang, och felaktigt, eftersom jag känner en gäng arbetspendlare som tar sin moped, kör till färjan, och åker till Danmark, 5 dagar i veckan. Du skyltar inte med din ålder, men de är mellan 35, och 60. Jag antar att det faller in i "Inte en slump att ingen i min ålder skaffar moped längre" men vad vet jag. Och, "Det är helt enkelt inte okej att ha moped efter en viss punkt i livet." punkten är inte heller specificerad, men syrran är 36, och fram till sin graviditet pendlade hon på samma sätt, strax över 3 mil i var riktning. (En till färjeläget, 2 till jobb, omvända förhållandet på hemvägen.)
Det är BETYDLIGT smidigare att pendla med moped, än med cykel, och båda är kostnadsfria att ta med på färjan till Danmark, så pendlingen kostar soppa, försäkring, underhåll, och 35:- enkel resa, däremot kostar MC, skatt, försäkring, underhåll, besiktning, soppa, och 195:- enkel resa.
Jag förstår att det inte passar sig i din klick av statussamhället, men folk som faktiskt måste räkna lite på att få ihop hushålls ekonomin, ser ganska fort att det bli betydande skillnader i kostnader här. Och det fort, utan att det egentligen påverkar restid, eller bekvämligheten nämnvärt. Bil, kostar i sammanhanget ungefär som MC'n, med samma kostnader, och ett biljettpris på 218:- med en biz.
Pendlarkort, kostar:
530:- för person & moped, max 46 resor, under en månad.
3375:- för MC, max 50 resor, under två månader.
4565:- för personbil, max 50 resor, under två månader.

Om alla arbetat på samma plats, och med samma arbetstider kunde man räknat hem det, eftersom man får vara 9 i en bil, på ett pendlar kort, vilket skulle bli 507:- per man. Men eftersom det nu inte är aktuellt, så är moped utan vidare det vettigaste sättet för de hundratalet personer som arbetspendlar mellan Helsingborg och Helsingör, om de inte helt enkelt bor, och ska till, platser på gångavstånd från färjelägena, eller så att lokaltrafikens busslinjer passar.
Det känns som om du helt enkelt behöver titta utanför din egen lilla glasbubbla, och inse att alla inte lever samma liv som du, och att prestige i vilken typ av fordon man använder för att transportera sig till och från arbetet, är ett ganska löjligt sätt att hävda sig på. Mopeden är helt enkelt ett transportmedel, som spar en i runda slängar 40000:- om året som HH-pendlare. Pengar för vilka, man kan få en rätt bra semester, de veckorna man i alla fall skiter i att betala pendlarkortet...
B!

Edit
Ah, just ja. Man måste betala en årsavgift för att vara med i pendlarklubben, vilket är ett krav för att få köpa pendelkortet, men inte en autobiz. Eftersom priset med en autobiz blir betydligt högre än pendlarkortet för bil, så känns det inte JÄTTE relevant, men jag har för mig avgiften är 125:-/år.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Du resonerar som någon som är i perioden från 18 år tills man vuxit upp nog att inte längre styra hela sitt liv efter vad andra tycker (ja, de flesta bryr sig om vad andra tycker men de planerar inte hela livet utifrån det). Den perioden slutar vid olika åldrar för olika personer men för de allra flesta tar den slut. När man sedan uppnått den åldern och ser tillbaka på hur man resonerade så skrattar man åt hur löjlig man var.

Det finns nog ingen förutom nervösa 20-åringar som tycker att det inte är okej att ha moped efter en viss punkt i livet.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Aktsu:

Det finns nog ingen förutom nervösa 20-åringar som tycker att det inte är okej att ha moped efter en viss punkt i livet.

Jag tänkte "Fanken vad bekvämt det skulle vara att köra med en sån här i byn..." när jag såg https://www.blocket.se/uppsala/Norsjo_partner_70926135.htm istället för att böka in sig i Firebirden eller kliva på 180-hästars banditen när man ska handla lite mjölk. Elds-flejms och läderluva är dock ett måste för dylika fordon.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja man växer in i moped igen när man blir vuxen, det brukar ske ungefär vid 25års åldern och man kan numera (från 1 jan 2016) även ha elcyklar där motorn får gå utan att man trampar som moped om man vill, man får köra dessa med cykelhjälm så de som skäms behöver inte avslöja att de faktisk åker elmoped, det gäller alltså denna lömska fordonstyp

Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen. Den här typen av moped är inte en cykel även om den kan se ut som en.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Märkligt resonemang, och felaktigt, eftersom jag känner en gäng arbetspendlare som tar sin moped, kör till färjan, och åker till Danmark, 5 dagar i veckan. Du skyltar inte med din ålder, men de är mellan 35, och 60. Jag antar att det faller in i "Inte en slump att ingen i min ålder skaffar moped längre" men vad vet jag. Och, "Det är helt enkelt inte okej att ha moped efter en viss punkt i livet." punkten är inte heller specificerad, men syrran är 36, och fram till sin graviditet pendlade hon på samma sätt, strax över 3 mil i var riktning. (En till färjeläget, 2 till jobb, omvända förhållandet på hemvägen.)
Det är BETYDLIGT smidigare att pendla med moped, än med cykel, och båda är kostnadsfria att ta med på färjan till Danmark, så pendlingen kostar soppa, försäkring, underhåll, och 35:- enkel resa, däremot kostar MC, skatt, försäkring, underhåll, besiktning, soppa, och 195:- enkel resa.
Jag förstår att det inte passar sig i din klick av statussamhället, men folk som faktiskt måste räkna lite på att få ihop hushålls ekonomin, ser ganska fort att det bli betydande skillnader i kostnader här. Och det fort, utan att det egentligen påverkar restid, eller bekvämligheten nämnvärt. Bil, kostar i sammanhanget ungefär som MC'n, med samma kostnader, och ett biljettpris på 218:- med en biz.
Pendlarkort, kostar:

Om alla arbetat på samma plats, och med samma arbetstider kunde man räknat hem det, eftersom man får vara 9 i en bil, på ett pendlar kort, vilket skulle bli 507:- per man. Men eftersom det nu inte är aktuellt, så är moped utan vidare det vettigaste sättet för de hundratalet personer som arbetspendlar mellan Helsingborg och Helsingör, om de inte helt enkelt bor, och ska till, platser på gångavstånd från färjelägena, eller så att lokaltrafikens busslinjer passar.
Det känns som om du helt enkelt behöver titta utanför din egen lilla glasbubbla, och inse att alla inte lever samma liv som du, och att prestige i vilken typ av fordon man använder för att transportera sig till och från arbetet, är ett ganska löjligt sätt att hävda sig på. Mopeden är helt enkelt ett transportmedel, som spar en i runda slängar 40000:- om året som HH-pendlare. Pengar för vilka, man kan få en rätt bra semester, de veckorna man i alla fall skiter i att betala pendlarkortet...
B!

Edit
Ah, just ja. Man måste betala en årsavgift för att vara med i pendlarklubben, vilket är ett krav för att få köpa pendelkortet, men inte en autobiz. Eftersom priset med en autobiz blir betydligt högre än pendlarkortet för bil, så känns det inte JÄTTE relevant, men jag har för mig avgiften är 125:-/år.
/Edit

Jag menar inte att det är helt svart eller vitt, men det är väl så sociala normer fungerar? Jag påstår ändå att folk i medelåldern generellt inte skaffar sig moped, även om det egentligen skulle vara det förnuftigaste ur många perspektiv. Inget jag ser i mina kretsar, eller runtomkring där jag bor ö.h.t. Tror inte att några specifika exempel som det du ger påverkar det något särskilt.
Men så klart. Det är ju bara vad jag tror, utifrån egna observationer.

Skrivet av Aktsu:

Du resonerar som någon som är i perioden från 18 år tills man vuxit upp nog att inte längre styra hela sitt liv efter vad andra tycker (ja, de flesta bryr sig om vad andra tycker men de planerar inte hela livet utifrån det). Den perioden slutar vid olika åldrar för olika personer men för de allra flesta tar den slut. När man sedan uppnått den åldern och ser tillbaka på hur man resonerade så skrattar man åt hur löjlig man var.

Att ditt liv inte styrs av vad andra tycker är ju bara bull. Visst är det mer tydligt när man är yngre när alla ska ha ett visst märke på kläderna osv men det är egentligen exakt samma sak när man är äldre fast det handlar mindre uppenbara och ytliga saker. Det är ju bara de riktiga orginalen som inte bryr sig om vad andra tycker, på riktigt. Tror inte du är ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Att ditt liv inte styrs av vad andra tycker är ju bara bull. Visst är det mer tydligt när man är yngre när alla ska ha ett visst märke på kläderna osv men det är egentligen exakt samma sak när man är äldre fast det handlar mindre uppenbara och ytliga saker. Det är ju bara de riktiga orginalen som inte bryr sig om vad andra tycker, på riktigt. Tror inte du är ett sådant.

Läs om, läs rätt. Jag skrev precis att de flesta bryr sig till viss del om vad andra tycker men att till skillnad från när man är fjunis så låter man inte det styra hela ens liv. Att inte kunna ha en moped av rädsla för vad andra tycker är mer på nivån osäker tonåring än något annat.

Att kolla i sin närhet ger ju inte så mycket vettigt över populationen heller, i så fall skulle min slutsats vara att man inte äger bil då de flesta som bor omkring mig inte har någon bil.

För övrigt styrs mitt liv väldigt lite av vad andra tycker (om vi nu räknar andra som grannar med flera), mest för att de flesta är idioter jag ändå inte bryr mig om.

Permalänk
Avstängd

@cusah: Jag har varit i typ samma sits när jag jobbade natt och det är inte roligt. De få platser som inte städades samtidigt som alla andra gick åt väldigt fort och det fanns typ inga alternativ i närheten. Här är det boendeparkering vilket tyvärr innebär att nästan alla platser på gatan är korttidsparkeringar för de som inte har boendekort och således är det nästan omöjligt att parkera på natten i ett annat område än det man har kort för, vilket kan innebära att närmaste p-plats man får parkera på ligger långt bort. Jag löste det oftast (när jag kom ihåg och slapp böter) genom att parkera på annan mark där kommunens p-vakter inte kunde lappa en, typ inne på en kyrkogård i närheten eller på tomtmark som hörde fastighetsägaren eller så. Ibland fick man böter där med men sällan, och för det mesta mycket lägre böter än på gatan. Vakterna är ju alltid där på sopningen liksom så böter är ju garanterat om man står där.

När jag var liten hade min farsa ett knep för att få behålla sin plats. Han hade ett par konor i bilen som han ställde på platsen när han åkte ifrån den och ingen vågade ju flytta på konor på gatan liksom så platsen var alltid ledig när man kom tillbaka. Knappast lagligt tyvärr men det funkade i alla fall.

Mitt tips är annars som flera andra har sagt här i tråden att du borde hitta någon som har en privat plats och jobbar dagtid och få dem att hyra/låna ut platsen till dig dessa tider. Finns det villor i närheten så kan du ju framhålla att inbrottsrisken minskar med en bil på infarten.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Pendlarkort, kostar:

B!

Edit
/Edit

Men det är ju en ganska speciell situation i HBG med pendling till Danmark. Jag och många andra hade nog åkt till jobbet i en farmor-anka-bil med clownperuk om det hade sparat 4000 i månaden liksom, det gör det inte socialt accepterat (utanför kretsen i samma sits i alla fall). Det sagt så har jag en kollega som åker moppe till jobbet, han tjänar tid på det då han slipper köer och omvägar. Men det handlar i min mening också om att han vill vara lite speciell, och han hade ju kunnat cykla istället och sparat mer pengar (och fått lite välbehövlig motion och så) liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är ju en ganska speciell situation i HBG med pendling till Danmark.

Det är klart det är en speciell situation, men det gör bara beteendet vanligare. Verkstadschefen som "har hand om" verkstaden vi köper all vår rostfria plåt från, körde moped den milen han hade till och från jobb, 4 dagar i veckan. Den 5'te tog han bilen, och körde och handla på vägen hem. För något år sedan köpte han hus, och har nu 7 minuters promenad till jobb. Och lite drygt 20 minuters restid, så han varken kör eller cyklar längre...
Polaren som jobbar på DHL som terminalare, sålde bilen, och började cykla. Efter de första 3 månaderna ställde han cykeln, och köpte moped. Alternativet där var "mopedbil" men eftersom de båda inte får köra närmsta vägen, och det finns ett par passager längs vägen man får köra moped på, som inte en mopedbil klarar, så blev det vanlig moped.
Båda hade samma argument som syrran för att välja mopeden, men jag har inga siffror att basera det på. Ekonomin är alltid vägledande när man väljer att köra moped i stället för bil till och från jobb, men har så långt att man inte nödvändigtvis vill, eller orkar cykla. För polarens del, hade det antagligen gått bra att cykla 6-9 månader om året, men nu finns mopeden, så motivationen tryter troligen.

Skrivet av snajk:

Jag och många andra hade nog åkt till jobbet i en farmor-anka-bil med clownperuk om det hade sparat 4000 i månaden liksom, det gör det inte socialt accepterat (utanför kretsen i samma sits i alla fall).

Personligen känner jag att det inte är en riktigt rättvis jämförelse, men visst. Kör på den.

Skrivet av snajk:

Det sagt så har jag en kollega som åker moppe till jobbet, han tjänar tid på det då han slipper köer och omvägar. Men det handlar i min mening också om att han vill vara lite speciell, och han hade ju kunnat cykla istället och sparat mer pengar (och fått lite välbehövlig motion och så) liksom.

Jag vet två personer som cyklar till jobb. (Sanning med modifikation. Mer om det nedan.) Den ena är min styvmor. Hon bor i en villa på ett industriområde, med drygt 1 kilometer till jobb. Är det inte strålande väder tar hon bilen.
Den andra är läraren till min parallellklass i årskurs 4-6. Han är numera pensionär, och jobbar "extra" som hjälp-lärare, och cyklar 3 mil var gång han ska till, eller från skolan.

Och det är inte som om jag kommer från ett område där cykling var något ovanligt, som kufar höll på med, eller annars sett som udda. De som inte känner till Gustaf Håkansson, har nog ändå hört talas om honom som "Stålfarfar", som i dag är synonymt med honom. Halva Skåne har en cykel tack vara den mannen. Jag var inte speciellt gammal när han gick bort, men gubben bjöd på kolor när man försökte säja jultidningar, lotter, eller behövde en femma till glass, och erbjöd sig att klippa hans gräsmatta. Med andra ord, vi som växte upp i byn, såg folk som cyklade till jobb hela tiden, även om få cyklade så långt som han, eller såg ut som om de var 100+ år gamla, när de satt på sin cykel...
Cykling är trots det inte speciellt vanligt för pendling över en halv mil. Bilar är naturligtvis överlägset vanligast, men mopederna slår antalet cyklar med god marginal. Antagligen för att även om man är fet och lat, kan man tänka sig att spara pengar genom att köra moped, medan man inte gärna cyklar, och även om man kan spara mer på att cykla, så är den stora besparingen redan gjord, med moped.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Du gör som "videopac". Glömmer bort vad det är du skriver om och går igång på helt andra händelser som är helt ovidkommande. Ni behöver inte ventilera allt mediabrus som fastnat i huvudet i varje inlägg.

TS säger att det inte finns parkeringsplatser. Jag och andra säger att det inte är ett problem någonstans i Sveriges städer att hitta parkeringsplatser (förutsatt att man är villig att betala för det). Detta gäller Göteborgs innerstad, Stockholms innerstad (och alla städer mindre än så).

Den empiri jag har att stödja mig på är ju att så länge det är billigare att parkera på gatan än i garagen (eller gratis) så kommer det att vara överskott av fordon som letar platser. Det som förvånar mig än mer är att de partier som säger sig stå för en fri marknad också är de som helst ser gratis parkeringsplatser...

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Då har man väl valt fel yrke helt enkelt. Man får förstås alltid rätta munnen efter matsäcken, vill man inte göra de uppoffringar som det innebär att bo nära sitt jobb och slippa pendla, ja då får man ta det extra besväret som pendlingen innebär. Kan man inte lösa det så får man fundera på hur man skall lösa det, flytta till en annan ort kan ju vara en sådan lösning. Som jag förstår det så finns det till-och-med folk som prioriterar sin bostadsort så högt att det övertrumfar att ta ett arbete. Sjukt men sant.

Eller så har man valt det yrke som passar en perfekt och eventuellt kanske också på grund av vissa omständigheter det enda man klarar av?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Eller så har man valt det yrke som passar en perfekt och eventuellt kanske också på grund av vissa omständigheter det enda man klarar av?

Ger arbetet låg lön så finns det ofta även på mindre orter, flytta är då ett hett tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Läs om, läs rätt. Jag skrev precis att de flesta bryr sig till viss del om vad andra tycker men att till skillnad från när man är fjunis så låter man inte det styra hela ens liv. Att inte kunna ha en moped av rädsla för vad andra tycker är mer på nivån osäker tonåring än något annat.

Att kolla i sin närhet ger ju inte så mycket vettigt över populationen heller, i så fall skulle min slutsats vara att man inte äger bil då de flesta som bor omkring mig inte har någon bil.

För övrigt styrs mitt liv väldigt lite av vad andra tycker (om vi nu räknar andra som grannar med flera), mest för att de flesta är idioter jag ändå inte bryr mig om.

Att "kolla i sin närhet" är inte begränsat till grannhusen förstås, utan snarare till orten där jag bor. En mellanstor universitetsstad i mitt fall.
Jag märker att du inte förstår begreppet norm. Det blir lite dödfött tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Att "kolla i sin närhet" är inte begränsat till grannhusen förstås, utan snarare till orten där jag bor. En mellanstor universitetsstad i mitt fall.

Som sagts tidigare, om det inte är ett problem att hitta parkeringsplatser att hyra i Sveriges största städer (förutsatt att man betalar såklart) så är det inte ett problem på någon annan ort heller (så länge man har en betalningsvilja).

Tyvärr så är det ju många som ser parkeringen på gatan som en rättighet, men det är ju alldeles för få kommuner som agerar och hanterar detta. Parkering för bilen ska lösas på den egna fastigheten i enlighet med PBL. Allmänna platser ska vara just det och inte en gratis uppställningsplats för fordon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Var har jag skrivit något om att det skulle vara begränsat till grannhusen?

Norm är för övrigt ett relativt meningslöst begrepp i dessa landsomspännande diskussioner då normer skiftar kraftigt beroende på var man bor och vilken social krets vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var har jag skrivit något om att det skulle vara begränsat till grannhusen?

Norm är för övrigt ett relativt meningslöst begrepp i dessa landsomspännande diskussioner då normer skiftar kraftigt beroende på var man bor och vilken social krets vi pratar om.

Du behöver förstås inte ta det så bokstavligt.

Bra, se där vad ett besök på wikipedia kan göra (?). Så stor skillnad är det nog inte mellan medelålders Svensson ändå.

Rent hypotetiskt, om man gjorde en landstäckande undersökning där man frågar alla mellan 30-60 år om:
1. Har du moped
2. Funderar du på att skaffa?

Hur många procent skulle svara ja tror du?

Permalänk
Medlem

Liknande problem som min sambo har. Fast hon jobbar i butik och dagarna hon stänger affären så är hon inte hemma förrän runt 9 på kvällen och då är det imellanått helt omöjligt att hitta en laglig parkering. Men tydligen är det bättre för miljön att köra runt och leta parkering ett par timmar än att tänka på 10meters regeln. Fått ett par böter som är utskrivna mellan 22:00-23:00 på kvällen.
Just nu är hon dock mammaledig så man får väl ta tipset och försöka hitta någonstans där man kan få egen parkering även om det skulle vara en kvart att gå till parkeringen från lägenheten.

Tycker det är tråkigt att bilparkering för det mesta bara är anpassat till dem som jobbar vanliga 8-17 tider.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Du behöver förstås inte ta det så bokstavligt.

Bra, se där vad ett besök på wikipedia kan göra (?). Så stor skillnad är det nog inte mellan medelålders Svensson ändå.

Rent hypotetiskt, om man gjorde en landstäckande undersökning där man frågar alla mellan 30-60 år om:
1. Har du moped
2. Funderar du på att skaffa?

Hur många procent skulle svara ja tror du?

Fast när diskussionen handlar om att man inte vill vara udda så spelar det ju ingen roll vad en genomsnittlig Svensson tycker utan det är just intressant hur det ser ut i den personens umgänge. Just därför är normer så meningslöst att diskutera här då spridningen i vad folk tycker är så stor.

Vad gäller den hypotetiska frågan så är det ingenting man kan gissa någon procentsats på men rimligtvis är det inte många procent vi pratar om. Dock vore den frågan inte meningsfull vad gäller diskussionen vi har nu då det inte handlar om hur många som planerar att köpa moped. Snarare borde frågan försöka utröna huruvida det finns något stigma kring att ha moped vilket den frågan inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast när diskussionen handlar om att man inte vill vara udda så spelar det ju ingen roll vad en genomsnittlig Svensson tycker utan det är just intressant hur det ser ut i den personens umgänge. Just därför är normer så meningslöst att diskutera här då spridningen i vad folk tycker är så stor.

Vad gäller den hypotetiska frågan så är det ingenting man kan gissa någon procentsats på men rimligtvis är det inte många procent vi pratar om. Dock vore den frågan inte meningsfull vad gäller diskussionen vi har nu då det inte handlar om hur många som planerar att köpa moped. Snarare borde frågan försöka utröna huruvida det finns något stigma kring att ha moped vilket den frågan inte gör.

"Spelar det ju ingen roll vad en genomsnittlig Svensson tycker"
Är ju ganska motsägelsefullt till ditt andra påstående:
"Just därför är normer så meningslöst att diskutera här då spridningen i vad folk tycker är så stor"

Det har väl en ganska stor betydelse, eftersom det är i princip hela mitt påstående. Att en Svensson i medelåldern inte tycker mopeder är ett alternativ, oavsett hur praktisk den är.

Angående den hypotetiska undersökningen. Även om man inte skulle få något definitivt svar på varför Svensson 30-60 inte har, eller tänker skaffa moped, vad har du för förklaring till att det "rimgligtvis" inte är många procent som svarar ja?

Eknomi? Opraktiskt?
Knappast troligt.

Kan det helt enkelt inte vara så att oavsett om det är ett praktiskt och billigt fordon så vill inte den genomsnittliga vuxna personen i Sverige känna sig som en fjortis på en moped?

Hur ser det ut där du bor? Kommer det mopeder i långa köer på gatorna, är parkeringarna fulla med mopeder. Står det 5-6 vid macken och fyller på bränsle.
Eller bilar?

Tjafs
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

"Spelar det ju ingen roll vad en genomsnittlig Svensson tycker"
Är ju ganska motsägelsefullt till ditt andra påstående:
"Just därför är normer så meningslöst att diskutera här då spridningen i vad folk tycker är så stor"

Har det? Frågar du en genomsnittsperson kommer du som genomsnitt för landet tycker, det är inte vettigt för folk som bor överallt. Bor du t.ex. i Danderyd och skall ha fest och är rädd vad gästerna kommer tycka bryr du dig föga om vad riket i helhet anser är en bra fest. Detsamma gäller såklart fallet moped, på olika platser och i olika sociala kretsar kommer folks inställning vara annorlunda så vad genomsnittet i landet tycker blir rätt meningslöst.

En EPA-traktor är kanske mer populärt ute i landet medan det eventuellt finns ett stigma kring det i t.ex. Stockholms innerstad. Tror du innerstadskidsen i så fall baserar sitt val av vad genomsnittet tycker? Jag tror inte det.

Skrivet av Tadawa:

Kan det helt enkelt inte vara så att oavsett om det är ett praktiskt och billigt fordon så vill inte den genomsnittliga vuxna personen i Sverige känna sig som en fjortis på en moped?

Det där är ett antagande du får stå för, det kan helt klart vara så men jag delar inte den uppfattningen.

Skrivet av Tadawa:

Hur ser det ut där du bor? Kommer det mopeder i långa köer på gatorna, är parkeringarna fulla med mopeder. Står det 5-6 vid macken och fyller på bränsle.
Eller bilar?

Finns rätt mycket vuxna som kör moped här ja, ser ett flertal komma på/stå med moped i kostym/dylikt varje dag på min promenad hem från jobbet (nu på vintern är det svårt att se klädseln och det är fler som kör på sommaren). Gissnignsvis för att det är smidigt inne i stan och närliggande områden.

Tjafs
Permalänk
Medlem

Är det inte lite hyckleri att hänvisa till att normen "förbjuder" moped, när normen är att jobba dagtid?

Jag hade för övrigt samma problem, så jag sålde lägenheten och köpte en ny med parkeringsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

***bort/mod***

Försöker behandla frågan ur yrkesperspektivet. Det är a) inte kommunens eller någon annans ansvar att ordna med parkeringsplatserna b) har man ingen förhyrd så blir det parkeringsanmärkningar som utfärdas på städdagar osv.

a+b => du får hyra plats av någon som kan erbjuda det till en avgift. Tyvärr för oss som arbetar med den här typen av frågor så verkar "Svensson" tycka att det minsann ska vara gratis att parkera på gatorna och garagen blir förråd istället.

Men då får man ju se till att betala för att den allmänna platsen blir uppställningsplats för fordon istället för att kunna användas för transportändamål.

Visa signatur