Permalänk

Val av Fiberleverantör

Tja!

Vi har precis fått fiber installerat och undrar lite om vilken leverantör man ska kika på.
Tips?

- Ska ha 100/10 + Fiber TV
- Använder HBO + Netflix

Permalänk

vilka leverantörer har du tillgång till?

jag har själv IP only Stadsnät som fiber men var långt ifrån alla leverantörer som man kunde välja mellan bla fanns inte telia med at välja mellan trots att IP only är ett dotterbolag till telia.

hur som helst haft telia och nu T3 som leverantörer och väldigt nöjd med bägge. måste dock säga att Telia är snabbare vid eventuella supportärenden och de väldigt få problem jag haft har varit lösta innom ett par timmar max.

T3 tog ca 4 veckor på sig efter inkoppling att göra något åt att jag bara fick ut ca 20Mbit av de 100Mbit jag skulle ha trots att jag felanvälde det dag 2 efter installationen men sen har de fungerat bra.

så jag säger

Telia
+ snabb support vid felanmälan
- ganska mycket dyrare än andra konkurenter.

T3
+ relativt billiga
- inte bästa supporten i historien direkt.

annars hört att Bahnhof(stavning) ska vara ganska ok även hört bra om Boxer

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

@sarre: Hade bredband2 (fiber) i ungefär 6 månader innan jag flytta, har bara gott att säga om dem, internet var inte nere en enda gång under denna tid.

Nu har jag bredbandsbolaget (fiber) ,har bara haft dem i några veckor, än så länge inget att klaga att på.

Den värsta internetleverantör jag någonsin har haft är comhem, internetet låg nere minst en gång i veckan, fyfan aldrig mer. Vet dock inte om det var fiber.

Permalänk
Medlem

@sarre:

Banhof alla dagar i veckan om du ska ha "fingarna i sultburken". Den enda ISP som står upp för sina kunder privatliv och inte lämnar ut allt du gör så fort någon begär ut det.

Sämsta valet du kan göra idag är Telia

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vad har du för val? Kör Banhoff om du kan. Dom är bäst!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk

Har följande :

Banhof
Boxer
Bredband 2
Bredbandsbolaget
Comhem
T3

plus några mindre bolag.

Permalänk
Medlem

Ska själv välja fiber Idag. Alltid velat ha Bahnhof, men kommer köra en särskild IPTV tjänst som tyvärr ej fungerar särskilt bra ihop med Bahnhof. Väldigt invecklat, men de kör inte single connection utan skickar hela hastigheten i bitar/paket, t.ex 10x 10 eller 5x 20. Bara vad jag fått förklarat för mig och läst ifrån den tjänst jag tänker skaffa. Kan dock inte säga vad, tror det är mindre uppskattat med Sweclockers regler

Så blir Bredband 2 hos mina föräldrar. Bäst pris. Samt har de själv i min lägenhet, tycker deras support är sådär, första halvåret gick nätet ned ett par gånger i allt från ett par timmar till ett dygn. Även hört att i vissa städer tappar de mycket kapacitet vid t.ex kvällar på helgerna.

Hade definitivt valt Bahnhof annars, inget snack om saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@sarre:

Banhof alla dagar i veckan om du ska ha "fingarna i sultburken". Den enda ISP som står upp för sina kunder privatliv och inte lämnar ut allt du gör så fort någon begär ut det.

Sämsta valet du kan göra idag är Telia

Bahnhof är dock inte alls lika bra på Fiber-TV

Skrivet av Rouge of Darkness:

jag har själv IP only Stadsnät som fiber men var långt ifrån alla leverantörer som man kunde välja mellan bla fanns inte telia med at välja mellan trots att IP only är ett dotterbolag till telia.

Stämmer inte, Det är riskkapitalbolaget EQT som är helägare av IP-Only. Telias motsvarighet heter "Telia Öppen Fiber".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Com hem är trevligt, speciellt om du ska ha TV

Permalänk
Medlem

Bahnhof utan tvekan

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

@hakd:

Vad baserar du på att Telia är sämst? Integritet, up-time?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Ta de som har bäst pris/erbjudande då skillnaden mellan dem alla är minimal.
Det är inte mobiltelefoni vi pratar om.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Bahnhof utan tvekan. Finns det andra val egentligen?
Har med fiber på g in i kåken och när Telia kom och plingade dörr så ansåg även han att Bahnhof var det bästa valet.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@hakd:

Vad baserar du på att Telia är sämst? Integritet, up-time?

Integritet, Telia valde att inte ens gå igenom om uppgifterna/utredningen stämde när det mysko företaget Crystal Entertainment började började hota svenska fildelare till höger och vänster innan dom gav ut användaruppgifterna.

Läsvärt:
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/04/21/bahnho...

Det finns också en tråd på Flashback om dom som råkat ut för det, samtliga är Telia kunder.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Många pushar för Bahnhof trots att den finns en stor tråd om åtskilliga problem för Bahnhof pga överbelastning och dålig uppkoppling. http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441076-bahnhof-kapacit...

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite när det ändå är samma ämne

Har lite funderingar då jag har fiber installerat. När jag söker på vad jag kan få hos min nuvarande leverantör Bredbandsbolaget så kommer det inte upp nåt när man söker, men på Telias sida kan jag få precis allt. Fibern kan väl inte vara bundet till Telia väl?

Jag vet att sökfunktionen inte fungerar så bra då jag sökte min adress när det gällde ADSL och det fanns bara två våningar trots att det är tre våningar i huset jag bor i

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag kör riksnet 100/100. Får ut 95-98 upp/ner beroende på tid på dygnet. Har varit nere en gång på herrans massa år när en i grannbyn grävde av fibern. Snabb och trevlig support även kvällar o helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelaxel:

Jag kör riksnet 100/100. Får ut 95-98 upp/ner beroende på tid på dygnet. Har varit nere en gång på herrans massa år när en i grannbyn grävde av fibern. Snabb och trevlig support även kvällar o helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där finns väl bara för norra delen av Sverige?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det där finns väl bara för norra delen av Sverige?

Hmm... har faktiskt ingen aning. Vars börjar den norra delen?
Vet då att det finns i umeå o det är ju en bit ner...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Riksnet finns på många orter i Västra Götaland i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelaxel:

Hmm... har faktiskt ingen aning. Vars börjar den norra delen?
Vet då att det finns i umeå o det är ju en bit ner...

Skickades från m.sweclockers.com

Norra Sverige är där man säger "vars", där vi i södra Sverige säger "vart"!

Permalänk
Medlem

@sarre: Börja med att titta på hur du använder internet.

Om det är så att du känner att du gör olagligheter på internet. och att ditt surfande inte bör synas av polis och andra myndigheter välj Bahnhof.

Om du inte känner så börja jämföra priser och kanalutbud. Välj det som passar dina behov bäst.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Usch, det verkar som BBB inte kan ge mig nåt fiber för tillfället (frågade på BBB facebooksida) då får man väl gå över till Telia i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

@AMD-FX: Riksnet finns på många orter i Västra Götaland i alla fall.

Ja jag kan välja Riksnet här i Borås (på fibertjänst via zitius Qmarket) men ingen aning om de är bra.

Har själv inte valt leverantör på vår nya fiberinstallation så jag är också nyfiken på vad som är bra och dåligt. Är dock nöjd med comhem rent funktionsmässigt via vår gamla kabel-tv-internet så jag kanske bara flyttar över dem till fibern. Men exempelvis T3 eller Bredband 2 med 6 månader för halva priset ser ju lite lockande ut. Men det kanske går att förhandla lite med comhem också. Man kan ju alltid ringa och fråga vad de kan erbjuda.

Permalänk
Avstängd

Jo nu finns det ju ett visst klientel som det bara är bra att de att de samlar ihop sig i sin sörja

Rent tekniskt skulle jag kolla mer på T3.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vilka leverantörer har du tillgång till?

jag har själv IP only Stadsnät som fiber men var långt ifrån alla leverantörer som man kunde välja mellan bla fanns inte telia med at välja mellan trots att IP only är ett dotterbolag till telia.

hur som helst haft telia och nu T3 som leverantörer och väldigt nöjd med bägge. måste dock säga att Telia är snabbare vid eventuella supportärenden och de väldigt få problem jag haft har varit lösta innom ett par timmar max.

T3 tog ca 4 veckor på sig efter inkoppling att göra något åt att jag bara fick ut ca 20Mbit av de 100Mbit jag skulle ha trots att jag felanvälde det dag 2 efter installationen men sen har de fungerat bra.

så jag säger

Telia
+ snabb support vid felanmälan
- ganska mycket dyrare än andra konkurenter.

T3
+ relativt billiga
- inte bästa supporten i historien direkt.

annars hört att Bahnhof(stavning) ska vara ganska ok även hört bra om Boxer

Hejsan!

IP-Only är INTE ett dotterbolag till Telia. Undrar var du har fått den informationen från, för den är helt felaktig!!

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Jag lånar tråden lite när det ändå är samma ämne

Har lite funderingar då jag har fiber installerat. När jag söker på vad jag kan få hos min nuvarande leverantör Bredbandsbolaget så kommer det inte upp nåt när man söker, men på Telias sida kan jag få precis allt. Fibern kan väl inte vara bundet till Telia väl?

Jag vet att sökfunktionen inte fungerar så bra då jag sökte min adress när det gällde ADSL och det fanns bara två våningar trots att det är tre våningar i huset jag bor i

fibern kan vara Telias egen.

där jag bodde innan var det telia stadsnät eller ADSL som gällde om man ville ha något annat.

Skrivet av Ralle_81:

Hejsan!

IP-Only är INTE ett dotterbolag till Telia. Undrar var du har fått den informationen från, för den är helt felaktig!!

läste att det var telia som ägde det nånstans minns inte var.
mycket möjligt att det inte stämmer har inte kollat efteråt brydde mig inte så hårt utan bara tog någon av de andra istället som hade bäst pris.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

fibern kan vara Telias egen.

där jag bodde innan var det telia stadsnät eller ADSL som gällde om man ville ha något annat.

läste att det var telia som ägde det nånstans minns inte var.
mycket möjligt att det inte stämmer har inte kollat efteråt brydde mig inte så hårt utan bara tog någon av de andra istället som hade bäst pris.

Kan vara så. Då han man inget val. Tror min förening hade gjort ett avtal med Telia när fibern installerades. Man får ju i alla fall prova bredbandet i 30 dagar om man vill innan man bestämmer sig vilket man ska skaffa

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Om ni har zitius som stadsnät så slopar dom 100/10 lina, fick detta som svar ifall någon undrar varför vissa hastigheter inte finns kvar:

Hej Peter,

Tack för ditt mail!

Zitius ser gärna en utveckling mot att börja använda fiberns hela potential, med högre hastigheter både uppströms och nedströms.
Vi tar därför första steget genom att vi inte längre begränsar uppströmshastigheten i nätet på tjänster upp till 100Mbit/s.
Vi lanserar samtidigt fler tjänster med symmetriska hastigheter: 250/250, 500/500 och 1000/1000 Mbit/s

Åke Nilsson
Departement Manager Zitius

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Kan vara så. Då han man inget val. Tror min förening hade gjort ett avtal med Telia när fibern installerades. Man får ju i alla fall prova bredbandet i 30 dagar om man vill innan man bestämmer sig vilket man ska skaffa

även om telia inte är speciellt diskreta med vad de lämnar ut för personlig information hade jag aldrig några problem med dem bra support över lag de 2-3 ggr jag tvingats använda den. i mina ögon inte superdyra som en del påstår skiljer 30:- mellan mitt gammla telia och mitt nuvarande T3 329:- vs 299:- bägge 100/100Mbit

men hittills inte märkt någon skillnad i stabilitet mer än att jag inte fick full hastighet med t3 första 4 ish veckorna efter aktiveringen då deras supporttekniker inte alls verkar vara lika snabba som telias, dock kan det ju berott på något alvarligare problem som inte visat sig då fibern var nyinstallerad, oanvänd innan jag flyttade in här i huset där jag bor nu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows