Åsikter om Kalmar, Växjö, Karlskrona etc?

Permalänk
Medlem

Åsikter om Kalmar, Växjö, Karlskrona etc?

Hej!

Jag och min sambo kommer eventuellt flytta ner till smålands området om runt ett halvår (hoppas vi) och undrar lite vad ni har för erfarenhet av några utav de städer som ligger där. Vilken stad vi kommer flytta till är ännu inte spikat men att ha lite information innan vi bestämmer oss skulle va kul

Dom generella frågorna jag undrar över är nog

Hur är samhället?
Går det relativt snabbt att skaffa ett förstahands hyreskontrakt? (Behöver vi vara ute i väldigt god tid?)
Hur tycker du/ni det är att bo i den staden? (Eller hur det var när ni bodde där?)

JAg är själv uppväxt i Oskarshamn så lite om småland kan jag nog. MEn just nu bor i vi stockholm och jobbar.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Kalmar tycker jag är en trevlig stad Lagom stor och vackra miljöer.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Bor själv lite utanför Växjö sedan 2 år tillbaka som jag anser är en lagom stor och trevlig stad som är rätt centrerat mellan Kalmar, Jönköping, Göteborg & Lund

vill du ha vettigt boende som inte kostar skjortan i Växjö är är det direktlägenhet eller något privat som hyr ut som gäller om du inte stått i bostadskö en massa år

jag och sambon letade boende ca 1 månad på blocket och de flesta sidor utan framgång då man behöver mellan 3-5000 poäng för att ha en chans att få boende.....
så vi lade vi ut en annons i tidningen att vi letade boende och 2 dagar fick vi napp vilket resulterade i boende (det blev ett hus vi hyr ca 1 mil utanför Växjö)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Bor i Karlskrona och trivs bra här nära till vattnet och finns en hel del att göra dock vet jag att det brukar vara problem med att få tag i någon vettig lägenhet man måste antingen känna någon eller ha en massa flyt

Visa signatur

H440 Vit | Ryzen 1700 3.8ghz | ASUS PRIME X370-PRO | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Corsair CX750M 750W | 120gb intel 530 | Corsair Force GT 240GB | MSI 1080 GAMING X | BenQ 27" BL2711U UHD

Permalänk
Avstängd

Nu ligger väl inte Karlskrona i Småland men det kanske är trevligt ändå.
Jag har endast bott i Aneby som ligger lite NO om Jönköping. Aneby är en liten håla men då jag jobbade på en av stadens enda fabriker så kom man snabbt in i bekantskapskretsen. Vi fick först tag på en hyreslägenhet mitt i "city" för att sen köpa ett hus, kostar inte så mycket i de mindre orterna. Vi hade en 70-tals villa som vi köpte för 630 tkr. Detta var mellan 02-06 så ca 10 år sen.
Priserna har gått upp en del sen dess men är fortfarande helt ok enligt vänner som bor där.
Större städer i detta område är Jönköping och Tranås. Men som sagt detta är i området kring Vättern. Tyvärr har inte Aneby någon direkt närhet till vatten utan man får helt enkelt ta bilen till Vättern om man inte nöjer sig med Skärsjö och några andra små insjöar.

Vi flyttade från norra Uppland och trodde vi skulle slippa skotta snö eller ens se snö men vi blev rätt snart informerade om att vi flyttat till Småländska höglandet och är det någonstans det snöar så är det i just där och i synnerhet i Aneby. Vi hade alltid mer snö än alla andra förutom Norrland då. Snacka om dåligt pålästa.

Jönköping har jag en kompis som bott i och förstås besökt när vi bodde i närheten. Jag gillar den staden men är rädd för att den blivit sämre nu på senare tid pga "nyinflyttade". Stranden är riktigt härlig men tyvärr är Vättern väldigt kall.

Lycka till med flyttandet. Ni kommer inte att ångra er att ni lämnat Stockholm och jag har bara gott att säga om smålänningar. Tyvärr så blev det lite strul både på min sambos och mitt jobb så vi flyttade till Strängnäs ett par år och sen vidare till Västerås. Är skönt att vara en bit från föräldrar och släkt även om de är trevliga. Man får sköta sig själv och det passar mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Karlskrona verkar vara en trevlig stad med en fin skärgård.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Bodde i Karlskrona under studietiden och det är en mycket vacker stad med mycket, mycket historia och många bra museer. Går du till Karlskrona Marinmuseum och den nya ubåtshallen så har jag vart med och gjort en del av materialet (humblebrag), speciellt deras sociala medier. Det museet kan jag helhjärtat rekommendera, det är enormt fint och bra.

Nattlivet är la inte något extremt, men det finns en del klubbar och mysiga barer om man är ute efter sådant.

Generellt kan man säga att Karlskrona är en kulturstad med ett smatter av studentstad i sig, dock var det inte en jätterolig studentstad.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Proffsmobbare

Angående Karlskrona; Gillar du skärgård och kultur så finns det alltid något att hitta på, är det stadsliv du söker så finns det inget alls. Var man än bosätter sig nära Trossö/Pantarholmen/Galgamarken så är det inte många meter till havet.

Flyttar du från Stockholm så antar jag att släkt och vänner är kvar där, det är bekvämt att bo i Karlskrona och sedan åka till Stockholm ibland, för att återvända hem precis innan man tröttnar helt på stället.

Permalänk
Medlem

Kul med all info från så många personer. Jag har min släkt i småland & karlskrona så därav varför vi vill flytta söder och inte norr om stockholm. Men vad jag förstår så är växjö, karlstad & Kalmar helt okej att bo i. Växjö lite svårare att få kontrakt i dock ( förstahand) . Jag ska spana runt lite mera. Kom gärna med mera erfarenheter

Jönköping har vi inte tänkt på så mycket efter vad vi har hört om hur staden har "förvandlats". Vi har själva bott i Rågsved I stockholm under ett halvår (Rågsved är ett av de södra ghetto områderna typ) och vi är lite anti mot såna områden nu så att säga.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohdear:

Kul med all info från så många personer. Jag har min släkt i småland & karlskrona så därav varför vi vill flytta söder och inte norr om stockholm. Men vad jag förstår så är växjö, karlstad & Kalmar helt okej att bo i. Växjö lite svårare att få kontrakt i dock ( förstahand) . Jag ska spana runt lite mera. Kom gärna med mera erfarenheter

Jönköping har vi inte tänkt på så mycket efter vad vi har hört om hur staden har "förvandlats". Vi har själva bott i Rågsved I stockholm under ett halvår (Rågsved är ett av de södra ghetto områderna typ) och vi är lite anti mot såna områden nu så att säga.

Dessa områden finns i varje stad, när vi flyttade till Västerås så googlade vi och upptäckte att huset vi skulle titta på låg i fel område så vi valde ett annat område helt enkelt. Det finns trådar om i vilka områden man bör och inte bör bo i olika städer på andra forum, du får gissa själv vart😀.
Man ser rätt snabbt på priserna på boende vad som är rätt och fel, är det för billigt så är det jättefel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Köp en lägenhet i Icon som byggs i Växjö, nära shopping (grand Samarkand), skogen och krypastånd till hockey/fotboll/bandy-arenor.

Permalänk
Medlem

växjö är väl helt okej som studentstad.

Som stad i övrigt är den helkas. Kultur och nöje saknas i Växjö. Iprincip enda nattklubben är stadshotellets, och den är inte mycket att hurra över. Sveriges största by.

Vad gäller musik är det största som hänt att melodifestivalen deltävling var i växjö 2011 och att Kent 2016 stannade till vid sin avskedsturné. Annars får du förlita dig på tonårsband som spelar i katedralskolans aula.

Butikerna i stan läggs ned på löpande band. Ska man shoppa måste man åka till ett stelt shoppingcenter som ligger en bit utanför stan.

En väldigt ful stad om man jämför med Kalmar.

Väldigt dyra lägenheter med tanke på hur kass staden är. Hyresrätt kräver flera år med köpoäng.

Flytta bara till växjö om du ex landat ditt drömjobb på södra, visma eller volvo. Men var beredd på en tråkig vardag.

Undvik Araby om du inte stormtrivdes i Rågsved...

Permalänk
Medlem

Antar att Karlskrona är rätt najs, själv varit där någongång och det är en rätt fin stad, vi va på båtmuseerna som nämnt ovanför.

Bor själv i Kalmar och har bott i Malmö också. Kalmar är en väldigt fin stad och det mesta finns här även de "större" som typ Ikea och Biltema, sedan tillgången till Öland på sommrarna är rätt najs. Om ni kan tänka er att bo lite utanför Kalmar typ Rockneby eller så (några min utanför) så tror jag ni lätt kan hitta en lgh eller ett hus. Inne i centrum är det rätt dåligt med lgh.

Kalmar har ju blivit utsedd till Årets Sommarstad typ 2ggr nu också tror jag så på sommrarna så är ju Kalmar väldigt fint med slottet och allt.

Om det är ngt mer specifikt du funderar på så fråga på bara här i tråden.

Den enda staden jag hade hållt mig borta från hade varit Växjö iallafall, väldigt tråkig stad och inte alls "levande". När jag va i Karlskrona så var stan ändå rätt levande (på sommaren) och stor med vattnet nära (vackert), har inte koll på hur mkt mat/uteställen det finns där men i Kalmar finns endel iallafall (Krögers, Harrys, Olearys, StarsAndStripes, Pinchos, Sandra), tycker det är tillräkligt så länge man är 20+.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Som gammal Växjö bo måste jag säga att det är en väldigt trevlig stad på uppgång, det har hänt otroligt mycket de senaste åren.
Gillar ni mat och restauranger är Växjö perfekt (finns till och med en Michelin krog).
När det kommer det uteliv är det lite frågan på vad man tycker är trevligt, finns många trevliga pubar men inte så många "klubbar".