Programfördjupningar och individuella val

Permalänk
Medlem

Programfördjupningar och individuella val

Funderar över vad som kan löna sig att gå för kurser som ger ett välbetalt jobb, frågan är om det är värt att gå efter kursens egenskaper eller bara välja något för att få extra merit. Vet inte vad jag vill bli men har kollat lite på civilekonom typ, då behöver man Fysik 2 och Matematik 4.

Val

http://imgur.com/a/PhEq4

Tror att jag väljer Matte 4, fysik 2, biologi 1 som programfördjupningar, behöver en ytterliggare och då kan jag välja bland webbutveckling, digitalt skapande och programmering 2. Kan eventuellt välja matematik 5 också men det är bortom mina matte egenskaper Det andra valet är något som dom kallar "individuellt val" och där har jag tänkt engelska 7.

Ge mig lite tips om vad som kan komma till nytta enligt er. Gärna så brett som möjligt. Går i övrigt teknik med inriktningen information och media.

edit, första länken verkar inte vilja fungera så ni får kolla över imgur

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Inga kurser på gymnasiet lönar sig väl egentligen för att få ett välbetalt jobb. Däremot är det ju aldrig fel att kunna så mycket matte som möjligt, speciellt om du tänkt läsa vidare.

Permalänk

Vad jag vet behöver du inte fysik 2 eller matte 4 för civilekonom... Däremot Civilingenjör kräver matte 4 och fysik 2. Jag tycker du ska satsa på att maxa meritpoängen (Man kan väl max ha 2.5 extra?) Och sedan gå efter vad du tycker är roligt att läsa så att du kan satsa på ett bra betyg för att höja ditt meritvärde ännu mera.

Jag läste Psykologi 1 och 2 samt engelska 7 som individuella val.

Permalänk
Medlem

Så mycket matte det går på gymnasiet, det behövs (?) för intagning till civilingenjörerna, om inte annat så är det hjälpsamt att ha sett begreppen innan.

Vill man inte gå Civ.Ing, ptja det är alltid bra med matte
Fysik 2 också.

Detta helt baserat på vad jag tror utan att kolla upp något, men lite jobb får du göra själv

Så vad sägs om, Matte 4, Matte 5 och Fysik 2?

Permalänk
Medlem

Du får 1 merit vardera för engelska 7 och matte 5 vilket gör det lättare att komma in på högskolans tyngre utbildningar.
Fysik 2 och matte 4 krävs om du ska läsa vidare till ingenjör (tror ekonom med) på högskolan.

Det spelar ingen större roll vad du läser på gymnasiet om du ska läsa på högskolan. Bara du läst de kurser du behöver för att komma in och har betyget för det.

Mitt tips är att sträva efter det du tycker är kul. Du ska ändå jobba med det i väldigt många år (även om man kan läsa andra kurser och program om man vill utbilda sig till andra saker).
Läser du till ekonom eller ingenjör så är det bra betalt lite oavsett.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Prio 1: kurser för att uppnå behörighet.
Prio 2: Ma/Sv/En är kurser man (nästan) alltid har nytta av vid högre studier.
Prio 3: meritpoängsgivande kurser om du tror att det behövs.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Är du säker på att matte 5 är "bortom dina egenskaper"? Eller snarare, hur kom du fram till det? Om du inte har läst matte 4 så vore det inte konstigt att du inte har kunskaperna som krävs ännu. Alltså, om du satsar på matte 4 och förstår innehållet i kursen så kommer du att klara av matte 5 också! Förutsatt att du verkligen vill, förstås. Fråga efter materialet din skola använder i undervisningen, kika på det och bilda dig en uppfattning om vad som komma skall. Lycka till!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi fortfarande inte tillåter bumpning/meninglösa inlägg. Händer detta igen riskerar du trådlåsning.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av phixip:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:
Skrivet av Benjamin96:
Skrivet av liten1:
Skrivet av infigo:
Skrivet av Crazy Ferret:
Skrivet av CarlosBananos:

Tackar för engagemanget! Hamnar ofta lite efter på matten och av den anledningen valde jag inte matte 5. Lär vara bra för framtida jobb dock men känner att jag inte kommer klara av det, pratade med matteläraren och hon sa att när man kommit över matte 2 så brukar det rulla på ganska bra för dom flesta. Kommer att välja Fysik 2, matte 4, biologi 1 och programmering 2. Sen kommer jag välja engelska 7 och idrott och hälsa 2 som individuellt val för att satsa på meritpoängen som någon/några nämnde. Hade tänkt plugga utomlands efter gymnasiet så där kommer engelska 7 till nytta.
Har för övrigt tänkt studera utomlands efter gymnasiet om det är värt att nämna.
@CarlosBananos Hade jag fått välja matte 5 efter att jag gjort klart matte 4 kursen så hade det kanske varit annat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Bump raderad*

Observera att vi fortfarande inte tillåter bumpning/meninglösa inlägg. Händer detta igen riskerar du trådlåsning.
/moderator

Jasså, nä men då får jag väl ta och ursäkta mig. Fick iallafall 6-7st mycket bra svar. Då har ämnet varit osvarat i en vecka ungefär

Visa signatur