Permalänk
Proffsmobbare

Laine's Phantom

Välkommen till ännu ett miniprojekt, denna gång en hörlursförstärkare. Den är baserad på en Little Bear P8, pure valve. Det är alltså en ren rörförstärkare, ingen rör-hybrid.

Det var inget fel på förstärkaren jag hade som utgångspunkt, men jag ville ha något lite mer klassiskt. Det är svårt att motstå charmen i vakuumrörens glöd.

Tanken bakom designen är att industrialiseringen i slutet av 1800-talet möter Dishonored-universumet.

I och med att det inte finns någon bygglogg passar jag på att inkludera lite extra byggbilder och en liten guide eller insikt i aluminiumbearbetning, slutresultatet finns längst ner i galleriet.

Projektet tog rum nu över julhelgen och har tagit ca. 30 timmar över fyra dagar.

Tack för att ni kikar in i galleriet!

Besök galleriet här

Permalänk
Proffsmoddare

Once again, you truly outshine every modder on any forum with your unique designs and signature style.

Your projects are truly the best in our community, and I am very lucky to know you on a personal level. <3

Keep up the amazing work Laine!

Permalänk
Avstängd

Kul med rörförstärkarbyggen!
(Håller själv på med ett)

Detta får så klart höga poäng.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Mycket bra jobbat, ser mysig ut att ha brevid sig!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Det blev en snygg touch med golvlisten. Det hade nog sett för fyrkantigt och stelt ut utan den.

För oss vanliga dödliga som inte är begåvade med guldöron, vad är det för skillnad mellan rörförstärkare och transistorförstärkare förutom att det lyser så mysigt?

Permalänk
Avstängd

@biorrith:
Just ingen i realiteten idag (de kan tom vara sämre), men de är kul att bygga och att ha framme med alla lysande rör och andra suspekta grunkor...

Edit, joo, den "färgar" ljudet något så att det kan upplevas som "varmare" medan en bra transistorförstärkare levererar det sas ofärgat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av MetallicAcid:

Once again, you truly outshine every modder on any forum with your unique designs and signature style.

Your projects are truly the best in our community, and I am very lucky to know you on a personal level. <3

Keep up the amazing work Laine!

Thank you very much, my friend! <3

I have to say that I don't agree with you on the first part, as there are very many incredibly talented people out there. Attila Lukacs will always be a great inspiration and all-round beast.

Skrivet av Mizzarrogh:

Kul med rörförstärkarbyggen!
(Håller själv på med ett)

Detta får så klart höga poäng.

Roligt, berätta gärna mer om det! Hur långt har du kommit? Varit sugen på ett riktigt DIY från grunden, en stereo-rörförstärkare med point to point-lödning. Finns ett par kit på Ebay som ser intressanta ut.

Skrivet av Marticus:

Mycket bra jobbat, ser mysig ut att ha brevid sig!

Tack så mycket, Marcus! Den glöder fint men är på tok för omständig för att ha igång hela tiden. Rolig vid "speciella tillfällen" dock.

Skrivet av biorrith:

Det blev en snygg touch med golvlisten. Det hade nog sett för fyrkantigt och stelt ut utan den.

För oss vanliga dödliga som inte är begåvade med guldöron, vad är det för skillnad mellan rörförstärkare och transistorförstärkare förutom att det lyser så mysigt?

Ja det ser redan ut som en pizzaugn, utan listerna hade det nog snarare varit en "my first kitchen"-installation.

Skillnaden är precis som @Mizzarrogh nämner, bästa scenariot så är det ungefär likvärdigt. Det är en gammal teknik byggt kring energislöseri i princip, när det inte fanns annat. Vakuumrör ska i regel ge en varmare och mjukare karaktär än transistorbaserade lösningar, men det beror också på rören och konstruktionen.

Jag personligen ser det ungefär som en ångmaskin, det är mycket likheter. Det finns en speciell startprocedur, sen måste man vänta tills rören är varma vilket kan ta en 10-15 minuter, efter det har man i princip en liten ugn jämte sig som förstärker ljud.

Det är väldigt varmt, och glöder mysigt. Just den här förstärkaren fyller inget annat syfte (utöver att driva DT880 då) än att vara en speciell upplevelse, precis som vinylspelaren. Det är något som är så missplacerat i den digitala åldern att det blir intressant igen.

Så ja, ångmaskinen eller varför inte veteranbilen, av HiFi-världen.

Permalänk

WOW.... Âkta hantvärk

Visa signatur

AIR COOLING MANIAC

Permalänk
Medlem

Tjenare, en liten fråga angående dynavox hybridförstärkaren, är du nöjd med den?
Jag funderade nämligen på att köpa en sådan tidigare men det vart en NAD d3020 iställlet och är toknöjd med den men jag vet ju inte vad jag missar från dynavoxen då jag aldrig hade möjlighet att lyssna på den

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Avstängd

Skall posta bilder på mitt sedan, men just nu ligger det på is på grund av annat, men det är ett scratch bygge av ryska telekomrör, samt miniwatt QQ-X rör och danbyrry trafo (duger till detta, fatiskt minst lika bra som hammaónds gamla tycker jag), (Samt tyskar på utgången), skall bli dubbel kanalare med två äkta kanaler tänkte jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Egen klass!

Visa signatur

MacBook Air 13" 2020 (i3 1030NG7 l 8GB RAM l 256GB SSD l Iris Plus)
Clevo PC50DN2 (i7 10875H l 32GB RAM l 1TB SSD l RTX 2080S Max-Q)

PS4 Pro & Nintendo Switch 2019

Permalänk
Medlem

Tufft! Vad har du för skivspelare?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Otroligt coolt hur du gör det utan komplicerade verktyg, väldigt inspirerande, snyggt jobb!

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt!!!