Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Fast AMD har alltid visat upp sina absolut bästa resultat, men de resultat de visar upp är inte alltid de som används (eller ens relevanta). Jag tvivlar inte på att de kommer att slå Intel i en sådan applikation som är helt multitrådad och som är enkel att förutse nästa beräkning, men de fallen utgör inte en majoritet av användningsfallen.

Vad gäller enkeltrådad prestanda däremot, så har vi inga indikationer på hur prestanda ser ut. Tidigare i tråden pratades det mycket om hur IBM:s processor har.lägre prestanda än Intel enkeltrådat, men har fortfarande bättre prestanda när alla 8 trådar per kärna används och att Ryzen verkar vara starkare än Intel på SMT. Det skulle ge.Ett scenario där i7 är starkare upp till och med 4 trådar, men där Ryzen kommer vara snabbare när hela processorn används.

Jag utgår minst från AMD's tester, och mer utav dom som Canard PC gjorde. Dom testerna bekräftar i sin tur att AMD's tester inte var speciellt partiska trots allt. Med tanke på vilken frekvens Zen gick i hos Canard PC's test så är det ruskigt imponerande resultat, och jag skulle säga att här ligger Zen mellan Broadwell-E och Skylake. Jag tvivlar på att senare steppings skulle ge högre IPC än i dessa test, men däremot högre klockfrekvenser och stabilitet.

Ang SMT så tippar jag på att IPC är tillfredsställande nära, samtidigt som SMT ger mer på Zen.

Skrivet av Implor:

Jo vi ha indikationer på prestandan i enkeltrådat/spel

http://cdn.mos.cms.futurecdn.net/rCiijWVxpeirt3vz9qo5H5-650-80.jpg

Notera att ett är tidigt lågt klockat sample. Största sannolikhet så kommer de vara på 3.6 base och 4.0ghz boost.

Räknar man lite så får man ut 114.5% @ 4.0Ghz.

Då det verkar finnas en koppling mellan antalet cores och hur hög frekvens man kan få så känns det inte omöjligt att en 4C/4T ryzen går förbi en 6700k i spelprestanda.

Men som allt annat i denna tråd är detta 90% spekulation

Med andra ord inte bara jag som tycker att speltesterna ser förbannat bra ut och att Zen är mycket snabb.

Skrivet av Broken-arrow:

Sen var inte alla funktioner igång påstod AMD. Så finns tydligen mer prestanda att hämta, sen om zen hamnar strax under skylake bådar det gått för nästa gen zen (kommer troligen få hänga kvar i 5 år denna arkitektur). Bara ström förbrukningen är bra nog att hänga med intel i laptops också (viktigare än desktop).

Skickades från m.sweclockers.com

Tester som gjorts på Canard PC kör med en AGESA som släpper på full IPC, dock med buggar på den steppingen vilket gjorde att processorn buggade i många tester. Utesluter dock inte att senare steppings fungerar bättre och kanske ger något högre IPC, men jag tvivlar på det, och tänker att det uteslutande handlar om mer stabilitet och högre frekvenser.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@DST: 6600k är klockad högre ur boxen :). Därför en skillnad. Måste varit en typo på testet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Jag utgår minst från AMD's tester, och mer utav dom som Canard PC gjorde. Dom testerna bekräftar i sin tur att AMD's tester inte var speciellt partiska trots allt. Med tanke på vilken frekvens Zen gick i hos Canard PC's test så är det ruskigt imponerande resultat, och jag skulle säga att här ligger mellan Broadwell-E och Skylake. Jag tvivlar på att senare steppings skulle ge högre IPC än i dessa test, men däremot högre klockfrekvenser och stabilitet.

Ang SMT så tippar jag på att IPC är tillfredsställande nära, samtidigt som SMT ger mer på Zen.

Med andra ord inte bara jag som tycker att speltesterna ser förbannat bra ut och att Zen är mycket snabb.

Tester som gjorts på Canard PC kör med en AGESA som släpper på full IPC, dock med buggar på den steppingen vilket gjorde att processorn buggade i många tester. Utesluter dock inte att senare steppings fungerar bättre och kanske ger något högre IPC, men jag tvivlar på det, och tänker att det uteslutande handlar om mer stabilitet och högre frekvenser.

Okej, pratades om ny funktion inte var igång på eventet i alla fall på zen cpu:n (att cpu:n optimerar frekvens efter värme eller liknande).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@DST: 6600k är klockad högre ur boxen :). Därför en skillnad. Måste varit en typo på testet.

testas la single core ipc här väl
båda cpuer boostar lika mycket
dvs

3.9GHz singe boost
3.8GHz dual boost
3.6GHz quad boost

å basfrekvensen e det enda som skiljer.

så om det e en kärna som belastas så blir det ju samma om då testet inte räknar in de andra 3 kärnorna då som går respektive 3.3 å 3.5 ghz

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@DST: Sant. Men något måste skilja under huven då det är skillnad när det jämförs i Passmark också. Då är 6600k 2.6% snabbare än 6600.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, pratades om ny funktion inte var igång på eventet i alla fall på zen cpu:n (att cpu:n optimerar frekvens efter värme eller liknande).

Precision Boost/XFR. Det fanns AGESA som inaktiverade op cachen, men dessa har man inte publicerat några tester med.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

? samma cpu jue.
Om nått belastar bara en tråd så borde det bli samma prestanda.
Om nått belastar bara två trådar så borde det bli samma prestanda.
Om nått belastar belastar fyra trådar så borde det bli samma prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

känns som att de har kört cpuerna @ just 3.5 respektive 3.3ghz å inte låtit den boosta fritt..antagligen när de var fortfarande engineer samples, det e min förklaring. Å så ser det bättre ut för Intel då 6600k e en "finare" sku

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast nu sa han att inte alla behöver high end i samma mening man pratar om att alla cpuer är upplåsta för överklockning inte bara de dyraste modellerna. Som du tolkar det blir lite galet i översättningen.

Engelskan är lurig på det viset, det finns alltid flera sätt att tolka det som är skrivet. För.samtidigt som det går att tolka in att han bara pratar om mobos så säger han ändå [... not every one need the highest end. Ryzen can be an answer].

Det som gör att jag drar öronen åt mig är att han refererar till Ryzen när han säger det. Hade han sagt x300 eller b350 istället så hade det inte varit en fråga, då hade det varit tydligt att han pratade om highest end mobo. Nu refererade han till processorn.

Skrivet av Implor:

Notera att ett är tidigt lågt klockat sample. Största sannolikhet så kommer de vara på 3.6 base och 4.0ghz boost.

Då det verkar finnas en koppling mellan antalet cores och hur hög frekvens man kan få så känns det inte omöjligt att en 4C/4T ryzen går förbi en 6700k i spelprestanda.

OM man när 4GHz basklock, OM resultaten skalar linjärt med frekvensen och glöm för all del inte att kaby har ytterligare 300MHz direkt ur boxen och verkar gilla frekvenser...

Men 115% låter kanon! Jag vill ha pojkens ECC-cpu till min ZFS-server, så han skall få en gammal i7 i vår. Det vore toppen att byta mot något 115% snabbare än i56600 i enkelriktad prestanda😁

Skrivet av Enigma:

Jag utgår minst från AMD's tester, och mer utav dom som Canard PC gjorde. Dom testerna bekräftar i sin tur att AMD's tester inte var speciellt partiska trots allt. Med tanke på vilken frekvens Zen gick i hos Canard PC's test så är det ruskigt imponerande resultat, och jag skulle säga att här ligger mellan Broadwell-E och Skylake. Jag tvivlar på att senare steppings skulle ge högre IPC än i dessa test, men däremot högre klockfrekvenser och stabilitet.

Okej, så du litar mer på testerna som egentligen inte borde finnas än de officiella testerna, för de officiella testerna...? Inte är tillräckligt bra? Inte kommer från en tillförlitlig källa? För att de inte visar det resultat du vill ha?

Och du tror att Zen slår Intel på det område de har varit ohotade kungar på i 20 år? (Borträknat K7-tiden, förstås). Det är inte så att andra inte har försökt, men en (relativt) liten firma med 3% av Intels budget skall inte bara gå ikapp utan också gå om jättekolossen?

Som sagt, jag skulle bli glad att erkänna att jag har fel, men jag tror inte på det förrän jag ser det.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att amds apus kommer att ha samma kraft som konsolerna nu så det får man ju hoppas på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Vi har ingenting om enkeltrådat och spel skalar inte 100% med frekvensen.

TF2 som är väldigt CPU beroende skalar ca 77-82% med frekvensen.

Witcher 3 i SweClockers test skalar ca 76% med en 6800K i 720p.

Då får man 97,3*(1+0,17677*0,76) = 110,4 och inte 114,5.

Du menar väl RyZen 4c/8t? För man ser att 6600K begränsar i Canard PC:s test då de lägre klockade 6800K och 6900K presterar bättre.

Jag vet inte hur bra beräkningstestet skalar med frekvens, men där hjälper inte ens 100% skalning.

Som sagt är allt spekulation tills det kommer fler tester.

Skrivet av Gruarn:

Okej, så du litar mer på testerna som egentligen inte borde finnas än de officiella testerna, för de officiella testerna...? Inte är tillräckligt bra? Inte kommer från en tillförlitlig källa? För att de inte visar det resultat du vill ha?

Är väl inte så konstigt att man inte litar på AMD:s egna tester då de är allt annat än oberoende. De gör ju förstås allt för att visa sina egna sakers bästa sidor och ignorera de dåliga. Som när de visade upp Bulldozer... Enligt SweClockers video som kom de med egna "tester" eftersom att en stor majoritet av datorsidorna var negativt inställda. Nu verkar ju Zen faktiskt komma i närheten av Intel, men att lita på någon jävig är nog inte så bra.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Läs vad jag skrev. Jag skrev att jag i första hand går efter testerna från Canard PC då dom är äkta vilket också förklarats varför i tråden. Vad är din källa på att dom inte är äkta? Jag skrev också att, tittar man på Canard PC's resultat ihop med AMD's resultat så ser man att det är mindre sannolikt att AMD skulle gjort en cherry pick av sina tester. Som du själv skrev: "Fast AMD har alltid visat upp sina absolut bästa resultat"... Därav min syn på det och svaret du fick.

Citat:

Och du tror att Zen slår Intel på det område de har varit ohotade kungar på i 20 år? (Borträknat K7-tiden, förstås). Det är inte så att andra inte har försökt, men en (relativt) liten firma med 3% av Intels budget skall inte bara gå ikapp utan också gå om jättekolossen?

Som sagt, jag skulle bli glad att erkänna att jag har fel, men jag tror inte på det förrän jag ser det.

Vad är det jag tror? Vilket område specificerar du här? Och en annan hint, AMD har vart prestandakungar långt efter K7 tiden. Det handlar inte bara om pengar, med din logik och din siffra på 3% R&D så skulle i så fall Intel ha mer än 10 gånger snabbare processorer än någon annan.

Ska också dela med mig av ett citat från AMD's Robert Hallock ang AMD's egna tester:

Citat:

Though many users thinks we're being deliberately parsimonious with this type of data, the truth is that there's simply more work to be done before this is ready for the limelight. When we're ready, and we will be this quarter, we will share. I just ask for a little more patience!

Fortfarande försöker jag vara skeptisk, därav har jag mest tittat på Canard PC's resultat just för att du mycket riktigt själv också ha synen: "Fast AMD har alltid visat upp sina absolut bästa resultat".

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Kul att läsa alla spekulationer bli inte besvikna sen bara men man kan ju alltid hoppas Amd lyckas nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Vi har ingenting om enkeltrådat och spel skalar inte 100% med frekvensen.

Här kan jag hålla med delvis men delvis inte. Det finns ingenting som skalar så väl som med frekvens då allt som redan är befintligt i en arkitektur dubblas på så vis. Det skulle i så fall vara andra faktorer som att minnesbandbredd inte skulle räcka till eller ett grafikkort som inte 100% av tiden genom en benchsekvens i ett spel orkar mata processorn 100%.

Därför kan det vara lurigt att använda sig av spel. Titta på något som verkligen använder processorn fullt ut så kommer du se att frekvens gör sitt Körde för skoj skull gamla quake 3 arena i 640x480 som man vet inte är GPU-bound, där jag såg en näst intill dubblering av FPS från 2Ghz till 4Ghz på en 2600K.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Här kan jag hålla med delvis men delvis inte. Det finns ingenting som skalar så väl som med frekvens då allt som redan är befintligt i en arkitektur dubblas på så vis. Det skulle i så fall vara andra faktorer som att minnesbandbredd inte skulle räcka till eller ett grafikkort som inte 100% av tiden genom en benchsekvens i ett spel orkar mata processorn 100%.

Därför kan det vara lurigt att använda sig av spel. Titta på något som verkligen använder processorn fullt ut så kommer du se att frekvens gör sitt Körde för skoj skull gamla quake 3 arena i 640x480 som man vet inte är GPU-bound, där jag såg en näst intill dubblering av FPS från 2Ghz till 4Ghz på en 2600K.

Du får gärna länka till något sådant, för det bästa jag hittar är TF2.
Möjligen kan det vara så för vissa gamla spel, men Canard PC testade inget sådant så jag håller fast vid att det inte går att applicera 100% skalning på testet

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Du får gärna länka till något sådant, för det bästa jag hittar är TF2.
Möjligen kan det vara så för vissa gamla spel, men Canard PC testade inget sådant så jag håller fast vid att det inte går att applicera 100% skalning på testet

Jag försökte faktiskt hitta fler exempel, men det var lättare sagt än gjort. Testet jag själv gjorde var ju säkert 4-5 år sen när 2600K var ny på en testrigg jag hade. Åldern på appen är irrelevant Typiskt SSE2 flyttal som testas där. Jag håller dock med på grund av andra omständigheter att spel inte är helt optimalt för att uppvisa skalning med frekvens. Finns spel som visar konstigt beteende på olika minnesbandbredd t.ex. I fallet med Canard PC så får man räkna med att en del CPU cykler går bort när GPU ev stallar som du själv i detta fall tar hänsyn till, men inte så värst mycket med tanke på hur mycket mer fps dom högre klockade processorerna i samma test får.

Extrapolerar man resultaten med frekvens och tar bort, låt säga 20% (av ökningen på extrapoleringen) så ser det fortfarande förbaskat bra ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DTS @Implor
6600 och 6600K har olika TDP. Det kan ju göra att dom spenderar olika mycket tid i respektive turboläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

@DTS @Implor
6600 och 6600K har olika TDP. Det kan ju göra att dom spenderar olika mycket tid i respektive turboläge.

Nope, skillnaden i tdp e helt enkelt att 6600an kör i 3.3ghz på de kärnorna som inte belastas å 3.5ghz för 6600k.
Passmark e kass, då variationer på några hundra poäng förekommer. ex så fick jag 400 poäng lägre med min 6700 jämfört med passmarks listade 6700.
Så 300 poäng is passmark mellan 6600 å 6600k e då nada att bry sig om, faller in inom feltolleransen.
Dvs 1-2% i grafen med den testade ingenjörs exemplaret av Ryzen är oxå inom feltolleransen. Om nu testet ens går att lita på överhuvudtaget vill säga.
6600 mot 6600k @stock ska inte ge nån skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DST:

Uppenbarligen har du inte testat ordentligt då du påpekade i denna eller kabylake tråden att ingen som spelar har annat på i bakgrunden. Som jag å många andra gör. Ex om ff fular sig å drar ca upp till 20% cpu prestanda så blir det genast "hackigt" dvs man får stuttering. Samt att du behöver inte alls ha nån topp of the line gpu för att märka av att det e stuttering när det spelas mer "krävande" spel. Jag märker det redan nu med mitt sletna gtx 970 i vissa spel trots att gpun levererar 100fps.

i3an har sin plats som en budget cpu eg, priset nu e alldeles för högt och duger enbart till surf, lättare jobb å spel till någon som inte har höga spelkrav. oavsett om den e kabylake eller ej så e dual core tiden förbi.

Det du ex tog upp i inlägget har vi sagt här många gånger, som vanligt pratar du på utan nån direkt nytt å viktigt utan bara upprepar saker å gör typ halmgubbar hela tiden... aja...

Så du spelar spel i window fullscreen? hoppas jag inte för din skull.
Sen sitter du med 970 inget lita på för 5 öre, testat över 30 stycken.

Yoshman är pang på typ allt han skriver, och bara svarar på frågor.

Känns som typ alla är kränkta här inne.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Pang på vad? Att svamla mumbojumbo å göra massa halmgubbbar i sina uttalanden. Å vad e fel på att lira under realistiska förhållanden. Inta alla kan ha maskiner dedikerade till olika ändamål.

Å varför ska jag inte lira fullskärm? Å varför ska man inte lita på ett 970?
Kränkta? vad har du i tråden att göra?

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DST:

Pang på vad? Att svamla mumbojumbo å göra massa halmgubbbar i sina uttalanden. Å vad e fel på att lira under realistiska förhållanden. Inta alla kan ha maskiner dedikerade till olika ändamål.

Å varför ska jag inte lira fullskärm? Å varför ska man inte lita på ett 970?
Kränkta? vad har du i tråden att göra?

Vad jag har i tråden att göra?

Han mumlar om va då? han pratar om fakta och testar han gjort själv och försöker dra slutsatser ur det han kan?

Seriöst känns som ni är SJUKT triggerd av något.

Har du aldrig haft problem med slow VRAM polen på ditt 970? för det har jag.

WINDOWED FULLSCREEN = det är inte fullscreen.

99 % av fallen när folk har problem med bakrundsprogram är det skit bakomspakarna när jag hjälpt folk.

Har över 300-400 benchmarks på 1-4 SLI / CF från 2-10 core CPUs och från 720p till tripple 4K surround / CF

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

OT
Vi kanske ska låta i3 diskussionen vara, det är hyffsat utrönt att det inte är en cpu specifikt för dom som vill spela och att rekommendera den till just spelande är inte helt ok. Det är hur som helst inget att bli upprörd över.

Kaby i3 vs i5 vs i7
https://youtu.be/ggYCY8hpWJo
i3 test
https://youtu.be/zqihmsDj9Uo
Naturligtvis finns det situationer som skulle gynna just denna i3 men det kan diskuteras till döddagar och tjänar väl kanske inte så mycket till i denna tråd.
sorry för /OT

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tellus82:

OT
Vi kanske ska låta i3 diskussionen vara, det är hyffsat utrönt att det inte är en cpu specifikt för dom som vill spela och att rekommendera den till just spelande är inte helt ok.

Kaby i3 vs i5 vs i7
https://youtu.be/ggYCY8hpWJo
i3 test
https://youtu.be/zqihmsDj9Uo
Naturligtvis finns det situationer som skulle gynna just denna i3 men det kan diskuteras till döddagar och tjänar väl kanske inte så mycket till i denna tråd.
sorry för /OT

Tycker exakt samma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jupp i3 e ingen höjdare.
Men kommer bli redigt spännande att se hur Ryzen 4c kommer klara sig mot i5an iaf. frågan e hur mycket cache en sån ryzen kommer ha kvar. kan de sikta på 6 som med i5an kanske? Eller blir det 8 fast utan Ht helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Nope, skillnaden i tdp e helt enkelt att 6600an kör i 3.3ghz på de kärnorna som inte belastas å 3.5ghz för 6600k.
Passmark e kass, då variationer på några hundra poäng förekommer. ex så fick jag 400 poäng lägre med min 6700 jämfört med passmarks listade 6700.
Så 300 poäng is passmark mellan 6600 å 6600k e då nada att bry sig om, faller in inom feltolleransen.
Dvs 1-2% i grafen med den testade ingenjörs exemplaret av Ryzen är oxå inom feltolleransen. Om nu testet ens går att lita på överhuvudtaget vill säga.
6600 mot 6600k @stock ska inte ge nån skillnad.

http://ark.intel.com/compare/88191,88188

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vad jag har i tråden att göra?

Han mumlar om va då? han pratar om fakta och testar han gjort själv och försöker dra slutsatser ur det han kan?

Seriöst känns som ni är SJUKT triggerd av något.

Har du aldrig haft problem med slow VRAM polen på ditt 970? för det har jag.

WINDOWED FULLSCREEN = det är inte fullscreen.

99 % av fallen när folk har problem med bakrundsprogram är det skit bakomspakarna när jag hjälpt folk.

Har över 300-400 benchmarks på 1-4 SLI / CF från 2-10 core CPUs och från 720p till tripple 4K surround / CF

Det är inte speciellt svårt att förstå varför vissa blir triggered över hans inlägg. Har själv blivit det ibland också.

När man blandar ihop relevant och icke-relevant fakta i wall of texts samt rör sig mellan fasta ståndpunkter i olika trådar blir det lite svårt att ta det på allvar, även om han säkert är kunnig. Personligen orkar jag inte läsa dessa inlägg längre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är inte speciellt svårt att förstå varför vissa blir triggered över hans inlägg. Har själv blivit det ibland också.

När man blandar ihop relevant och icke-relevant fakta i wall of texts samt rör sig mellan fasta ståndpunkter i olika trådar blir det lite svårt att ta det på allvar, även om han säkert är kunnig. Personligen orkar jag inte läsa dessa inlägg längre.

Jag läser allt som har med sin egna tester och fakta med transparens.

har noll anledning bli triggerd, någon delar med sig om erfarenhet och kunskap ser noll fel med det.

Tycker det mesta han skriver är relevant.

Om man tycker detta är jobbigt vet jag inte vad, då ska man gå in läsa hardcore trådarna på andra forum så får ni se på jobbiga trådar.

Åter till AMD Zen, har CPU som kommer in och ska även testats för spel när AMD släpper sina, ska bli kul om dom har något säga emot vid 2-8 core! mest för min egen del 2-4 SLI /CF

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag läser allt som har med sin egna tester och fakta med transparens.

har noll anledning bli triggerd, någon delar med sig om erfarenhet och kunskap ser noll fel med det.

Tycker det mesta han skriver är relevant.

Om man tycker detta är jobbigt vet jag inte vad, då ska man gå in läsa hardcore trådarna på andra forum så får ni se på jobbiga trådar.

Åter till AMD Zen, har CPU som kommer in och ska även testats för spel när AMD släpper sina, ska bli kul om dom har något säga emot vid 2-8 core! mest för min egen del 2-4 SLI /CF

Det får du såklart tycka, men det tycker inte jag samt uppenbarligen den del andra.

Gällande Ryzen handlar det sannolikt främst om prissättning. Efter vad AMD själva sagt så har man överträffat målet med 40% ökad IPC och det är fullt tillräckligt för att den största delen konsumenter ska kunna både spela och leka på skrivbordet utan problem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det får du såklart tycka, men det tycker inte jag samt uppenbarligen den del andra.

Gällande Ryzen handlar det sannolikt främst om prissättning. Efter vad AMD själva sagt så har man överträffat målet med 40% ökad IPC och det är fullt tillräckligt för att den största delen konsumenter ska kunna både spela och leka på skrivbordet utan problem.

Mm största problemet AMD har sen är marknadsföring varför ska man köpa detta över detta.

Då största delen är okunniga folk, och folk hör "intel är bättre" i typ 5 år.

edit*: är samma med gpu sidan, varje gång jag säger jag har 4x fury x så blir folk helt ställda och bara WTF ehh, där då kan dom inte säga ahhh men ehh AMD DRIVERS SUGER etc etc som folk hört i typ 6 år.

Många MÅNGA går på ah men min polare "sa att"

Man måste få ut till stora massa att AMD är BRA och det är det man skall köpa!

Visa signatur