Skrivet av Tommty:
Fel, även om det är en icke aukoriserad verkstad har det fortfarande ersättningsskyldighet, ersättningsskyldigheten täcker även kvarstående garanti.
Den verkstaden har, i viss mån, skyldigheter. Men återförsäljaren som sålde den ursprungliga telefonen, och tillverkaren, har absolut inga. Däremot borde man, med kvittot i handen, kunna hävda vissa garantiförpliktelser på den NYA telefonen, från tillverkaren. Om tillverkaren väljer att hänga upp sig på namnet på kvittot är du fortfarande rökt, då du i realiteten fått en "begagnad" telefon.
Skrivet av Tommty:
likaså om du skulle lämna över din telefon till en klädaffär för att visa upp ett kvitto och personen i butiken tappar telefonen så butiken skyldig till att åtgärda felet, utan att garantin försvinner.
Butiken är skyldig att lämna din telefon till någon som lagar den, med bibehållen garanti, alltså, auktoriserad verkstad, eller hålla dig skadelös, alltså, ny, likvärdig produkt. I det här fallet har man godtagit en begagnad telefon som likvärdig produkt. (Begagnad, i definition som tredje parts köpare, inte begagnad som i definitionen använd)
Skrivet av Tommty:
Som sagt tidigare, butiken bär fortfarande ansvar, skillnaden är att nu går garantin(om det fanns kvar från början) mot butiken som orsakade skadan och inte Tillverkaren/ÅF
Fast det har vi sagt hela tiden. Han är dock inte intresserad av att vända sig till butiken där problemen som gjorde att han fick en begagnad telefon som ersättningsprodukt uppstod från början.
Skrivet av Tommty:
Vad som är normalt eller inte får en normal person avgöra.
Nja, i det här fallet har vi faktisk lagar som reglerar vad som är "normalt". Hade icke auktoriserade verkstäder varit det "normala" så hade garantierna gällt. Exempelvis bilverkstäder, där vilken verkstad som helst får byta bilrutan, sköta service osv. Men elektronikbranschen är full av konstiga undantag, som inte är tillåtna någon annanstans, och som alla är till kundens nackdel.
Skrivet av Tommty:
TS har lämnat in den hos en icke auktoriserad serviceverkstad, dem har gjort sönder telefonen. Dem bär ansvaret att fixa en ny samt fullfölja garantin om den finns kvar. Som tidigare nämt är det ingen garanti kvar så har dem bara ansvaret att ge en ny telefon och sen glömma händelsen.
Och som tidigare nämnts, så vill TS inte ha med den verkstaden att göra. Jag vet inte riktigt vad i situationen du inte har förstått, men i det här läget har du INGA rättigheter mot säljaren av din ursprungliga telefon, den garantikedjan har brutits när du lämnade in telefonen till en icke auktoriserad verkstad.
Den enda chansen man har kvar, så länge man inte kan tänka sig att jobba mot verkstaden som ersatte telefonen, är tillverkaren, och om den är villig att hantera garantierna på, vad som i deras ögon är, en begagnad produkt.
Skrivet av AkUs:
Det innebär väll att dom endast behöver ersätta kunden med en lur utan garanti även om dom i teorin köper en till kund ifrån t.ex. netonnet och den har garanti från början?
Så vitt jag vet är de skyldiga att lämna 3 månaders garanti på utfört arbete. Resten av telefonen är inte deras ansvar. Så om du köper en sprillans ny telefon, och går till dem för att de ska stoppa i ett större batteri, så har du ingen garanti på telefonen, ingen reklamationsrätt, 3 månaders garanti på arbetet med batteribytet, alltså, exempelvis att telefonen delar sig, kontakter lossnar osv, och full reklamationsrätt, samt garanti, på batteriet. Om verkstaden i stället slarvar bort din telefon, och ersätter dig med en ny, SKA kvittot vara utställt på dig som köpare, så att du har garanti och reklamationsmöjligheter. Butiken kan självklart enligt överenskommelse ersätta kunden med en begagnad vara, (exempelvis för att telefonen helt enkelt inte var i nyskick) men då har man varken reklamationsrättigheter, eller garanti. Då ska man vara tydlig med att det är just en begagnad vara. Här har TS antagligen gått på en mina, och fått en "ny" telefon, varit nöjd med att man fått just en "ny" telefon, när det i realiteten är em begagnad vara, alltså, TS är tredje part, och inte del i varken reklamationsrätt, eller garantiavtal. Jag tjatar, men felet här är helt enkelt att man inte fått rätt kvitto, med sitt namn på produkten.
Jag misstänker att verkstaden / butiken fortfarande är skyldig att lämna de 3 månaderna på utfört arbete, men eftersom inget arbete utförts...
Och den ursprungliga återförsäljaren har så klart absolut noll och inget med den utbytta produkten att göra. De hade inte velat ha med den ursprungliga telefonen att göra i heller, efter att icke auktoriserad verkstad skruvat med den. Fast där kan jag tänka mig att folk skiter i vilket, chansar, och skickar in sin enhet, och hoppas att ingen ska upptäcka att någon varit i och skruvat i enheten. (Eller rent av inte vet om att det de gör när de skickar in en sådan här produkt på reklamation / garanti, är bedrägeri.)
B!