Problem efter att ha lämnat in på fix my phone i göteborg

Permalänk
Medlem

Problem efter att ha lämnat in på fix my phone i göteborg

Hej
Jag lämnade in min Sony Xperia z5 på ovan företag förra året. Efter MYCKET om och men och MÅNGA turer fram och tillbaka så krävde jag en ny telefon. Jag fick det till slut men inte i mitt namn, ägaren av företaget köpte den i sitt namn så jag har ingen garanti i mitt namn. Detta gör att när jag nu har en ny telefon, i ett annat namn, godtar inte comviq telefonen för reparation, trots två års garanti. Vad kan jag göra?!

Permalänk
Medlem

kontakta personen som köpte telefonen?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lina123:

Hej
Jag lämnade in min Sony Xperia z5 på ovan företag förra året. Efter MYCKET om och men och MÅNGA turer fram och tillbaka så krävde jag en ny telefon. Jag fick det till slut men inte i mitt namn, ägaren av företaget köpte den i sitt namn så jag har ingen garanti i mitt namn. Detta gör att när jag nu har en ny telefon, i ett annat namn, godtar inte comviq telefonen för reparation, trots två års garanti. Vad kan jag göra?!

Bara för att reda ut situationen, var telefonen du hade först och som sedan byttes av Fix my phone i Göteborg köpt från Comviq/Tele2? Hade Comviq något med detta byte att göra eller var det ett helt eget initiativ?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lina123:

Vad kan jag göra?!

Inte speciellt mycket. Det du har är en begagnad telefon, eftersom du inte är den ursprungliga köparen. Du har ingen reklamationsrätt, och inga garantier. De enda möjligheterna du faktiskt har är att ta kontakt med Sony själv, eller gå via butiken / killen som köpte telefonen från början.
Har du haft en strulig situation med butiken sedan tidigare är det alternativet kanske inte vad du är mest sugen på, och Sony måste inte hjälpa dig, de kan kräva att du går via återförsäljarledet, i vilket fall du står och stampar på samma ställe.
"Felet" är nog att du accepterade en telefon som är köpt i någon annans namn till att börja med.
Tyvärr.

Lycka till.

Skrivet av evil penguin:

Bara för att reda ut situationen, var telefonen du hade först och som sedan byttes av Fix my phone i Göteborg köpt från Comviq/Tele2?

Fix My Phone är inte en auktoriserad service verkstad, så troligtvis har man lämnat in telefonen där på eget bevåg för att laga en sprucken skärm. Comviq har definitivt inte varit involverade i den processen, de skulle inte ha med Fix My Phone att göra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har du en hemförsäkring med allrisk? I så fall kan det vara en idé att ta kontakt med dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

kontakta personen som köpte telefonen?

Nej jag har haft allt för mycket problem med dem, de lägger inte två fingrar i kors för att hjälpa mig eller någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bara för att reda ut situationen, var telefonen du hade först och som sedan byttes av Fix my phone i Göteborg köpt från Comviq/Tele2? Hade Comviq något med detta byte att göra eller var det ett helt eget initiativ?

Nej oerfaren och naiv som jag var så lämnade jag in den där efter att ha tappat telefonen i golvet. Hade inte tålamod att vänta på att skicka in den till comviq tyvärr. Med facit i hand skulle jag ju definitivt gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hade du garanti på telefonen som du lämnade it?
om du hade garanti kvar när du lämnade in den så skall fortfarande den garantin gälla.

lämnade du in en telefon som inte hade garanti kvar så får du heller inte någon ny garanti.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

hade du garanti på telefonen som du lämnade it?

Spelar ju ingen roll. Garanti"kedjan" bryts när du lämnar in den till en icke auktoriserad serviceverkstad.

Skrivet av Tommty:

om du hade garanti kvar när du lämnade in den så skall fortfarande den garantin gälla.

Det gör den normalt inte. Man har brutit garantin genom att dela enheten, så att säga.

Skrivet av Tommty:

lämnade du in en telefon som inte hade garanti kvar så får du heller inte någon ny garanti.

Det "normala" är ju att man lämnar in prylar som täcks av garantin till auktoriserade serviceverkstäder, just för att man ska behålla garantin. om de väljer att laga, eller byta enheten, får man "samma" garanti, eller minst 3 månader, men om de gör varken eller, utan ursprungsbutiken får göra ett byte, så görs normalt ett återköp, och kunden får ett nytt kvitto, med ny garantitid, på den nya (ersättnings) telefonen. Problemet här är som sagt att man lämnat in en enhet med reklamations & garantirätt till en icke auktoriserad verkstad, och eftersom elektronikbranschen är skyddad verkstad utan vettiga regler, så är han nu rättslös.
Han skulle inte accepterat en telefon i butiksägarens namn.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lina123:

Hej
Jag lämnade in min Sony Xperia z5 på ovan företag förra året. Efter MYCKET om och men och MÅNGA turer fram och tillbaka så krävde jag en ny telefon. Jag fick det till slut men inte i mitt namn, ägaren av företaget köpte den i sitt namn så jag har ingen garanti i mitt namn. Detta gör att när jag nu har en ny telefon, i ett annat namn, godtar inte comviq telefonen för reparation, trots två års garanti. Vad kan jag göra?!

Vad har Comviq att göra med din ersättnings telefon?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Spelar ju ingen roll. Garanti"kedjan" bryts när du lämnar in den till en icke auktoriserad serviceverkstad.

Fel, även om det är en icke aukoriserad verkstad har det fortfarande ersättningsskyldighet, ersättningsskyldigheten täcker även kvarstående garanti.
likaså om du skulle lämna över din telefon till en klädaffär för att visa upp ett kvitto och personen i butiken tappar telefonen så butiken skyldig till att åtgärda felet, utan att garantin försvinner.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det gör den normalt inte. Man har brutit garantin genom att dela enheten, så att säga.

Som sagt tidigare, butiken bär fortfarande ansvar, skillnaden är att nu går garantin(om det fanns kvar från början) mot butiken som orsakade skadan och inte Tillverkaren/ÅF

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det "normala" är ju att man lämnar in prylar som täcks av garantin till auktoriserade serviceverkstäder, just för att man ska behålla garantin. om de väljer att laga, eller byta enheten, får man "samma" garanti, eller minst 3 månader, men om de gör varken eller, utan ursprungsbutiken får göra ett byte, så görs normalt ett återköp, och kunden får ett nytt kvitto, med ny garantitid, på den nya (ersättnings) telefonen. Problemet här är som sagt att man lämnat in en enhet med reklamations & garantirätt till en icke auktoriserad verkstad, och eftersom elektronikbranschen är skyddad verkstad utan vettiga regler, så är han nu rättslös.
Han skulle inte accepterat en telefon i butiksägarens namn.
B!

Vad som är normalt eller inte får en normal person avgöra.
TS har lämnat in den hos en icke auktoriserad serviceverkstad, dem har gjort sönder telefonen. Dem bär ansvaret att fixa en ny samt fullfölja garantin om den finns kvar. Som tidigare nämt är det ingen garanti kvar så har dem bara ansvaret att ge en ny telefon och sen glömma händelsen.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Vad som är normalt eller inte får en normal person avgöra.
TS har lämnat in den hos en icke auktoriserad serviceverkstad, dem har gjort sönder telefonen. Dem bär ansvaret att fixa en ny samt fullfölja garantin om den finns kvar. Som tidigare nämt är det ingen garanti kvar så har dem bara ansvaret att ge en ny telefon och sen glömma händelsen.

Dom skall väll ersätta det dom tagit sönder. Såfort den "icke auktoriserade" verkstaden sätter tänderna i den så förlorar luren sin garanti
pga. just deras oauktorisering. Dvs telefonen dom "tog sönder"/slarvade bort eller vad som nu hände var en lur
utan garanti. Det innebär väll att dom endast behöver ersätta kunden med en lur utan garanti även om dom i teorin köper en till kund ifrån t.ex. netonnet och den har garanti från början?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Fel, även om det är en icke aukoriserad verkstad har det fortfarande ersättningsskyldighet, ersättningsskyldigheten täcker även kvarstående garanti.

Den verkstaden har, i viss mån, skyldigheter. Men återförsäljaren som sålde den ursprungliga telefonen, och tillverkaren, har absolut inga. Däremot borde man, med kvittot i handen, kunna hävda vissa garantiförpliktelser på den NYA telefonen, från tillverkaren. Om tillverkaren väljer att hänga upp sig på namnet på kvittot är du fortfarande rökt, då du i realiteten fått en "begagnad" telefon.

Skrivet av Tommty:

likaså om du skulle lämna över din telefon till en klädaffär för att visa upp ett kvitto och personen i butiken tappar telefonen så butiken skyldig till att åtgärda felet, utan att garantin försvinner.

Butiken är skyldig att lämna din telefon till någon som lagar den, med bibehållen garanti, alltså, auktoriserad verkstad, eller hålla dig skadelös, alltså, ny, likvärdig produkt. I det här fallet har man godtagit en begagnad telefon som likvärdig produkt. (Begagnad, i definition som tredje parts köpare, inte begagnad som i definitionen använd)

Skrivet av Tommty:

Som sagt tidigare, butiken bär fortfarande ansvar, skillnaden är att nu går garantin(om det fanns kvar från början) mot butiken som orsakade skadan och inte Tillverkaren/ÅF

Fast det har vi sagt hela tiden. Han är dock inte intresserad av att vända sig till butiken där problemen som gjorde att han fick en begagnad telefon som ersättningsprodukt uppstod från början.

Skrivet av Tommty:

Vad som är normalt eller inte får en normal person avgöra.

Nja, i det här fallet har vi faktisk lagar som reglerar vad som är "normalt". Hade icke auktoriserade verkstäder varit det "normala" så hade garantierna gällt. Exempelvis bilverkstäder, där vilken verkstad som helst får byta bilrutan, sköta service osv. Men elektronikbranschen är full av konstiga undantag, som inte är tillåtna någon annanstans, och som alla är till kundens nackdel.

Skrivet av Tommty:

TS har lämnat in den hos en icke auktoriserad serviceverkstad, dem har gjort sönder telefonen. Dem bär ansvaret att fixa en ny samt fullfölja garantin om den finns kvar. Som tidigare nämt är det ingen garanti kvar så har dem bara ansvaret att ge en ny telefon och sen glömma händelsen.

Och som tidigare nämnts, så vill TS inte ha med den verkstaden att göra. Jag vet inte riktigt vad i situationen du inte har förstått, men i det här läget har du INGA rättigheter mot säljaren av din ursprungliga telefon, den garantikedjan har brutits när du lämnade in telefonen till en icke auktoriserad verkstad.
Den enda chansen man har kvar, så länge man inte kan tänka sig att jobba mot verkstaden som ersatte telefonen, är tillverkaren, och om den är villig att hantera garantierna på, vad som i deras ögon är, en begagnad produkt.

Skrivet av AkUs:

Det innebär väll att dom endast behöver ersätta kunden med en lur utan garanti även om dom i teorin köper en till kund ifrån t.ex. netonnet och den har garanti från början?

Så vitt jag vet är de skyldiga att lämna 3 månaders garanti på utfört arbete. Resten av telefonen är inte deras ansvar. Så om du köper en sprillans ny telefon, och går till dem för att de ska stoppa i ett större batteri, så har du ingen garanti på telefonen, ingen reklamationsrätt, 3 månaders garanti på arbetet med batteribytet, alltså, exempelvis att telefonen delar sig, kontakter lossnar osv, och full reklamationsrätt, samt garanti, på batteriet. Om verkstaden i stället slarvar bort din telefon, och ersätter dig med en ny, SKA kvittot vara utställt på dig som köpare, så att du har garanti och reklamationsmöjligheter. Butiken kan självklart enligt överenskommelse ersätta kunden med en begagnad vara, (exempelvis för att telefonen helt enkelt inte var i nyskick) men då har man varken reklamationsrättigheter, eller garanti. Då ska man vara tydlig med att det är just en begagnad vara. Här har TS antagligen gått på en mina, och fått en "ny" telefon, varit nöjd med att man fått just en "ny" telefon, när det i realiteten är em begagnad vara, alltså, TS är tredje part, och inte del i varken reklamationsrätt, eller garantiavtal. Jag tjatar, men felet här är helt enkelt att man inte fått rätt kvitto, med sitt namn på produkten.
Jag misstänker att verkstaden / butiken fortfarande är skyldig att lämna de 3 månaderna på utfört arbete, men eftersom inget arbete utförts...

Och den ursprungliga återförsäljaren har så klart absolut noll och inget med den utbytta produkten att göra. De hade inte velat ha med den ursprungliga telefonen att göra i heller, efter att icke auktoriserad verkstad skruvat med den. Fast där kan jag tänka mig att folk skiter i vilket, chansar, och skickar in sin enhet, och hoppas att ingen ska upptäcka att någon varit i och skruvat i enheten. (Eller rent av inte vet om att det de gör när de skickar in en sådan här produkt på reklamation / garanti, är bedrägeri.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

"Om verkstaden i stället slarvar bort din telefon, och ersätter dig med en ny, SKA kvittot vara utställt på dig som köpare, så att du har garanti och reklamationsmöjligheter."

Men det är moment 22 att bry sig om det. För Om

Person A köper en ny Xperia Z5 via Comviq

Person A lämnar in den på icke aukt verkstad "lagatelefon"

"lagatelefon" slarvar bort luren.

"lagatelefon" köper ny Z5 på netonnet.se

Person A argumenterar med "lagatelefon" att ersättningsluren skall ha giltglig garanti precis som den han köpt av Comviq

Person A hade inte kunnit få sin ursprungliga telefon ifrån Comviq att köra emot garanti endå, iom att den har besökt "lagatelefon"

Tills TS inte berättar alla fakta och aspekter kan vi inte hjälpa honom / henne.

(ursäkta min gramatik och stavning, min fru säger att jag borde bli utredd för dyselexi....)

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Men det är moment 22 att bry sig om det.

Jag håller åtminstone delvis med. Som jag skriver ovan, om överenskommelsen är att man ska få en NY telefon i ersättning, ska kvittot vara utställt på en själv. Om överenskommelsen är att man ska få en begagnad, då spelar det ingen roll. Skillnaden är just huruvida överenskommelsen efter att de slarvat bort din vara är ny, med rättigheter, eller ersättningsprodukt, utan. Det är ju trots allt så att om de slarvar bort / förstör din vara, så har du inte bara förlorat varan, utan även det som fanns i den, något de inte kan ersätta, så man sitter i en förhandlingssituation, där man i det här fallet, helt uppenbart, inte varit helt överens, om vad kunden faktiskt får när han lämnar butiken med sin "nya" telefon. Problemet är, åtminstone till viss del, att folk tror at dessa service verkstäder, och deras ingrepp, inte påverkar deras reklamations och garanti-rättigheter. Som TS skrev i början, Comviq ville inte hjälpa honom, och det tyckte han var märkligt. Det är ju en självklarhet att de inte vill, eftersom Comviq inte har något som helst ansvar för den telefonen. Telefonen de hade ett ansvar för, finns inte längre.

Skrivet av AkUs:

(ursäkta min gramatik och stavning, min fru säger att jag borde bli utredd för dyselexi....)

Äh, hon verkar överkänslig. Är hon snäll och trevlig så behåll henne i alla fall. Bara två stavfel i den meningen, och det är fullt möjligt att tillgodogöra sig texten, det duger bra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.