Vilken gamingstol är skön att sitta på och är ergonomisk gjord?

Permalänk

Vilken gamingstol är skön att sitta på och är ergonomisk gjord?

Hejsan alla!

Jag har tänkt att köpa en ny office stol eller gamingstol som de heter nu... skulle vilja veta om det är några av er som äger en
viss modell av en viss märke och vad har ni att säga om dem.
Fördelar och nackdelar?

Jag är 171cm lång och väger 70kg vilken tror ni skulle passa mig?
Länka gärna tips!

MVH - Victor

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min stol från Ikea, en Markus: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Har hört att de flesta gamingstolarna inte har nån vidare ergonomi, dåligt/inget svankstöd.

Permalänk
Medlem

gamingstolar säljs för överpris köp en ordentlig stol som denna istället och sit som en chef
https://www.vidaxl.se/e/8718475827085/kontorsstol-s220-svart
Riktigt skön stol kostar mycket men inte för mycket

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Köpte en gaming stol på någon utförsäljning, trots det låga priset så skulle jag aldrig rekommendera en sådan fullt pris eller reducerat. Skön att sitta i en månad, sedan blir den nedsutten och obekväm.

Välj en riktig kontorsstol istället.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag använder DXRacer iron stolen köpt från maxgaming. Den är helt perfekt. Jag kan sitta i vilken ställning jag vill. Men den kostar. Men för mig var värt det. Två är gammal och funkar lika bra som när jag köpte den.

Permalänk

@Vorlon: Ahh ser lite billig ut än vad det kostar i mina ögon... men tack för tipset!

Permalänk

@Lexius: Ooo denna ser bra ut ska kolla på den tack så mck!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

gamingstolar säljs för överpris köp en ordentlig stol som denna istället och sit som en chef
https://www.vidaxl.se/e/8718475827085/kontorsstol-s220-svart
Riktigt skön stol kostar mycket men inte för mycket

Nej nej nej nej. INTE EN SÅN. Hade en liknande och den var nersutten på mindre än ett år, det finns heller inga inställningar att göra på den. Undvik.

Har en DXRacer Formula och den har jag haft nu i snart ett år, fungerar fortfarande som dag ett och är inte vidare nedsutten även fast jag väger en hel del

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Thumbii: Då hade du ett måndags exemplar

Permalänk
Medlem

@Enjoy_The_Pain: När jag provar AKracing på elgiganten tycker jag dom är för hårda att sitta i

Permalänk

@Axel95: Ahh bra att du berättar Axel! Då kan man glömma den stolen. ( Kappa )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Thumbii: Då hade du ett måndags exemplar

Jag skulle vilja påstå att han har rätt, det är en riktig budgetstol som försöker vara något den inte är..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

@Wh1spY: Så den är värt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enjoy_The_Pain:

@Wh1spY: Så den är värt eller?

Stolen för 1000kr, är inte värd sina pengar. Vidare kan jag tyvärr inte rekommendera något annat i den prisklassen.
Själv så kör jag på Kinnarps för tillfället. Dyrare grejer, men det går att justera precis allt. Finns även billigare stolar i deras sortiment, kika begagnat marknaden.

Jag har en äldre version av denna typ som jag köpte begagnat.
https://store.kinnarps.com/produkt/arbetsstol-8784-v105509/re...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Jag kan bara tala ifrån min erfarenhet av stolen. Och jag trycker det är en exklusiv stol. Det är vad jag tycker!!!

Permalänk
Medlem

Markus från IKEA nämndes ovan och i min erfarenhet är den inte alls praktisk. Med ryggen mot ryggstödet sitter man väldigt bakåtlutad. Axlarna hamnar såpass långt bakåt att armarna inte når fram till skrivbordet, I mitt fall når mina händer knappt över armstöden med ryggen i ryggstödet och armarna platt på armstöden. Det går inte heller att flytta stolen närmare då armstöden slår i bordet och jag kan inte sänka stolen tillräckligt utan att få bordet i hakan.. Värt att nämna är också att armstöden är väldigt smala och inte särskilt bekväma. Jag har just nu ett par mjukisbyxor hängda på varje sida för att göra dem lite större och ge dem lite mer volym.

Sammanfattat leder detta till en framåtlutad arbetsställning med ett otillräckligt armstöd och obefintliga justeringsmöjligheter. Rekommenderas ej!

Edit: Jag är någorlunda normalbyggd, 180 cm och 70 kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Nej nej nej nej. INTE EN SÅN. Hade en liknande och den var nersutten på mindre än ett år, det finns heller inga inställningar att göra på den. Undvik.

Har en DXRacer Formula och den har jag haft nu i snart ett år, fungerar fortfarande som dag ett och är inte vidare nedsutten även fast jag väger en hel del

du hade en liknande....förklarar inte mycket du kan inte dömma en produkt du inte har haft denna är av riktigt bra kvalite . Dessutom är det inget konstgjort läder och trams utan bra läderklädsel

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Wh1spY: Jag kan bara tala ifrån min erfarenhet av stolen. Och jag trycker det är en exklusiv stol. Det är vad jag tycker!!!

Det är väl jättebra att du kan känna dig nöjd med stolen? När jag säger att den inte är värd sina pengar, talar jag ju såklart utifrån mina egna erfarenheter också och då jag kräver mer ergonomi och inställningsmöjligheter, då jag fortfarande vill ha en hel rygg om 20 år så kräver jag lite mer.

Det fanns en tid då jag också bara köpte mjuka sköna flådiga lyxiga "kontorsstolar".

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Visa signatur

__________________
.: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI) | AMD Ryzen 7 2700X | G.Skill Trident Z RGB 3600MHz 16GB | XFX Radeon RX6800XT MERC 319 16GB | Corsair Hydro H100i v2 | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair HX850i | Asus XG32VQ | LG ET430k | Logitech Z-2300 | Asus ROG Strix Scope TKL Deluxe Cherry MX Silent Red | Xtrfy M42 | Corsair MM350| Philips Fidelio X3 | Sennheiser GSP 600 :.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Enjoy_The_Pain: Du länkade inte till någon specifik stol.

Permalänk

@Oyes: Kolla igeen nu

Permalänk
Rekordmedlem

Största felet med billiga bilsäten på fot för hemmabruk är att de för det mesta inte går att justera, det är ganska meningslöst att fråga om vad andra tycker om ergonomin eftersom om stolen inte går att justera relativt fritt så säger nån annans upplevelse av stolen inte så mycket såvida man inte har samma mått på kroppsdelarna och det har man sällan utan det skiljer nån centimeter här och där åt alla håll även om man är lika lång och tung.
En bra kontorsstol går att justera så den passar nästan alla "normalpersoner" men gäller det spelstolar som inte går att justera fritt så måste användaren prova om stolen passar till kroppen som ska sitta i den vid det skrivbord där den ska användas.
Det går att fråga om byggkvalitet/hållbarhet och design men ergonomifrågor går inte att få ett bra svar på när det gäller saker som inte är justerbara för det som passar en behöver definitivt inte passa en annan.
Ta tex armstöden på billigare stolar, de går ofta inte att justera i höjd, bredd eller längd så de är mest i vägen och fungerar inte att stödja underarmarna på.
Har stolen en gungfunktion så är det viktigt att leden är i framkant så att man inte ändrar höjden eftersom benen på den som sitter på stolen inte ändrar längd, det är bland annat såna detaljer som skiljer en kontorsstol från en spelstol och inte bara materialvalet som påverkar livslängden, en 10 år gammal Kinnarp, RH, Kabe, Malmstolen har man ofta svårt att skilja från en ny stol men billiga stolar typ Ikea Markus, Jyskstolar och spelstolar är troligen skrotade efter 10 år om de använts dagligen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Lite roligt här...

Hittade denna och vart fast direkt LOL
Skulle va skönt att sitta på en sån här Vet dock ej om den är bra hög nog.
http://www.ekornes.se/stressless-f%C3%A5t%C3%B6ljer/stressles...

Permalänk
Lego Master

Alla ser olika ut och har olika preferenser. Det enda jag kan rekommendera är att prova en jävla massa olika stolar för att se vad du sitter bra i. Om du hittar en stol som är perfekt för dig kanske inte justerbara armstöd behövs, men det vet du inte förrän du hittar den. Och att vi andra rekommenderar en massa saker behöver inte nödvändigtvis säga ett dugg, eftersom vi ser saken ur vårt eget rygg-/rövperspektiv.

Själv har jag nån rea-stol från Jysk, som jag inte minns namnet på. Kan inte heller rekommendera den, eftersom fusklädret på armstöden har börjat trilla av nu efter ett par år. Äkta läder ftw nästa gång.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz: Tack håller med... har inte så mck tid att fara runt och testa stolar men ska se om jag hittar en dag där jag kan.
Ha en trevlig kväll!

Permalänk

Som tidigare sagt, investera i en riktig kontorsstol (Kinnarps, Malmstolen osv) istället för en flashig gamingstol som kanske impar på polarna men ger dig ont i ryggen i gengäld.

Denna är t ex kanonskön - http://malmstolen.se/produkter/classic/modell-4000/

Permalänk
Testpilot

Kan varmt rekommendera Arozzi Torretta.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2835782

Haft min i över 1 ½ år, fortfarande som ny. Gott om inställningar att göra och riktigt bekväm & rymlig.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: håller med. Jag har en markus ifrån Ikea och jag fick ont i ryggen av. Därför blev det dxracer.