Permalänk

Köpråd på androidmobil

Hej Sweclockers!
Min gamla Samsung Galaxy s2 har slutligen gått i graven (må hon vila i frid), så eftersom community här alltid brukar vara extremt hjälpsam så hade jag tänkt fråga om ni har några tips på en passande Android-lur som jag kan ersätta den med. Och ja, det måste vara en Android, för en del appar jag använder tyvärr inte fungerar på några andra operativsystem. Här är en del fakta om vad jag är ute efter:

Prisklass: 3000-5500kr -ish

Viktigt om mobilen:
-Lång batteritid.
Jag använder min mobil i stort sätt hela tiden, så jag vill att den åtminstone klarar en hel dag (upp emot 10+h) utan att jag behöver ladda den.

-Stryktålig.
Jag är en klumpig person, och tappar saker i golvet hela tiden. Jag vill därför att telefonen klarar detta utan att skärmen direkt spricker eller liknande.

-Tålighet (i tid).
Jag ersätter mina teknikgrejer mycket sällan, så jag vill att mobilen klarar att överleva i absolut minst 3 år vid vanlig användning (helst över 4 år). Detta kanske inte är det enklaste att veta säkert, men tänkte ändå ta upp det ifall ni har någon information om det trots allt.

-Lagringsutrymme.
Jag brukar sparar många podcasts på min mobil, så jag vill gärna ha så mycket lagringsutrymme som möjligt. Extra plus ifall luren har plats för ett mikro-sd kort.

-Kompatibel med Smartwatch.
Har inget smart armbandsklocka just nu, men tänker skaffa det någon gång i framtiden.

Mindre viktigt:

-Kameran.
Jag fotograferar och filmar mycket sällan, så jag bryr mig inte mycket om hur stark kameran är.

-Skärmens upplösning.

-3g & 4g uppkoppling.
Har inget 3g eller 4g abonnemang (håller mig till wi-fi), så hur väl mobilen klarar dessa är helt oväsentligt.

Hoppas ni har några tips på någon telefon som kan passa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashadow700:

Hej Sweclockers!
Min gamla Samsung Galaxy s2 har slutligen gått i graven (må hon vila i frid), så eftersom community här alltid brukar vara extremt hjälpsam så hade jag tänkt fråga om ni har några tips på en passande Android-lur som jag kan ersätta den med. Och ja, det måste vara en Android, för en del appar jag använder tyvärr inte fungerar på några andra operativsystem. Här är en del fakta om vad jag är ute efter:

Prisklass: 3000-5500kr -ish

Viktigt om mobilen:
-Lång batteritid.
Jag använder min mobil i stort sätt hela tiden, så jag vill att den åtminstone klarar en hel dag (upp emot 10+h) utan att jag behöver ladda den.

-Stryktålig.
Jag är en klumpig person, och tappar saker i golvet hela tiden. Jag vill därför att telefonen klarar detta utan att skärmen direkt spricker eller liknande.

-Tålighet (i tid).
Jag ersätter mina teknikgrejer mycket sällan, så jag vill att mobilen klarar att överleva i absolut minst 3 år vid vanlig användning (helst över 4 år). Detta kanske inte är det enklaste att veta säkert, men tänkte ändå ta upp det ifall ni har någon information om det trots allt.

-Lagringsutrymme.
Jag brukar sparar många podcasts på min mobil, så jag vill gärna ha så mycket lagringsutrymme som möjligt. Extra plus ifall luren har plats för ett mikro-sd kort.

-Kompatibel med Smartwatch.
Har inget smart armbandsklocka just nu, men tänker skaffa det någon gång i framtiden.

Mindre viktigt:

-Kameran.
Jag fotograferar och filmar mycket sällan, så jag bryr mig inte mycket om hur stark kameran är.

-Skärmens upplösning.

-3g & 4g uppkoppling.
Har inget 3g eller 4g abonnemang (håller mig till wi-fi), så hur väl mobilen klarar dessa är helt oväsentligt.

Hoppas ni har några tips på någon telefon som kan passa

Lång batteritid, tänker att om du haft en s2 så är väl den sämsta telefonen i dagsläget sett ur batterisynpunkt bra mycket bättre än en gammal s2:a? Om du inte nu hade sådant där stort batteri på typ 3500mah på din gamla s2:a.

Stryktålig skulle jag vilja säga att alla telefoner är, undantaget är väl telefoner som galaxy s6/s7/honor 8 osv som har glas på baksidan som ökar risken att gå sönder om man tappar den. Ett skal på vilken telefon som helst löser ju det problemet.

Hur en telefon fungerar efter x antal år kan väl ingen säga, om du nu inte tänkte köpa en tex 4 år gammal telefon. Ta nexus 5x/lg g4 som nu över ett år senare har problem med bootloops. Inte alla men rätt många telefoner. Nexus 6p från huawei verkar vissa fått problem med batteriet efter 1 år, vissa direkt efter senaste uppdateringen medans andra påstår att det är hårdvarurelaterat. I vilket fall som helst så skulle jag säga om du skippar kinatelefoner för kaffepengar så är livslängden ungefär densamma på alla telefoner.

Bästa telefonen som du kan köpa idag är oneplus 3t, helt ohotad på den fronten.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung Galaxy Xcover 3 (SM-G388 det har släppts en 389 nu som är en uppdatering bara men se till att du köper den om du fastnar för telefonen)det är något av de stryktåligaste jag varit med om.
Har jobbat inom gruvindustrin med den, den tål damm, den tål vatten, den tål diesel, den tål fall osv...
Värsta fallet den har varit med om var när jag stod på en stege och pratade i telefon för att sedan tappa den, så den föll väl 3,5-4 meter innan den tog i stengolvet...
När den blir smutsig brukar jag ta med diskmedel och diskborste och gnugga av den ordentligt för att sedan spola av den under kranen.

Jag har haft telefonen sedan release i mars 2015, nu börjar batteriet bli lite sämre än det var från början men den klarar i regel en hel dag utan vidare för mig, med ca 3h aktiv tid(har en app som mäter på sekunden hur länge jag använt varje enskild app/funktion) vilket är en hel del. Från början klarade den två dagar utan vidare.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Bästa telefonen som du kan köpa idag är oneplus 3t, helt ohotad på den fronten.

Du får en Xiaomi Mi 5 för 2200:- med 820 och 3000 mAh-batteri, så ohotad är den knappast. Sen finns det Redmi 4 Prime med Snap 625 och 4100 mAh för 1490:- Sek. Vilket är mest bang for the buck du kan få. Har provat den en vecka nu. Laddat den en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Du får en Xiaomi Mi 5 för 2200:- med 820 och 3000 mAh-batteri, så ohotad är den knappast. Sen finns det Redmi 4 Prime med Snap 625 och 4100 mAh för 1490:- Sek. Vilket är mest bang for the buck du kan få. Har provat den en vecka nu. Laddat den en gång.

Jag håller med, köp en Xiaomi! Jag sitter på en Xiaomi RedMi 3 (16 GB lagring, 2 GB RAM, Snapdragon 616, 4100 mAh batteri) som jag gav ca 1700 kr för ett tag sedan, inklusive frakt. Utmärkta telefoner tbh; jag kunde inte vara mer nöjd! Min farsan och bror kör samma modell som mig medans morsan kör en Redmi Note 3 Pro Global Version.

Värt att notera är att om man bor lite avsides, så är det inte 100% säkert att alla Xiaomitelefoner stödjer alla band vi använder i Sverige. Det finns dock gott om telefoner att välja mellan!

Permalänk
Medlem

Huawei Honor8 eller Huawei P9 , 2 riktigt bra mobiler med bra batteri och en grym kamera.
Mvh / Mange

Permalänk
Medlem

Med de kraven skulle jag gå för en onplus eller Xiaomi. Alternativt en samsung xcover 3 eller Motorola Moto X Force, om du verkligen behöver en tålig telefon.

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera Huawei Honor 8.
Tålig telefon som håller prestandamässigt, 32GB versionen håller långt den med.
Ny kostar nära 4000:- men begagnad kostar runt 3000:-.

Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3796381&o=inkfrakt

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3983179

Lenovo P2 kan vara värd att överväga, har ok specifikationer och ett enormt batteri.

Edit: Snapdragon 625, 4GB ram, 5.5" FHD AMOLED, 32 GB lagring och plats för för microSD. 5100 mAh batteri och Android Marshmallow.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Jag skulle rekommendera en Motorola Moto Z Play, kostar cirka 3600.- på elgiganten nu, den har en av marknadens bästa batteritid och är väldigt välbyggd.

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Medlem

Skulle också slå ett slag för Moto X Force för bra WiFi, Cat6 (4G), 3750mAh batteri och okrossbar skärm.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd

@Ashadow700: Motorola X Force med okrossbar skärm, kostar strax under 3000kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebzor91:

Skulle också rekommendera Huawei Honor 8.
Tålig telefon som håller prestandamässigt, 32GB versionen håller långt den med.
Ny kostar nära 4000:- men begagnad kostar runt 3000:-.

Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3796381&o=inkfrakt

Ny kostar 2490kr hos tele2

Permalänk
Medlem

http://www.tele2.se/handla/aktuella-kampanjer/mellandagsrea Bra priser fram till den 17:e, Honor 8 för 2490 är riktigt bra.

Passade själv på att köpa en Xperia X Performance under rean, oklart om det är bästa valet för en tålig telefon dock. Vet inte hur det fungerar idag men Sony har tidigare gjort det totalt efterblivna designvalet att lägga digitizer i glaslagret, vilket resulterar i död touch om man råkar spräcka skärmen minsta lilla.

Permalänk
Medlem

one plus 3T har jag själv och rekommenderar varmt. Köp en sån och släng på ett skal och ett glasskydd.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Jag skulle rekommendera en Motorola Moto Z Play, kostar cirka 3600.- på elgiganten nu, den har en av marknadens bästa batteritid och är väldigt välbyggd.

Värst vad bra koll du fick på mobiler helt plötsligt, med tanke på hur väl du talat om en 6 år gammal mobiltelefon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Sedan X serien..

@Vesh: ...klarar nu även Sonys lurar av sprickor i glaset.

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi5/5S/5S Plus, Xiaomi Max, Xiaomi Redmi/Redmi Note 3/4 Meizu PRO 5, Lenovo P2, Motorola Moto Z force.

Tror alla de håller sig inom dina ramar när det kommer till pris och de har alla top notch batteritid.

Permalänk
Medlem

Moto X Force (går under namnet Droid Turbo 2 i USA).

Stryktålig.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Värst vad bra koll du fick på mobiler helt plötsligt, med tanke på hur väl du talat om en 6 år gammal mobiltelefon.

Jajamän man ha ju läst på lite kan man ju säga iaf 👍 Och har även köpt en moto z play också och jag är inte annat än nöjd med den så klart jag rekommenderar den för bövelen

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk

Pixel XL. Förklaring överflödigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla på Sony Xperia X Compact. Riktigt trevlig lur med bra batteritid. Inte flaggskeppsprestanda, men nära på. Formfaktorn tycker jag dessutom är ett plus. Den har också plats för SD kort.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"