C# eller .Net utvecklare lön idag ?

Permalänk
Medlem

C# eller .Net utvecklare lön idag ?

Hallo boys
Det här Zeyad 25 år Jönköpings län .

Jag väldigt intressera att gå på YH UTB 2år
C# utvecklare .

Men jag tänkte fråga först hur ser ut löner idag
För ny börjare .

Tack / Zeyad

Permalänk
Avstängd

Lönerna varierar beroende på vart man söker jobb bland annat, mest betalt i Stockholm, lite mindre i Göteborg och Malmö osv. Generellt skulle jag säga att ingångslönerna ligger någonstans mellan 25 och 30, sannolikt närmare 30 och kanske lite till om man kan visa att man är bra på intervjun, beroende på typ av arbete man förväntas utföra och så förstås.

Permalänk
Medlem

Runt 28-30k i Stockholmsområdet som ingångslön. Vet inte hur det ser ut i resten av landet men kanske 25-30k. På mindre orter finns det inte jätte mycket C# .NET yrken, så bäst är att söka sig till storstäderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lönerna varierar beroende på vart man söker jobb bland annat, mest betalt i Stockholm, lite mindre i Göteborg och Malmö osv. Generellt skulle jag säga att ingångslönerna ligger någonstans mellan 25 och 30, sannolikt närmare 30 och kanske lite till om man kan visa att man är bra på intervjun, beroende på typ av arbete man förväntas utföra och så förstås.

Tack för svaret
Jag jobbar nu som svarvare och jag har 26tkr
3 år erfarenhet så det blir inte så stor skillnad på löner
Fast jag tappade lust och vill byta hela branschen
Tack igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olssn:

Runt 28-30k i Stockholmsområdet som ingångslön. Vet inte hur det ser ut i resten av landet men kanske 25-30k. På mindre orter finns det inte jätte mycket C# .NET yrken, så bäst är att söka sig till storstäderna

Tack för svaret
Ja det stämmer faktiskt det inte mycket för c#
Om man jämför med andra programmeringsspråk
Då är Java som finns mest
Tack då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeyriix:

Tack för svaret
Jag jobbar nu som svarvare och jag har 26tkr
3 år erfarenhet så det blir inte så stor skillnad på löner
Fast jag tappade lust och vill byta hela branschen
Tack igen

Skickades från m.sweclockers.com

Som de andra har sagt får du nog något mer än så i ingångslön. Sedan får man tänka på löneutvecklingen också. Jag vet inte hur det ser ut i din bransch, men som utvecklare kan du räkna med ca 5% de första åren, mycket beroende på hur duktig du är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olssn:

Runt 28-30k i Stockholmsområdet som ingångslön. Vet inte hur det ser ut i resten av landet men kanske 25-30k. På mindre orter finns det inte jätte mycket C# .NET yrken, så bäst är att söka sig till storstäderna

Vad har du för underlag för det påståendet (att .net är störst i storstäder)? Jag vet att det ser väldigt olika ut från ort till ort, men det finns inget som säger att C# inte finns på mindre orter. Jag bor själv i Borlänge och i den här regionen är det i stort sett bara .net. På min arbetsplats (en av de större konsultfirmorna) så har vi 1-2 javautvecklare och då jag skulle uppskatta att vi är någonstans 30-40 utvecklare, varav de flesta är .net:are ... Och då är det javautvecklarna som vi har problem att hitta jobb till...

Så mitt bästa tips till dig @Zeyriix är att kolla på din ort vad som är vanligast. Kolla runt främst bland konsultfirmorna vilka typer av tekniker som används i din region. Självklart kan man kolla på andra företag också, men konsultfirmorna är generellt dom som har bäst översiktsbild.

Däremot så håller jag med i dina antaganden kring ingångslön. Däremot så brukar man kunna förhandla upp den om man är duktig utvecklare redan efter provanställningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrawn:

Vad har du för underlag för det påståendet (att .net är störst i storstäder)? Jag vet att det ser väldigt olika ut från ort till ort, men det finns inget som säger att C# inte finns på mindre orter. Jag bor själv i Borlänge och i den här regionen är det i stort sett bara .net. På min arbetsplats (en av de större konsultfirmorna) så har vi 1-2 javautvecklare och då jag skulle uppskatta att vi är någonstans 30-40 utvecklare, varav de flesta är .net:are ... Och då är det javautvecklarna som vi har problem att hitta jobb till...

Jag bor i Västerås och där finns inget med .Net eller C#, kan finnas mindre uppdrag men inget som pågår över en längre tid. Arbetar i Stockholm med .NET och har gjort det i 3 år. Men det är förmodligen som du säger att det varierar beroende på ort och vilka företag som finns i närheten.

Gällande löneutveckling så har jag legat på 4-6% per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrawn:

Vad har du för underlag för det påståendet (att .net är störst i storstäder)? Jag vet att det ser väldigt olika ut från ort till ort, men det finns inget som säger att C# inte finns på mindre orter. Jag bor själv i Borlänge och i den här regionen är det i stort sett bara .net. På min arbetsplats (en av de större konsultfirmorna) så har vi 1-2 javautvecklare och då jag skulle uppskatta att vi är någonstans 30-40 utvecklare, varav de flesta är .net:are ... Och då är det javautvecklarna som vi har problem att hitta jobb till...

Så mitt bästa tips till dig @Zeyriix är att kolla på din ort vad som är vanligast. Kolla runt främst bland konsultfirmorna vilka typer av tekniker som används i din region. Självklart kan man kolla på andra företag också, men konsultfirmorna är generellt dom som har bäst översiktsbild.

Däremot så håller jag med i dina antaganden kring ingångslön. Däremot så brukar man kunna förhandla upp den om man är duktig utvecklare redan efter provanställningen...

Tack du för din förklaring
Jag redan skrev faktiskt till några företagar
Men själva jag tyckte mest om c# och jag tycker att det kommer spreadar mer i framtiden .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kyuw:

Svenska löner, akademisk utbildning och ett yrke där man får konstant lära sig nytt och byta ut kunskapsbasen vart tredje år eller så och man får kanske 3-4k mer än någon som går direkt från yrkesgymnasiet och jobbar med i princip samma sak hela livet.

Har man tur går det jämnt upp med bortfall av pension och studieskulder. Enda fördelen är väl att man är lite mer fri i jobbet kanske och slipper bli lortig på händerna varje dag på jobbet.

Skulle jag inte vilja påstå. 5 års utbildning och knappt 2 år jobbat genererar fint med pengar. Alla jag pluggade med är också nöjda. Jobbar med C#, data och webb.

Permalänk
Medlem

@Zeyriix: För det första beror det på vilken ort det gäller. Sedan spelar det stor roll om du jobbar privat eller statligt, samt som konsult eller på produktbolag. Jag jobbar som utvecklare i Stockholm på ett konsultbolag. År 2012 började jag här och hade en ingångslön på 32 500 kr. Jag har en kompis som jobbar statligt i en mellanstor stad och där är det en helt annan lönebild trots att vi har samma utbildning.

Permalänk

Ingångslön mellan 25-30k. Efter ett par år inga problem att ha 40-50k. Vet C# utvecklare som är riktigt kassa och har en bit över 40k i lön.

Finns väldigt gott om jobb och möjligheter som utvecklare, speciellt i Stockholm/andra större städer.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

@Zeyriix: För det första beror det på vilken ort det gäller. Sedan spelar det stor roll om du jobbar privat eller statligt, samt som konsult eller på produktbolag. Jag jobbar som utvecklare i Stockholm på ett konsultbolag. År 2012 började jag här och hade en ingångslön på 32 500 kr. Jag har en kompis som jobbar statligt i en mellanstor stad och där är det en helt annan lönebild trots att vi har samma utbildning.

Hej du
En fråga bara
Vad hade ni för utbildning . Var det högskolan 3 år eller yrkeshögskolan 2 år ?
För att det kan spela stor roll som gillar betalt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olssn:

På mindre orter finns det inte jätte mycket C# .NET yrken, så bäst är att söka sig till storstäderna

Det tvivlar jag på, har du källa på det? Enligt min personliga erfarenhet så är C# .net-baserad utveckling väldigt vanligt, överallt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

SCB har en lönedatabas men du får söka mer generellt (systemutvecklare, webbutvecklare, mjukvaruutvecklare ...etc)

http://www.scb.se/sv_/hitta-statistik/lonedatabasen/

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett mediumstort IT företag i Stockholm. När vi anställer en högskoleutbildad programmerade så brukar vi ge strax över 30 om alla tentor etc är klara.

Finns det rester från skolan som inte är klara, så kan vi göra upp om lönelyft när dessa punkter är avklarade. T.ex. har man resttenta om ett par månader så kanske vi ger 28k nu med höjning till 31.5k när tentan är klar.

Det är oxo superviktigt att visa att man är intresserad av utveckling, gärna visa upp egna kodningsprojekt o visa att man varit drivande/aktiv i de grupp uppgifter man gjort i skolan.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag jobbar på ett mediumstort IT företag i Stockholm. När vi anställer en högskoleutbildad programmerade så brukar vi ge strax över 30 om alla tentor etc är klara.

Finns det rester från skolan som inte är klara, så kan vi göra upp om lönelyft när dessa punkter är avklarade. T.ex. har man resttenta om ett par månader så kanske vi ger 28k nu med höjning till 31.5k när tentan är klar.

Det är oxo superviktigt att visa att man är intresserad av utveckling, gärna visa upp egna kodningsprojekt o visa att man varit drivande/aktiv i de grupp uppgifter man gjort i skolan.

Med vänlig hälsning Lazze

Ja men här du pratar om högskoleutbildad
Jag frågade om YH UTB
Tack ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyuw:

SCB har en lönedatabas men du får söka mer generellt (systemutvecklare, webbutvecklare, mjukvaruutvecklare ...etc)

http://www.scb.se/sv_/hitta-statistik/lonedatabasen/

Tack jag ska kolla den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men är det verkligen någon som anställer just "C# utvecklare"? Ofta är det väl bara en del av beskrivningnen på ett jobb. Sen är väl sociala förmågor inte oviktigt, speciellt om man ska jobba som konsult och liknande.

Permalänk
Medlem

I många "mindre" städer är det en otrolig brist på utvecklare generellt, och även .Net . Tex är det så här i Växjö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

I många "mindre" städer är det en otrolig brist på utvecklare generellt, och även .Net . Tex är det så här i Växjö

Det är det nog överallt att döma av hur många rekryterare som vill bli ens vän på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Tjo, kan ge lite mer statistik, nyexad (C#).Net utvecklare för konsult bolag i Malmö. 27.5 ingångslön utan yrkeserfarenhet.

Permalänk
Datavetare

Då tråden handlar om lön: hur ser det ut i andra änden för C#/.Net utvecklar, d.v.s. var någonstans ligger taket för lönen här?

Lista det ni tror är något form av genomsnitt, men gärna även nivåer ni hört någons polares svåger eventuellt fått i något läge.

Men låt oss hålla det till lön för anställning. Kör man egen låda är det ju väldigt mycket upp till en själv, vilka uppdrag och vilken bransch man håller till i.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

jag gissar på 25 tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då tråden handlar om lön: hur ser det ut i andra änden för C#/.Net utvecklar, d.v.s. var någonstans ligger taket för lönen här?

Lista det ni tror är något form av genomsnitt, men gärna även nivåer ni hört någons polares svåger eventuellt fått i något läge.

Men låt oss hålla det till lön för anställning. Kör man egen låda är det ju väldigt mycket upp till en själv, vilka uppdrag och vilken bransch man håller till i.

Menar du det absoluta taket, dvs för någon som precis ska gå i pension och har nått sin maximala möjliga lönenivå, eller taket för ingångslön?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Menar du det absoluta taket, dvs för någon som precis ska gå i pension och har nått sin maximala möjliga lönenivå, eller taket för ingångslön?

Exakt. Fast tvivlar på att det skiljer så mycket efter typ 40 år. Sitter själv på ett kontor där jag tillhör den yngre halvan, har passerat 40... Vi jobbar med C och till mindre del C++. Undrar om det finns någon här som ligger under 60k? Men är som sagt väldigt seniora personer, alla sitter som experter inom ett eller flera områden i de projekt de jobbar med.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Min generella uppfattning är att utbildning spelar ingen roll.
Gå din utbildning absolut, lära dig grunderna för projektering och programmering absolut.
Men se till att skapa en fin portfolio, så folk på intervjun kan faktiskt se vad du kan göra.
Vara ej rädd att experimentera.

Ingen har någonsin frågat mig om min utbildning, själv om jag har en. Mina erfarenheter och certs är det viktiga.

Har en kompis som är helt självlärd, ingen utbildning alls, och har detta på sin CV
http://www.imdb.com/name/nm4361467/

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen gått klart en 2-årig YH utbildning som C# utvecklare. De flesta av oss som har fått jobb ligger på 25-28k. En har fått över 30k men det är ett undantag.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du jobbar med men 40k efter 2år är ingen omöjlighet , speciellt om du nichar dig mot tex: SharePoint eller backend

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Nu gör jag mer än bara c# men det är ett viktigt område på min arbetsplats, ~8-9 års erfarenhet inom mitt yrke, 49000k + tjänstepension + friskvårdsbidrag.

Du kan söka och finna statistik på detta lite överallt.

Edit: tipps Sök i lönetråden på utvecklare och programmerae.
Kan också säga att lön varierar stort över riket, stockholm ligger bra till.
Jag finns på linkedin och får ofta ett par erbjudanden eller fler i veckan på mellan 45-55k eller 60k i särfallet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!