Råkade ha sönder låset på PCI-E platsen till GPU, spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem

Råkade ha sönder låset på PCI-E platsen till GPU, spelar det någon roll?

Så jag var lite för hastig och fick inte väck grafikkortet, så råkade trycka lite för hårt på "låset"/flärpen och den gick av, rip.

Hur stor betydelse har detta? Spelar den någon stor roll egentligen? Lite segt o köpa ett nytt moderkort bara pga denna

Är ett Asus Z170 pro gaming kort.

I takt med detta så åkte även USB3 höljet av, kontakten satt som FAN ifrån moderkortet så lirkade försiktigt trodde jag, men tillslut kom hela det höljet med och gick sönder när jag försökte få av det ifrån kontakten på moderkortet.

Satte tillbaka det på moderkortet i 2 delar, inget som fäste detta under vilket jag tycker verkade konstigt, brukar inte dessa vara typ limmade eller något? Den bara satt utan något ;O Aldrig varit med att den åkt av på andra moderkort.

Ingen bra dag helt enkelt gällande mitt moderkort

Permalänk
Medlem

Så länge du ej bär runt datorn så gör det inget alls..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

PCI-E låset... inte så viktigt, så länge du skruvar fast kortet och inte flyttar maskinen. Det kan bli problem om grafikkortet är stort tungt och du flyttar datorn dock.

USB porten kan dock vara värre, dock är jag inte säker på din beskrivning. Men höljet är jord och skärmning, och är ganska viktigt. Faran är ju också att det kan kortsluta något om det inte sitter rätt/bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Så jag var lite för hastig och fick inte väck grafikkortet, så råkade trycka lite för hårt på "låset"/flärpen och den gick av, rip.

Hur stor betydelse har detta? Spelar den någon stor roll egentligen? Lite segt o köpa ett nytt moderkort bara pga denna

Är ett Asus Z170 pro gaming kort.

I takt med detta så åkte även USB3 höljet av, kontakten satt som FAN ifrån moderkortet så lirkade försiktigt trodde jag, men tillslut kom hela det höljet med och gick sönder när jag försökte få av det ifrån kontakten på moderkortet.

Satte tillbaka det på moderkortet i 2 delar, inget som fäste detta under vilket jag tycker verkade konstigt, brukar inte dessa vara typ limmade eller något? Den bara satt utan något ;O Aldrig varit med att den åkt av på andra moderkort.

Ingen bra dag helt enkelt gällande mitt moderkort

Det ska inte vara någon fara med de, har själv råka ut för de på äldre moderkort och de har funka kalas ändå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag kan nog tycka att den är hyfsat viktig för att inte grafikkortet ska skaka sig ut ur slot:en över tid. Förslagsvis, ett buntband runt kanten på grafikkorts-taggen (om du förstår vad jag menar) och utanpå flärp-hållaren på moderkortet och låsa fast grejerna. Du kan ju iof sätta i kortet och skruva fast det ordentligt, och sedan försöka lyfta det i bakkant för att se hur bra det sitter.

Permalänk
Medlem

Som redan sagt: ingen fara om chassit inte flyttas ofta/ovarsamt.

Båda "låsen" för mina kort har gått sönder. Ruskigt usel kvalité på dessa, särskilt de som ASUS använder. Tåler knappt något tryck alls utan att rämna.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

@Gurk kan ha sin lilla poäng om du har ett REF kort med radialfläkt, dessa brukar vibrera en del. Men åandra sidan så skruvar du fast det, så det skulle vara om det gled ut på baksidan. Ta bara en titt då och då så borde det vara lungt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren.
Datorn flyttas aldrig utan står där den står så kör vidare då

Ang USB3 kontakten.

Det som åkte med är den pastsaken (blåa på detta moderkortet)
Den satt fast i kontakten, så bara åkte med.
När jag skulle försöka få loss den på kontakten (usb3 kontakten ifrån chassit) så gick den sönder i 2 delar.
Satte tillbaka det dock bara genom att trycka dit den på moderkortet igen (gick trögt att trycka tillbaka men gick utan några böjda pins osv.
Såg inget klister eller något på undersidan så det verkar som den bara är dit tryckt då den går så segt att få dit, inget annat som fäster den mot moderkortet.

Så ja höljet är på plats igen, fast det var ju delat i mitten men båda bitarna är på plats igen.

Alltid haft asus men mitt intryck idag var ju lite sådär, 2 saker som gick sönder, visst mitt fel med PCI-E absolut men USB3 kontakten satt något så sjukt, kan ju vara kontakten på H440 NE som var orsaken då den satt som klister.

Permalänk

Skönt att veta att jag inte är den enda i världen som lyckats ha sönder låset på PCI-E platsen till GPUN