Får man köra racing drone (fpv) i sverige?

Permalänk

Får man köra racing drone (fpv) i sverige?

Hejsan. Började tänka på lite projekt jag skulle kunna göra under sommaren och hittade några fräna videor på några racing drönare i fpv. Jag har fått för mig att man inte får filma med drönare (eller flyga?) i sverige, stämmer detta? Hade inte direkt tänkt att flyga drönaren in i grannens hus utan en bit in i skogen eller liknande.

Permalänk
Medlem

som det ser ut just nu är väl all form av fotografering/filmning förbjuden med drönare i princip?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@JohanKJIP: Högsta förvaltningsdomstolen slår fast att kameraförsedda drönare omfattas av reglerna i kameraövervakningslagen. Domen får stora konsekvenser för den som tänkt flyga över områden där allmänheten kan vistas.

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2016/ny-dom-dron...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

@crew seven: Tyder detta som att det är okej att använda i skogen eller platser där det inte finns människor? Klart att man inte flyger mitt i stan eller liknande.

Permalänk
Medlem

Du får inte flyga med kamera på annat än privat inhägnat område.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Du får inte flyga med kamera på annat än privat inhägnat område.

Gäller detta även om bildströmmen ifråga inte lagras utan bara visas i realtid? Om någon har paragrafen framför får ni gärna klistra in den här.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

I praktiken kör folk på som vanligt, t.ex. professionella drönarpiloter mfl. Kommer ändring av reglerna.

EDIT: Naturligtvis gäller övriga regler för drönare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Även om du hade fått flyga med kamera får du inte flyga FPV hur som helst, du måste fortfarande se drönaren - max 120 meter högt och 500 meter ifrån dig.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanKJIP:

Hejsan. Började tänka på lite projekt jag skulle kunna göra under sommaren och hittade några fräna videor på några racing drönare i fpv. Jag har fått för mig att man inte får filma med drönare (eller flyga?) i sverige, stämmer detta? Hade inte direkt tänkt att flyga drönaren in i grannens hus utan en bit in i skogen eller liknande.

Kameran klassas, som andra redan, sagt som övervakningskamera. Surfa in på http://www.rcflyg.se/ om kolla runt. Börjar du flyga så föreslår jag att du går med i RCFF.

Skrivet av WoXeR123:

Gäller detta även om bildströmmen ifråga inte lagras utan bara visas i realtid? Om någon har paragrafen framför får ni gärna klistra in den här.

Ja. Det är ingen skillnad på om videon sparas eller inte, det är fortfarande en övervakningskamera, men som någon annan redan skrev så flygs det friskt ändå. Regeländringar lär vara på gång.

Skrivet av zyberzero:

Även om du hade fått flyga med kamera får du inte flyga FPV hur som helst, du måste fortfarande se drönaren - max 120 meter högt och 500 meter ifrån dig.

Inom modellflyg har detta diskuterats friskt, speciellt då höjdgränsen. Det har varit många vändor kring det, men det senaste jag kommer ihåg var att modellflyg (därmed också FPV under liknande förutsättningar) inte är luftfarkoster i laglig mening och därför inte heller omfattas av 120 meters gränsen. Tror att de kommer hända en hel del inom detta område inom en snar framtid.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

De har som sagt förslag på att denna regel inte alls ska gälla drönare. Tillsvidare är det dock den regeln som gäller. Sen om man följer det eller inte är en annan sak. Tydligen skiter självaste SVT i regeln och fortsätter flyga med sina kameradrönare. Det hade jag inte förväntat mig!?
Har själv både Phantom 3 Pro och ett par FPV quadar. Inte en käft har reagerat eller sagt något när jag kör med dem, får bara glada miner och nyfikna frågor. Men jag kör ju inte och hovrar utanför grannarnas fönster heller.... Att man inte fick "spana" på andra fanns redan med i reglerna före nya förbudet, så det är ingen nyhet.

Har förövrigt en mini FPV quad till salu om trådstartaren eller någon annan skulle vara intresserad?
Den är i 110mm storlek, men har ändå bra kamera och VTX som sänder i 5,8Ghz precis som de "riktiga" racequadarna. Har fjärrkontroll med telemetri så att den larmar om man börjar tappa signal eller om batteriet blir lågt i quaden. Den har också Acromode vilket gör att du kan flyga helt utan spärrar så som de gör i FPV racing. Men du kan också köra den i vanligt självbalanserande läge. Går att koppla in sig med usb kabel och trimma på PID värden, rates mm.

Det är en sån här: (Graupner Alpha 110 FPV)
https://youtu.be/NnXI-UkwsAM?t=43s

https://www.youtube.com/watch?v=W4IEM3hBD9M

Racing på natten
https://www.youtube.com/watch?v=CHvao1WC7gA&feature=youtu.be

Mvh N

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Kameraövervaknings lagen kommer förmodligen att ändras så det är nog inget att oroa sig över en längre tid. Jag har själv inte visat hänsyn till den heller. Flyger man med vett så anser jag att det är lugnt. Om jag var du akulle jag byggt en realacc x210.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

De har som sagt förslag på att denna regel inte alls ska gälla drönare. Tillsvidare är det dock den regeln som gäller. Sen om man följer det eller inte är en annan sak. Tydligen skiter självaste SVT i regeln och fortsätter flyga med sina kameradrönare. Det hade jag inte förväntat mig!?

Fast den är ju sjukt enkel att gå runt, regeln menar jag. Det är bara att låta en som är utomsoknes ifrån sköta drönaren. Regeln gäller för Svenskar, ej för andra EU medborgare (antar att det är detsamma för juridiska personer, dvs icke-Svenska företag inom EU).

F.ö. vill jag återigen tipsa TS om att gå med i RCFF, eller åtminstone regga sig på www.rcflyg.se och ställa frågor där.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"