AMD Ryzen får sex kärnor – toppmodellen går i upp till 4,0 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Fast man får hålla isär TDP och faktisk förbrukning. Antar att du refererar till Blender demon och där mätte man väl förbrukningen för hela systemen och mätt från väggen skilde det någon Watt.

Vidare så har faktiskt 6900K en officiell högsta frekvens på 4,0 GHz via Turbo Boost 3.0, gäller faktiskt alla BRW-E utom 6800K som har 3,8 GHz där. SweClockers nämner faktiskt inte ens TB3 i sitt test medan t.ex. AnandTech nämner att man valde att inte aktivera TB3.

Enda testat jag sett av BDW-E som kört med TB3 påslaget (krävs att man slår på det i BIOS samt installerar en drivare) är TomsHardware. Där ser man också att BDW-E står sig lite bättre mot i7-6700K i tester som inte skala perfekt med kärnor, men generellt sätt ligger E-serien ändå efter.

Absolut lär man göra det men 95tdp cpu är ändå oftast enkla att kyla vilket bådar gott och är som du säger luddigt med test och man kan bara spåna på prestandan men det som syns ser onekligen bra ut både multitrådat med rätt bra ipc och amd kommer nog hålla bra pris med ...låter som en bra kombo

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Man blir ju ryzligt sugen

Skickades från m.sweclockers.com

...sen vill väl du ha en av deras Ryzen också?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Blir nog ingen Ryzen om de är klockade så lågt 😮

AMD verkar ju ha lyckats väldigt bra med klockfrekvenserna, särskilt då de inte har lika stor kontroll över tillverkningsprocessen som Intel har.

Jag var rädd att de skulle hamna runt max 3.5 Ghz och är positivt överraskad.

4Ghz på åtta kärnor och 16 trådar med den IPC och annat godis ZEN kommer med så ser det ut som en vinnare. Det enda orosmolnet jag ser just nu är om sätter priset för högt eller om det blir någon CPU bugg som de missat, som när de kom med Barcelona. Det är ju ändå en helt ny färsk design så risken finns. Men förhoppningsvis har de varit extra noga.

Permalänk
Inaktiv

Är det 2x95W då för 8c Rysen som har 2 cpuer i en?

Tänkte då det ser ut att vara så himla många faser på Ryzen moderkorten, det behövs ju ej om cpun bara skulle dra 95W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

AMD verkar ju ha lyckats väldigt bra med klockfrekvenserna, särskilt då de inte har lika stor kontroll över tillverkningsprocessen som Intel har.

Jag var rädd att de skulle hamna runt max 3.5 Ghz och är positivt överraskad.

4Ghz på åtta kärnor och 16 trådar med den IPC och annat godis ZEN kommer med så ser det ut som en vinnare. Det enda orosmolnet jag ser just nu är om sätter priset för högt eller om det blir någon CPU bugg som de missat, som när de kom med Barcelona.

Vad för test har vi sett som visar på vilken IPC Zen har? Uppriktig fråga.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Den har jag höftat från de test som visats tidigare. Jag vet inte exakt vad den ligger men verkar vara minst lika bra som Haswell. Någon annan här kan säkert ge dig en källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Blir nog ingen Ryzen om de är klockade så lågt 😮

jämför med tex 6900k som har en tdp på 140w, bas 3.2ghz, 3.7ghz turbo. eller 6950k för den delen med 3.0ghz bas
amds liknande har 3.6 bas med 95w tdp.

om amd presterar likvärdigt eller bättre än intels så har dom lyckats enormt bra och då kommer dom plocka mycket på marknaden. speciellt servermarknaden om dom endast har 68% av tdpn

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ryzen har uppnått det jag har haft i snart 7 år bra jobbat AMD!

(Ja kolla citatet så fattar du)

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Tänkte då det ser ut att vara så himla många faser på Ryzen moderkorten, det behövs ju ej om cpun bara skulle dra 95W

Vad yrar du om? Det är en åttakärnig processor, det är inte någon "2 cpuer i en".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ryzen har uppnått det jag har haft i snart 7 år bra jobbat AMD!

(Ja kolla citatet så fattar du)

Vilken hemmamod gjorde du för att pumpa upp IPCn mer än 50%, lägga till två kärnor och samtidigt sänka TDP till 95W inklusive SoC-del?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Vad yrar du om? Det är en åttakärnig processor, det är inte någon "2 cpuer i en".

Det är ju 2 quad core med separat cache mm, ser man på bilderna hur den är uppbyggd ?

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/49536?l=eyJyZXNvdXJjZ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det är ju 2 quad core med separat cache mm, ser man på bilderna hur den är uppbyggd ?

Nej, det är en octacore. En enda krets. Kärnorna ligger dock ordnade fyra och fyra. Är Intels Broadwell E två pentacores enligt dig?

Betyder det att den har 280W TDP!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Precis som intels core 2 quads var två ihopsatta dualcores. Funkade utmärkt och ingen som klagade då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Precis som intels core 2 quads var två ihopsatta dualcores. Funkade utmärkt och ingen som klagade då.

Nej, det är inte precis samma sak. Det är inte samma sak alls. Intel hade C2Q var gjorde av 2st 2C-kretsar. Ryzen är gjord av en enda 8C krets.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Nej, det är en octacore. En enda krets. Kärnorna ligger dock ordnade fyra och fyra. Är Intels Broadwell E två pentacores enligt dig?
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/05/Intel-Broadwell-E-Die-Chipshot-789x840.png

Betyder det att den har 280W TDP!?

Va det inte såhär den såg ut https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRvyCLqW...

Vet inte vad du pratar om och drar in Intel i detta?
Vi pratar om 8c Ryzen nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nä, det är inte Broadwell E. Där är ju alla separerade, eller menar du att den har 8x TDP!?

Och varför jag drar in Intel. Jag försöker reda ut om du har dubbla måttstockar. Du tycks tolka saker på ett annat sätt när det gäller AMD än när det gäller Intel. Varför?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Nä, det är inte Broadwell E. Där är ju alla separerade, eller menar du att den har 8x TDP!?

Och varför jag drar in Intel. Jag försöker reda ut om du har dubbla måttstockar. Du tycks tolka saker på ett annat sätt när det gäller AMD än när det gäller Intel. Varför?

Det va en bild på Ryzen jag länkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det är möjligt att stänga av individuella kärnor i Ryzen, vilket öppnar för sexkärniga modeller. Samtidigt framgår att AMD:s åttakärniga flaggskepp kan gå hela vägen upp till 4,0 GHz.

Läs hela artikeln här

Värt att tillägga är att begränsningen är att varje CCX ska ha samma antal aktiva kärnor, dvs:

1 kärna (1+0)
2 kärnor (2+0 eller 1+1)
3 kärnor (3+0)
4 kärnor (4+0 eller 2+2)
6 kärnor (3+3)
8 kärnor (4+4)

L3 cachen är indelad i 2MB block per kärna, och en 3+3 config (hex) skulle då ge 12MB L3 cache. Eftersom vi vet att L3 cachen också är en egen domän i Zen så finns det en teori om att hela L3 cachen skulle kunna vara aktiv i en 3+3 config också, dvs 16MB L3.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det va en bild på Ryzen jag länkade

Nopp, det var det inte. Är på telefon ute i kylan och går nu så kan inte hjälpa dig få fram rätt die shot nu.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Nej, det är inte precis samma sak. Det är inte samma sak alls. Intel hade C2Q var gjorde av 2st 2C-kretsar. Ryzen är gjord av en enda 8C krets.

Hur är C2Q annorlunda? Det var mycket riktigt två dual-core kärnor, men precis som Ryzen låg de i samma krets

Precis som C2Q så är kommunikationslatensen mellan de två delarna högre än mellan kärnor inom samma kluster. Så ur den synpunkten är både C2Q, Ryzen och även CPU-delen i PS4/XBO två kluster av kärnor som sitter på samma krets.

Vet inte om folk tolkar det som något dåligt, men var ju inte så att C2Q i praktiken var sämre än samtida Phenom X4 där det var samma kommunikationslatens mellan alla kärnor.

I Zen är minsta byggblocket en CCX, den råkar bestå av fyra kärnor. Det kommer finnas Ryzen-kretsar med en CCX, om inte annat i APUer och mobila enheter. Den 8-kärniga varianten består av två fyra kärniga block som är ihopkopplade med "Inifinity Fabric" (närmaste motsvarigheten på Core är QPI).

I Core är minsta byggblocket en "agent" på den ringbuffer som kopplar ihop de interna delarna.

I praktiken har man valt att göra tre konfigurationer för E-serien/Xeon E5/Xeon E7, dessa kallas HCC, MCC och LCC (High/Medium/Low Core Count).

Alla modeller ur E-serien är LLC, så alla dessa kretsar har lika många transistorer. För Broadwell har LLC 10 kärnor/L3-cache agenter, men de mindre modellerna har vissa kärnor/L3-cache agenter avstängda.

Fördelen med Ryzen är att den modellen rimligen gör det billigare att designa varje specifik krets. Nackdelen är en viss asymmetri vilket normalt är irrelevant för program som skalar perfekt med CPU-kärnor men har en viss negativ påverkan på program som har relativt mycket kommunikation mellan kärnor.

Fördelen med Core är att man slipper kraftig asymmetri i kommunikationslatens mellan kärnor på samma krets samt att granulariteten är en enda kärna. Nackdelen är att det blir dyrare att designa varje given konfiguration, så även fast man har full flexibilitet är det inte ekonomiskt vettigt att göra allt för många konfigurationer.

Och självklart gäller TDP på hela kretsen, det oavsett hur den är logiskt sammansatt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

@Yoshman

Tack för beskrivningen, va något sådant jag försökte få fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

Vad Lisa Su nämnt så är instegs varianterna 1P-2P (1U-2U rack) som sedan kommer att utökas när de fått fotfäste (precis som med Opteron). Hittar inte just den länken eller avsnittet där hon säger detta men en annan länk med info om Naples.

http://wccftech.com/amd-zen-naples-server-cpu-vega-gpu-platfo...

För kan tänka mig köpa en server dator från AMD så läge man kan ha 4 CPU då intel kostar så mycket pengar för 4 CPU så tänkte jag att AMD med 4 CPU till ett okej pris.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur är C2Q annorlunda? Det var mycket riktigt två dual-core kärnor, men precis som Ryzen låg de i samma krets
http://images.anandtech.com/doci/5174/Core%202%20Quad%20die.jpg

Precis som C2Q så är kommunikationslatensen mellan de två delarna högre än mellan kärnor inom samma kluster. Så ur den synpunkten är både C2Q, Ryzen och även CPU-delen i PS4/XBO två kluster av kärnor som sitter på samma krets.

Vet inte om folk tolkar det som något dåligt, men var ju inte så att C2Q i praktiken var sämre än samtida Phenom X4 där det var samma kommunikationslatens mellan alla kärnor.

I Zen är minsta byggblocket en CCX, den råkar bestå av fyra kärnor. Det kommer finnas Ryzen-kretsar med en CCX, om inte annat i APUer och mobila enheter. Den 8-kärniga varianten består av två fyra kärniga block som är ihopkopplade med "Inifinity Fabric" (närmaste motsvarigheten på Core är QPI).

I Core är minsta byggblocket en "agent" på den ringbuffer som kopplar ihop de interna delarna.
https://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2014-09-07/slides10.jpg
I praktiken har man valt att göra tre konfigurationer för E-serien/Xeon E5/Xeon E7, dessa kallas HCC, MCC och LCC (High/Medium/Low Core Count).

Alla modeller ur E-serien är LLC, så alla dessa kretsar har lika många transistorer. För Broadwell har LLC 10 kärnor/L3-cache agenter, men de mindre modellerna har vissa kärnor/L3-cache agenter avstängda.

Fördelen med Ryzen är att den modellen rimligen gör det billigare att designa varje specifik krets. Nackdelen är en viss asymmetri vilket normalt är irrelevant för program som skalar perfekt med CPU-kärnor men har en viss negativ påverkan på program som har relativt mycket kommunikation mellan kärnor.

Fördelen med Core är att man slipper kraftig asymmetri i kommunikationslatens mellan kärnor på samma krets samt att granulariteten är en enda kärna. Nackdelen är att det blir dyrare att designa varje given konfiguration, så även fast man har full flexibilitet är det inte ekonomiskt vettigt att göra allt för många konfigurationer.

Och självklart gäller TDP på hela kretsen, det oavsett hur den är logiskt sammansatt.

Skrivet av anon200632:

@Yoshman

Tack för beskrivningen, va något sådant jag försökte få fram.

När man säger att C2Q var två dualcores syftar man såklart på Kentsfield. De Quadsen som var under Core 2s storhetstid. Den bestod av 2st dualcore kretsar.

Inte jämförbart alls med Ryzen som är gjord i en krets.

Permalänk
Medlem

Meh

Var peppad för ryzen. Men min gamla speldator från 2007 hade 8 cores. Dual quad opteron.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast man får hålla isär TDP och faktisk förbrukning. Antar att du refererar till Blender demon och där mätte man väl förbrukningen för hela systemen och mätt från väggen skilde det någon Watt.

Vidare så har faktiskt 6900K en officiell högsta frekvens på 4,0 GHz via Turbo Boost 3.0, gäller faktiskt alla BRW-E utom 6800K som har 3,8 GHz där. SweClockers nämner faktiskt inte ens TB3 i sitt test medan t.ex. AnandTech nämner att man valde att inte aktivera TB3.

Enda testat jag sett av BDW-E som kört med TB3 påslaget (krävs att man slår på det i BIOS samt installerar en drivare) är TomsHardware. Där ser man också att BDW-E står sig lite bättre mot i7-6700K i tester som inte skala perfekt med kärnor, men generellt sätt ligger E-serien ändå efter.

Det där låter ju riktigt skumt...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

När man säger att C2Q var två dualcores syftar man såklart på Kentsfield. De Quadsen som var under Core 2s storhetstid. Den bestod av 2st dualcore kretsar.

http://rs89.pbsrc.com/albums/k207/MagicPotatoes/shot1.jpg?w=480&h=480&fit=clip

Inte jämförbart alls med Ryzen som är gjord i en krets.

Inte jämför tillverkningsmässigt, är enklare/billigare att göra två separata kretsar och sätta dem i samma paket.

Däremot helt jämförbart logiskt då FSB satt på moderkortet på den tiden så var praktiskt möjligt att ha två separata kretsar ihopsatt på det sättet.

C2D: par om två kärnor med delad L2, mellan dessa får man kommunicera via FSB, d.v.s. ej via cache-systemet vilket ger klart högre latens. Alla kärnorna är dock ändå cache-koherenta med varandra, så går självklart att kommunicera mellan alla kärnor via RAM.

Ryzen: par om fyra kärnor med delad L3, mellan dessa får man kommunicera via Infinity Fabric, d.v.s. ej via cache-systemet. Alla CCX är dock cache-koherenta (via Infinity Fabric) och kan därför kommunicera med varandra via RAM.

Så ser inte riktigt var det finns en relevant skiljelinje på logisk nivå och därmed på programvaruteknisk nivå.

Om man kunde lägga varje kärna i en separat krets och sedan sy ihop dem i samma paket med väldigt låg latens skulle det ju vara über-designen då det vore den billigaste och mest flexibla. Nu går det tyvärr inte, ljuset hastighet är inte snabbt nog

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte jämför tillverkningsmässigt, är enklare/billigare att göra två separata kretsar och sätta dem i samma paket.

Däremot helt jämförbart logiskt då FSB satt på moderkortet på den tiden så var praktiskt möjligt att ha två separata kretsar ihopsatt på det sättet.

C2D: par om två kärnor med delad L2, mellan dessa får man kommunicera via FSB, d.v.s. ej via cache-systemet vilket ger klart högre latens. Alla kärnorna är dock ändå cache-koherenta med varandra, så går självklart att kommunicera mellan alla kärnor via RAM.

Ryzen: par om fyra kärnor med delad L3, mellan dessa får man kommunicera via Infinity Fabric, d.v.s. ej via cache-systemet. Alla CCX är dock cache-koherenta (via Infinity Fabric) och kan därför kommunicera med varandra via RAM.

Så ser inte riktigt var det finns en relevant skiljelinje på logisk nivå och därmed på programvaruteknisk nivå.

Om man kunde lägga varje kärna i en separat krets och sedan sy ihop dem i samma paket med väldigt låg latens skulle det ju vara über-designen då det vore den billigaste och mest flexibla. Nu går det tyvärr inte, ljuset hastighet är inte snabbt nog

I sammanhanget om man diskuterar om Ryzen är en octacore-krets eller inte så är det inte jämförbart. Ryzen är en octacorekrets. Hur kärnorna kommunicerar är inte helt relevant ur det perspektivet. Allra helst inte om någon vill fabulera ihop att TDPn ska multipliceras med två för att det skulle vara två quadcore kretsar, vilket det som sagt inte är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

I sammanhanget om man diskuterar om Ryzen är en octacore-krets eller inte så är det inte jämförbart. Ryzen är en octacorekrets. Hur kärnorna kommunicerar är inte helt relevant ur det perspektivet. Allra helst inte om någon vill fabulera ihop att TDPn ska multipliceras med två för att det skulle vara två quadcore kretsar, vilket det som sagt inte är.

Det va en fråga om du missade det?
Jag frågade om det va 95W per quad core block i Ryzen 8c, jag sa ej att det va så.

Permalänk
Medlem

För allmän användning och spel tror ni att det kommer vara bättre att satsa på en 4/8 (1 kluster) i stället för 6/12 då den är 2 kluster?

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du upprepar ofta saker som redan är konstaterat. Gällande denna saken fick du svar här:

Skrivet av Orber:

För allmän användning och spel tror ni att det kommer vara bättre att satsa på en 4/8 (1 kluster) i stället för 6/12 då den är 2 kluster?

Kommer 6-core i samma frekvenser som quad så har du nog svaret själv.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]