Permalänk
Medlem

8GB Ram endast 3.95 brukbart.

Vet inte om man kan skriva här eller hur det funkar, men nu är jag desperat!

Jag har läst runt överallt idag om vad som kan vara problemet. Jag har 8GB RAM på datorn, men kan tydligen bara använda, Yes du gissade rätt. 3.95GB.

Jag har försökt PRECIS allting jag kunnat hitta, och intill vidare är det ingenting som fungerar.

Jag skriver en liten lista på Specs och vad jag har gjort för att prova fixa problemet:

2x 4G DDR3 1333 DIMM CL9 Transcend RAM
ASUS M5A97 PRO ( Yes jag vet att det är gammalt, men det funkar )
Windows 7 x64

Jag har tagit ut RAM korten och satt dom i en och en, bytat portar osv, allt funkar som det ska.
Jag har satt värdena i BIOS till 9-9-9-24 ( som det ska )
Jag har också satt up Hz till 1.333 och provat både 1.500 & 1.600 Volt
Jag har även fixat msconfig>advanced boot>maximum memory.

Screenshots: http://imgur.com/a/34qJX

Jag har ingen aning om varför jag har detta problemet, jag har verkligen provat allt jag kunnat hitta. Snälla hjälp!

På förhand tack!

/Mikael

Permalänk

Har du kunnat köra 8 gb tidigare?

En gissning är kanske omformatera windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chocobabi:

Har du kunnat köra 8 gb tidigare?

En gissning är kanske omformatera windows...

Jag kommer faktiskt inte ihåg. Datorn pajade för 8 månaders tid sedan ( grafik kortet la av ). Och nu har jag införskaffat mig ett nytt. Och köpte RUST idag, och såg vilka enorma RAM krav det har, och såg detta problemet då.

Jag formaterade datorn för ca 2 veckor sedan, så det är nog inte det som är problemet, hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Märkligt. Hur länge har du haft det här problemet? Den verkar känna av att det sitter två stycken minnesstickor i, men använder bara en. CPU-Z rapporterar single channel.
Har du provat alla minnesfack, så att det inte är något fack på moderkortet som är trasigt?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Najku:

Jag kommer faktiskt inte ihåg. Datorn pajade för 8 månaders tid sedan ( grafik kortet la av ). Och nu har jag införskaffat mig ett nytt. Och köpte RUST idag, och såg vilka enorma RAM krav det har, och såg detta problemet då.

Jag formaterade datorn för ca 2 veckor sedan, så det är nog inte det som är problemet, hoppas jag.

formaterade du till 32/86x Windows eller 64x?

Edit: sorry missade bilderna!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

formatera och installera 64bits windows

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Märkligt. Hur länge har du haft det här problemet? Den verkar känna av att det sitter två stycken minnesstickor i, men använder bara en. CPU-Z rapporterar single channel.
Har du provat alla minnesfack, så att det inte är något fack på moderkortet som är trasigt?

Ja jag har bytat och allt ger samma resultat. Som du ser på CPU-Z så står det Single men inne på SPD står det dual ( vet dock inte om det är saken relevant ). Men det är som att den inte läser av det ena kortet, fast jag har provat.

Permalänk
Medlem

Du har råkat lägga in windows 32bit....

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Du har råkat lägga in windows 32bit....

Dock inte. Vill inte vara otrevlig men läser du inte tråden innan du svarar? På 3 screenshots visar det Win64, och jag skriver det. Det är inte Win32, då hade jag vetat direkt att det var problemet då det bara stödjer 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najku:

Dock inte. Vill inte vara otrevlig men läser du inte tråden innan du svarar? På 3 screenshots visar det Win64, och jag skriver det. Det är inte Win32, då hade jag vetat direkt att det var problemet då det bara stödjer 4GB.

Läste lite slarvigt sorry.

http://social.microsoft.com/Forums/getfile/20490/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Var finns detta på ett Asus kort? Det alternativet kan jag inte hitta någonstans.

Permalänk
Medlem

@Najku: Och ska det vara enabled eller disabled?

Permalänk
Medlem

Run Msconfig then go under the "boot" tab.
1. click "advanced options" button
2. uncheck "Maximum memory"
3. reboot

Testa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najku:

Ja jag har bytat och allt ger samma resultat. Som du ser på CPU-Z så står det Single men inne på SPD står det dual ( vet dock inte om det är saken relevant ). Men det är som att den inte läser av det ena kortet, fast jag har provat.

Det står ju "Hardware reserved 4150 MB" i din bild så du har troligen nån hårdvara som reserverat minnet. Integrerad grafik år ett exempel på sån hårdvara.

Gå in i device manager o även i bios o kolla om det finns några sådana inställningar.

Vad har du för i/o kort installerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najku:

Var finns detta på ett Asus kort? Det alternativet kan jag inte hitta någonstans.

Chansar på något i stil med "Advanced -> North Bridge -> Memory Configuration".

Permalänk
Medlem

@SAFA: Misstänker också att minne är reserverat, men har har en CPU utan Igpu så det är nog inte där iaf. Mystiskt.

Edit: Tillägg:

"Sometimes people try to combine single sticks and the combination is incompatible. Running at a slower memory clock may remedy the compatibility problem however you aren't using the proper memory for an FX processor. The FX CPU uses 1866MHz memory with one DIMM per channel or 1600MHz memory with two DIMMs per channel."

Testa och kör RAM i långsammare hastighet, kan vara att det är kompalilitetsproblem mellan dina pinnar.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Run Msconfig then go under the "boot" tab.
1. click "advanced options" button
2. uncheck "Maximum memory"
3. reboot

Testa?

Det har jag gjort, står i original posten xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det står ju "Hardware reserved 4150 MB" i din bild så du har troligen nån hårdvara som reserverat minnet. Integrerad grafik år ett exempel på sån hårdvara.

Gå in i device manager o även i bios o kolla om det finns några sådana inställningar.

Vad har du för i/o kort installerade?

Ja men vad skulle det vara? Datorn var nybygge, och hade inget integrerat, så jag vet inte vad det skulle vara. Och jag vet inte ens vart jag skulle börja leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

@SAFA: Misstänker också att minne är reserverat, men har har en CPU utan Igpu så det är nog inte där iaf. Mystiskt.

"Sometimes people try to combine single sticks and the combination is incompatible. Running at a slower memory clock may remedy the compatibility problem however you aren't using the proper memory for an FX processor. The FX CPU uses 1866MHz memory with one DIMM per channel or 1600MHz memory with two DIMMs per channel."

Testa och kör RAM i långsammare hastighet, kan vara att det är kompalilitetsproblem mellan dina pinnar.

Dom körde i 450HZ innan, jag drog up dem på 666. Så det är nog inte det. Jag har 4 sticks. 2 Blå, 2 Svarta. Samma sak oavsett kombination.

Permalänk
Medlem

@Najku: I samma eller testar du olika minnesplatser?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Chansar på något i stil med "Advanced -> North Bridge -> Memory Configuration".

Finns inte memory configuration i North Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

@Najku: I samma eller testar du olika minnesplatser?

Jag har testat 1-3. 2-4. 1-4. 2-4. 2-3- Ja allt. Det är samma sak oavset vad.

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa med 3 pinnar och i "så låg hastighet" som möjligt, och flyta omkring dem o testa igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej

Man ser på bilden som visar resurser att det är hårdvaran som snor adressutrymme/minne. Skulle gissa på att det är ditt grafikkort, typ.

Av någon konstig orsak så mappas hela grafikkortets minne in i adress-spacen. Avinstallera moderkortsdrivrutinerna och gör om, efter detta avinstallera grafikdrivrutinerna och fixa in dessa igen. Kan ev. vara någon abskyr BIOS settings som kan ha påverkat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Hej

Man ser på bilden som visar resurser att det är hårdvaran som snor adressutrymme/minne. Skulle gissa på att det är ditt grafikkort, typ.

Av någon konstig orsak så mappas hela grafikkortets minne in i adress-spacen. Avinstallera moderkortsdrivrutinerna och gör om, efter detta avinstallera grafikdrivrutinerna och fixa in dessa igen. Kan ev. vara någon abskyr BIOS settings som kan ha påverkat detta.

Finns det inget annat sätt än att avinstallera och installera allt igen? Hunden har rivit upp internet kablarna så tar några dagar innan det blir fixat, sitter på telefonens nät just nu, speciellt när det inte är 100% det är det?

Kan man inte ändra det i Bios? Jag förstår inte hur det skulle allokera minne sådär till graffe kortet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Jag skulle testa med 3 pinnar och i "så låg hastighet" som möjligt, och flyta omkring dem o testa igen.

Hur menar du nu "3 pinnar"? Jag har bara 2 kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najku:

Dom körde i 450HZ innan, jag drog up dem på 666. Så det är nog inte det. Jag har 4 sticks. 2 Blå, 2 Svarta. Samma sak oavsett kombination.

Skrivet av Najku:

Hur menar du nu "3 pinnar"? Jag har bara 2 kort?

Lät som att du har fler än 2 RAM stickor?

Och du har väl 4 RAM platser?

Edit 2: Tillägg:

"Dom körde i 450HZ innan" - Låter som ett kompabilitetsproblem. Du kanske faktiskt har 8 när de går långsammare och att när du drog upp dem så kör de inte längre ihop korrekt. "Så det är nog inte det" - detta har du då inte testat, gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du provat factory defaulta BIOS?

Som har sagts är det något annat i datorn som reserverat minnet. Har du några instickskort som du kan prova att ta ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Först sätt minnena i slot A2 och B2 (de ljusa/ljusblåa)

BIOS > Advanced > North Bridge Configuration > DCT Unganged Mode [Disabled]

dvs ändra till Disabled, Save and reset/reboot.

Om det inte har någon effekt kan du testa dessa med.

BIOS > Advanced > CPU Configuation > SVM [Disabled] BIOS > Advanced > North Bridge Configuration > Power Down Enable [Disabled]

Var ett tag sedan jag höll på med gamla AMD chipsets, oftast beror det på att man har "ganged" eller vad man nu ska kalla det av by default, men när man vill para minnen måste det vara påslaget och minnena i de korrekta slottarna.

Permalänk
Medlem

Om inget av det som föreslagits fungerar kan du ju alltid prova att uppdatera BIOS.