Permalänk
Medlem

RPi för Plex Server?

Hej!

Är en RPi kraftfull nog att spela upp en ~20GB (helst ~30GB också men är ej strikt nödvändigt) 1080p film via Plex (original kvalité)? Jag tänker mest på om CPU, minne, nätverk och USB är bra nog för att hålla det stabilt utan att buffra. Jag skulle helst vilja se svar från någon som har testat det, skulle också vara intressant att veta vart gränsen går för en RPi om det är någon som testat det?

Har aldrig haft en RPi men blev sugen på att skaffa en för att ha en always-on Plex maskin samt torrent maskin, troligen så skulle jag pausa torrent medan man kollar på Plex så det är inget krav på att de ska kunna vara igång samtidigt.

Är det någon som har erfarenhet av detta som kan svara på frågan så skulle jag vara väldigt tacksam.

Edit: Förtydligande att RPi skall då agera som Plex Server och inte klient.
Edit 2: Om det spelare någon roll så är de tänkta klienterna två stationära datorer samt ett PS4.
Edit 3: Den skall förövrigt endast vara åtkomlig via LAN, så remote streaming via WAN är irrelevant för mig.
Edit 4: Har beställt en RPi 3 för att testa, får se hur det går.

Permalänk
Inaktiv

Om den inte kör transcoding, vilket den kan göra beroende på vilken klient du har så är det nog inga problem. Antar dock att du inte har media på din Pi.... Utan på en NAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Om den inte kör transcoding, vilket den kan göra beroende på vilken klient du har så är det nog inga problem. Antar dock att du inte har media på din Pi.... Utan på en NAS?

Jag hade tänkt att RPi skulle ha en 3TB hårddisk direkt kopplad via USB och sedan agera NAS också, detta enbart för att kunna flytta filer från hårddisken till en annan datorn, samt att göra filhantering lättare. Det är för mig inte ett problem att NAS delen skulle vara begränsad till 100Mb/s per sekund då det inte skulle vara ofta som överföringen skulle behöva ske.

För att vara extra tydlig så skulle en enda RPi enhet agera NAS, Plex Server och Torrent server/klient/whatever, dock enbart en åt gången (alla skall köras samtidigt men enbart en används aktivt åt gången)

Är det problematiskt med en sådan lösning?

Permalänk
Medlem

Pi'en har 100mbit nätverk och USB2 portar.

Frågan är om den hinner skicka data (filmen) snabbt nog.

Dessa är ett större eventuellt problem än att CPU'n inte räcker, iaf om du inte vill/behöver transcoda.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Pi'en har 100mbit nätverk och USB2 portar.

Frågan är om den hinner skicka data (filmen) snabbt nog.

Dessa är ett större eventuellt problem än att CPU'n inte räcker, iaf om du inte vill/behöver transcoda.

Det är det jag också funderar på. Den filen jag har i tanke som är min worst case scenario är 36.4GB samt 4t 22m lång, om jag räknat rätt är det ~19Mb/s sedan overhead på det. Frågan är om en RPi klarar det kontinuerligt både på USB2 samt Ethernet?

Lite offtopic så skulle det vara perfekt för mig om en RPi uppföljare hade USB3 samt Gigabit Ethernet, men som jag förstår det så är det mindre troligt att det kommer eftersom att dessa enheter är väldigt prispressade. Ett annat alternativ skulle ju vara möjligt men jag är väldigt beroende på guides eftersom att jag inte kan detta själv, så det sällskapet bakom RPi är nog nödvändigt för min del.

Permalänk
Medlem

Har nu testat detta med plex och kan säga att:

  1. Video och audio fungerar utmärkt så länge det inte krävs transcoding (dvs så länge klienten stödjer alla codecs etc)

  2. Undertext verkar i princip alltid tvinga på burn-in på PS4 vilket resulterar i transcoding vilket betyder buffering i flera sekunder för någon sekund uppspelning. Går inte att titta på. Verkar även hända med SRT subs av någon anledning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SanyaIV:

Har nu testat detta med plex och kan säga att:

  1. Video och audio fungerar utmärkt så länge det inte krävs transcoding (dvs så länge klienten stödjer alla codecs etc)

  2. Undertext verkar i princip alltid tvinga på burn-in på PS4 vilket resulterar i transcoding vilket betyder buffering i flera sekunder för någon sekund uppspelning. Går inte att titta på. Verkar även hända med SRT subs av någon anledning.

Undertexter kommer alltid transcodas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Undertexter kommer alltid transcodas in.

Märkte det, vilket betyder att min Raspberry Pi går ner på knäna. Dock så fungerar det att strömma till Chrome då den har stöd för SRT (till skillnad från PS4)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SanyaIV:

Märkte det, vilket betyder att min Raspberry Pi går ner på knäna. Dock så fungerar det att strömma till Chrome då den har stöd för SRT (till skillnad från PS4)

Antagligen kommer det snart, kanske med uppdateringen som tillgänglig gör externa diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Antagligen kommer det snart, kanske med uppdateringen som tillgänglig gör externa diskar?

Jag trodde att det redan fanns stöd för externa hårddiskar? Har du någon länk till information om uppdateringen.

"Löste" problemet med att installera Kodi på min Pi, så till skärmen i vardagsrummet så spelar vi upp filmer via Kodi, sedan till datorerna så använder vi Chrome som funkar i de flesta fallen. Detta verkar än så länge fungera utmärkt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SanyaIV:

Jag trodde att det redan fanns stöd för externa hårddiskar? Har du någon länk till information om uppdateringen.

"Löste" problemet med att installera Kodi på min Pi, så till skärmen i vardagsrummet så spelar vi upp filmer via Kodi, sedan till datorerna så använder vi Chrome som funkar i de flesta fallen. Detta verkar än så länge fungera utmärkt.

Dis: http://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/2/3/14496638/play...

Permalänk
Medlem

Tackar!

Btw, har ju Plex installerat fortfarande, problemet jag har nu är att Plex av någon anledning börjar transcoda en slumpmässig fil utan att någon ens kollar på något.... Bokstavligen talat så kollar inte någon på någonting, men "Plex Transcoder" kör med runt 200% CPU...
Edit: sudo service plexmediaserver stop och sedan start fick den att sluta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig ha hittat ett alternativ som fungerar sjukt mycket bättre än Plex på min Pi och för mina ändamål.

Som jag sagt tidigare så ville jag ha Plex på min Pi för att streama filmer till vår PS4 (dvs till TVn (dvs stora datorskärmen i vardagsrummet)) men också för att kunna streama till andra enheter i nätverket, typ som min dator och telefonen etc. Detta vart ett helvete eftersom att Plex måste 'transcoda' i princip varje fil vi har då vi tittar med undertext.

Lösningen till ovan var att sätta en HDMI kabel till min RPi och använda Kodi istället, och sedan använda Plex för resterande enheter. "Varför inte använda Kodi till att börja med?" Jo för att vi ville ha allting i PS4 gränssnittet, men allt kan man inte få. Problemet var fortfarande att andra enheter inte kunde streama så bra.

Slutliga lösningen? Enbart Kodi och SFTP! Kodi lokalt på RPi för uppspelning till skärmen och sedan Kodi på de andra enheterna ansluten via SFTP till RPi och då strömma därigenom. Utöver det så gick jag på min egna dator ett steg längre och använde 'SFTP Net Drive' för att lägga till SFTP servern som en ansluten enhet i explorer, så att allting kan komma åt den, med andra ord så kan jag spela upp filmer med min mediaspelare of choice, MPV. "Men varför inte bara använda Samba?" Det används och de andra enheterna i vårt hem ansluter så, men Windows på min dator tycker att Samba är skit och inte ska fungera, har spenderat dagar på att få Samba att fungera på min dator, men nope säger den.

Så som slutsats så tycker jag personligen att Kodi + SFTP + Samba är bättre än att hålla på med Plex och transcoding hit och dit. Bara ett tips om det är någon annan i en liknande sits. Kodi 17 är ju lite snyggare än tidigare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Jag tycker mig ha hittat ett alternativ som fungerar sjukt mycket bättre än Plex på min Pi och för mina ändamål.

Som jag sagt tidigare så ville jag ha Plex på min Pi för att streama filmer till vår PS4 (dvs till TVn (dvs stora datorskärmen i vardagsrummet)) men också för att kunna streama till andra enheter i nätverket, typ som min dator och telefonen etc. Detta vart ett helvete eftersom att Plex måste 'transcoda' i princip varje fil vi har då vi tittar med undertext.

Lösningen till ovan var att sätta en HDMI kabel till min RPi och använda Kodi istället, och sedan använda Plex för resterande enheter. "Varför inte använda Kodi till att börja med?" Jo för att vi ville ha allting i PS4 gränssnittet, men allt kan man inte få. Problemet var fortfarande att andra enheter inte kunde streama så bra.

Slutliga lösningen? Enbart Kodi och SFTP! Kodi lokalt på RPi för uppspelning till skärmen och sedan Kodi på de andra enheterna ansluten via SFTP till RPi och då strömma därigenom. Utöver det så gick jag på min egna dator ett steg längre och använde 'SFTP Net Drive' för att lägga till SFTP servern som en ansluten enhet i explorer, så att allting kan komma åt den, med andra ord så kan jag spela upp filmer med min mediaspelare of choice, MPV. "Men varför inte bara använda Samba?" Det används och de andra enheterna i vårt hem ansluter så, men Windows på min dator tycker att Samba är skit och inte ska fungera, har spenderat dagar på att få Samba att fungera på min dator, men nope säger den.

Så som slutsats så tycker jag personligen att Kodi + SFTP + Samba är bättre än att hålla på med Plex och transcoding hit och dit. Bara ett tips om det är någon annan i en liknande sits. Kodi 17 är ju lite snyggare än tidigare också.

Det du nämner är klart en vettig lösning, enda egentliga "nackdelen" är att SSH (protokollet som SFTP vanligvis använder sig av) medför en liten overhead då det är krypterat.

I dagsläget är det dock en försumbar prestandaförlust och ingen direkt nackdel heller om du t.ex. vill titta på dina filmer hemma hos någon kompis via Kodi, då det funkar fint att koppla sig mot en hostadress och streama sitt eget filmbibliotek över nätet.

Skulle dock föredra någon form av transcoding om det gäller strömning av media till enheter som har en överföringsgräns ex. mobila enheter med månadskvot.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det du nämner är klart en vettig lösning, enda egentliga "nackdelen" är att SSH (protokollet som SFTP vanligvis använder sig av) medför en liten overhead då det är krypterat.

I dagsläget är det dock en försumbar prestandaförlust och ingen direkt nackdel heller om du t.ex. vill titta på dina filmer hemma hos någon kompis via Kodi, då det funkar fint att koppla sig mot en hostadress och streama sitt eget filmbibliotek över nätet.

Skulle dock föredra någon form av transcoding om det gäller strömning av media till enheter som har en överföringsgräns ex. mobila enheter med månadskvot.

Kan förtydliga att jag endast kollar på media via det lokala nätverket, så åtkomst utifrån det lokala nätverket är inget som är relevant för mig i dagsläget, inte heller något som jag försökt sätta upp, egentligen så har jag medvetet undvikit det då jag inte vill att min RPi ska vara tillgänglig utifrån nätverket eftersom att jag inte tänkt så mycket på säkerheten när jag konfigurerat den, mest för att jag är nybörjare på Linux så vet inte vad jag ska ändra, samt att inga av de generella guiderna jag följt gått igenom säkerhet utöver sätta upp andra användare, vilket jag ignorerat, allt kör som "pi"...

Om jag skulle vilja titta på filmerna på ett annat nätverk så skulle det nog fortfarande fungera OK så länge ~20-30Mb/s bandbredd kan upprätthållas, men om det skulle vara över ett mobiltnätverk skulle jag absolut också föredra transcoding, problemet blir ändå att min RPi är för klen för att göra det i realtid, så då skulle jag nog titta på en annan lösning.

Permalänk
Medlem

Såg att Raspberry Pi 4 släppts nu. Skulle vilja byta ut stationära datorn som kör Windows och Plex Media server mot något mindre.
Kommer denna modellen klara av att driva en Plex Media server? Har idag endast en 1080p TV, men den kommer så småningom uppgraderas till 4k.
Har en NAS jag så fall tänkt koppla in till RPi och HDMI till TV där jag kör Plex Home theater. Men vill även ha möjlighet att spela upp remote som jag gör nu ibland.

Permalänk
Medlem

Som mediaspelare vid TV:n kommer den fungera fint.

Men jag tvekar till att den kommer klara av transcode som server.
Directplay kommer fungera som vanligt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller