AMD Ryzen med åtta, sex och fyra kärnor prestandatestas i 3DMark Fire Strike

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Haha Toms Hardware? Med tanke på deras historia så vore det inte för långsökt att säga att det är snarare fel på THWs siffror än Futuremarks.

Med andra ord så bryr du dig mer om färgen på loggan än om produkten i sig. Låter lite kontraproduktivt kan man ju tycka...

Och deras historia är att de tagit emot mutor från Intel för att fuska med resultat och göra PR-kupper, om nu någon missat det!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Galet imponerande AMD!
Kul att se 4c/8t som inte ligger allt för långt efter 7700k med tanke på att den ändå körs i 1.1GHz lägre frekvens.

För min del blir det en 1800X!

Skickades från m.sweclockers.com

Best case scenario... Vi får se när de släpps sen

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ytbehandlad:

Och deras historia är att de tagit emot mutor från Intel för att fuska med resultat och göra PR-kupper, om nu någon missat det!

Korrekt. Toms hardware har sedan P4 debaclet, när Intel mutade i stort sett alla runt omkring sig för att få bort AMDs produkter, varit riktigt partiska när det kommer till Intel. Fram tills deras siffror stämmer överens med andra siffror från andra sidor så kommer jag att ta deras egna resultat med hinklaster med salt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ser otroligt spännande ut! Ångrar mitt köp av 6600k så vore fint med en 8core variant till bra pris att byta ut den med 😁

Permalänk
Medlem

Jag skiter i vad det är för märke på min processor, samma sak när det gäller grafikkortet. Så länge grejerna är bra och har dom funktioner jag är ute efter så kvittar resten.

Jag tänker dock inte betala premium för något som kunde vara betydligt billigare...

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Inaktiv

Då jag redan stött på 2 spel från 2016 där en 6600K @4.5GHz håller tillbaka ett GTX 1080 i 1440p så ska det absolut bli en AMD CPU om de presterar som det ryktas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tar dessa resultat med stora nypor salt.
Vi vet alla hur det blev med Bulldozer.

Som Intel "fanboy" så hoppas jag dock ändå att AMD lyckas (men inte för bra ) för att sätta lite mer press på Intel, gällandes både prestanda och priser.

Är ju sjukt bra om dom presterar bra, så kan du förhoppningsvis köpa dina Intel cpu lite billigare i framtiden

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hoppas att de slaktar Intel så det börjar hända grejer.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag har en 5820k och det känns inte helt motiverat att byta plattform. Däremot hoppas jag att 6900k får en stor prisjustering, vilket skulle vara en elegant uppgradering.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Föredetting

Prestandan är ungefär rätt, men överklockning kommer inte bli Ryzens grej, kan jag meddela.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Prestandan är ungefär rätt, men överklockning kommer inte bli Ryzens grej, kan jag meddela.

Vad vet du som vi andra inte vet? Alla läckor pekar ju på god överklockningspotential.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

"AMD Ryzen 7 1800X, 1700X & 1700 February 28 Launch Confirmed – Available Now For Pre-Order At €499, €389 & €319"

"AMD’s fastest Ryzen CPUs, the 7 1800X, 1700X and 1700 are now available for pre-order with a February 28th launch date"

källa: http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1800x-1700x-1700/

går tydligen att förboka dem här redan, https://www.centralpoint.be/nl/zoeken/ryzen/

Nu jävlar så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Vad mer sa din spåkula? Nästa veckas lottorad? Kommer Ryssland invadera Polen? Kanske nästa aktieboom?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Nu får du nog ta bladet från munnen, vad exakt för information sitter du på som vi andra helt har missat?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Datavetare

Det här med turbo-boost verkar fortfarande förvirra många, i detta fall blir hela tabellen missvisande när de mätpunkter där CPUn är överklockad visar faktiskt frekvens medan de som kör stock-clock är listad med sin basfrekvens vilket inte är den frekvens som i genomsnitt används.

Har gjort ett litet försök, baserat på några fasta punkter där faktiskt frekvens är känd, att räkna fram trolig genomsnittlig frekvens för de oklockade modellerna. Kontrollpunkter och antaganden är att AMD och Intel borde skala lika när man varierar antal kärnor, de överklockade kör i den frekvens som står i tabellen samt i7-7700K kör 4,4 GHz i stock samt i7-6800K kör i 3,5 GHz (tyvärr är boost-bins inte listade för övriga Broadwell-E).

Har svårt att tro någon av mina gissningar nedan är mer än 100 MHz fel, men säker kan man aldrig vara. Ryzen har 25 MHz steg medan Intel har 100 MHz. Det betyder att t.ex. Ryzen 1400X kanske inte går i 3,4 GHz som är dess max turbo, men om det är 3,35 GHz blir det ju ändå rätt avrundat.

Räknat per kärna och GHz får man då

Och det är helt förväntat att detta resultat minskar ju fler kärnor man har, är precis detta Amdahls lag beskriver.

Är något större skillnad mellan Ryzens 6-kärninga och 8-kärninga räknat per kärna och GHz än mellan Intels 6 och 8-kärninga modeller. Då frekvensen för 4,0 GHz resultatet är känd lär Ryzen 1600X i alla fall inte ha lägre genomsnittsfrekvens än 3,5 GHz (det jag exakt räknade fram var 3,53 GHz).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad vet du som vi andra inte vet? Alla läckor pekar ju på god överklockningspotential.

Men det är ändå lite misstänkt att 4- och 6-kärniga varianterna inte släpps med högre klockfrekvens ur box, givet att de borde ha mer TDP-headroom jämfört med 8-kärnige. Även i artikelns graf känns det lite skevt att Intels 4-kärniga nästan tar AMDs 6-kärniga pga den stora skillnaden i klockfrekvens ur box.

Det är ju ändå stockfrekvensens resultat som kommer synas i alla grafer på alla testsidor. Jag skulle inte bli helt förvånad om det kanske inte går att klocka ryzen så värst högt.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Korrekt. Toms hardware har sedan P4 debaclet, när Intel mutade i stort sett alla runt omkring sig för att få bort AMDs produkter, varit riktigt partiska när det kommer till Intel. Fram tills deras siffror stämmer överens med andra siffror från andra sidor så kommer jag att ta deras egna resultat med hinklaster med salt.

Kommer ihåg hur THW sågs som den mest oseriösa hårdvarusidan för sisådär 15 år sedan när man hängde på subforumet för AMD. Bidrar med ett av deras lågvattenmärken när det inte gick att förneka pris/prestanda på dom gamla härliga Athlonprocessorerna:

Permalänk
Medlem

Verkligen kul om AMD lyckas, som så många andra säger .. lite competition hade inte skadat!

Skrivet av Teddis:

RIP Intel

Dock så får hjärnan fortfarande intensivt jobba på att hitta någon slags ursäkt för att köpa upp sig på CPU-fronten. Finns inget direkt behov, för min egen del då men kan tänka mig att samma gäller för många andra.

Har jävligt svårt att se att Intel inte har något i bakfickan att ta fram om dom behöver .. om inte annat så leder ju konkurrens till att dom kanske tar ner priset/skakar fram något som presterar

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Men det är ändå lite misstänkt att 4- och 6-kärniga varianterna inte släpps med högre klockfrekvens ur box, givet att de borde ha mer TDP-headroom jämfört med 8-kärnige. Även i artikelns graf känns det lite skevt att Intels 4-kärniga nästan tar AMDs 6-kärniga pga den stora skillnaden i klockfrekvens ur box.

Det är ju ändå stockfrekvensens resultat som kommer synas i alla grafer på alla testsidor. Jag skulle inte bli helt förvånad om det kanske inte går att klocka ryzen så värst högt.

Eller.. så vill de få överklockningspotentialen att verka högre genom att man släpper dem lägre klockade? Dessutom så verkar 1700X komma klockade i 4GHz om man ska tro ställen där man kan förbeställa processorn redan. Hur går det ihop? Är det extrem binning? Eller är det helt enkelt så att AMD skitit i att klocka upp processorer i de lägre segmenten? Inget pekar på att det du nämner skulle stämma. Faktiskt pekar en hel del emot det.

https://www.centralpoint.be/nl/zoeken/ryzen/

Skrivet av Myllox:

Verkligen kul om AMD lyckas, som så många andra säger .. lite competition hade inte skadat!

Har jävligt svårt att se att Intel inte har något i bakfickan att ta fram om dom behöver .. om inte annat så leder ju konkurrens till att dom kanske tar ner priset/skakar fram något som presterar

Jag är ganska säker på att det enda Intel har i bakfickan är alternativa modeller av modeller som redan finns samt ett enormt tak för prisdump. Man skakar inte fram en processor ur tomma luften.

Skrivet av Vesh:

Kommer ihåg hur THW sågs som den mest oseriösa hårdvarusidan för sisådär 15 år sedan när man hängde på subforumet för AMD. Bidrar med ett av deras lågvattenmärken när det inte gick att förneka pris/prestanda på dom gamla härliga Athlonprocessorerna:

https://www.youtube.com/watch?v=yRn8ri9tKf8

Än idag kan man se hur THWs siffror sällan stämmer överens med andra sidors när det kommer till Intel där de för någon anledning tenderar att överdriva förbättringarna hos Intel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Skrivet av Tumnus:

Vad mer sa din spåkula? Nästa veckas lottorad? Kommer Ryssland invadera Polen? Kanske nästa aktieboom?

Skrivet av RVX:

Nu får du nog ta bladet från munnen, vad exakt för information sitter du på som vi andra helt har missat?

Gissar att han har testat, Han jobbar väl på MSI, Eller gjorde iaf Annars har han nog en del kontakter som vet.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emil Hansson:

Gissar att han har testat, Han jobbar väl på MSI, Eller gjorde iaf Annars har han nog en del kontakter som vet.

Jag betvivlar det ganska mycket faktiskt. Idag så tar jag allt med en nypa salt..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av THB:

Tar dessa resultat med stora nypor salt.
Vi vet alla hur det blev med Bulldozer.

Som Intel "fanboy" så hoppas jag dock ändå att AMD lyckas (men inte för bra ) för att sätta lite mer press på Intel, gällandes både prestanda och priser.

Fattar du hur stort övertag Intel har? Även som intelfanboy så borde man hoppas på att AMD krossar dom med denna lansering (dock ej troligt). Om det mot förmodan inträffar så kommer Intel behöva använda sina pengabingar att bygga bättre processorer igen. Senaste åren har de bara legat och pruttat sakta framåt i avsaknad av konkurrens.

Det är inte kul att vinna om det inte ens är en match!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Jag betvivlar det ganska mycket faktiskt. Idag så tar jag allt med en nypa salt..

Vad är det du betvivlar?

Visa signatur

Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -

Permalänk
Medlem

Nu svettas jag med min 6850K!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emil Hansson:

Vad är det du betvivlar?

Att personen ifråga har en susning om hur Ryzen klockar?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Att personen ifråga har en susning om hur Ryzen klockar?

Moderkortstillverkare borde väl rimligen sitta på en Ryzen cpu eller 2 så här 2 veckor innan lansering, Tror du inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

RIP Intel

Dock så får hjärnan fortfarande intensivt jobba på att hitta någon slags ursäkt för att köpa upp sig på CPU-fronten. Finns inget direkt behov, för min egen del då men kan tänka mig att samma gäller för många andra.

Mitt moderkort har börjat krångla. (USB-portarna som randomly dör, även utan att ha klockat FSB eller alls t ex)
Det logiska, då det fortfarande har garanti, vore att skicka in det på garanti.
Men hur roligt är det?

Jag vet att jag kommer att leta ursäkter för att köpa på mig en sån här på något vänster till slut ändå..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emil Hansson:

Moderkortstillverkare borde väl rimligen sitta på en Ryzen cpu eller 2 så här 2 veckor innan lansering, Tror du inte?

Men tror du att någon skulle bryta NDA (vilket ett sådant uttalande skulle räknas som) bara för att man känner för det? Dessutom hur logiskt skulle det vara att 1800X kommer klockad i 4GHz ur box medan de fyrakärniga sådana inte skulle gå att få upp i samma hastighet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Emil Hansson: visst. men dem och anställda kommer vara under NDA, like med sweclockers redaktion. så dem få inte uttala sig. i fall av an anställd kan han då till och med riskera att blir av med sitt "jobb" hos MSI då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem