AMD Ryzen med åtta, sex och fyra kärnor prestandatestas i 3DMark Fire Strike

Permalänk
Medlem

Nu blev jag mer skeptisk, om dom skall läcka prestanda är det antingen det sämsta fallet eller det bästa. I det här fallet antar jag att det är det senare...

Prestanda med många kärnor verkar vara ok men det verkar då indikera att i de fall man klockar bort kärnor för att bosta färre (inom ramen för en viss TDP) att Ryzen vinner mindre än vad Intel gör.

Detta är lite konstigt eftersom Ryzens watt per core är lägre än Intel's och vilket kanske skulle visa på att Ryzen kan ha problem med överklockning. Kan iofs vara att deras boost lösning suger och om man slår bort den helt och begränsar sig till de fysiska kärnorna att det blir något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneq:

Nu blev jag mer skeptisk, om dom skall läcka prestanda är det antingen det sämsta fallet eller det bästa. I det här fallet antar jag att det är det senare...

Prestanda med många kärnor verkar vara ok men det verkar då indikera att i de fall man klockar bort kärnor för att bosta färre (inom ramen för en viss TDP) att Ryzen vinner mindre än vad Intel gör.

Detta är lite konstigt eftersom Ryzens watt per core är lägre än Intel's och vilket kanske skulle visa på att Ryzen kan ha problem med överklockning. Kan iofs vara att deras boost lösning suger och om man slår bort den helt och begränsar sig till de fysiska kärnorna att det blir något vettigt.

Jag hoppas att man kommer kunna inaktivera kärnor/trådar och på så vis få upp klocken högre på typ 4 kärnor medans man kan använda fler kärnor i spel/program som drar nytta av det. Snart vet vi om det är möjligt eller inte.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Jag hade förväntat mig mer än 65% av intels kärna. hade accepterat 85%, men 65% är sjukt dåligt.
och enligt denna tråden så är de ändå rätt långt ifrån https://www.reddit.com/r/hardware/comments/527goz/how_far_off... iaf om man jämför desktop med a10. men visst, m3 emot a10 så stämmer det nog

Hört talas om rykten? Dessutom syntetiska test tenderar nästan alltid att vara missvisande. Låt oss ta det faktum att 6950X presterar sämre än i7 7700K här med enorm marginal. I spelscenarion så skulle skillnaden var betydligt mindre. Med andra ord visar detta inte i närheten av vad processorn presterar i en spelmiljö.. Sedan vad har redditlänken med saken att göra? I redditlänken jämför man bokstavligen skillnaderna mellan A9 och A10 samt mellan A10 och Skylake. Den tar inte ens upp Ryzen.. Eller ens en AMD produkt.

Apple claims the A10 has 40% more performance compared to A9 which is a big leap compared to Intel average 5~10% IPC improvements each generation.
Is the A10 anywhere close to Skylake in terms of single thread IPC performance?

Dold text
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hur logiskt är det då att CPU:er med högre kärnor klockar högre? Det är roligt hur folk pratar logik och sedan missar de uppenbart logiska problemen..

Nu får du förklara för en som inte är så insatt eller kunnig, förlåt min okunskap. Eftersom mitt inlägg då blir en smula korkat, har du lust att förklara vad felet i min tanke var?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@GilbertG:
Ett av mina lättaste svar här på sweclockers.
Intel har hittills varit bäst för oss som spelar på datorn.
Dom levererar det jag vill ha.Utan att det ska ta flera år till release.
Jag gav Amd en chans år 2012.
Med ett Asus M5 a99 Fx pro R.2.0 moderkort och en fx-8350 cpu.
Men cpun klara ej av att leverera 144 fps i tyngre spel.
Dock fixade min nuvarande cpu i signaturen det galant.
Dock ser jag ingen tjusning i det.
Jag vill endast ha prestanda som motsvarar mina förväntningar.

Det var inte svar på min fråga. Varför hejar man på ett "lag" som inte har någon konkurrens och gärna utnyttjar sin maktställning? Att man, så att säga, är så illa tvungen att köpa deras produkter för att det är enda rimliga alternativet för en mängd uppgifter betyder ju inte att man tycker dem är bra.

Skrivet av Christley:

Jag hade förväntat mig mer än 65% av intels kärna. hade accepterat 85%, men 65% är sjukt dåligt.
och enligt denna tråden så är de ändå rätt långt ifrån https://www.reddit.com/r/hardware/comments/527goz/how_far_off... iaf om man jämför desktop med a10. men visst, m3 emot a10 så stämmer det nog

Vad betyder något av detta? Vad syftar du på? Begriper inte ett dugg vad du skriver, du får förtydliga. Och sedan undanber jag mig Reddit då det är en enda stor röra.

Skrivet av trickeh2k:

Nu får du förklara för en som inte är så insatt eller kunnig, förlåt min okunskap. Eftersom mitt inlägg då blir en smula korkat, har du lust att förklara vad felet i min tanke var?

Det är svårare att klocka en processor med fler kärnor än en med färre.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Nu får du förklara för en som inte är så insatt eller kunnig, förlåt min okunskap. Eftersom mitt inlägg då blir en smula korkat, har du lust att förklara vad felet i min tanke var?

Vanligtvis så brukar fler kärnor på samma kisel leda till sämre överklockningspotential. Vad detta beror på får du nog fråga @Yoshman om eftersom han brukar vara mer insatt på det tekniska.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det var inte svar på min fråga. Varför hejar man på ett "lag" som inte har någon konkurrens och gärna utnyttjar sin maktställning? Att man, så att säga, är så illa tvungen att köpa deras produkter för att det är enda rimliga alternativet för en mängd uppgifter betyder ju inte att man tycker dem är bra.

Vad betyder något av detta? Vad syftar du på? Begriper inte ett dugg vad du skriver, du får förtydliga. Och sedan undanber jag mig Reddit då det är en enda stor röra.

Det är svårare att klocka en processor med fler kärnor än en med färre.

Skrivet av Tumnus:

Vanligtvis så brukar fler kärnor på samma kisel leda till sämre överklockningspotential. Vad detta beror på får du nog fråga @Yoshman om eftersom han brukar vara mer insatt på det tekniska.

Ok, tack för svar och får väl be om ursäkt för mitt imbicilla inlägg då Innebär det dock inte att vad som tidigare påståtts, att det generellt sett inte finns så mycket mer potential att hämta?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Jag hade förväntat mig mer än 65% av intels kärna. hade accepterat 85%, men 65% är sjukt dåligt.
och enligt denna tråden så är de ändå rätt långt ifrån https://www.reddit.com/r/hardware/comments/527goz/how_far_off... iaf om man jämför desktop med a10. men visst, m3 emot a10 så stämmer det nog

Är du full? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Får K7/Athlon vibbar om Ryzen. Historien upp till Ryzen påminner väldigt mycket K7s förhistoria. Hoppas på samma resultat.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@GilbertG:
Ett av mina lättaste svar här på sweclockers.
Intel har hittills varit bäst för oss som spelar på datorn.
Dom levererar det jag vill ha.Utan att det ska ta flera år till release.
Jag gav Amd en chans år 2012.
Med ett Asus M5 a99 Fx pro R.2.0 moderkort och en fx-8350 cpu.
Men cpun klara ej av att leverera 144 fps i tyngre spel.
Dock fixade min nuvarande cpu i signaturen det galant.
Dock ser jag ingen tjusning i det.
Jag vill endast ha prestanda som motsvarar mina förväntningar.

Så du körde AMD 2000-2006, sen när conroe kom så gick du över till Intel, sen nägra år senare antingen AMD eller Intel (dom var väl rätt så jämbördiga innan 2011), sen ett snabbt hopp till Piledrivet för att sen snabbt hoppa över till Intel på obestämd tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

vet inte om jag minns rätt men sa inte amd en gång i tiden något om samma sockel som sen inte höll och de bytade sockel 1 eller 2 generationer efter? och hoppas inte hypen är samma som bulldozer då amd lovade så mycket med pr innan release. tröttnade faktiskt vid bulldozer release så det blev intel efter att sanningen om deras pr kampanj visade sitt sanna ansikte i testerna.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ozzed:

Vad vet du som vi andra inte vet? Alla läckor pekar ju på god överklockningspotential.

Skrivet av Tumnus:

Vad mer sa din spåkula? Nästa veckas lottorad? Kommer Ryssland invadera Polen? Kanske nästa aktieboom?

Skrivet av RVX:

Nu får du nog ta bladet från munnen, vad exakt för information sitter du på som vi andra helt har missat?

Det hela bygger på att jag delvis arbetar för ett företag som pysslar med moderkort. Det är inga spekulationer eller spådomar. Intels processorer kommer fortfarande överklocka bättre, medan AMD:s prissättning gör Ryzen väldigt prisvärd.

Å andra sidan är jag inte direkt anställd av något företag i branschen, men har fått info ändå - inklusive en full lista på moderkort (inkl. detaljerade specs) som kommer finnas tillgängliga vid lansering. Eftersom jag inte pekar på några specifika saker eller har några källor får ni gärna se mig som en alkoholiserad lodis som skriker på folk på torget, typ. Ni får se om två veckor.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

via gjorde inga cpu för vanliga datorer 😉

Det stämmer inte, Via gjorde både c3 och c7 x86 cpuer.

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vad betyder något av detta? Vad syftar du på? Begriper inte ett dugg vad du skriver, du får förtydliga. Och sedan undanber jag mig Reddit då det är en enda stor röra.

Enligt tråden jag länkade så säger de att IPCn på apple a10 och intel m3 är rätt lika, men IPC på a10 och 7700k är inte ens nära lika.
Om jag fattat IPC korrekt

Skrivet av Tumnus:

Hört talas om rykten? Dessutom syntetiska test tenderar nästan alltid att vara missvisande. Låt oss ta det faktum att 6950X presterar sämre än i7 7700K här med enorm marginal. I spelscenarion så skulle skillnaden var betydligt mindre. Med andra ord visar detta inte i närheten av vad processorn presterar i en spelmiljö.. Sedan vad har redditlänken med saken att göra? I redditlänken jämför man bokstavligen skillnaderna mellan A9 och A10 samt mellan A10 och Skylake. Den tar inte ens upp Ryzen.. Eller ens en AMD produkt.

Apple claims the A10 has 40% more performance compared to A9 which is a big leap compared to Intel average 5~10% IPC improvements each generation.
Is the A10 anywhere close to Skylake in terms of single thread IPC performance?

Dold text

För att personen jag citerade pratade om att intel är kungarna av IPC och att apple är dom enda som kan hota intel i IPC

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Enligt tråden jag länkade så säger de att IPCn på apple a10 och intel m3 är rätt lika, men IPC på a10 och 7700k är inte ens nära lika.
Om jag fattat IPC korrekt

För att personen jag citerade pratade om att intel är kungarna av IPC och att apple är dom enda som kan hota intel i IPC

Vad har en mobilprocessor med en x86 jämförelse att göra. Som att jämföra ett grafikkorts ipc med en x86 processor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vad har en mobilprocessor med en x86 jämförelse att göra. Som att jämföra ett grafikkorts ipc med en x86 processor

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är det jag som får ta skiten för den analogin? Det var inte jag som sa att Intel endast hotas av Apple

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ca 2 veckor kvar innan vi vet med säkerhet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Christley:

Varför är det jag som får ta skiten för den analogin? Det var inte jag som sa att Intel endast hotas av Apple

Du får ta skit för att det är implicit att du delar personens åsikter om du länkar ett citat. Varför skulle du annars göra det?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Spännande att alla verkar ta en läcka med benchmarks som 100% sanning. Sen säger det här testet inte heller jättemycket. Jag är mest intresserad hur den presterar i spel, där är det väl fortfarande enkeltrådat som gäller i stor utsträckning och där är väl Intel fortfarande snäppet vassare.

Sen att det kommenterats att Ryzen inte har så bra överklockningspotential låter också logiskt... Varför skulle de vilja hålla tillbaka processorn genom att klocka den lägre? Är ju bara helt idiotiskt och ologiskt. Har svårt att se att mer än en ytterst liten del av de som löper prestandaprocessorer är "entusiaster" och ger sig på egen överklockning, således skulle alla deras cpu:er se ut att vara mycket sämre prestandamässigt än vad de hade kapacitet för.

Finns säkert lite mer prestanda att hämta, men min gissning är att de bjuder på lika spännande överklockning som med Pascal. Antingen behöver man bli sjukt överdrivet bjussig med spänning och/eller så springer temperaturen iväg rejält.

Oavsett så ger ju alla läckor indikationer på att det faktiskt är en processorfamilj att räkna med. Ser egentligen ingen anledning att uppgradera min cpu idag, men det kommer nog bli svårt att inte göra det om testerna faller väl ut. Vore kul att kunna ge AMD en liten skjuts i baken som de för första gången sedan typ Gustav Vasa skidade förbi, förtjänar när det gäller cpu

Beror på hur bra de lyckats. Intels gamla i5 750 / i7 860 var ju klockade en bra bit under 3ghz, och båda propparna gör ju oftast runt 4ghz (min 870 är stabil på 3,7ghz på luft med ett billigt moderkort och en hyper 212). För att inte tala om 2500k och 2600k De kan man skruva upp rejält de med.

Är taggad på hur de presterar vid exakt samma klock och antal kärnor när det testen kommer

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du får ta skit för att det är implicit att du delar personens åsikter om du länkar ett citat. Varför skulle du annars göra det?

Va? varför delar jag personens åsikter om jag länkar ett citat? Jag svarade till den personen med en fråga om det där. Om jag försöker få mer information om det, varför betyder det att jag delar personens åsikter?
"Varför skulle du annars göra det?":
För att jag ville ha svar av personen som skrev det? Varför citerade du mig?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Enligt tråden jag länkade så säger de att IPCn på apple a10 och intel m3 är rätt lika, men IPC på a10 och 7700k är inte ens nära lika.
Om jag fattat IPC korrekt

För att personen jag citerade pratade om att intel är kungarna av IPC och att apple är dom enda som kan hota intel i IPC

Nej? Reddittråden du förde fram menar bara att Apples processorer inte hänger med Intels samtidigt som Ryzen inte ens nämns. Den är högst irrelevant.

Skrivet av Christley:

Va? varför delar jag personens åsikter om jag länkar ett citat? Jag svarade till den personen med en fråga om det där. Om jag försöker få mer information om det, varför betyder det att jag delar personens åsikter?
"Varför skulle du annars göra det?":
För att jag ville ha svar av personen som skrev det? Varför citerade du mig?

Du delar inte bara åsikter som fakta utan du delar dessutom helt irrelevanta åsikter. Ingenstans nämns Ryzen samtidigt är reddittråden hyfsat gammal. Den har ingen som helst relevans..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Otroligt spännande. Men så var det också innan FX-serien släpptes

Athlon 64 FX-51 var det inte heller nå fel på.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

@xpanterx: Självklart kan jag också tänka mig stödköpa AMD då det ligger lite större vikt i att AMD får bra kapital.

Bättre kapital betyder att dom kan fortsätta köra mer på R&D vilket ger bättre förutsättningar att konkurera.

Bästa hade varit om intel och AMD ligger hack i häl på varandra, gynnar oss konsumenter mer med bättre priser och en vilja från båda företagen att fortsätta kämpa för att leverera bättre produkter till oss!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej? Reddittråden du förde fram menar bara att Apples processorer inte hänger med Intels samtidigt som Ryzen inte ens nämns. Den är högst irrelevant.

Du delar inte bara åsikter som fakta utan du delar dessutom helt irrelevanta åsikter. Ingenstans nämns Ryzen samtidigt är reddittråden hyfsat gammal. Den har ingen som helst relevans..

detta är inlägget jag citerade:

Skrivet av GilbertG:

Ärligt, vad hade du väntat dig? AMD har varit panka i åratal och levt på nåder från investerare. Ingen klår Intel i IPC, inte på någon arkitektur eller plattform. De som är närmast är Apple, men de har inte alls samma frekvenser. Att AMD ens är nära är fantastiskt.

Det han skriver är om att Intel är bäst och att det endast är apple som kan komma nära. Då googlar jag upp någon info om det om att apple endast är dom som kan vara nära. Och då får jag skit för det är irrelevant för det inte handlar om ryzen? Va? Det var inte ens det mitt citat handlar om.

detta är det jag svarar:
"och enligt denna tråden så är de ändå rätt långt ifrån https://www.reddit.com/r/hardware/comments/527goz/how_far_off... iaf om man jämför desktop med a10. men visst, m3 emot a10 så stämmer det nog"
Jag nämner inte ens ryzen, delar en tråd med det enda jag kunnat hitta om hans påstående där jag säger "enligt denna tråden så är det rätt långt ifrån". Hur är det att jag håller med? Säger ju att tråden visar på att det inte är nära.

Varför måste det handla om ryzen när frågan inte ens var om ryzen?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är ju sjukt bra om dom presterar bra, så kan du förhoppningsvis köpa dina Intel cpu lite billigare i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar mera vara att hans hat emot AMD är starkare än hans kärlek till Intel så han bryr sig inte om vad Intel kostar så länge det inte går bra för AMD.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

detta är inlägget jag citerade:
Det han skriver är om att Intel är bäst och att det endast är apple som kan komma nära. Då googlar jag upp någon info om det om att apple endast är dom som kan vara nära. Och då får jag skit för det är irrelevant för det inte handlar om ryzen? Va? Det var inte ens det mitt citat handlar om.

detta är det jag svarar:
"och enligt denna tråden så är de ändå rätt långt ifrån https://www.reddit.com/r/hardware/comments/527goz/how_far_off... iaf om man jämför desktop med a10. men visst, m3 emot a10 så stämmer det nog"
Jag nämner inte ens ryzen, delar en tråd med det enda jag kunnat hitta om hans påstående där jag säger "enligt denna tråden så är det rätt långt ifrån". Hur är det att jag håller med? Säger ju att tråden visar på att det inte är nära.

Varför måste det handla om ryzen när frågan inte ens var om ryzen?

Baserad på en tråd som är över 5 månader gammal. Alltså innan rykten om Ryzen började komma ut dagligen. Så nej det är inte relevant alls.

Eller man kanske ska gräva upp lite Netburst relaterade artiklar och mena att Intel är värdelösa i grunden?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Baserad på en tråd som är över 5 månader gammal. Alltså innan rykten om Ryzen började komma ut dagligen. Så nej det är inte relevant alls.

Eller man kanske ska gräva upp lite Netburst relaterade artiklar och mena att Intel är värdelösa i grunden?

Men du undviker min fråga hela tiden. Han säger att Intel är kungarna i IPC. Apple är dom enda som kan hota dom.
Jag länkar en tråd där folk diskuterar om att Apple inte alls är nära Intel.

Vad har det med ryzen att göra? Jag har inte ens nämnt ryzen.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Verkar mera vara att hans hat emot AMD är starkare än hans kärlek till Intel så han bryr sig inte om vad Intel kostar så länge det inte går bra för AMD.

Tråkigt när det finns såna enkelspåriga människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Tumnus: @Christley: Ni har inte lust att ta det på ett kafferep istället?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tar dessa resultat med stora nypor salt.
Vi vet alla hur det blev med Bulldozer.

Som Intel "fanboy" så hoppas jag dock ändå att AMD lyckas (men inte för bra ) för att sätta lite mer press på Intel, gällandes både prestanda och priser.

Bulldozer hade inte QPI eller HT dock utan var moduluppbyggd som alla gamla AMD och Intelprollar var tidigare.

Välkomna in i värmen AMD, blir AMD i nästa burk, Intel ska få igen för överprisade produkter och stiltje i utvecklingen. 😂

Skickades från m.sweclockers.com