Stor brist på NES Classic (here we go again Nintendo...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Antingen det, men finns ingen anledning till detta, eller så är det svenska handeln som är konstig igen.

Hade produktionen verkligen stoppats så hade vi inte hört det först från Sverige utan från utlandet. Förmodligen ända från asien, där de trots allt tillverkas.

Det hela är extremt märkligt!

Dessutom ytterst frustrerande för oss kunder som väntar länge, och sedan dessutom kastas fram och tillbaka emellan beskeden och olika information.

Men det skall tilläggas att det inte är unikt för Sverige, utan gäller även andra nordiska länder (som tex. Norge som haft liknande besked åt kunder), och därav att jag starkt misstänker Bergsala, som nordisk Nintendo-distributör, som den gemensamma nämnaren.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Sverige är ett pytte land och nintendo skiter i oss här, dom badar i pengar ändå och satsar på andra länder helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Antingen det, men finns ingen anledning till detta, eller så är det svenska handeln som är konstig igen.

Hade produktionen verkligen stoppats så hade vi inte hört det först från Sverige utan från utlandet. Förmodligen ända från asien, där de trots allt tillverkas.

Detta stod att läsa i måndags i en av de större dagstidningarna i Storbritannien:

"TechRadar received a statement from Nintendo which refuted the claims, with a Nintendo UK representative telling the site:

"Production for the Nintendo Classic Mini: NES continues, and NOE [Nintendo of Europe] will continue to ship units to retail on a regular basis."

The announcement tallies with comments made recently by Nintendo president Tatsumi Kimishima.

Kimishima recently told investors why the NES Classic Edition console has proved so difficult to produce in higher quantities, while also apologising for the store shortages.

"In November last year, we brought back the nostalgic Famicom and NES home consoles in palm-sized versions and shipped the entire quantity of Nintendo Classic Mini Family Computer units we initially prepared for each market." explained Kimishima.

"We apologise to our consumers and retail partners for the inconvenience caused by product shortages.

"Some parts require time to procure, but we are working to increase production."

SÅ, det verkar som de har produktionsproblem men kommer fortsätta tillverka den, till allas glädje...det lär väl fortsätta gå långsamt med leveranserna dock. Det kan inte bli mycket tydligare än såhär.
ALLA KAN ANDAS UT!😥

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North TX, AMD Ryzen 7800X3D 4,2ghz 104MB, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, ASUS Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming, Kingston Fury Renegade M.2 2TB, Kingston Fury Beast 32GB DDR5, LianLi Galahad liquid cooler, BeQuiet RGB fan, Q-Pad MK 95 tangentbord, Q-Pad mus, Acer 27' skärm.

Permalänk
Medlem

Amazon.co.uk säljer oftast till Sverige (bortsett från alkohol), medans andra säljare på Amazon ofta inte gör det, så kolla den faktiska säljaren. Annars kan man använda sig av en frakttjänst som tex borderlinx.

Verkar dock som tyska Amazon får in en batch den 27:e, ~70eur + några euro till i momskompensation.
Fri frakt till Sverige och rätt nätuttag för oss (till skillnad från UK)

https://www.amazon.de/Nintendo-Classic-Mini-Entertainment-Sys...

Tacka mig genom att utföra valfri god gärning under dagen

Uppdatering: 73.53€ blir det exakta priser inkl frakt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Det hela är extremt märkligt!

Dessutom ytterst frustrerande för oss kunder som väntar länge, och sedan dessutom kastas fram och tillbaka emellan beskeden och olika information.

Men det skall tilläggas att det inte är unikt för Sverige, utan gäller även andra nordiska länder (som tex. Norge som haft liknande besked åt kunder), och därav att jag starkt misstänker Bergsala, som nordisk Nintendo-distributör, som den gemensamma nämnaren.

Jo, finns mycket konstigt i detta ärende. Det är ju inte som att stora (utländska) spelsidor inte håller koll på vad som händer i andra länder, jag tänker speciellt på när de snappar upp när någon butik/kedja i något för de flesta okänt land i öst lägger upp något nytt spel. Sånt snappar de upp.
Men oviljan att öht ta upp dessa påståenden vi ser komma från Sverige har nog helt enkelt att göra med att Nintendo redan dementerat uppgifterna och dessutom innan detta blossade upp meddelat att de haft problem med att leverera produkten och att de därför kommer öka produktionen.

Dessa sidors efterforskande har nog gjort att de konstaterat att grund saknas och att de inte vill publicera ogrundat skvaller. Finns trots allt inga källor för oss att granska, det enda vi ser är vad Geeks publicerar (på FZ och Sweclockers) samt de kunder (inte alla, ens från samma butik) som får dessa mail.
Inte ens Ars Technicas Kyle Orland som, milt sagt, är väldigt Nintendo-"kritisk" (se relativt färska https://arstechnica.com/gaming/2017/02/nintendo-switch-retail... ) har skrivit om detta.

Bergsala är som sagt den nordiska distributören så det påverkar dessa länder med.

Skrivet av EquinoXXX:

Detta stod att läsa i måndags i en av de större dagstidningarna i Storbritannien:

"TechRadar received a statement from Nintendo which refuted the claims, with a Nintendo UK representative telling the site:

"Production for the Nintendo Classic Mini: NES continues, and NOE [Nintendo of Europe] will continue to ship units to retail on a regular basis."

The announcement tallies with comments made recently by Nintendo president Tatsumi Kimishima.

Kimishima recently told investors why the NES Classic Edition console has proved so difficult to produce in higher quantities, while also apologising for the store shortages.

"In November last year, we brought back the nostalgic Famicom and NES home consoles in palm-sized versions and shipped the entire quantity of Nintendo Classic Mini Family Computer units we initially prepared for each market." explained Kimishima.

"We apologise to our consumers and retail partners for the inconvenience caused by product shortages.

"Some parts require time to procure, but we are working to increase production."

SÅ, det verkar som de har produktionsproblem men kommer fortsätta tillverka den, till allas glädje...det lär väl fortsätta gå långsamt med leveranserna dock. Det kan inte bli mycket tydligare än såhär.
ALLA KAN ANDAS UT!😥

Precis, vilket är samma besked som tidigare med. Produktionen fortsätter, den har inte avbrutits.

Hade produktionen avbrutits hade vi hört om det från annat håll med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Amazon.co.uk säljer oftast till Sverige (bortsett från alkohol), medans andra säljare på Amazon ofta inte gör det, så kolla den faktiska säljaren. Annars kan man använda sig av en frakttjänst som tex borderlinx.

Verkar dock som tyska Amazon får in en batch den 27:e, ~70eur + några euro till i momskompensation.
Fri frakt till Sverige och rätt nätuttag för oss (till skillnad från UK)

https://www.amazon.de/Nintendo-Classic-Mini-Entertainment-Sys...

Tacka mig genom att utföra valfri god gärning under dagen

Uppdatering: 73.53€ blir det exakta priser inkl frakt

Skumt. Står EUR 134,90 när jag går in på länken.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EquinoXXX:

ALLA KAN ANDAS UT!😥

The devil is in the detail.

Vi i Norden har inget med Nintendo Europe att göra.

Det är Bergsala AB som har hand om distributionen till alla ÅF i Norden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skumt. Står EUR 134,90 när jag går in på länken.

Ja de verkar ha höjt priset nu. Jag beställde vid 07:15 imorse

Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System
Verkauft von: Amazon EU S.a.r.L.
EUR 73,53
Zwischensumme: EUR 58,82
Verpackung und Versand: EUR 0,00
Zwischensumme ohne USt.: EUR 58,82
Umsatzsteuer: EUR 14,71
Endbetrag inkl. USt.: EUR 73,53

Fick mail 08:44 :

(Översatt med google translate från tyska)

God dag,

Amazon.de har ett bra budskap till din nuvarande ordning:

Vi är glada att meddela att följande varor kan levereras tidigare än prognos:

"Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System"
Föregående beräknat leveransdatum: 6 mars 2017 - 8 mars 2017
Nytt beräknat leveransdatum: 2 mars, 2017 - 4 mars 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Ja de verkar ha höjt priset nu. Jag beställde vid 07:15 imorse

Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System
Verkauft von: Amazon EU S.a.r.L.
EUR 73,53
Zwischensumme: EUR 58,82
Verpackung und Versand: EUR 0,00
Zwischensumme ohne USt.: EUR 58,82
Umsatzsteuer: EUR 14,71
Endbetrag inkl. USt.: EUR 73,53

Fick mail 08:44 :

(Översatt med google translate från tyska)

God dag,

Amazon.de har ett bra budskap till din nuvarande ordning:

Vi är glada att meddela att följande varor kan levereras tidigare än prognos:

"Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System"
Föregående beräknat leveransdatum: 6 mars 2017 - 8 mars 2017
Nytt beräknat leveransdatum: 2 mars, 2017 - 4 mars 2017

Ahh. Skulle läst tråden någon timme tidigare (igen)...

Grattis till dig ivf!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ahh. Skulle läst tråden någon timme tidigare (igen)...

Grattis till dig ivf!

Typiskt..

Tack! Inte säkert jag får den dock, står röd text nu när man trycker på länken:

Dieser Verkäufer liefert den von Ihnen gewählten Artikel nicht nach Schweden

"Denna säljare inte leverera artiklar som du väljer att Sverige" //Fin översättning av Google translate

Får se om man får den befintliga beställningen skickad till Sverige.

Permalänk

Finns i lager på toys r US igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

http://www.toysrus.com/product/index.jsp?productId=106283536&...

Har ett par vänner som bor i USA så riktigt intressant. Gick in direkt. Dessvärre så verkar den slut på webblagret som det ser ut (kan skicka saker till de, men inte be de åka runt till en massa butiker i delstaten/landet).

Skall hålla utkik på lagersaldo under dagen (hojta gärna till om du ser någon uppdatering).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tråkigt för alla som fick mailet att den inte gick att leverera,

själv fick man följande :

Hej,

Din beställning finns nu att hämta i vår butik på Majorsvägen 2 i Järfälla (Barkarby Handelsplats).

Följande produkt finns att hämta:

1 st Nintendo Basenhet - NES Classic Mini Edition - 799 kr/st
Summa: 799 kr
Att betala: 799 kr

brände av 4 timmar första kvällen

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Ahh. Nu sökte jag på Sverige och fattade att du menade här (läste "US" lite väl fort i hetsen nyss).

Fick iväg en beställning ifrån http://www.toysrus.se/varumaerken/nintendo/nintendo-classic-m...

Yes!!

Stort tack för tipset!!!

Äntligen!!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enlig Toys R Us är det sista leveransen dom kommer att få in :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ahh. Nu sökte jag på Sverige och fattade att du menade här (läste "US" lite väl fort i hetsen nyss).

Fick iväg en beställning ifrån http://www.toysrus.se/varumaerken/nintendo/nintendo-classic-m...

Yes!!

Stort tack för tipset!!!

Äntligen!!!!

Tack! Jag fick iväg en jag med

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

nu blir jag orolig..
försökte beställa via toys'r'us, när jag skulle betala med kort fick jag detta meddelande 2 gånger

Betalning
Tyvärr gick något fel när vi behandlade din betalning. Vänligen kontrollera dina kreditkortsuppgifter, använd en annan typ av betalning eller kontakta kortutgivaren om problemet kvarstår
Vi ber om ursäkt för besväret.

sen ser jag att webbsidan saknar cert och https.. får lätt panik, försöker göra om, men när jag klickar på bekräfta hamna har jag på "sidan kan inte visas"...

gör om några gånger och till slut hamnar jag på sidan https://toysrus.pensio.com/eCommerce/API/requestForm?pid=xxxx...
när jag ska betala, vilken har cert och https.. så att.. nu sitter jag med ett spärrat visakort jag brukar alltid vara så noga men denna gång vart jag tokstressad och han inte tänka! tur att jag inte testade båda korten iaf så jag blivit tvungen att spärra båda

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Finns på svenska sidan också, behöver inte köpa via utlandet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

fick iväg en beställning från toysrus jag också

Permalänk
Medlem

Jag tog också en från ToysrUs, och det finns fortfarande fler på lager. De måste fått in rätt många denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Yes!!

Stort tack för tipset!!!

Äntligen!!!!

Tack! Fick iväg en beställning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu blir jag orolig..
försökte beställa via toys'r'us, när jag skulle betala med kort fick jag detta meddelande 2 gånger

Betalning
Tyvärr gick något fel när vi behandlade din betalning. Vänligen kontrollera dina kreditkortsuppgifter, använd en annan typ av betalning eller kontakta kortutgivaren om problemet kvarstår
Vi ber om ursäkt för besväret.

sen ser jag att webbsidan saknar cert och https.. får lätt panik, försöker göra om, men när jag klickar på bekräfta hamna har jag på "sidan kan inte visas"...

gör om några gånger och till slut hamnar jag på sidan https://toysrus.pensio.com/eCommerce/API/requestForm?pid=xxxx...
när jag ska betala, vilken har cert och https.. så att.. nu sitter jag med ett spärrat visakort jag brukar alltid vara så noga men denna gång vart jag tokstressad och han inte tänka! tur att jag inte testade båda korten iaf så jag blivit tvungen att spärra båda

Fick samma problem. Provade flera gånger (verkar som betaltjänsten är överbelastad), och testade till slut med PayPal som jag fick att fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom måste ha fått in en rejäl last denna gång, min kundkorg är fortfarande intakt efter dryga kvarten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fick iväg en beställning på toys r us med. Får hoppas man får alla man beställde bara.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

@martinot: jag blev lite orolig för när jag klicka på bekräfta så hamnade jag på www.toysrus.se/kundvagn/bekraefta och det var där jag skrev in mina kortuppgifter och det var där jag inte kom vidare.. sen när jag väl kom vidare så kom jag ju till en helt annan url. så därför tog jag det säkra före det osäkra och spärra kortet

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Finns på svenska sidan också, behöver inte köpa via utlandet.

Japp, upptäckte det!

Var så inställd på att Sverige/Norden var helt kört, så att när jag i paniken läste "US" så antog jag att det var den amerikanska sajten.

Visa signatur

Permalänk

Knep nog en av de sista, för nu verkar de vara slut. Kul!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Tack! Jag fick iväg en jag med

Gott!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp, upptäckte det!

Var så inställd på att Sverige/Norden var helt kört, så att när jag i paniken läste "US" så antog jag att det var den amerikanska sajten.

Grattis, ser att du letat och slitit länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Knep nog en av de sista, för nu verkar de vara slut. Kul!

Konstigt, min är fortfarande kvar. Trodde vi kom fram till för flera månader sen att ToysRUs inte sparade kundvagnar? Vet inte riktigt hur dom gör...
Då verkade det mest vara den som kniper dom först får dom...

Edit. Borta

Visa signatur