Permalänk
Medlem

AMD Ryzenbygge på gång

Hejsan,

Har varit i banorna ett längre tag att bygga en ny rigg och det känns som det är rätt tidpunkt nu, vad tror ni om mitt förslag nedanför?
*Har ett r9 390 8gb som kommer användas fram till Vega eller 1080ti lanseras.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10215026/

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fisken92:

Hejsan,

Har varit i banorna ett längre tag att bygga en ny rigg och det känns som det är rätt tidpunkt nu, vad tror ni om mitt förslag nedanför?
*Har ett r9 390 8gb som kommer användas fram till Vega eller 1080ti lanseras.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10215026/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10215026/

Vill du inte ta ett dyrare moderkort nu när du maxat exempelvis minne, fläktar och vattenkylningen totalt? Jag förmodar att du ska överklocka och då behövs ett riktigt stabilt moderkort för att pressa ur det maximala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vill du inte ta ett dyrare moderkort nu när du maxat exempelvis minne, fläktar och vattenkylningen totalt? Jag förmodar att du ska överklocka och då behövs ett riktigt stabilt moderkort för att pressa ur det maximala.

Tror faktiskt moderkortet kommer fungera ganska bra ändå! Andra alternativ är plus 1000kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@fisken92: Obsevera att H115i inte är kompatibel med AM4 i dagsläget.
Förhoppningsvis fixas det snarast.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Du missade att ta ett Corsair-chassi ersätt med Corsair Carbide 400C och du har en komplett Corsair-dator som du kan ansöka om sponsorskap med

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@fisken92: Obsevera att H115i inte är kompatibel med AM4 i dagsläget.
Förhoppningsvis fixas det snarast.

Yes har koll på det, men borde fixas snart. Tack iallfall!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du missade att ta ett Corsair-chassi ersätt med Corsair Carbide 400C och du har en komplett Corsair-dator som du kan ansöka om sponsorskap med

Haha såg det gillar som sagt corsair, men tycker deras chassis har blivit tråkigare med åren. Kanske bara jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur var det med minnes-stöd? Har inte koll men kasnke bättre att ta 2*16gb om den ändå barar kör två minneskanaler

Permalänk
Medlem

@fisken92: Corsairs x460 och x570 ser inte så tråkiga ut. Lite dyrare men tre rgb-fläktar ingår.
https://www.inet.se/produkt/6901933/corsair-crystal-570x-rgb-...
https://www.inet.se/produkt/6912303/corsair-crystal-460x-rgb-...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Sjukt snygga men tveksam till mellanrummet mellan glas och ramen, är ca en 1-2cm glipa. Risken är att det blir ett dammkalas i den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Hur var det med minnes-stöd? Har inte koll men kasnke bättre att ta 2*16gb om den ändå barar kör två minneskanaler

Har varit inne på det det, men snyggare med fyra minne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Tror faktiskt moderkortet kommer fungera ganska bra ändå! Andra alternativ är plus 1000kr.

Dock påpekar artiklar man läst att det är moderkortets strömdel som kommer avgöra hur långt du kommer på överklockning och om du har planer på detta rekommenderar dom Asus dyrare hero eller vad det heter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Sista koll innnan beställning 16k

Hejsan,

Vad tror ni om paketet nedanför, kommer det fungera? Har grafikkort sedan innan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10247611/

Mvh Philip

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har vattenkylaren stöd för Ryzen (AM4?)?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

@fisken92
varför 4st minnes moduler och inte 2st?
Kan även spara några hundra om du tar långsammare, 2666 är max

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Har vattenkylaren stöd för Ryzen (AM4?)?

Skrivet av riger:

@fisken92
varför 4st minnes moduler och inte 2st?
Kan även spara några hundra om du tar långsammare, 2666 är max

Den ska fungera med Ryzen, jag vet men problemet är att dom inte har dom minnena jag är intresserad av i lager. Det borde fungera ändå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Den ska fungera med Ryzen, jag vet men problemet är att dom inte har dom minnena jag är intresserad av i lager. Det borde fungera ändå?

Inet har ju en tråd på Sweclockers. Du kan ju fråga Inet direkt istället (ifall dom vet). Jag själv själv ska skaffa G.Skill Flare X när dessa minnen släpps. Dessa Flare X är redan testade av G.Skill att dom är redo för Ryzen. Finns inga i Sverige just nu då minnena är helt nya

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Minnena kommer högst troligt att fungera, men kolla moderkortets QVL-lista på minnen

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av riger:

Minnena kommer högst troligt att fungera, men kolla moderkortets QVL-lista på minnen

Dom finns inte med i listan tyvärr..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@fisken92 *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om ex. samma datorköp). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...