Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

När detta skrivs är vi 30 pers som ska ha toppmodellen. (AMD e-peen)
Hur många gallerier kommer dyka upp tro...?

Jag tänker såhär: 1700 duger åt mig men för en till tusing får jag 1700X. Sen funderar jag lite till. För en tusing till får jag 1800X... Behöver jag 1800X? Nä, inte alls men det skiljar bara några övertidstimmar som jag kommer jobba in idag, så what the heck! Jag tar en 1800X.
Väntar dock med att beställa tills det finns matx-moderkort. Har ingen direkt brådska heller då jag ändå kommer få vänta på 1080ti/vega för att slutföra bygget.
Har allt förutom CPU, moderkort och GPU. Men galleri kommer!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av MinscS2:

Jag är nyfiken på hur tankegången är hos er som förbokat innan ni ens sett "äkta" (läs: opartiska) prestandatester.

Missförstå mig inte, jag tycker Ryzen verkar extremt intressant, men jag skulle aldrig förboka något innan jag vet hur det *faktiskt* presterar.

Jag har förbokat en Ryzen 7 1700 för att jag är intresserad av att veta hur mycket prestanda jag kan få ur för spel och för rendering. Cinebench R15-testerna har gett mig en bra indikation för prestandan av det sistnämnda.

För mig har detta en liknande känsla som att kasta sig in i en ny WoW-expansion eller Diablo-säsong och vara bland de första som upptäcker/upplever något.

Om det är något jag har lärt mig som konsument de senaste 13 åren så är det att tillgången ofta är begränsad (till skillnad från ett spel i dagsläget) och jag vill verkligen inte vänta ens en vecka extra Visar det sig i testerna att Ryzen 1700 inte överklockar tillräckligt bra så kommer jag att lämna tillbaka. Så länge allt är i nyskick (inte öppnat) har jag inte varit med om att en ÅF nekat återköp.

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Mm, jag tror 1700x hade räckt för mig också utan problem egentligen, men det är alltid kul att ha det bästa.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Förbokade en 1700. Tycker det är schysst pris för så många kärnor. Kommer bli ett ordentligt lyft i Blender över min 3570k.

Permalänk
Medlem

Jag är Intel-fanboy tills många pålitliga sidor kan säga att AMD utpresterar i7:orna för samma eller lägre pris. Så nej, håller mig till Intel. Att vara en early bird/adopter aka försökskanin låter jag andra vara.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

@anders190: Kan verkligen inte annat än rekommendera det, har haft det i cirka två år nu. Men visst det skavanker, t.ex. "måste" man byta ut original fläktarna (skulle jag dock påstå gäller för samtliga chassin). Det finns ingen "dämpning" för diskarna så det låter ju som ett litet kylskåp när dom jobbar men man får plats för minst 8st 3.5" diskar i slädar med "hot swap" PCB som även fördelar strömmen så att man kan "klippa" bort en massa onödiga kablar. 2st PCI portar som du kan stoppa antingen ett RAID kort, 10Gb nätverks kort eller varför inte en GPU om man vill ställa det vid tv bänken och ha det som HTPC. Sen bara för att man kan så stoppar man in ett slutet vatten system så att man har kraften för ett par VMs i ett litet och tyst format:D

Så nu vet du vad du ska göra med din nya CPU, stort grattis!

Jag trodde inte att porr var tillåtet på dessa forum! Det där låter som något av den perfekta hemmaservern...

För egen del velar jag fram och tillbaka mellan 1700 och 1700X. Jag har inte bokat än, eftersom jag inte hittat ngt mobo i Sverige med stöd för ECC, så jag väntar tills jag kan läsa vad X:er innebär. Och oavsett var exakt spelprestandan hamnar känns det som att 2 st 3770k till samma pris som 7700k är riktigt lockande...

Permalänk
Medlem

Är också väldigt skeptisk till hur folk ställer sig mot att förbeställa innan riktiga tester. Detta är inte ett spel som kostar några hundralappar som man förbokar, utan en RIKTIGT dyr processor, för att vara AMD.

Ni får se er som optimister angående Ryzen, jag beställde ett highend moderkort för att uppgradera till Bulldozer SOM OCKSÅ var väntat att vara bra när det kom ut, men fortsatte med min Phenom 2 tills jag köpte mitt 4770k.

Har man pengar, varför inte.. Men det är också sådana som ni som matar bolag som gör dåliga prylar. AMD måste bevisa sig kunna trycka ut något värdigt. Intel har marknaden nu, men de har också bevisat sig vara BÄST.

Hoppas ju givetvis att AMD fixar det här, men återstår att se.

Edit: Ser gärna min 4770k i testerna. Tror att 4770k har varit utesluten dom i dom senaste processortesterna? Vilket är tråkigt. Meanwhile, 3770k är med.... Why?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

vill så gärna lägga in en stöt på 1800x menmåste ändå hålla mig då min 6700k lär fungera ett tag till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag är nyfiken på hur tankegången är hos er som förbokat innan ni ens sett "äkta" (läs: opartiska) prestandatester.

Missförstå mig inte, jag tycker Ryzen verkar extremt intressant, men jag skulle aldrig förboka något innan jag vet hur det *faktiskt* presterar.

Jag förbokade en 1800X. För mig handlar det om att jag helt enkelt är "sugen" på något nytt. Har haft min Haswell sedan 2013 och tidigare har man ju uppgraderat vartannat år ungefär därför att det hela tiden kommit något nyare och bättre. Men på senare år har ju CPU marknaden nästan avstannat. Intel har varit extremt förutsägbara, varje CPU var 10-15% snabbare och 25% dyrare. 8-kärniga CPUer har snarare gått upp i pris över tid än ner. Så jag vill helt enkelt experimentera med att bygga ett AMD-system. Gör inte så mycket om den presterar sämre än min överklockade Haswell i vissa enskilda applikationer, det räcker ändå till.

Sedan litar jag rätt mycket på AMD också och att prestandan kommer att motsvara deras benchmarks. Visst kommer det finnas spel och program där Ryzen-arkitekturen inte alls gör bra ifrån sig (och tvärtom, sådana där den verkligen sträcker på benen), men överlag tror jag inte det kommer bli några enorma överraskningar.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min 5820k och har egentligen planerat att uppgradera till 1080ti så både pengamässigt och rent prestandamässigt känns ett byte inte särskilt logiskt. Men om oberoende tester visar på vass överklockning kommer det bli svårt att hålla sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturesson:

har full koll på att Intel inte haft något motstånd och därför kunnat få upp priserna,

Bortsett då från att Intels prishöjningar mellan i7-2700K och i7-7700K varit ca 200 kr över fem års tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Är nöjd med min 5820k och har egentligen planerat att uppgradera till 1080ti så både pengamässigt och rent prestandamässigt känns ett byte inte särskilt logiskt. Men om oberoende tester visar på vass överklockning kommer det bli svårt att hålla sig...

Håller med, är helt nöjd med min 5820K som tuggar på i 4.5GHz tyst och fint. Gav runt 3800:- för snart två år sedan och det har varit ett bra köp. Eftersom jag kör rätt hög upplösning i spelen (3440x1440) så är det grafikkortet som är flaskhalsen i mitt system. Kanske blir ett GTX 1080Ti men knappast en ny CPU. Vid nästa byte kommer jag definitivt att studera AMD:s utbud.

AMD har inte funnits på min karta sedan i början av 2000-talet, nu ser det roligare ut helt klart.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tack för dagens skratt
Ont. Tänker köpa en 1700/1800X senare till sommaren, kanske vårkanten....oavsett prestandan.

oavsett prestandan?

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Är själv rätt sugen på att testa 1700X eller 1800X. Måste ju erkänna att man lär bli rätt purken om en 1700X utpresterar min 5930K

Frågan är ju då bara om det är värt tusenlapparna i fråga att byta cpu/mobo till en 1700X/1800X

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

oavsett prestandan?

Troligtvis, blir prestandan ok så köper jag. Några % hit eller dit spelar ingen roll för mig, såvida vi inte pratar signifikanta skillnader. Men av det vi sett hittills så verkar den prestera bättre än först befarat, jag är inställd på en ryzen. Men jag vill oavsett se prestandan först.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag är Intel-fanboy tills många pålitliga sidor kan säga att AMD utpresterar i7:orna för samma eller lägre pris. Så nej, håller mig till Intel. Att vara en early bird/adopter aka försökskanin låter jag andra vara.

Men, ärligt talat ..... Är du en Intelboi då ? :=

Du själv beskriver dig som ett " Intel-fanboy" ska du inte hålla dig till Intel då?

Hur det än går

Om du nu är en fanboi d v s (?)

Eller är det bara "tills pålitliga sidor kan säga att AMD utpresterar Intel"

Isåfall är du en "fakefanboi"

Och rätt normal & bara så smart... ingen "fanboi"
Så nervärdera dig inte så själv, tack!!

Klart som fan att man tar "det bästa för stunden" & "Bang-for-the-buck"

Bara en äkta idiot/fanboi stannar kvar o slåss för sitt egetmärke

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Man är sjukt sugen men vet inte hur pengarna räcker till eller om det ens är värt från en redan kraftfull 3930K..

Den presterar ju nära en stock 6800k så varför liksom.. men ändå

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Vill bara säga som stadig AMD kund att jag och vi andra som promotat företaget för konkurrensens skull så känner jag mig helnöjd!
Hur många Intel fanboys byter till det rätta laget nu?
Själv nöjer jag mig med min X6 1055T ett tag till men det blir självklart en AMD nästa gång också.

Permalänk
Medlem

Jag förbokade en 1700, går den inte klocka i närheten av lika mycket som en 1800X så avbokar jag den bara och köper 1800X. Har jag tur kan man få samma prestanda som 1800X för mindre pengar. Bara hålla tummarna!

Permalänk
Medlem

Finns ingen ITX, får se hur länge jag orkar vänta, i värsta fall blir det intel för min del :/

Permalänk
Medlem

1700 ser ut som mest "Bang for the Buck", fantastiskt att få 8 kärnor med 16 trådar för 3699 kr, prisvärt.

Kommer bli riktigt bra detta, även om Ryzen singeltråd är svagare än Intel så är det inte särskilt viktigt då Windows och program idag är hyfsat snabba och ej kräver mycket, medans spel och tyngre applikationer drar nytta av allt fler kärnor, köper man en Ryzen är man framtidssäkrad 4-5 år framöver.

Jag har en 5960X som jag är galet nöjd med, köper trots detta Ryzen för att jämföra osv, ska bli kul!

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norfdas:

Vill bara säga som stadig AMD kund att jag och vi andra som promotat företaget för konkurrensens skull så känner jag mig helnöjd!
Hur många Intel fanboys byter till det rätta laget nu?
Själv nöjer jag mig med min X6 1055T ett tag till men det blir självklart en AMD nästa gång också.

Vad vill du uppnå med detta inlägg? Bevisa att AMD-fans är trångsynta sekterister som är oförmögna att se några andra perspektiv än sitt eget?

Permalänk
Medlem

@lappen81: mATX är inte så pjåkigt, chassin för mATX och iTX är snarlika i storlek för det mesta, om du inte köper dom dyraste prylarna, du får dessutom mer utrymme på brädan, jag förstår känslan, men när du väl sitter där med iTX så finns risken att du känner dig begränsad, systemet blir varmt, går ej att klocka särskilt högt, osv.

mATX är i mitt tycke sweetspot.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@AxF: Då kommer du bli purken ; ) Självklart är det inte värt pengarna rent objektivt, men rent objektivt är detta ingen billig eller "nyttig" hobby så kör för all del, det är kul med nytt, dessutom får du en bra slant för ett X99 system, även efter att Ryzen släpps, statusen finns kvar i Intels HEDT.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte förbokat en 1800X men 10 000 för ett bra moderkort och bra minnen gav mig lite vibbar att kanske köpa en begagnat Kaby Lake system istället (tror att Intel har en del "futures" AMD inte har). Sedan vet man ju inte riktigt hur det är med hastigheten på minnen och hur dyra moderkort man egentligen behöver för sina behov samt att krångligt att jaga reda på nya infästningar till sin kylare.

Blir att invänta tester och få förklarat för sig vad man förlorar och vad man vinner på ett Ryzen-system.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Bortsett då från att Intels prishöjningar mellan i7-2700K och i7-7700K varit ca 200 kr över fem års tid?

När jag köpte min I5 4690K så kostade den 1900kr medan för någon månad sen (det var senast jag kollade) så kostade den 2500kr. Känns skumt att den gick upp 600kr...

Det kallar jag en prishöjning i alla fall, konstigt att det blir dyrare ju längre man väntar, kan tycka att den skulle bli billigare då en processor oftast blir billigare med åren och inte dyrare. Men vad vet jag, det är bara min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men, ärligt talat ..... Är du en Intelboi då ? :=

Du själv beskriver dig som ett " Intel-fanboy" ska du inte hålla dig till Intel då?

Hur det än går

Om du nu är en fanboi d v s (?)

Eller är det bara "tills pålitliga sidor kan säga att AMD utpresterar Intel"

Isåfall är du en "fakefanboi"

Och rätt normal & bara så smart... ingen "fanboi"
Så nervärdera dig inte så själv, tack!!

Klart som fan att man tar "det bästa för stunden" & "Bang-for-the-buck"

Bara en äkta idiot/fanboi stannar kvar o slåss för sitt egetmärke

Ja, du har rätt i det mesta. Jag kan erkänna att jag är en fejk-fanboi som snabbt kan vända kappan efter vinden beroende på CPU-marknadens läge och tillstånd!

Med det sagt så gillar jag Intel mer som företag eller vad man ska säga. Skulle AMD ha en CPU som är 100 kr billigare och ger exakt samma prestanda (OC inräknat här) som en Intel-prolle så skulle jag ta Intel alla dagar om året. Det bara är så. Det är väl ändå en aning äkta fanboi? xD Jag skulle utan tvekan betala tex 10% mer för Intel med samma prestanda som billigare AMD, och då är jag en konsument i prestandasegmentet som ändå betalar bra när jag köper dator, att vara dumsnål är det värsta jag vet.

AMD har ju totalignorerat det riktiga övre mellansegmentet och prestandasegmentet för konsumentdatorer ända sedan Intel kom med Core 2 (kan ha fel, men någonstans där right?). Och sedan dess bara haft en chans i budgetklassen upp till mellansegmentet eller några specifika program/spel där många kärnor är ovanligt gynnsamt (men dessa spel och program ser vi blir vanligare och vanligare). Men där tar de bästa i5:orna över, och i7:orna har piskat och har varit herren på täppan, eller King of the Hill om man vill kalla det för det under alla dessa år. Och det är ju många många år som det handlar om, inte bara en generation eller två. Btw nu pratar jag i princip bara spel-pretanda då det är vad som är intressant för mig, och många andra. En 4-kärnig Intel med HT är rapp i Photoshop den med.

När AMD väl insåg att Intel var så överlägsna så har de väl tom öppet sagt att det är just budget-mellansegment som är deras målgrupp och kundbas? Det kanske bara gällde en generation det uttalandet, men det är ju så det har sett ut i åratal. Hur många "ordentliga" spel-datorer har egentligen använt AMD senaste 5 åren? Det är mest billiga datorer på Elgiganten som kör AMD. Bland billiga laptops är AMD över-reppade, och bland prestanda-laptops är det nästan uteslutande Intel i7:or som gäller vad jag vet. I och med AMDs frånvarande har jag i princip tappat respekt och trovärdighet för dem.

Det är samma med GFX. Jag väljer Nvidia före AMD förutom om det skulle vara ekonomiskt/prestandamässigt idiotiskt att inte köpa dem. Kruxet här är dock att Nvidia tar en rejäl slant för sin G-Sync vilket är en enorm nackdel och som jag hoppas att de får nerr merkostnadern, medan AMD Freesync ligger ganska långt under prismässigt. Jag hade ett GTX 1080 så det fick bli G-Sync för mig och det ångrar jag inte, men hade det varit 1000-1500 kronor billigare hade jag absolut inte klagat. Efter att ha testat G-Sync i några veckor är jag övertygad om att syncad uppdateringsfrekvens mellan GPU och skärm är framtiden. Det kanske finslipas ännu mer här och där, men det kommer nog att finnas kvar om fem år enligt samma princip.

MEN - om AMD nu skulle överraska mig stort så "byter jag sida" så att säga. Men då ska det till markanta skillnader, inte 1-2 FPS skillnad i spel, 3% bättre resultat i 3DMark eller 10 sekunder snabbare i något CAD-program som jag ändå aldlrig använder. Så ska vi säga halv-fanboi tills vidare? =D

Ursäkta Wall of Text, jag är trött, uttråkad och lite småsjuk och hostmedicinen jag fått gör mig lite extra skriv-glad känns det som. Hoppas att jag inte svamlat för mycket nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@lappen81: mATX är inte så pjåkigt, chassin för mATX och iTX är snarlika i storlek för det mesta, om du inte köper dom dyraste prylarna, du får dessutom mer utrymme på brädan, jag förstår känslan, men när du väl sitter där med iTX så finns risken att du känner dig begränsad, systemet blir varmt, går ej att klocka särskilt högt, osv.

mATX är i mitt tycke sweetspot.

MVH

Nu sitter jag med en Node 304 som är ITX och eg alldeles för stor, den rymde fullstora komponenter inkl en jätte kylfläns, flera fläktar och ett R9 295X2 med vattenkylning. Har beställt en Dan Case då jag inte är i behov av vattenkylning, tråkigt att det är så dyrt med vettig ITX

Permalänk
Medlem

Jag väntar på 1600X då ja tycker över 3k är lite för dyrt för enbart cpu..
När den släpps och tester är utförda från opartisk sida så blir de Gigabyte X370 Gaming 5 och en sån..

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ja, du har rätt i det mesta. Jag kan erkänna att jag är en fejk-fanboi som snabbt kan vända kappan efter vinden beroende på CPU-marknadens läge och tillstånd!

Med det sagt så gillar jag Intel mer som företag eller vad man ska säga. Skulle AMD ha en CPU som är 100 kr billigare och ger exakt samma prestanda (OC inräknat här) som en Intel-prolle så skulle jag ta Intel alla dagar om året. Det bara är så. Det är väl ändå en aning äkta fanboi? xD Jag skulle utan tvekan betala tex 10% mer för Intel med samma prestanda som billigare AMD, och då är jag en konsument i prestandasegmentet som ändå betalar bra när jag köper dator, att vara dumsnål är det värsta jag vet.

AMD har ju totalignorerat det riktiga övre mellansegmentet och prestandasegmentet för konsumentdatorer ända sedan Intel kom med Core 2 (kan ha fel, men någonstans där right?). Och sedan dess bara haft en chans i budgetklassen upp till mellansegmentet eller några specifika program/spel där många kärnor är ovanligt gynnsamt (men dessa spel och program ser vi blir vanligare och vanligare). Men där tar de bästa i5:orna över, och i7:orna har piskat och har varit herren på täppan, eller King of the Hill om man vill kalla det för det under alla dessa år. Och det är ju många många år som det handlar om, inte bara en generation eller två. Btw nu pratar jag i princip bara spel-pretanda då det är vad som är intressant för mig, och många andra. En 4-kärnig Intel med HT är rapp i Photoshop den med.

När AMD väl insåg att Intel var så överlägsna så har de väl tom öppet sagt att det är just budget-mellansegment som är deras målgrupp och kundbas? Det kanske bara gällde en generation det uttalandet, men det är ju så det har sett ut i åratal. Hur många "ordentliga" spel-datorer har egentligen använt AMD senaste 5 åren? Det är mest billiga datorer på Elgiganten som kör AMD. Bland billiga laptops är AMD över-reppade, och bland prestanda-laptops är det nästan uteslutande Intel i7:or som gäller vad jag vet. I och med AMDs frånvarande har jag i princip tappat respekt och trovärdighet för dem.

Det är samma med GFX. Jag väljer Nvidia före AMD förutom om det skulle vara ekonomiskt/prestandamässigt idiotiskt att inte köpa dem. Kruxet här är dock att Nvidia tar en rejäl slant för sin G-Sync vilket är en enorm nackdel och som jag hoppas att de får nerr merkostnadern, medan AMD Freesync ligger ganska långt under prismässigt. Jag hade ett GTX 1080 så det fick bli G-Sync för mig och det ångrar jag inte, men hade det varit 1000-1500 kronor billigare hade jag absolut inte klagat. Efter att ha testat G-Sync i några veckor är jag övertygad om att syncad uppdateringsfrekvens mellan GPU och skärm är framtiden. Det kanske finslipas ännu mer här och där, men det kommer nog att finnas kvar om fem år enligt samma princip.

MEN - om AMD nu skulle överraska mig stort så "byter jag sida" så att säga. Men då ska det till markanta skillnader, inte 1-2 FPS skillnad i spel, 3% bättre resultat i 3DMark eller 10 sekunder snabbare i något CAD-program som jag ändå aldlrig använder. Så ska vi säga halv-fanboi tills vidare? =D

Ursäkta Wall of Text, jag är trött, uttråkad och lite småsjuk och hostmedicinen jag fått gör mig lite extra skriv-glad känns det som. Hoppas att jag inte svamlat för mycket nu.

- Intel har haft CPU marknaden pg av att dom har haft bättre CPU'er under lång tid, dålig konkurrens = överpriser.

- Nvidia har haft GPU marknaden pg av PR, både Nvidia och AMD gör bra GPU'er vilken som är best bang for the buck beror på när man köper. Nvidia är ett konsumenfientligt företag som skapar egna ekosystem litegrann som apple men värre att göra det på pc-marknaden och är absolut inte prisvärt för konsumenten, tar man det i åtanke så är inte NVidia så prisvärda längre

I slutändan kan man inte hålla koll på allting utan köper det man tror är bäst jag gör likadant, nu tycker jag att jag har koll på NVidia och anser att det är ett vidrigt företag som inte hör hemma på en PC så i dagsläget får dom inte mina pengar. Byter dom policy fine