Nytt moderkort och processor, måste man ominstallera Windows?

Permalänk

Nytt moderkort och processor, måste man ominstallera Windows?

Hej!

Som rubriken säger så inhandles dessa igår, måste man ominstallera windows för att få det att rulla stabilt?

Rubrik förtydligad /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Skrivet av Vattenflaskan:

Hej!

Som rubriken säger så inhandles dessa igår, måste man ominstallera windows för att få det att rulla stabilt?

måste? hur lång tid tar det? 30-60min för installation & uppdateringar, drivrutiner osv..

hur mycket tid behöver du om du får blåskärm eller nån crash för att reda ut om det är hårdvaran eller Mjukvaran som det är fel på ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

måste? hur lång tid tar det? 30-60min för installation & uppdateringar, drivrutiner osv..

hur mycket tid behöver du om du får blåskärm eller nån crash för att reda ut om det är hårdvaran eller Mjukvaran som det är fel på ?

Har ju ex antal spel installerade på datorn också!

Det är mer en fråga för att veta om det är nödvändigt eller om det funkar som det är vid bytet:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Har ju ex antal spel installerade på datorn också!

Det är mer en fråga för att veta om det är nödvändigt eller om det funkar som det är vid bytet:)

Skickades från m.sweclockers.com

Har du samma chipset så "bör" det fungera. Men räkna med konstiga fel.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Om du har windows 10 oem så måste du köpa ny nyckel.

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

@Vattenflaskan: Även om man tar dig förbi eller struntar i felen så bruka den vara långsammare än vad den borde vara (seg) tills man installerat om.

Permalänk

All right!

Jag kommer att installera om windows efter era kommentarer! (:

Finns det något sätt att spara alla spel som finns på datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Spelen kommer med största sannolikhet ändå inte fungera på ett nytt Windows så nej, inte riktigt.

Permalänk
Medlem

@Vattenflaskan:
Om du har windows 10 så kan man väl göra en reset av pc:n (tror den gör en ominstallation) och där väljer du om du vill behålla nått eller om allt ska installeras om.
Länge sen jag gjorde det och jag har inte testat det med utbytt hårdvara men kan vara värt ett försök?

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Spelen kommer med största sannolikhet ändå inte fungera på ett nytt Windows så nej, inte riktigt.

Allt funkar som det är nu utan ett återställt windows.

Känns bara som att processorn inte ger de den skall då datorn inte lever upp till mina förväntningar.

Kan ju likaväl vara någon bios inställning.

Har fakiskt noll koll på BIOS och överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vattenflaskan:

Allt funkar som det är nu utan ett återställt windows.

Känns bara som att processorn inte ger de den skall då datorn inte lever upp till mina förväntningar.

Kan ju likaväl vara någon bios inställning.

Har fakiskt noll koll på BIOS och överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

nånting säger mig att datorn inte funkar som den ska..

vilken datorn hade du & vilka delar har du köpt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

Om du har windows 10 oem så måste du köpa ny nyckel.

Va? Självklart behöver du inte köpa ny nyckel. Du använder din nuvarande som man har.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

@Vattenflaskan:
Om du har windows 10 så kan man väl göra en reset av pc:n (tror den gör en ominstallation) och där väljer du om du vill behålla nått eller om allt ska installeras om.
Länge sen jag gjorde det och jag har inte testat det med utbytt hårdvara men kan vara värt ett försök?

Det alternativet är dock mer som en grundligare systemåterställning. Det kan lösa vissa problem men är inte lika bra som en riktig om installation.

Skrivet av Vattenflaskan:

Allt funkar som det är nu utan ett återställt windows.

Känns bara som att processorn inte ger de den skall då datorn inte lever upp till mina förväntningar.

Vilket jag varnade dig kunde hända tills man installerat om utöver konstiga fel. Lite bortkastade pengar att ens ha köpt bättre delar om man inte ser till att Windows funkar snabbt och bra efteråt.

Det hände mig när jag bytte delar mellan 2 datorer hemma så de bättre hamnade i min huvuddator. De kändes långsammare än tidigare men jag var ändå bredd att installera om båda.

Har du laddat ned nya drivrutiner än?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Det alternativet är dock mer som en grundligare systemåterställning. Det kan lösa vissa problem men är inte lika bra som en riktig om installation.

Vilket jag varnade dig kunde hända tills man installerat om utöver konstiga fel. Lite bortkastade pengar att ens ha köpt bättre delar om man inte ser till att Windows funkar snabbt och bra efteråt.

Det hände mig när jag bytte delar mellan 2 datorer hemma så de bättre hamnade i min huvuddator. De kändes långsammare än tidigare men jag var ändå bredd att installera om båda.

Har du laddat ned nya drivrutiner än?

Ja det gjorde du!
Tänkte ju pröva iallfall!

Ja drivrutinerna är nerladdade men kör en hel återställning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Va? Självklart behöver du inte köpa ny nyckel. Du använder din nuvarande som man har.

Hur menar du nu?
Om han körde windows OEM med tidigare hårdvara och sedan köper nytt moderkort så behöver han givetvis införskaffa en ny licens.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk

@SAnDis: Nej, Oem nyckel kan bara användas en gång. Det är moderkortet som räknas som "Dator" så om du byter det så kommer det inte att fungera. Du kan söka upp det om du vill.

Visa signatur

feting dator

Permalänk

Sådär!

Då var allt ominstallerat!

Far åt fan vilken skillnad det blev!

Stort tack till alla som engagerat sig i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com