Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Kan inte stänga av min dator windows 10

Hej!

Jag bytte moderkort samt processor igår.

Sedan dess har inte datorn gått att stänga av via winodws utan endast på knappen.

Har prövat följande:

Avvaktivera "snabbstart alternativet i energihantering"
Shutdown.exe i cmd

Hjälp!

Permalänk

@Vattenflaskan:

Finns inte alternativet i Windowsmenyn.. vilka alternativ finns.. vad exakt händer?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av DaddyCoolSwe:

@Vattenflaskan:

Finns inte alternativet i Windowsmenyn.. vilka alternativ finns.. vad exakt händer?

Alternativet finns i menyn.
Trycker på stäng av och det händer absolut inte ett smack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

start/run
shutdown /s /t 01 "dö dator h-vete"

Skrivet av Vattenflaskan:

Jag bytte moderkort samt processor igår.
Avvaktivera "snabbstart alternativet i energihantering"
Shutdown.exe i cmd

K vid byte av mobo så är det alltid regel att dra om M$ Windows
Såtillvida du inte har bytt till likvärdiga komponenter.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

På tal om detta så har jag fått en liknande bugg i Windows 10. Då vill den inte heller stänga av, det den gör är bara att logga ut istället. Man prövar igen och igen, men samma sak så man får döda den bara. Nästa gång är det dock inget problem, detta har hänt ett fåtal gånger. Någon annan som råkat ut för det? WTF var min reaktion :D.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

start/run
shutdown /s /t 01 "dö dator h-vete"

K vid byte av mobo så är det alltid regel att dra om M$ Windows
Såtillvida du inte har bytt till likvärdiga komponenter.

Okej, av ren nyfikenhet!

Varför är det så egentligen känns ju som att informationen kring datorn bör ligga på Hårddiskarna?

Permalänk
Medlem

Har du bytt modekort utan installera om Windows? Detta kan ju ge problem.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade det problemet förut oxå. Var tvungen att högerklicka på startmenyn å välja stäng av därifrån. Hände inget när man klickade på stäng av det vanliga sättet.

Ja vid byte av moderkort är en formatering nästan ett måste. Många drivrutiner som ligger å stör ut varandra annars.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av Mytos:

På tal om detta så har jag fått en liknande bugg i Windows 10. Då vill den inte heller stänga av, det den gör är bara att logga ut istället. Man prövar igen och igen, men samma sak så man får döda den bara. Nästa gång är det dock inget problem, detta har hänt ett fåtal gånger. Någon annan som råkat ut för det? WTF var min reaktion :D.

jodå. eller mitt windows brukar stänga av "tror jag" men då hjar den bara stängt alla aktiviteter och står bara kvar på skrivbordet utan något igång.

Skrivet av Vattenflaskan:

Okej, av ren nyfikenhet!

Varför är det så egentligen känns ju som att informationen kring datorn bör ligga på Hårddiskarna?

Den ligger ju där, men byter du komponenter så är det ju en annan information

(kul att detta inlägg tog en halvtimme att göra för att man spillde dricka på tangentbordet och vart tvungen att rengöra -.-)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Lineri:

jodå. eller mitt windows brukar stänga av "tror jag" men då hjar den bara stängt alla aktiviteter och står bara kvar på skrivbordet utan något igång.

Den ligger ju där, men byter du komponenter så är det ju en annan information

(kul att detta inlägg tog en halvtimme att göra för att man spillde dricka på tangentbordet och vart tvungen att rengöra -.-)

Hahahaha!

Det är nog inte första gången, iallafall inte för mig

Tack för ditt svar!

Permalänk
Skrivet av Vattenflaskan:

Hahahaha!

Det är nog inte första gången, iallafall inte för mig

Tack för ditt svar!

Det roliga var att jag höll påa tt spilla den 2 ggr tidigare men ändå så är man så pantad att man låter den vara kvar på samma plats..

Anyway On-t så byter du moderkort så ska du intallera om Windows då mobot har många drivrutiner som kan bli lite, ja störande om du sätter i ett annat. det är annat om du byter grafikkort eller minnen eller lägger till en hårddisk. Då behövs ingen ominstallation, men då moderkortet är som en moder i din dator så är det nog bäst.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"