Permalänk
Medlem

Du inser inte hur överklockad cpun är för att få det resultatet eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du inser inte hur överklockad cpun är för att få det resultatet eller hur?

Jo men som jag läser det var i7-7700K även på boost. Alltså 4.5Ghz så som jag tolkar artikeln.

Vad har jag missat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

Jo men som jag läser det var i7-7700K även på boost. Alltså 4.5Ghz så som jag tolkar artikeln.

Vad har jag missat?

4.5Ghz är stock turbo frekvens för 7700K, cpuns original fart dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag trodde faktiskt XFR skulle ge betydligt mer än 100 MHz. AMD har ju själva sagt att det ska skala med LN2..

/Knight

Ja jag trodde nog också att det kunde gå högre än så. Men den stora grejen här är väl att den klockar på alla kärnor till 4,1GHz. Det är ju definitivt mer än 100MHz extra i de fallen tänker jag. Kan tänka mig att det drar rätt mycket kräm. Så XFR hjälper helt enkelt mest på flertrådsprestanda. Det kan betyda att alla test som visar hur mycket 1800X slå 6900K i flertrådat kan vara i 4,1GHz mot 3,2GHz. IPC kan alltså fortfarande vara en hel del sämre.

Permalänk
Hjälpsam

Tänkte lite på skillnaden mellan 1700 och 1700x, 3GHz vs 3,4 GHz i basklocka är bara 13% högre för 1700x, mellan bostklockorna är det 3,7 vs 3,8 GHz där skiljer det mindre än 3%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blev så besviken på XFR så att jag avbokade 1700X och bokade en 1700 i stället.

Några personliga åsikter med tanke på hur det verkar bli.

IPC; bättre än förväntat, lyckas nå runt Intels nivå.
Klock frekvenser; något bättre än förväntat, detta är åtta kärnor.
Effektförbrukning; strålande bra, 95W och 65W för en åttakärnig!
Överklockning; som förväntat, verkar gå att överklocka, men detta är åtta kärnor, räkna med att den börja suga åt sig effekt ganska snabbt.
Priser; bättre än förväntat, åttakärninga CPUr som börjar på 3700 är ett stort steg framåt.
Minnesstöd, besviken över att vi inte verkar få ECC och buffrat minne.
XFR; en besvikelse, kan bli bra på sikt men är den inte nu.
Utbud av CPU, besviken på att vi inte fick fyrkärniga och sexkärniga denna lansering.
Utbud av moderkort, skralt, saknas highend mATX, saknas mITX, mycket RGB skit, men sämre med VRM-kylare.

Trots att inte allt blev perfekt, tycker jag att detta luktar succé.

Eftersom vi nästan uteslutande fått se flertrådstester med X-processorer så är det möjligt att nästan alla tester gått i 4 - 4,1GHz på alla kärnor. Därför kan IPCn skilja mer än dessa tester gett sken av. Men väntan är inte så lång nu så vi vet väl snart.
Men annars håller jag med dig. Det ser ut att bli bättre än jag vågade hoppas. Men det ser ut som att jag fick rätt i vissa av mina pessimistiska tidiga gissningar att 4-kärniga inte skulle nå mycket högre frekvenser än 8-kärniga.

Permalänk
Medlem

Troligtvis att den 1700x som kördes måste ha gått i över 4,4 +ghz vilket är lite oklart om det går med normal kylning.

Permalänk
Medlem

Lyfts inte NDA idag så är det rätt dåligt. Reviews ska komma innan produkten, speciellt när folk har förbokat! Vad är meningen annars? Litar inte AMD på att produkten håller och är rädd för att folk avbokar sina ordrar?

Inte lika illa som i spelmarknaden dock där spelbolag inte ens skickar kopior att testa när dom släpper ett ofärdigt spel.

Nåja, inte hela världen men intr optimalt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tänkte lite på skillnaden mellan 1700 och 1700x, 3GHz vs 3,4 GHz i basklocka är bara 13% högre för 1700x, mellan bostklockorna är det 3,7 vs 3,8 GHz där skiljer det mindre än 3%.

En kärna i 3,7GHz går fint på 65W, men du får inte 8 kärnor över 3GHz på 65W med andra ord. Ska du få upp 8 kärnor i 3,4GHz så behöver du gå upp till nästa steg på 95W. Men tror nog att 1700 kan klocka rätt fint ändå, även fast kretsarna antagligen inte gillar frekvenser alls lika mycket som X-processorerna så lär de nog klocka tillräckligt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

En kärna i 3,7GHz går fint på 65W, men du får inte 8 kärnor över 3GHz på 65W med andra ord. Ska du få upp 8 kärnor i 3,4GHz så behöver du gå upp till nästa steg på 95W. Men tror nog att 1700 kan klocka rätt fint ändå, även fast kretsarna antagligen inte gillar frekvenser alls lika mycket som X-processorerna så lär de nog klocka tillräckligt.

Sant, jag tror ändå att jag avvaktar med att klocka, detta med 65 W, är ganska lockande även det.
Nu är det väl inte så många gånger alla åtta kärnorna kommer att snurra för fullt men tänk att kunna köra åtta kärnor i 3 GHz på 65 W, helt sanslöst!

En till orsak att jag vill avvakta, är att det finns indikationer på att de första versionerna av UEFI inte är helt stabila.
https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-CROSSHAIR-VI-HERO/He...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Förstår inte allt tjat om XFR egentligen. På sweclockers sätter vi väl högsta möjliga klocka, bort med strömsparingsfunktioner och kärringfasoner, max volt och kör på?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag vänta minst en eller två månader för att se ifall det kommer fram något skelett ur mörkret eller inte. En helt ny plattform som detta är kommer nästan garanterat ha någon form av buggar till en början, man kan bara hoppas att dom är små & lösbara genom mjukvara. När jag köpte Sandy bridge så åkte jag dit på P67 sata buggen men fick naturligtvis moderkortet utbytt men det har gett mig en hälsosam skepsis till nya otestade grejer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ska du få upp 8 kärnor i 3,4GHz så behöver du gå upp till nästa steg på 95W

Verkligheten är ju inte stegvis dock. AMD avrundar uppåt till ett värde som passar en av deras kylare. Verkligheten följer en exponentiell kurva. Tippar på att 1700X ligger någonstans runt 85W om 1800X ligger på 95W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

4.5Ghz är stock turbo frekvens för 7700K, cpuns original fart dvs.

Ja och?

Så länge som R7:an inte kördes på 4,6 Ghz eller mer så betyder detta att Ryzen har bättre IPC än Intel. Om du vet vilken frekvens som R7:an kördes i, i det testet så får du gärna dela med dig av den infon.

Därav min kommentar att om man får en Ryzen som klockar bra som kommer man ha bland det snabbaste som går att få i de flesta sammanhang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Förstår inte allt tjat om XFR egentligen. På sweclockers sätter vi väl högsta möjliga klocka, bort med strömsparingsfunktioner och kärringfasoner, max volt och kör på?

exactamundo

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Försäljningen startar den 2:e.

NDA för reviews går ut idag.

Ok, då blir det att hålla utkik ikväll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Ok, då blir det att hålla utkik ikväll.

Fast detta är ju fel och det har tagits upp så många gånger tidigare i tråden. Vi har säkra källor på att NDA går ut 2 mars, inte idag som det först ryktades om. Kan vi sluta sprida dessa falska rykten nu?

Permalänk
Medlem

Jag har inte spridit rykten utan jag skrev i morse att det gick ut 2 mars. Då var det genast ett flertal personer som skrev att det minsann var idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sant, jag tror ändå att jag avvaktar med att klocka, detta med 65 W, är ganska lockande även det.
Nu är det väl inte så många gånger alla åtta kärnorna kommer att snurra för fullt men tänk att kunna köra åtta kärnor i 3 GHz på 65 W, helt sanslöst!

En till orsak att jag vill avvakta, är att det finns indikationer på att de första versionerna av UEFI inte är helt stabila.
https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-CROSSHAIR-VI-HERO/He...

Nä alltså när man väl använder 8-kärnor så är det sällan så att det är kritiskt att de måste vara över en viss prestanda styckvis ändå. Det lär ju rulla på rätt bra.
Ja jag har läst om att det är lite strul, för åtminstone ASUS med minnen. Men jag har kommit i den bekväma situationen att jag för tillfället inte har råd så jag slipper vela, måste vänta minst en månad oavsett vilket.

Skrivet av marcusOCZ:

Ja, och om vi mot all förmodan skulle fega på lägre frekvenser så pillar vi ändå likförbannat en massa för att det ska bli precis som vi vill ha det ändå.

Skrivet av anon78208:

Verkligheten är ju inte stegvis dock. AMD avrundar uppåt till ett värde som passar en av deras kylare. Verkligheten följer en exponentiell kurva. Tippar på att 1700X ligger någonstans runt 85W om 1800X ligger på 95W.

Nä precis, det var därför jag valde att säga att den går till nästa steg. Redan vid 66W i praktiken så får den snällt kliva upp ett helt steg i de officiella siffrorna. Sen är ju inte TDP någon egenskap som sådan, det är ju en artificiell konstruktion rätt igenom. Effekt är mätbart, TDP är något tillverkaren väljer att sätta till stor del baserat på effekt, men även efter andra mer eller mindre godtyckliga variabler.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PalmiNio:

Försäljningen startar den 2:e.

NDA för reviews går ut idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är långt ifrån säkert och snarare mindre troligt än 2:a Mars.
Jag skulle hålla mig borta från F5-knappen idag och käka lite semlor istället

JokerProductions säger 2:a Mars: https://youtu.be/rF2phtH8v2g?t=8s
TechCity säger 2:a Mars: https://youtu.be/L9fGxbyiECM?t=3s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja jag trodde nog också att det kunde gå högre än så. Men den stora grejen här är väl att den klockar på alla kärnor till 4,1GHz. Det är ju definitivt mer än 100MHz extra i de fallen tänker jag. Kan tänka mig att det drar rätt mycket kräm. Så XFR hjälper helt enkelt mest på flertrådsprestanda. Det kan betyda att alla test som visar hur mycket 1800X slå 6900K i flertrådat kan vara i 4,1GHz mot 3,2GHz. IPC kan alltså fortfarande vara en hel del sämre.

Du kan inte sätta stock mot turbo. 1800X's stock är 3,4ghz och kan boosta upp till 4,1ghz, men 6900K kan boosta från 3,2 upp till 4ghz. Ser ingen anledning till varför de skulle vilja missleda på det sättet som du påstår.

Permalänk
Medlem

Man ska inte räkna ut Intel. Från

http://seekingalpha.com/article/4049545-intels-big-datacenter...

Citat:

Google Cloud Platform will feature next-gen Intel Xeons.[...]Almost certainly, AMD has tried to interest Google with Naples. Anandtech reported in August that development systems "are currently in the hands of select AMD partners for qualification and development." Apparently, Google wasn't impressed by what AMD had to offer, and chose to go with Intel when it announced its decision last November.

Det finns ju fler faktorer än rent tekniska när man man bygger stora anläggningar, där pengarna är en viktig pusselbit.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är långt ifrån säkert och snarare mindre troligt än 2:a Mars.
Jag skulle hålla mig borta från F5-knappen idag och käka lite semlor istället

JokerProductions säger 2:a Mars: https://youtu.be/rF2phtH8v2g?t=8s
TechCity säger 2:a Mars: https://youtu.be/L9fGxbyiECM?t=3s

Var väll 16.00 2 Mars enligt Sweclockers artikel produkten släpps och samtidigt NDA som jag uppfattat det.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Fast detta är ju fel och det har tagits upp så många gånger tidigare i tråden. Vi har säkra källor på att NDA går ut 2 mars, inte idag som det först ryktades om. Kan vi sluta sprida dessa falska rykten nu?

Skrivet av joakim99:

Jag har inte spridit rykten utan jag skrev i morse att det gick ut 2 mars. Då var det genast ett flertal personer som skrev att det minsann var idag.

Det är helt okej om det råder förvirring om datum, vi har stora sidor som för en dryg vecka sedan sa att NDA lyfts den 28:e men lansering är den 2:a. Kan vara svårt att gallra i informationsflödet. Själv har jag kännt mig lite osäker på vad som gäller senaste dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Man ska inte räkna ut Intel. Från

http://seekingalpha.com/article/4049545-intels-big-datacenter...

Det finns ju fler faktorer än rent tekniska när man man bygger stora anläggningar, där pengarna är en viktig pusselbit.

Frågan är hur dom vet att Google inte "was impressed" med vad AMD hade att erbjuda. Att dom valde Intel betyder ju inte att Googles ingenjörer gillade AMD.

Som du sak så är det andra saker som bestämmer vad man väljer för plattform till mångmiljonsserverhallar, support inte minst.

Gillar inte "journalister" som bygger halmgubbar av lakrissnören. inte läst artikeln dock då jag inte vill ge dom en träff utifrån ditt citat, så jag kan ha helt fel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Du kan inte sätta stock mot turbo. 1800X's stock är 3,4ghz och kan boosta upp till 4,1ghz, men 6900K kan boosta från 3,2 upp till 4ghz. Ser ingen anledning till varför de skulle vilja missleda på det sättet som du påstår.

Turbo på alla 8 kärnor går inte alls högt. Det är inte säkert att den kan gå över basfrekvensen alls om alla 8 kärnor belastas tungt. Det är just därför det är en basfrekvens, worst case måste den nämligen ligga så lågt, hade den aldrig behövt gå så lågt i något scenario så hade basfrekvensen varit högre. Full belastning över alla kärnor som dessa tester ger är precis sådana scenarion.
Men med XFR så körs alla 8 kärnor i 4,1GHz även vid full last, eftersom datorn inte behöver bry sig om att hålla sig inom TDP-begränsningen.

Permalänk
Medlem

The NDA is under NDA brukar det väll heta.
Och angående intel vs amd på serversidan så handlar det mycket om vilka processorer programmen är optimerade för.

Permalänk
Inaktiv

"I've also got the Ryzen 1700X and 1700 parts for review, and the latter could steal the show given its extremely low price and potential for overclocking. Testing is well underway, but check back Friday morning for the full review."

http://www.pcgamer.com/ryzens-official-launch-is-so-close-i-c...

Verkar finnas en viss antydan till att 1700 är det bästa valet. Han verkar ju redan ha provkört lite, och om han nu hade varit besviken över 1700 så hade han väl inte uttryckt sig så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

"I've also got the Ryzen 1700X and 1700 parts for review, and the latter could steal the show given its extremely low price and potential for overclocking. Testing is well underway, but check back Friday morning for the full review."

http://www.pcgamer.com/ryzens-official-launch-is-so-close-i-c...

Verkar finnas en viss antydan till att 1700 är det bästa valet. Han verkar ju redan ha provkört lite, och om han nu hade varit besviken över 1700 så hade han väl inte uttryckt sig så?

Det är ju nästan självklart att 1700 kommer bli överklockarnas favvo. Dom billigare CPU'erna i samma serie och som är överklockningsbara är ju nästan alltid det.

Finns en anledning varför intel bara skeppar en i5 och en i7 med upplåst MP, och dessutom tar ut ett saftigt pris för dom.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ja jag har läst om att det är lite strul, för åtminstone ASUS med minnen. Men jag har kommit i den bekväma situationen att jag för tillfället inte har råd så jag slipper vela, måste vänta minst en månad oavsett vilket.

Har du hittat någon information om minnesstöd? Jag har kollat alla tillverkare men ingen visar minsta lilla information om vilka moduler klarar av högre hastigheter än 2400. Jag vill förbeställa men jag har bränt mig på minne tidigare (tack corsair, era svin). Så nu vill jag vara säker på att härligheten fungerar när den kommer fram.