Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem

Jag sitter bara och väntar på min avi just nu. Vet att mitt paket finns inom 5km då senaste depån var så långt ifrån. För mycket hype just nu!!

Permalänk
Medlem

Funderar på att vänta ett tag tills det kommit lite fler spel men också för att priset ska gå ner lite.

Tittade på Wii U Premium, det gick från 3490 kr vid release 30 nov 2012 och ner till ca 2500 kr på 5 månader. d.v.s priset gick ner ca 1000 kr på 5 månader vilket är en nergång på nästan 30%.

Man kan såklart köpa Zelda för Wii-U nu för 600, men vill man ha det till switch oavsett i framtiden så blir det inte merän 400 kr extra man betalar för att få switchen nu(om nu priset följer Wii U vilket är troligt även om det inte sker exakt).

Jo jag förstår att allt detta baseras på en rad antagande som inte behöver stämma men man måste ju ha någon motivation för att inte springa till butiken nu direkt för att köpa.

skulle inte häller förvåna mig om de släpper en ny version som alla andra men det tar säkert iallafall 1 år.

Förövrigt Witcher 3 spelar man på en dator med högsta möjliga grafik utan lagg och ja man kan strömma det till TVn och köra med XBOX kontroll vilket är riktigt nice om man absolut inte vill sitta vid datorn.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ni som har fått era konsoler och börjat använda dem; upplever ni några problem med kontrollernas anslutningar? Hjälpte uppdateringen för er om så var fallet?

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Ni som har fått era konsoler och börjat använda dem; upplever ni några problem med kontrollernas anslutningar? Hjälpte uppdateringen för er om så var fallet?

Inga problem alls. Sitter ca 3 m från enheten. Testade inte innan uppdateringen, så kan inte jämföra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har problem att få upp bild på en datorskärm? Kopplat in HDMI sladden samt AC adaptern, dockat switchen och gröna lampan lyser efter man dockat den, men ingen bild, skärmen kollar mot HDMI porten men ingen signal.

Satt och funderade på om det var olika versioner av HDMI, men 1.4 har skärmen vilket borde vara standard på switchen. Får testa koppla in på andra skärmar / tvn i vardagsrummet.

EDIT: TVn får tydligen bild, men inte en datorskärm. Någon som har en gissning varför?

EDIT2: Funkar tydligen på alla andra skärmar med HDMI, spelar ingen roll om det är 1440p, 1080p, 120hz, 144hz. Men just denna skärmen som jag vill använda funkar den inte på....

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Ni som fått hem Switch, vad kostar digitala utgåvan av Zelda i Svenska butiken?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Kokefa:

Någon som har problem att få upp bild på en datorskärm? Kopplat in HDMI sladden samt AC adaptern, dockat switchen och gröna lampan lyser efter man dockat den, men ingen bild, skärmen kollar mot HDMI porten men ingen signal.

Satt och funderade på om det var olika versioner av HDMI, men 1.4 har skärmen vilket borde vara standard på switchen. Får testa koppla in på andra skärmar / tvn i vardagsrummet.

EDIT: TVn får tydligen bild, men inte en datorskärm. Någon som har en gissning varför?

EDIT2: Funkar tydligen på alla andra skärmar med HDMI, spelar ingen roll om det är 1440p, 1080p, 120hz, 144hz. Men just denna skärmen som jag vill använda funkar den inte på....

Jag hade problem men ändrade till hdmi på min skärm lol jag körde på displayport (trodde det gick automatiskt men icke) kör med acer x34
Totalt trött i huvet eftersom jag fattade inte vad som var fel. Nu funkar det på min datorskärm.

Ps väldigt lång tid att ladda ned patchen nu 366 min

Lol kom på att joyconsen måste va i när jag uppdaterar nu står det 3min

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ni som fått hem Switch, vad kostar digitala utgåvan av Zelda i Svenska butiken?

599kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimjans:

Stort tack, får bli den så länge då.

Permalänk

Sitte 3-4m från min tv och om jag har controllerna vilande i knät med grippen så tappar den blås kontrollern signal minst 10ggr på en 5 minutersperiod. Håller jag upp "dosan" från knät 30cm i luften fungerar det 100%.

I båda positionerna har kontrollen lika bra sikt då min tvbänk är väldigt låg. Hoppas detta fixas snart, har uppdaterat allt som går.

Edit: Provade även att kupa handen runt vänstra kontrollen och då dör den helt och hållet, inga problem med den högra konstigt nog.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Får be Spelbutiken och Postnord om ursäkt, Min Switch plus Zelda dök upp idag trots allt. Märkligt att Postnords uppskattade leveranstid var Måndag?

Hur som helst nu skall jag bara lyckas uppdatera maskinen (den har misslyckats 3 gånger på raken nu...) så skall det spelas lite Zelda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande och väntar på posten, postnord beräknar leverans idag så får hoppas på det!

Edit: i samma veva jag skrev det finns det nu att hämta! God helg på ingång

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

Sitte 3-4m från min tv och om jag har controllerna vilande i knät med grippen så tappar den blås kontrollern signal minst 10ggr på en 5 minutersperiod. Håller jag upp "dosan" från knät 30cm i luften fungerar det 100%.

I båda positionerna har kontrollen lika bra sikt då min tvbänk är väldigt låg. Hoppas detta fixas snart, har uppdaterat allt som går.

Edit: Provade även att kupa handen runt vänstra kontrollen och då dör den helt och hållet, inga problem med den högra konstigt nog.

Se till att uppdatera firmware i joycons med. De ska sitta i vid uppstart av Switch om jag inte förstått helt fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SID 6.7:

Får be Spelbutiken och Postnord om ursäkt, Min Switch plus Zelda dök upp idag trots allt. Märkligt att Postnords uppskattade leveranstid var Måndag?

Hur som helst nu skall jag bara lyckas uppdatera maskinen (den har misslyckats 3 gånger på raken nu...) så skall det spelas lite Zelda.

Skönt att det löste sig för dig.

Låter som uppdateringsservrarna hamras hårt idag.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Se till att uppdatera firmware i joycons med. De ska sitta i vid uppstart av Switch om jag inte förstått helt fel.

Stämmer bra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

De e väll ingen IR den använder? Borde vara bluetooth eller något åt det hållet. Mest troligt finns det något i miljön som stör ut eller så är hårdvaran defekt efter som du redan kör med uppdaterad mjukvara(som andra inte verkar ha problem med).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

De e väll ingen IR den använder? Borde vara bluetooth eller något åt det hållet. Mest troligt finns det något i miljön som stör ut eller så är hårdvaran defekt efter som du redan kör med uppdaterad mjukvara(som andra inte verkar ha problem med).

Jag hade i mina under uppdatering och de funkar fint bakom ryggen på en 4-5m ifrån konsolen. Innan strulade de lite mer. De kör blåtand vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Själv har jag min neon-Switch och Zelda liggandes hos postombudet. Förbokade Switchen från Dustin den 19:e januari. Väntan är äntligen över och snart är det helg!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

För en gång skull så är nerladdnings hastigheten ganska så bra på Switch, bara tankat några demo från Japanska marknaden men 693MB stort demo tog 3 minuter, Vist har 250Mbit men innan så fick man knappt en halv mb per sekund med t.ex. Wii U, och inte tala om 3DS...

Edit: Den har ett sätt att testa bandbred

47Mbit ner samt 26 Mbit up, tja inte super hastigheter men ändå så mycket bättre än innan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

kommer hämta ut Switch och Zelda samt en Pro-kontroll sen.
Jag kommer inte behöva något mer än en HDMI-kabel för att lira på min nya 4k-TV (Samsung 75KS8005) nu va?
Så jag inte kommer hem och sitter där med skägget i brevlådan.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

ICA Hemma levererade!! Framme kl 11 idag så det är på laddning efter uppdates osv sen är de gibb ikv!

Otroligt taggad!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

Har spelat Zelda i drygt en timme nu, framerates är stabila, droppar ibland med väldigt sällan precis som i vilket annat spel som helst.

På i dockan eller handheld?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@joeldanielsson: nej varken 900p eller 1080p är en acceptabel upplösning, finns för övrigt PS4 pro för de som vill ha mer acceptabel prestanda men PS4 är fortfarande en bättre konsoll till ett betydligt lägre pris.

***bort/mod***

§1.5 /moderator
Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

Stämmer bra det.

Gjorde det och har startat om manuellt, är inte den enda som felet kvarstår för.

Skrivet av Falafelbollen:

Jag hade i mina under uppdatering och de funkar fint bakom ryggen på en 4-5m ifrån konsolen. Innan strulade de lite mer. De kör blåtand vad jag vet.

Fungerar inte för alla, var någon spelsite som också fortfarande har problem med sin.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Konsollen stödjer Full range för er som har support för detta på era TV apparater ( väldigt väldigt få ) men för min del som har stöd för detta så är det en mycket trevlig nyhet.

Samt mina joycon funkar prima på 3 meters avstånd och detta är när min switch står dockad bakom min TV så hela den blockar konsollen. Har bara testat med nya firmwaren så vet inte ifall det var sämmre innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu min Switch. Tyvärr skickade inte Elgiganten Zelda och Switch i samma paket utan skickade Zelda genom brev så sitter fortfarande och väntar på det... :/

I övrigt så tycker jag Switchen verkar rätt fräsch. Joyconsen är bekvämare än vad jag trott, touchen funkar utmärkt, UI:et är snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Konsollen stödjer Full range för er som har support för detta på era TV apparater ( väldigt väldigt få ) men för min del som har stöd för detta så är det en mycket trevlig nyhet.

Vad är detta? Och har ex en ny Samsung KS8005 detta?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Vet ej ifall din tv stödjer det, men vad full range vs limited range inebär är att den använder hela 0-256 RGB rymden istället för 16-256 som är någon TV standard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja testade bara min elgato väldigt snabbt mot konsollen och den använder sig inte av någon form av HDCP så glad nyhet för alla som vill spela in utan krångel

http://www.mugimugi.org/Zelda30MbitEncodev2.mp4 för er som vill ha några sekunder footage med så lite komprimering som möjligt för att se hur det faktist ser ut.

Edit: Bytte ut klippet, råkade spela in i limited range så nu är det inspelat i full range med lite bättre färger.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Akerhage:

Ja det har den. I princip varje TV såld de senaste 10 åren stödjer det. Det är lite fler färger på skärmen ;). Här kan du läsa mer än vad jag orkar skriva: http://referencehometheater.com/2014/commentary/rgb-full-vs-l...

Det viktiga är att TV och Källa är ställd på samma (limited / full) annars blir det väldigt dassig bild. Som standard kommer din TV stå på auto och allt är frid och fröjd.