AMD: "Ryzen blir bättre i spel med tiden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Dom kör med samma snack som efter bulldozer "det blir bättre sen" tråkigt!

Ha det gött

He he.. det blir bättre zen.. Näe, det blev det inte. Bulldozer all over.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Ironiskt många AMD nissar som skriver att multithreading är viktigare än gaming performance. Det kanske de är men ni får det att låta som en 7700k inte kan ha igång spotify samtidigt som man spelar. Det skiljer sig inte extremt mycket mellan en 7700k och en Ryzen.

Det är enkelt, är man gamer så kör på 7700k och arbetar man med multithreading så kör på Ryzen.

Ryzen är inte bättre på gaming och 7700k inte bättre på multithreading.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Inaktiv

Det enda AMD behöver göra för att vara bättre val är sänka priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

@Yoshman:

Det verkar ju vara en enda djungel med Reviews för Ryzen. "Läckor" som visade att 1800x hade bättre prestanda än 6900K och sådant.
Nu när de mer "seriösa" testerna kommit verkar det se lite annorlunda ut. Men olika testare säger tydligen olika saker men jag tycker det verkar som att 7700K ändå är riktigt prisvärd i en dator som ska användas mestadels för spel men även lite Autocad och Photoshop.

Är inte en 7700K den bäst presterande CPU för spel även i 4K samt fullt duglig för smått användande av Autocad?
Den är ju ändå mycket billigare än 1800X.

Sedan påstår vissa att 7700k framkallar mer "stuttering" än processorer med fler kärnor och att den inte är framtidssäker, stämmer det?

Min uppfattning är att 7700K är det absolut bästa valet för hög allround-prestanda till ett rimligt pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Att så många gör en grej av det... Det känns lite "Tony Irving" över det hela.. typ:

"Ryzen krossar i det mesta, MEN nu skriver vi spaltmeter om hur den inte riktigt når upp till intel i spel."

Jag tycker man får tänka på vad den kostar. Visst, det finns intel cpu som kostar likvärdigt med bättre enkeltrådig prestanda, men de blir ju mosade i allt annat, och det pågår ett paradigmskifte inom processorer. Det blir allt svårare att bygga "på höjden" och då får man bygga "på bredden" istället.

Vad jag förstått det som här på forumets medlemmar.
Så det tyngsta för datorn dom sysslar med är spel.(Inkl mig själv.)
Och eftersom det är mycket pengar för en ny rigg.
Så väljer man ju det bästa för ändamålet.
Jag gick ifrån en Amd fx-8350,För att den kunde inte leverera fpsen jag ville åt.
Intel löste mitt problem.
(Fast jag gärna kört AMD)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

He he.. det blir bättre zen.. Näe, det blev det inte. Bulldozer all over.

haha tänte inte äns på "the zen pun" när jag skrev mitt inlägg

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Vilket prestanda menar du? Spelprestanda? Isf är AMD helt ute och cyklar i prestanda per krona.

Intel Core i5 7600K 2 490:-
Intel Core i7 7700K 3 590:-
AMD Ryzen 7 1700X 4 499:-
AMD Ryzen 7 1800X 5 699:-

du glömmer R7 1700.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Ironiskt många AMD nissar som skriver att multithreading är viktigare än gaming performance. Det kanske de är men ni får det att låta som en 7700k inte kan ha igång spotify samtidigt som man spelar. Det skiljer sig inte extremt mycket mellan en 7700k och en Ryzen.

Det är enkelt, är man gamer så kör på 7700k och arbetar man med multithreading så kör på Ryzen.

jag tar Ryzen över intel alla dagar i veckan och speciellt för streaming.

och enligt Joker så är det väldigt jämt i 1080p, Sweclockers är bland de mest sämst Ryzen resultat.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Vem har sagt man ska köpa en 1800x?
Du kan lätt klocka upp en Ryzen 1700 till samma frekvenser som en stock 1800x. För runt samma pris av en 7700K.

Men ska man inte göra nått annat än spela gamla spel. Så kör på en 7700k för livet. En del av oss har lite bredare behov och ser mer framåt i utvecklingen.

Och du får nog öppna upp tunnelvisionen en aning. För om du bara kollar Swec resultaten så kommer du få en väldigt begränsad bild över Ryzens prestanda..

Jag gillar att du kan sia i framtiden. Kan du ge oss ett datum när 1700 går om 7700k i generell spelprestanda? Att romantisera att allt kommer optimeras och styras mot 8c/16t innan det är dags för att slänga ut Ryzen för nästa CPU-köp är bara naivt.

Så öppna din egen tunnelvision, bara för att AMD kör en presskonferens om att "det blir bättre sen" så behöver det inte betyda att det blir det. AMD är lite kända senaste åren för att behöva tas med en nypa salt. Låt framtiden tala för sig själv och lev lite i nuet.

Kul föresten att du verkar ha ett extremt stort behov av multitrådat, Ryzen blir perfekt för dig!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Boss302: Jag är tveksam till det, min överklockade 2700k presterar bättre än 1800X i dom titlar jag testat och jämfört med, känns inte överdrivet kul.

Vad är det för titlar som du inte får tillräcklig fps i beroende på cpun?
Bara för just spel så finner jag själv ingen anledning att uppgradera.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dave_001:

@Yoshman:

Det verkar ju vara en enda djungel med Reviews för Ryzen. "Läckor" som visade att 1800x hade bättre prestanda än 6900K och sådant.
Nu när de mer "seriösa" testerna kommit verkar det se lite annorlunda ut. Men olika testare säger tydligen olika saker men jag tycker det verkar som att 7700K ändå är riktigt prisvärd i en dator som ska användas mestadels för spel men även lite Autocad och Photoshop.

Är inte en 7700K den bäst presterande CPU för spel även i 4K samt fullt duglig för smått användande av Autocad?
Den är ju ändå mycket billigare än 1800X.

Sedan påstår vissa att 7700k framkallar mer "stuttering" än processorer med fler kärnor och att den inte är framtidssäker, stämmer det?

Att välja den "optimala" CPU blir allt svårare då olika uppgifter beror på olika egenskaper. Enda man kan göra är att försöka titta på de fall man själv är mest intresserade av.

För spel och AutoCAD är det enkelt, i7-7700K är det bästa pengar kan köpa för AutoCAD och det är den bästa eller väldigt nära det bästa för spel.

För någon som främst värdesätter prestanda i t.ex. rendering är Ryzen R7 toppvalet idag.

Är mest E-serien jag har svårt att se en poäng med. Kör man vetenskapliga program (där är i väldigt stor utsträckning AVX-optimerade och skalar väldigt väl med kärnor) skulle i alla fall jag välja Xeon E5 över E-serien. Men visst, man kan se E-serien som ett budgetalternativ av Xeon E5 men om sanningen ska fram är det inte så stor prisskillnad för motsvarande konfig (Xeon E5 kan däremot byggas ut LÅNGT mer).

Kan bara tala för min egen spelrigg, den är utrustad med i7-5775C och så här långt flyter allt som smör. Finns det en flaskhals är det GPU, inte CPU. i7-7700K är lika snabb eller snabbare än i7-5775C, framförallt när den förra paras med högt klockat RAM. Så svårt att se att i7-7700K skulle lida av "stuttering". (Enda Skylake/Kaby Lake CPUn jag har tillgång till så här långt är i7-6770HQ, vill komma åt eDRAM och en finnes som heter MPX men behöver inte jättemycket kraft för det den maskinen används till).

Se det så här: vad är det den stora majoriteten av spelkunderna sitter på? Verkar det vara sannolikt att någon speltillverkare inte gör sitt yttersta för att optimera för den stora massan?

Det skrivet: R7 1800X, i7-7700K och i7-6900K är alla extremt starka CPUer och för de flesta är de långt mer än nog. Jag är dock av åsikten (andra kan ha annan uppfattning) att stark prestanda per CPU-kärna är långt högre prioriterat än fler kärnor för bästa generella prestanda på skrivbordet. Gör en annan bedömning på servers och en maskin som ska användas till något väldigt specifikt kan också ha en annan optimal konfiguration.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Sen när optimerar spelutvecklare för individuella CPU:er? Konsoller visst , men inte för PC. Brukar isåfall vara grafikkort man optimerar för. Så jag tror inte helt på den här storyn.

Inte optimering från spelutvecklare, snarare BIOS tweaks från AMD

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Fast. Jag håller absolut inte med. Är man en gamer behöver man varken en Ryzen eller en 7700k. Är man en gamer, så köper man en begagnad 2500k eller 3570k och lägger resterande 2000kr i att köpa ett 1080 istället för ett 1070

Gamers vill inte ha bottleneckande CPUer, nej. Men bästa prestandan kommer från GPUn, inte CPUn.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Vad jag förstått det som här på forumets medlemmar.
Så det tyngsta för datorn dom sysslar med är spel.(Inkl mig själv.)
Och eftersom det är mycket pengar för en ny rigg.
Så väljer man ju det bästa för ändamålet.
Jag gick ifrån en Amd fx-8350,För att den kunde inte leverera fpsen jag ville åt.
Intel löste mitt problem.
(Fast jag gärna kört AMD)

Ja, det är klart mycket pengar för ny rig. Jag la drygt 11 lakan på min. Chassi, kylare, moderkort, processor, minne, och sitter man på något som i dagsläget är "on par" eller bättre än Ryzen så är det ju ekonomisk självmål att byta "bara för att", om man inte är väldigt mån om att AMD ska ha snabbt klirr i kassan, men, om man går i uppgraderingstankar, och spelar i högre upplösning än 1080p så finns det risk att man blir onödigt negativt inställd till Ryzen på grund av attityden hos vissa sidors recensioner. Som påpekats så är också många moderkorts UEFI inte riktigt stabila än, så det kommer bli bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Drömmer om en 1800x rig jag inte kommer ha råd med på 3 år, Pm4Swish, Lolz.

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel men ryzen(integrerad grafikdel) och ZEN(ren cpu)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Båda heter Ryzen. Zen var arbetsnamnet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Drömmer om en 1800x rig jag inte kommer ha råd med på 3 år, Pm4Swish, Lolz.

Vad det verkar så kan man klocka 1700 så den presterar som en 1800X så då sparar man några tusen.

Jag förbeställde och kommer självklart dela med mig av mitt överklockningsäventyr på ett eller annat sätt här på forumet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att välja den "optimala" CPU blir allt svårare då olika uppgifter beror på olika egenskaper. Enda man kan göra är att försöka titta på de fall man själv är mest intresserade av.

För spel och AutoCAD är det enkelt, i7-7700K är det bästa pengar kan köpa för AutoCAD och det är den bästa eller väldigt nära det bästa för spel.

För någon som främst värdesätter prestanda i t.ex. rendering är Ryzen R7 toppvalet idag.

Är mest E-serien jag har svårt att se en poäng med. Kör man vetenskapliga program (där är i väldigt stor utsträckning AVX-optimerade och skalar väldigt väl med kärnor) skulle i alla fall jag välja Xeon E5 över E-serien. Men visst, man kan se E-serien som ett budgetalternativ av Xeon E5 men om sanningen ska fram är det inte så stor prisskillnad för motsvarande konfig (Xeon E5 kan däremot byggas ut LÅNGT mer).

Kan bara tala för min egen spelrigg, den är utrustad med i7-5775C och så här långt flyter allt som smör. Finns det en flaskhals är det GPU, inte CPU. i7-7700K är lika snabb eller snabbare än i7-5775C, framförallt när den förra paras med högt klockat RAM. Så svårt att se att i7-7700K skulle lida av "stuttering". (Enda Skylake/Kaby Lake CPUn jag har tillgång till så här långt är i7-6770HQ, vill komma åt eDRAM och en finnes som heter MPX men behöver inte jättemycket kraft för det den maskinen används till).

Se det så här: vad är det den stora majoriteten av spelkunderna sitter på? Verkar det vara sannolikt att någon speltillverkare inte gör sitt yttersta för att optimera för den stora massan?

Det skrivet: R7 1800X, i7-7700K och i7-6900K är alla extremt starka CPUer och för de flesta är de långt mer än nog. Jag är dock av åsikten (andra kan ha annan uppfattning) att stark prestanda per CPU-kärna är långt högre prioriterat än fler kärnor för bästa generella prestanda på skrivbordet. Gör en annan bedömning på servers och en maskin som ska användas till något väldigt specifikt kan också ha en annan optimal konfiguration.

Tack för mycket bra och utförligt svar!

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu är jag rädd att jag inte förstår problemet:
Menar folk att en CPU som kör i 3,6 - 4,0 GHz skall motsvara en CPU som kör i 4,2 - 4,5GHz i applikationer som sällan är optimerade att utnyttja ens fyra kärnor?

Man skulle kunna tro att någon trollar...

Tyvärr verkar det inte så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer:
Till och med en i7 2600K bottleneckar i dagsläget, bra exempel på det är Witcher 3 där prestandan går rakt åt helvete i populerade områden med många NPC'er och positionella ljud, när det blir tungt på CPU sidan i andra ord. Och det i 1440P. Byte av CPU till en i7 7700K är som mellan dag och natt.

En i5 2500K har det mycket värre.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Bloodstainer:
Till och med en i7 2600K bottleneckar i dagsläget, bra exempel på det är Witcher 3 där prestandan går rakt åt helvete i populerade områden med många NPC'er och positionella ljud, när det blir tungt på CPU sidan i andra ord. Och det i 1440P. Byte av CPU till en i7 7700K är som mellan dag och natt.

Så stor skillnad kan det ju inte vara ....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Nej det som finns att köpa till AM 4 plattformen med integrerad grafik än så länge heter bristol ridge de är baserade på den äldre arkitekturen. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s310674723

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Sen när optimerar spelutvecklare för individuella CPU:er? Konsoller visst , men inte för PC. Brukar isåfall vara grafikkort man optimerar för. Så jag tror inte helt på den här storyn.

Jobbar du med spelmotorutveckling? Eller gissar du bara?

Permalänk
Medlem

@Trinitypcw:
Intel har åkt en runda i domstol pga fultricks mot Amd i deras populära utveklingsverktyg. Så nog optimeras det mer för procesorer än du kanske tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Bloodstainer:

Sitter på en lite klockad i5 2500k och ett 1080. Kollat på renecioner innan men hittade inga med en i5 2500k cpu men den bottle neckar de flesta spel ibland en bra bit under 60fps i 1440p.
Efter som jag mer eller mindre uteslutande spelar så verkar en 7700k från intel som det självklara valet.
Sen kanske amds cpuer presterar mkt bättre om 3 år men då kommer jag troligen redan köpt mig en zen 2 eller zen 3.
Vi går mot multitrådat helt klart men spelsidan är inte där än.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil:
Skillnaden är 70-80 FPS stabilt med en i7 6700K och drops till 25-30 FPS med en i7 2600K med mikrostutter. Samma grafikkort. Märkte prestanda-dipparna i andra spel med där man tittade runt och kände frameraten dippa vilket gav en obekväm känsla, men Witcher 3 blev det alldeles för tydligt att CPUn var flaskhalsen i systemet även med "bara" 290X i crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Där ser man.
Erkänner att jag inte hade koll på priserna

Det är var inte hela listan med CPU. Ryzen 7 1700 för 3690:- utelämnades. Den med samma pris som 7700k...

Skrivet av Triton242:

Håller med. Ända som möjligen kan börja hända nu är att man kanske kommer se bortom 4 kärnor lite mer. Dock har vi fortfarande spelkonsolerna som kommer styra detta ganska mycket och troligen är det inte heller alltid möjligt att flertråda programvaran bra eller om ens alls. Då till CEO AMD om några år när helt nya 3D motorer kommit till marknaden så kanske det blir som du säger. Då är tyvärr 1800x så aktuell längre och vi kan gå vidare.

Nej, precis! Vi ser ju tydligt med 2700k hur dåligt den hänger med idag när utvecklingen gått så fort senaste åren!

Skrivet av Silcan:

Men i framtiden så är ju inte Ryzen 1700 intressant ändå, det finns ju bättre CPU:er i framtiden

Jag hoppas att du har rätt!

Permalänk
Hjälpsam

Klart att det går att optimera kod för en viss cpu! ett enkelt sätt, är att du kompilerar med vissa flaggor och länkar in vissa kodbibliotek.

https://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-5.4.0/gcc/x86-Options.html...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Here we go again. De kan inte erkänna att de inte klarar av intel i spelprestanda. Saken är den att köper man en cpu så vill man ha bra prestanda nu, inte när cpun är uråldrig och det finns nya bättre för 500kr...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM