Dreamscreen – dynamiskt ljus för valfri TV

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av andreas_dock:

Tack för en mycket bra artikel!
Jag frågade ju om information gällande detta i PM, kan det vara ett av flera frö som såddes där?

Lösningen för:
"Sist men inte minst, saknas gör ett alternativ för att slå av statuslampan på själva enheten. Den visar med olika färger vilket läge som är aktivt – Sleep, Video, Music eller Ambient. Problemet är att lampan skiner på tok för starkt, och lyser upp väggen bakom TV-apparaten på egen hand. Det blir extra tydligt – och irriterande – i mörka scener där LED-listerna slocknar."
... Ejtejp. ?

Ghetto?, javisst.
Funkar?, javisst.

Man kan tro det, men planen fanns faktiskt redan innan.

Eltejp är precis hur jag löst det. Jäkla onödigt att det ens behövs dock, såklart. Typiskt dum grej.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam

@emilakered: Du som kört med detta ett tag, hur nöjd är du i en skala från 1-5?
Är detta något man använder nästan jämnt eller bara ibland?
Tycker att den verkligen tenderade att dra åt blått, vita moln återgavs som blå himmel.
Men lite sugen är jag allt.
Jag sitter med en Phansonic 50" plasma som klarar just 1920*1080 och den byter jag inte bort i första taget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Man kan tro det, men planen fanns faktiskt redan innan.

Eltejp är precis hur jag löst det. Jäkla onödigt att det ens behövs dock, såklart. Typiskt dum grej.

Har du något svar på frågan om Audio Return Channel fungerar tillbaks från TV:n till förstärkaren?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av peterhjalmarsson:

Har du något svar på frågan om Audio Return Channel fungerar tillbaks från TV:n till förstärkaren?

Nej, tyvärr, jag vet faktiskt inte om/hur splittern hanterar det. Använder inte ARC själv. Dra iväg ett meddelande till Dreamscreen och se vad de säger!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

@emilakered: Du som kört med detta ett tag, hur nöjd är du i en skala från 1-5?
Är detta något man använder nästan jämnt eller bara ibland?
Tycker att den verkligen tenderade att dra åt blått, vita moln återgavs som blå himmel.
Men lite sugen är jag allt.
Jag sitter med en Phansonic 50" plasma som klarar just 1920*1080 och den byter jag inte bort i första taget.

Skulle säga 4. Jag använder hela tiden, upplever att det lyfter mer än stör i alla lägen. Smaksak såklart.
Drar lite åt blått, men inte märkbart utanför kameran skulle jag säga. Efter att jag manuellt justerat vitbalansen, då. Ur kartong, typ klarblå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har Phillips-TV med Amiblight men tyckte det var så irriterande att jag stängde av det.
Men det går på ibland ändå... TV:ns firmware lämnar en del att önska.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

funderar på om detta ens skulle funka med en smartTV, kör plex via smarthub på min samsung tv, räknar inte med at det skulle funka va?? utan bara källor som går via HDMI? i mitt fall då troligen chromecast för att streama via plex, eller något liknande.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

funderar på om detta ens skulle funka med en smartTV, kör plex via smarthub på min samsung tv, räknar inte med at det skulle funka va?? utan bara källor som går via HDMI? i mitt fall då troligen chromecast för att streama via plex, eller något liknande.

HDMI krävs ja.

Permalänk

lightpack 2 för 4k tv ftw!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Ambi-frälst :-)

Måste bara säga att Philips Ambilight är en 5:a (av 5) för mig. Efter en Philips 21:9 med tresidig ambilight har det blivit 4K 55" med 2-sidig i lägenheten och 4K 65" välvd med 3-sidig ambilight i huset - alla riktiga Philips. Och hur roligt det än är med KickStarter-projekt så är inbyggd Ambilight som funkar med alla ingångar, med HDCP och de inbyggda apparna i skärmen (som Youtube och Netflix) bara så mycket enklare och bättre. Faktiskt med datorns GTX 1070-kort i 4K 60Hz med chroma 4:4:4 också, riktigt najs för exempelvis Project Cars
Rent visuellt känns det som ambilight talar mest till ögats stavar (periferiseende) och ger ett omgivande ljus som förlänger/förstorar bildens intryck - som att få 75" i en 65":are. Rätt säker på att min nästa skärm också kommer ha ambilight - och genom patenten lär det väl stå Philips på den då också.
(fotnot: jag jobbar *inte* för kina-Philips men är mycket nöjd med skärmarna - men inte lika nöjd med firmware:arna)

...ordföljd...
Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Låter som en ytterst meningslös grej att ha i TVn, tror att man skulle se ljuset på väggen bakom skärmen som något som skulle ta ens koncentration bort från filmen eller vad man nu än tittar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Låter som en ytterst meningslös grej att ha i TVn, tror att man skulle se ljuset på väggen bakom skärmen som något som skulle ta ens koncentration bort från filmen eller vad man nu än tittar.

Nä, tvärt om, det utökar synintrycket. Men provtitta i någon butik eller hos någon istället - somliga gillar, andra inte - själv är jag ambi-frälst

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Skulle säga 4. Jag använder hela tiden, upplever att det lyfter mer än stör i alla lägen. Smaksak såklart.
Drar lite åt blått, men inte märkbart utanför kameran skulle jag säga. Efter att jag manuellt justerat vitbalansen, då. Ur kartong, typ klarblå.

Drog iväg en beställning även jag. Rapporterar här i tråden när jag kört den några dagar Tycker det verkar som en kul grej, framför allt för spelande .

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

@trickeh2k: http://lightpack.tv/ är billigare, var med på kickstarten för den första versionen och det har fungerat utmärkt med min HTPC, sladd hanteringen är sämre dock, varje LED strip kräven en egen sladd till styrenheten vilket ger mycket trassel där bak, när det väl är gjort så ser man det ju i princip aldrig igen.

Lightpack 2 verkar vara betydligt mycket dyrare, dock har den support för UHD.

Permalänk

En smula OT, men jag älskade musiken i demo-videon. Påminde mig om Callista (låten från Club Afterlife i Mass Effect).

Permalänk

Ser ju riktigt bra ut, schysst med både film och spel förhöjande upplevelser.
Ser framemot testet på BF 1 med den här.

Statuslampan kan ju lätt dämpas med en liten bit sårtejp ovanpå. (finns på alla apotek)

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Triton242:

O jag som trodde folk hade tröttnat på rippar...

Skickades från m.sweclockers.com

Semesterfilmer i 30mbps+ tar plats

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Hittade detta inslag om ledlight som kostar 200 kr och funkar som ett billigare alternativ! Inte lika bra och smidigt men billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nej, tyvärr, jag vet faktiskt inte om/hur splittern hanterar det. Använder inte ARC själv. Dra iväg ett meddelande till Dreamscreen och se vad de säger!

Vad jag vet så finns det ännu ingen splitter som stödjer ARC.
Alternativet är att sätta en hdmi spdif splitter som tar eventuellt ljud efter 1:2 HDMI splittern

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jekean:

Vad jag vet så finns det ännu ingen splitter som stödjer ARC.
Alternativet är att sätta en hdmi spdif splitter som tar eventuellt ljud efter 1:2 HDMI splittern

Du har säkert rätt! Jag använder som sagt inte ARC själv, utan kör allt via externa enheter direkt till förstärkaren. Har TV via bredbandet, så även den biten går genom extern box.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kul! Ser ännu mer fram emot att invänta föräldrarnas nya philips tv som kommer imorgon. Ska hjälpa dem att kalibrera tvn. Har sett ambilight förut, men bara i butik. Måste säga att demot från sunshine såg väldigt effektfullt ut

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag vill ha detta, har en 75" 4K Samsung (KS8005) TV och såg att Dreamscreen inte stödde 4K?

Sen har jag ju bara Netflix, Viaplay, Amazon direkt via apparna i TVn samt Plex för att kolla på film. Kommer detta inte fungera då? Utan jag måste spela upp film från en källa med HDMI? (Ex PS4?)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Jag vill ha detta, har en 75" 4K Samsung (KS8005) TV och såg att Dreamscreen inte stödde 4K?

Sen har jag ju bara Netflix, Viaplay, Amazon direkt via apparna i TVn samt Plex för att kolla på film. Kommer detta inte fungera då? Utan jag måste spela upp film från en källa med HDMI? (Ex PS4?)

Riktigt, du måste köra via en HDMI-källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Riktigt, du måste köra via en HDMI-källa.

Okay, det finns inga alternativ som funkar då antar jag med min uppsättning?
Får väl skaffa en konsol annars, men så smidigt att ha allt via Tvns inbyggda appar ändå.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon177262:

@trickeh2k: http://lightpack.tv/ är billigare, var med på kickstarten för den första versionen och det har fungerat utmärkt med min HTPC, sladd hanteringen är sämre dock, varje LED strip kräven en egen sladd till styrenheten vilket ger mycket trassel där bak, när det väl är gjort så ser man det ju i princip aldrig igen.

Lightpack 2 verkar vara betydligt mycket dyrare, dock har den support för UHD.

Lightpack 2 finns inte ens än? Eller har jag missat nåt..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

@Nima2001: Nej, men det är under utveckling. Finns alternativ att förbeställa på hemsidan med ETA maj 2017

I min erfaranhet med lightpack 1 så skötte dom allt väldigt bra, allt man behövde fanns med utan problem etc... bortser dock från de förseningar de hade iom att jag aldrig varit med om att en kickstarter klarat av sin egen deadline.