Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lind78:

Vi som inte har något strul skriver kanske inte så mycket utan har fullt upp att spela.

Det är min tolkning av dom senaste dagarna också. Vi som har konsolen och Zelda spelar och har roligt. Några få har problem med konsolen och blir påhejade av amatörexperter på nätet som inte ens sett konsolen IRL. Men det är som alltid vid en ny release, en massa virala marknadsförare.

Kan säga att jag inte haft så roligt på konsol som jag haft med Zelda sen...New Super Mario Bros och DK kom ut till Wii.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Hej, undra om någon vet hur man ska göra för få ens Switch att fungera med ens soundbar?

Jag har Sony Bravia KD-49X8505B och Sony HT-CT770 soundbar som är kopplade med HDMI-ARC, en ps4 som är kopplad med HDMI till soundbaren, trodde att det bara var att koppla in Switch också direkt till min soundbar men då får jag ingen bild till Switch. Kopplade den direkt till tv:n istället men då får jag inget ljud genom soundbaren. Det går kanske inte?

Permalänk
Medlem

Zelda Nintendo Wii U vs Nintendo Switch

Många av er har säkert redan sett denna men skillnaden är minimal mellan konsolerna!? Jag har ju sett jämförelser som dessa tidigare mellan PC, XBOX och Playstation och då är det oftast en märkbar skillnad men här ser jag personligen ingen nämnvärd skillnad? Och då pratar vi ändå om 2 konsoler av 2 OLIKA generationer?

Troligen är Zelda gjort för Nintendo Wii U men nog hade man kunnat skruva upp något? Och man undrar ju då hur det ens kan lagga på Switchen?

Mitt antagande var att Zelda skulle vara markant bättre på Switch så dum som jag var så beställde jag innan jag kollade upp. Nu känns det som att jag lika bra kan spela det i lugn o ro på Wii U och sen köpa Switch sen när priset kommit ner och missarna åtgärdade.

Det ända jag kan se som skulle kunna vara problem är om det är ospelbart på Wii U på grund av lagg men det ser ju inte så ut och de skulle väl ändå inte släppa ett spel som inte går att spela.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

https://www.youtube.com/watch?v=uYofouY9smw

Många av er har säkert redan sett denna men skillnaden är minimal mellan konsolerna!? Jag har ju sett jämförelser som dessa tidigare mellan PC, XBOX och Playstation och då är det oftast en märkbar skillnad men här ser jag personligen ingen nämnvärd skillnad? Och då pratar vi ändå om 2 konsoler av 2 OLIKA generationer?

Troligen är Zelda gjort för Nintendo Wii U men nog hade man kunnat skruva upp något? Och man undrar ju då hur det ens kan lagga på Switchen?

Mitt antagande var att Zelda skulle vara markant bättre på Switch så dum som jag var så beställde jag innan jag kollade upp. Nu känns det som att jag lika bra kan spela det i lugn o ro på Wii U och sen köpa Switch sen när priset kommit ner och missarna åtgärdade.

Det ända jag kan se som skulle kunna vara problem är om det är ospelbart på Wii U på grund av lagg men det ser ju inte så ut och de skulle väl ändå inte släppa ett spel som inte går att spela.

Wii U versionen kör 720p medan Switchen kör 900p i docked mode. Ändå dippar fps mer på Wii U. Där har du skillnaden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Neon:

https://www.youtube.com/watch?v=uYofouY9smw

tbh Wii U och Switch är typ samma konsol bara lite uppdaterad, Switch är en Nintendo konsol så den skulle aldrig ha prestanda precis som alla deras andra konsoler, dom försöker mer på gimmick och handhållet vilken såklart kommer dra ner kvaliteten på konsolen. För att göra en jämförelse, Switch och Wii U är är Nintendos PS4 och PS4 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

tbh Wii U och Switch är typ samma konsol bara lite uppdaterad, Switch är en Nintendo konsol så den skulle aldrig ha prestanda precis som alla deras andra konsoler, dom försöker mer på gimmick och handhållet vilken såklart kommer dra ner kvaliteten på konsolen. För att göra en jämförelse, Switch och Wii U är är Nintendos PS4 och PS4 Plus.

Ganska rejält fel. Varför skriva om du inte vet vad du pratar om?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Hej, undra om någon vet hur man ska göra för få ens Switch att fungera med ens soundbar?

Jag har Sony Bravia KD-49X8505B och Sony HT-CT770 soundbar som är kopplade med HDMI-ARC, en ps4 som är kopplad med HDMI till soundbaren, trodde att det bara var att koppla in Switch också direkt till min soundbar men då får jag ingen bild till Switch. Kopplade den direkt till tv:n istället men då får jag inget ljud genom soundbaren. Det går kanske inte?

Kör TV ljudet till din soundbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ganska rejält fel. Varför skriva om du inte vet vad du pratar om?

lol, för det är sant ? Vad är dom stora skillnaderna då på prestandan ? 900p ? Typ nästan ganska inte alls 60fps ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Wii U versionen kör 720p medan Switchen kör 900p i docked mode. Ändå dippar fps mer på Wii U. Där har du skillnaden.

Denna videon var bättre!

Det är som du säger att Wii U kör i 720p medan switchen i 900p och det är synligt men ändå inte WOW jag måste ha en switch skillnad.

FPS:en verkar dippa liknande på båda konsoler när man kör på TVn vilket jag enbart kommer göra, det är bara olika områden som det dippar i.

Så om inte något annat dyker upp så siktar jag på Zelda till Wii U och sen får vi se hur Switchen utvecklar sig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Nu får vi tänka på att Zelda är gjort för Wii U från början så det är möjligt att Switch kommer kunna leverera snyggare grejer i framtiden, det som är lite frågande är dock fps droppsen, man får hoppa att det är en optimering som krävs för just switchen.

Vad jag menar är att just nu är inte skillnaden värt 4000 kr, särskilt inte när det finns en överhängande chans att Nintendo kommer åtgärda vissa av sina misstag ganska snart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

lol, för det är sant ? Vad är dom stora skillnaderna då på prestandan ? 900p ? Typ nästan ganska inte alls 60fps ?

900p vs 720p (56% fler pixlar) och ändå bättre prestanda på switchen, klart där är en klar prestandaskillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Denna videon var bättre!

https://www.youtube.com/watch?v=9yFON2UON3k

Det är som du säger att Wii U kör i 720p medan switchen i 900p och det är synligt men ändå inte WOW jag måste ha en switch skillnad.

FPS:en verkar dippa liknande på båda konsoler när man kör på TVn vilket jag enbart kommer göra, det är bara olika områden som det dippar i.

Så om inte något annat dyker upp så siktar jag på Zelda till Wii U och sen får vi se hur Switchen utvecklar sig.

Det är ju en avvägning som var och en får göra. Det jag vände mig emot gällande personen jag citerat tidigare var att han påstod att där knappt var någon skillnad på hårdvaran.

Personligen gillar jag möjligheten att besöka vänner och sitta och spela tillsammans med dem i handheld mode

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Köpte "Starter kit" igår bara för att få ett fodral och screen protector på plats. 299:- på Gamestop köpte jag för.
Sen ingick också ett crappy par hörlurar och silikon-grepp till joyconsen (vilket var skönt men visade sig vara helt värdelöst eftersom det knappt går att trycka ned + och -).

299kr var väldigt förmånligt ändå. Fick bli ett orzly tempered glas + orzly case för min del tillslut. Beställde från amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Personligen gillar jag möjligheten att besöka vänner och sitta och spela tillsammans med dem i handheld mode

Absolut det köper jag, men det kommer aldrig jag göra, gissar på att det är en generationsfråga Så för mig lutar det helt klart åt Wii U.

Jo självklart är det skillnad mellan 720p och 900p men inte tillräckligt stor skillnad för min del. Det är fler spel än vad man tror som kör 720p även om konsolen klarar 1080p.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Absolut det köper jag, men det kommer aldrig jag göra, gissar på att det är en generationsfråga Så för mig lutar det helt klart åt Wii U.

Jo självklart är det skillnad mellan 720p och 900p men inte tillräckligt stor skillnad för min del. Det är fler spel än vad man tror som kör 720p även om konsolen klarar 1080p.

Jag förstår dig också. Som jag sa, det är en avvägningsfråga var och en får ta ställning till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Denna videon var bättre!

https://www.youtube.com/watch?v=9yFON2UON3k

Det viktiga för Nintendospel är inte upplösning, fps, etc, utan själva spelet och spelkänslan.

Vill du främst köra stationärt så kör på din Wii U.

Vill du ha en portabel lösning med ungefär motsvarande prestanda (vilket är riktigt bra för en portabel enhet) så köp en Switch.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

900p vs 720p (56% fler pixlar) och ändå bättre prestanda på switchen, klart där är en klar prestandaskillnad.

Äkta Nintendoägare bryr sig inte upp upplösning, fps, och andra saker i "prestandarejset"!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Japp, inte jag heller. Kan nog bero på flera olika parametrar sammantaget (generation, livscykel, familjeförhållande, klassfråga, etc).

Inget behöver dock vara rätt eller fel. Bara olika sociala koder och kulturer.

Skrivet av Neon:

Exakt!

Ganska helt ointressanta skillnader säger jag.

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

Som @martinot säger! Nintendoägare är ute efter den magiska spelkänslan! Gillar verkligen Nintendos spelserier och skulle klara mig faktiskt helt utan andra spel! Men självklart skulle det vara trevligt om Nintendo släppte kraftfullare konsoler men är ingenting jag själv saknar!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Äkta Nintendoägare bryr sig inte upp upplösning, fps, och andra saker i "prestandarejset"!

Klart man inte gör, men när någon påstår att det inte är någon skillnad på Wii U och Switch får man ju rätta lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även riktiga nintendoägare bryr sig om fps det är inte roligt när det går under 30fps flytet försvinner då hade det varit bättre att köra 720p även i dockat läge.

Blir ju lite orolig om releaserna kommer bli som i dragon quest heroes 2 där de nere i under 20fps i boss striderna https://youtu.be/cbRA1mCbrac

Permalänk
Medlem

Älskar verkligen att kunna ta med sig spelet. Då ligga i sin säng en stund på kvällen och spela är Guldvärt. Lite nostalgi också så klart. Åker man bort eller så är de grymt å kunna ta med sig. Ps4 Xbox behöver jag inte känner ja dock så kan de komma spel t ps4 man vill köra som inte finns på PC. Men köper hellre Nintendo i så fall. Synd att den inte klarar 4k osv men då hade den nog kostat en slant mer. Då kolla på våra telefoner.. "ps4 klarar att ha 4k för lågt pris" men inte att kunna ta med sig.

Zelda och Mario är dock spelen man är intresserad av. Xenoblade vet jag inte om de är så bra. Skyrim har jag börjat kört på datorn min då brist på spel men kanske roligare å kö med en kontroll? Så värt å vänta? (Spelat 6 timmar bara) men hoppas GameCube spel kommer!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Det får mig att tänka på när Xboxen kom. Folk skrev recensioner på internet som att deras nätdel brann ut. Det var bara ett litet problem med detta, xboxen hade en inbyggd nätdel till skillnad från de konsoler som de som skrev recensionerna hade.

Så jag litar inte på såna röstningar.

Annars så satt jag med datorn (arbetsdator värd över 30 000kr) i knät idag på tåget. På nästa station kom en kille och satte sig och drog upp sin Switch och spelade Zelda, jag fick så himla lust att fråga om han ville byta, men det hade han ju såklart ej gått med på.. Men det blir snart för mig att skaffa en Switch.

Oj, redan sett en i det vilda? Nice!
Såvida du inte är grymt sugen på Zelda så kan det vara värt att avvakta lite tills det klarnat med Joycons och möjligen om det verkligen finns någon reprisk.

Jag tycker diskussionen om repor varit lite överdriven, är det någon här som noterat något sådant på sina? Jag laddar min i dockan men spelar nästan enbart i handheld mode och jag har inte märkt av några repor. Men jag har inte djupdykt i problematiken heller bör tilläggas.

Skrivet av solemn:

Någon som skaffat 1-2 Switch och spelat? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det verkar vara ett kul förfest-spel eller en meningslös teknikdemo som borde följt med konsollen..

Jag tycker absolut inte att det är värt 400-500 spänn. Då kan man väl lika gärna spela kort eller Yatzy istället

http://spela.aftonbladet.se/2017/03/1-2-switch-ar-ett-enda-stort-skamt/

Av det jag sett så borde det vara ett spel som ingått i paketet då innehållet inte motiverar ett så högt pris. 100-200kr hade varit mer rimligt som ett partyspel eller liknande. Har Nintendo kommenterat vad de rökt när de beslutade sig för prissättningen på detta spel?

Om man tänkt samla på Switch-spel så kan det nog vara värt att köpa den fysiska utgåvan när spelet sjunker i pris dock.

Skrivet av Geckod:

Någon som importerat switch från något annat EU land? Tänkte för att få ner priset lite. UK går ju tyvärr bort direkt då adaptern som hänger med har fel uttag för oss. Annars var de billigast.
Hittade denna länken vad priserna låg på ungefär:
https://www.finder.com.au/nintendo-switch-price

Men tänkte om någon hade nått tips, kollade på nån sida i Tyskland
http://www.saturn.de/de/search.html?storeId=48352&langId=-3&s...
Och där är det bara lite skillnad mellan priset om man kör
Switch + Zelda. Om man jämför med elgigantens paketpris t.ex. typ 200 spänn skillnad bara. Men känns som det borde finnas någon vettigare sida, burkar inte handla så ofta hos andra e-handlare utanför Sverige så har noll koll vad som är "bra".

Någon som vet vilka powerbanks som funkar och ladda switch med förresten? Känns som man vill skaffa någon med USB-C som man kan använda, funkar vilken som och man bara byter USB kabel? Någon som har testat någon de har hemma / köpt / rekommenderar någon.

Egentligen borde det räcka med att skaffa en annan fungerande USB Type-C laddare. Min Wii U är UK-import då de var billigare vid tidpunkten men det är något jag inte kommer att göra igen. Men i detta fall så ser jag inget direkt problem heller. Ska väl vara om Brexit-tramset gör det riktigt svårt att handla med britterna framöver då.

Skrivet av Neon:

Nu får vi tänka på att Zelda är gjort för Wii U från början så det är möjligt att Switch kommer kunna leverera snyggare grejer i framtiden, det som är lite frågande är dock fps droppsen, man får hoppa att det är en optimering som krävs för just switchen.

Vad jag menar är att just nu är inte skillnaden värt 4000 kr, särskilt inte när det finns en överhängande chans att Nintendo kommer åtgärda vissa av sina misstag ganska snart.

De första spelen, speciellt lanseringstitlarna, till en konsoll är aldrig speciellt tekniskt avancerade. Speciellt när man jämför de spel som dyker upp mot slutet av dess livscykel. BotW är i grunden designad för Wii U men har vid något stadie börjat portas till en lanseringstitel för Switch. För Wii U är den riktigt imponerande tekniskt, det närmaste spelet på plattformen jag kan jämföra med är nog Xenoblade Chronicles. För Switch är det en imponerande början men vi väntar fortfarande på att se vad denna portabla konsoll baserad på Nvidias Tegra faktiskt kan åstadkomma.:)

Permalänk
Medlem

Hur verkar kvalitén och stabiliteten vara?
Jag såg denna video och blev aningen förvånad: https://www.youtube.com/watch?v=Cb-srOfRqNc

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur verkar kvalitén och stabiliteten vara?
Jag såg denna video och blev aningen förvånad: https://www.youtube.com/watch?v=Cb-srOfRqNc

Min gråa är det enda jag upptäckt att vänster Joycon tappat kontakten. Men vid tillfället så hade jag en massa grejer på bordet emellan vilket kanske påverkade. Har inte provat uppdatera de enligt senaste instruktionerna dock, får nog bli på fredag eller i helgen. Spelar bärbart och laddat i dockan, inga problem där.

Permalänk
Medlem

Fan... köpte precis snipperclips och skulle provspela, så märker jag att den ena "Joy-Con strap"-en inte går att låsa.

Dom små svarta inringade sakerna fastnar nere på ena kontrollen. Går att få upp dom med något vasst, men fastnar nere när dom trycks ner igen.

Orka. Vad gör man nu?

EDIT;

Jag lättade lite på dom tre skruvarna. Det verkar ha löst problemet nu iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Min gråa är det enda jag upptäckt att vänster Joycon tappat kontakten. Men vid tillfället så hade jag en massa grejer på bordet emellan vilket kanske påverkade. Har inte provat uppdatera de enligt senaste instruktionerna dock, får nog bli på fredag eller i helgen. Spelar bärbart och laddat i dockan, inga problem där.

Hur verkar dockan fungera? Jag blev rätt förvånad eftersom det verkar som att plasten kan repa skärmen. Sitter det verkligen inget skydd för mot skrapmärken?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@hultron: Stansningen av det vänstra hålet på jocon:en till höger ser lite mysko ut, som om stansen inte varit vass och att kanten på hålet blivit vågigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur verkar dockan fungera? Jag blev rätt förvånad eftersom det verkar som att plasten kan repa skärmen. Sitter det verkligen inget skydd för mot skrapmärken?

Nej ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pxs:

Pro controllern kom fram idag åtminstone

Nice!

Visa signatur