Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deegan:

Ja fast jag jobbar med det här, så jag vet hur det funkar och det jag säger är korrekt gällande just detta fall. Och bara för att A recorded för en hel domän inte pekar mot en adress hos din ISP så betyder det inte att cachearna inte gör det, videoservrarna är ju trotts allt inte samma burk som där hemsidan/söksida/landingpage ligger. Installera ipvfoo (chrome) eller ipvfox (firefox) så ser du alla adresser som du ansluter emot när du öppnar en sida. Om du har Com Hem uppkoppling öppna en video på YouTube och kolla efter urlar som slutar med *.googlevideo.com så ska du se att den pekar mot en IP som finns med i en av Com Hem's prefix. Det är inte nödvändigtvis så att alla urlar kommer peka mot dom, men minst en gör det och det räcker. Sedan är ju olika tjänster utformade på olika sätt och alla cachear är inte skapade lika, Netflix håller ju inte sin hemsida på cachen utan bara videos, Google har lite mer joxx i sina.

Svaret är iaf att det är för att det står Google-Cachar hos Com Hem som man ser deras adresser. Och visst hade Google kunnat pyttsa ut ett block för operatörer att använda, men då riskerar man ju samtidigt att någon läcker dom adresserna till andra operatörer och man får en oönskad effekt av att en eller flera ISPs annonserar samma block. Bara ett exempel, det finns egentligen inget att vinna på det då operatörerna har adresser att använda till sånt där som man står som ägare på.

Jag har i runt 10 år jobbat med i princip alla CDN, framförallt inom streaming så är inte helt grön på området. Har arbetat på flera ISPer så är inte helt grön på DNS och Routing heller.

Jag blev inte direkt förvånad att det var cacheservrar, det var rätt tydligt när man kollade upp IP adresserna. Det jag dock blev förvånad var att det ENBART var google som sökmotor, dvs inga andra tjänster påverkades. Inte heller IPv6 påverkades så det då väldigt, väldigt konstigt ut. Att Youtube inte var med som nog måste stå för en större del av googles trafik såg konstigt ut.

Sedan jag skapade tråden har dessutom A records numera ändrats tillbaka till googles egna GeoIP lastbalanserare. Säkert en slump

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jag har i runt 10 år jobbat med i princip alla CDN, framförallt inom streaming så är inte helt grön på området. Har arbetat på flera ISPer så är inte helt grön på DNS och Routing heller.

Jag blev inte direkt förvånad att det var cacheservrar, det var rätt tydligt när man kollade upp IP adresserna. Det jag dock blev förvånad var att det ENBART var google som sökmotor, dvs inga andra tjänster påverkades. Inte heller IPv6 påverkades så det då väldigt, väldigt konstigt ut. Att Youtube inte var med som nog måste stå för en större del av googles trafik såg konstigt ut.

Sedan jag skapade tråden har dessutom A records numera ändrats tillbaka till googles egna GeoIP lastbalanserare. Säkert en slump

Tråden behöver inte spåra ur på grund av det här, men här kan du se att googlevideo.com länken går til len Com Hem address. Och du får inte tillbaka ett AAAA record som leder till GGC från Com Hem's IPv4 DNSer, om man däremot frågar IPv6 DNSerna så får man tillbaka andra adresser som du kan se här . Men för att kunna nå dom så måste du sitta med en IPv6 adress från Com Hem och det har inte rullats ut överallt än. Du får gissa vart jag jobbar, men jag har inte så mycket mer att säga. Com Hem kör med GGC och det inkluderar YouTube.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Hur går det med Comhems 1Gbit utrullning? Såg också att de nu bytt modem för den tjänsten. Från ett Netgear (amerikanskt) till ett SagemCom (franskt).

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag undrar om någon som har koll på ComHems senaste router, "WiFi Hub C1" från SagemCom?
Det jag undrar är vad den heter på "riktigt" och om det går att se fullständiga specifikationer för den någonstans (annat än den kortfattade informationen på ComHems site)

Främst är jag nyfiken på om den går att ställa i bryggat läge, då jag vill ha min kära Asus AC5300 bakom den...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deegan:

Tråden behöver inte spåra ur på grund av det här

Håller helt med - Naturligtvis blir det ju en liten annan diskussion beroende på vem som man har på andra sidan. Jag visste inte att Com Hem hade google cache mer än standard CDN.
[/quote]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Hur går det med Comhems 1Gbit utrullning? Såg också att de nu bytt modem för den tjänsten. Från ett Netgear (amerikanskt) till ett SagemCom (franskt).

Jag tänkte faktiskt slänga en fråga till Com Hem då jag sett att tjänsten inte är utbyggt där jag bor, bor i Sthlm. Tror inte att jag är så sugen med tanke på priset, kanske testa någon månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riba:

Hej!

Jag undrar om någon som har koll på ComHems senaste router, "WiFi Hub C1" från SagemCom?
Det jag undrar är vad den heter på "riktigt" och om det går att se fullständiga specifikationer för den någonstans (annat än den kortfattade informationen på ComHems site)

Främst är jag nyfiken på om den går att ställa i bryggat läge, då jag vill ha min kära Asus AC5300 bakom den...

Alla deras modem går att brygga. Är kanske nått snarlikt: http://www.sagemcom.com/broadband/gateways/home-connectivity/... minus USBportarna. Operatörerna kan ju köpa en grundprodukt och välja till/ta bort funktioner lite som dom vill så det är inte ens säkert att en exakt revision sälja till andra/finns på hemsidan.

Den klarar nog 1000/100 men sedan beror det ju på hur deras nät är byggt i respektive område också.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jag tänkte faktiskt slänga en fråga till Com Hem då jag sett att tjänsten inte är utbyggt där jag bor, bor i Sthlm. Tror inte att jag är så sugen med tanke på priset, kanske testa någon månad.

Jo precis, den kostar rejält. Hoppas den går ner i pris som deras 500Mbit när den blivit mer vanlig.

Permalänk

Hade tänk att nedgradera mitt 100/10 för att få ett lägre pris då jag inte använder det så ofta. Kan man bara välja på 250 och 500 mbit/s för ockerpriser nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Hade tänk att nedgradera mitt 100/10 för att få ett lägre pris då jag inte använder det så ofta. Kan man bara välja på 250 och 500 mbit/s för ockerpriser nuförtiden?

Vad betalar du idag? Jag har 250/10 för 249kr i månaden och tycker det är ett bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Hade tänk att nedgradera mitt 100/10 för att få ett lägre pris då jag inte använder det så ofta. Kan man bara välja på 250 och 500 mbit/s för ockerpriser nuförtiden?

https://www.comhem.se/bredband Säger att det finns ett 50/10 som är 20kr billigare , knappt värt besväret att ändra^^

Ta och teckna ett ADSL så ska du få se på ockerpriser , i jämförelse alltså.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Vad betalar du idag? Jag har 250/10 för 249kr i månaden och tycker det är ett bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mr_sQuinty:

https://www.comhem.se/bredband Säger att det finns ett 50/10 som är 20kr billigare , knappt värt besväret att ändra^^

Ta och teckna ett ADSL så ska du få se på ockerpriser , i jämförelse alltså.

Det jag betalar nu är 269 kr/månad för 100/10 vilket kanske inte är jättedyrt (jag kör utan bindningstid också, vilket antagligen drar upp priset lite), men då jag egentligen enbart behöver 10/1 så ville jag nedgradera till något billigare. När jag kollade hemsidan såg jag bara 250 och 500 och tyckte att de alternativen var väldigt dyra (såg sedan mr_Squinty's länk och där fanns 50 mbit men det var dyrare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av riba:

Hej!

Jag undrar om någon som har koll på ComHems senaste router, "WiFi Hub C1" från SagemCom?
Det jag undrar är vad den heter på "riktigt" och om det går att se fullständiga specifikationer för den någonstans (annat än den kortfattade informationen på ComHems site)

Främst är jag nyfiken på om den går att ställa i bryggat läge, då jag vill ha min kära Asus AC5300 bakom den...

Har det modemet. Fullständiga namnet är Sagemcom F@st 3686 v3 ch. Har haft det ett kort tag och upplever det som sämre än min gamla trotjänare Netgear cg3100. I dagsläget har mitt modem sprungit hem till mamma och verkar befinna sig i någon limpmode där allt fungerar med befintliga inställningar men jag har 0 åtkomst. Inget interface öht. Har redan ringt in till support som efter "Mmm jag får lite dåliga värden" skickat det vidare till 2nd line support. Inväntar svar där.

Kan inflika att 5g Wifin inte lirar bra med min Galaxy S6.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyss till deras 500mbit från mitt gamla 100/10mbit.
nu när ja testa hastigheten så får jag 5/50mbit

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Har fått hem en router modell Technicolor TG389ac från comhem eftersom jag byter från kopparkabel till fiber (har bådadera draget till mitt hus men vill gå över helt till fiber). Men det verkar inte gå att brygga denna router vilket var min första tanke. Jag måste också ha deras router inkopplad eftersom jag också har deras IP-telefoni och behöver därför komma åt ett telejack på routern.

Jag skulle ju vilja ha min egna router vilket för tillfället är en Netgear R7000 (så småningom kanske jag skaffar ubuquiti edgerouter eller pfsense). Tror ni telefonin kickar igång om jag kopplar in comhem-routern till en av LAN-portarna på min R7000, alltså bakom routern? Visst jag kan testa men håller på att förbereda hur jag ska placera mina enheter. Är också rädd det kan bli konflikt med IP-adresserna på mitt LAN om båda routrarna kör samma.

I nödfall kan jag köra min R7000 som accesspunkt istället men jag gillar ju möjligheten att ha custom firmware i routern och det kan jag nog inte ha i comhems router.

Annat alternativ är om jag kan koppla båda routrarna till fiberkonvertern och endast köra comhems för telefonin och resten via min egna router men vet inte om jag får tillräckligt med IP-adresser för detta. TV lär ska gå att köra via min R7000 eller möjligen direkt till fiberkonvertern (fiberkonvertern/mediaomvandlaren har 8 portar så fysiskt har den många anslutningsmöjligheter).

Någon som testat olika alternativ och kan ge tips? Det står raycore på mediakonvertern (tror det är en RC-CP9) och det är Zitius som har fibernätet (via fibertjänst öppen fiber).

Googlade fram denna inkopplingsinstruktion för Zitius där de har ett avsnitt för comhem:
odensakerfiber.se/data/documents/Raycore-RC-CP9-User-Guide-R2.pdf
Verkar som allt ska gå via comhems router...

Och denna från comhem:
https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/3fjPdHFHaEkeGyEYoE6q...
Där ska också allt gå via comhems router...

Men ingen av dessa beskriver ju hur man ska göra i mitt fall när jag vill använda deras router så lite som möjligt. Tyckte jag fick ganska flytande svar när jag pratade med supporten. De sa typ "du kommer få den bästa routern på marknaden av oss när den släpps framåt sommaren, i klass med ASUS bästa" men de pratar bara om wifi-hastighet misstänker jag och inte funktionalitet och flexibilitet i inställningarna.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Ring supporten och be dom brygga ditt modem. Du kommer då att kunna koppla in din router via eth4 och få en publik IP till din router den vägen. Använd comhems modem för TV/telefoni framför din egen router.

Lycka till!

/p

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Technicolor TG389ac från comhem. supporten sa att det inte gå och brygga detta men det går med
TG 389. sitter i samma fråga som han innan vet ej hur man gör med hem telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av swag:

Technicolor TG389ac från comhem. supporten sa att det inte gå och brygga detta men det går med
TG 389. sitter i samma fråga som han innan vet ej hur man gör med hem telefon

Ojdå, det var mer än vad jag visste..

Då håller jag hårt i min bryggade technicolor..

/p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av swag:

Technicolor TG389ac från comhem. supporten sa att det inte gå och brygga detta men det går med
TG 389. sitter i samma fråga som han innan vet ej hur man gör med hem telefon

Visade sig att jag jag kan koppla min router till en LAN port och comhems router till en annan LAN-port på fiberomvandlaren så får de olika externa ip från comhem. Då behöver jag inte brygga någon router utan jag kan använda comhem till enbart telefonen om jag vill. Men nu när jag provkört tg389ac lite så verkar den faktiskt fungera ganska bra så den får bli primär router. Men jag kommer koppla in min gamla router som trådlös accesspunkt då jag tycker den har bättre räckvidd. Känner att en extra ip-adress kan vara bra till något annat, kanske en webbserver.

Permalänk
Medlem

@ekstam: hej är din tg 389 ac bryggad? jag har även den här men dom sa att det inte gick har även den andra routern här tg 389 den går ju brygga supporten sa vad jag skulle in via telefonen och förklarade vad jag skulle göra.

men vill ju brygga min tg389ac också om du har ditt så kan ju mitt med bli så

Permalänk
Medlem

@swag: Jag tog för givet att det även gick att brygga ac'n, jag minns inte exakt vilken modell jag har har men det är helt klart bryggat via via eth4 (det är dock inte ett tg389ac).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ekstam: hej jo i tg 389 stämmer det att brygga eth4 sa han i telefon comhem supporten så då är det gamla routern man få ha sen koppla på sin egna om jag fattar det rätt

vet ej va dom menar med eth4 ska man sätta sin rauter kabel där då?

Permalänk
Medlem

Har fu flera RJ45 på din fiberomvandlare så kan du testa koppla WAN på vardera routern direkt till fiberomvandlaren. Eller sätta en switch mellan fiberomvandlaren och dina routrar. Tar ganska lång tid innan telefonen kickar igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swag:

@ekstam: hej jo i tg 389 stämmer det att brygga eth4 sa han i telefon comhem supporten så då är det gamla routern man få ha sen koppla på sin egna om jag fattar det rätt

vet ej va dom menar med eth4 ska man sätta sin rauter kabel där då?

Precis, du kopplar din routers WAN till eth4 på tg389. Då får du ett publikt ip till din router.

/p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ronnylov: hej igen se om dett funkar just nu får jag bild ,internet ,hemtelefon,

satt min router på lan 1 i mediaboxen och sen på lan 2 deras router och i den har jag satt in hemtelefon och rj45 sladdar till 2 olika tv och är uppkopplad på mitt wifi från min asus router.

fast deras wifi är på i deras router men jag kopplar inte upp mej på det utan mitt hoppas det inte krokar med min asus bara

sen ser jag att ljud hackar och bilden ibland kan det vara sändningen eller itux nät in till lägenheten har fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av swag:

@ronnylov: hej igen se om dett funkar just nu får jag bild ,internet ,hemtelefon,

satt min router på lan 1 i mediaboxen och sen på lan 2 deras router och i den har jag satt in hemtelefon och rj45 sladdar till 2 olika tv och är uppkopplad på mitt wifi från min asus router.

fast deras wifi är på i deras router men jag kopplar inte upp mej på det utan mitt hoppas det inte krokar med min asus bara

sen ser jag att ljud hackar och bilden ibland kan det vara sändningen eller itux nät in till lägenheten har fiber

Du kan stänga av wifi på comhems router eftersom du inte använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har fu flera RJ45 på din fiberomvandlare så kan du testa koppla WAN på vardera routern direkt till fiberomvandlaren. Eller sätta en switch mellan fiberomvandlaren och dina routrar. Tar ganska lång tid innan telefonen kickar igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Kräver dock att man har 100 Mbit/s eller högre för att det ska funka med flera ip-adresser:
https://www.comhem.se/kundservice/support/bredband/vad-far-ja...
"Kunder med en lägre tjänst än 50 Mbit/s får endast en publik IP-adress. Kunder med 100 Mbit/s och högre får fyra IP-adresser."

Kopplar man in två routrar får de varsin ip-adress och man behöver då alltså minst två externa IP-adresser för att det ska fungera.

Edit: Gick inte att redigera min förra post längre, därav två inlägg i rad...

Permalänk
Medlem

Hejsan i Comhem-tråden!

Har under de senaste dagarna haft struligt med nätter här hemma. Då jag bor inneboende hos ett äldre par som inte snackar så värst bra svenska så har jag fått sköta kommunikationen med Comhem.

Så här ser vårt problem just nu ut (som efter flera samtal med Comhems bredbandssupport inte lyckats fixas):
WIFI funkar som det ska via 5Ghz-uppkopplingen
WIFI funkar inte alls på 2,4Ghz-uppkopplingen
När vi prövade att koppla ethernetkabel till deras laptop så funkade nätet galant. (Möjligheten för mig att koppla upp via ethernetkabel finns tyvärr inte).
Kruxet är att den vanliga 2,4Ghz-uppkopplingen "ska" vara uppe och funka, iaf när jag surfar in och kollar statusen på routerhemsidan (när man skriver in sin standardgateway i webbläsaren).

Jag själv kör förövrigt med en WIFI-dongel som stödjer protokoll 802.11n, b och g, alltså inte 5Ghz tyvärr.

Min tanke är att någon kanske har svar på eventuella lösningar, om inte får det bli att köpa en dongel som stödjer ac och se om man kanske kan koppla upp till 5Ghz-linan..

Som det säkert märks så är jag rätt så novis inom området, så all hjälp uppskattas!

Peace så länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk

Kan någon som har ett Technicolor tg389ac konfirmera att det inte går o brygga?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Hejsan i Comhem-tråden!

Har under de senaste dagarna haft struligt med nätter här hemma. Då jag bor inneboende hos ett äldre par som inte snackar så värst bra svenska så har jag fått sköta kommunikationen med Comhem.

Så här ser vårt problem just nu ut (som efter flera samtal med Comhems bredbandssupport inte lyckats fixas):
WIFI funkar som det ska via 5Ghz-uppkopplingen
WIFI funkar inte alls på 2,4Ghz-uppkopplingen
När vi prövade att koppla ethernetkabel till deras laptop så funkade nätet galant. (Möjligheten för mig att koppla upp via ethernetkabel finns tyvärr inte).
Kruxet är att den vanliga 2,4Ghz-uppkopplingen "ska" vara uppe och funka, iaf när jag surfar in och kollar statusen på routerhemsidan (när man skriver in sin standardgateway i webbläsaren).

Jag själv kör förövrigt med en WIFI-dongel som stödjer protokoll 802.11n, b och g, alltså inte 5Ghz tyvärr.

Min tanke är att någon kanske har svar på eventuella lösningar, om inte får det bli att köpa en dongel som stödjer ac och se om man kanske kan koppla upp till 5Ghz-linan..

Som det säkert märks så är jag rätt så novis inom området, så all hjälp uppskattas!

Peace så länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså generellt ger inte comhem support på wifi, inte heller någon annan leverantör. Dom kan svara på grundläggande frågor inte mer, vill du plugga wifi gör det själv i princip. Det är så många saker som påverkar att det är omöjligt att som operatör ansvara för wifi.

Du har om du bor i stan 30 grannar med wifi som alla vill ha det bästa, men 5 av dom har trasiga kablar och 3st har win98.

En har en kinesisk mikrovågsugn som stör ut 4 grannars wifi..

En har en icke ce märkt hårtork som dödar wifi i hela porten 1h/dag.

Funkar internet på kabel så håller comhem vad dom lovat, om du har wifi problem så är det du vs världen typ. Använd kabel är mitt råd om du kan. Annars dra kabel sätt en access punkt i det rum du är i finns inga genvägar

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian