Vilket minne till ryzen?
Jag håller på att sätta ihop en ryzen dator som skall användas till lätt spelande i 1080p på min projektor, men även till ljudbearbetning och musikproduktion.
Jag har köpt följande redan så det går inte att påverka:
Ryzen 1700
thermalright macho direkt kylare (de listade den som am4 kompatibel så håller tummarna att de skickat med ett kompatibelt monteringskit direkt från affären)
evga 650w g2 psu
msi rx 480 gaming x 8gb gpu
msi tomahawk b350 moderkort
crucial mx300 525gb ssd 2.55 (lämnar m.2 platsen på moderkortet tom tills jag har råd med en snabb nvme i framtiden)
raijintek methis atx case
Och nu sitter jag här och är tokförvirrad på vilket minne som jag ska köpa!?
Verkar som Ryzen skalar väl i hastighet vid 1080p spelande med högre minnesfrekvenser (i vissa spel iaf) vad jag kunnat läsa mig till via internet, men helt ärligt så har jag ingen aning om det ens spelar någon roll här eftersom jag har en såpass enkel gpu? Framtidsäkert är väl dock ganska trevligt om jag om tre fyra år eller så köper snabbare gpu. Vore väldigt skönt att slippa skaffa nytt minne då också.
Verkar även som om det är vettigt att skaffa single rank minnen pga mindre stress på minneskontrollern och möjlighet att köra högre hastighet (och latencys?).
Vad ska jag skaffa om jag vill ha 16gb ram? single rank? samt vilken frekvens? Vad är mest bang for the buck (pang för kronan?)?
Tänker ha datorn i många år och troligen endast uppgradera gpun om några år när den börjar kännas trög.
/J