Star Citizen satsar exklusivt på Vulkan

Permalänk
Medlem

Det byggs en hel del utanför det vi kan testa idag.
Men i Alpha 3.0 kommer universumet bli mer tilltalande, lada på planeter och utforska.
Vi kommer dock att få vänta minst ett år till innan någon Beta, och riktigt spelbar version kommer.
S42 kan nog bli kul, men själv är jag mest intresserad av PU och att börja bidra med något i den värden.

angående att det läggs till saker, det förlänger ju inte den primära delen av spelet eftersom andra delar av studion gör det.
I slutändan är det bara resultatet som kommer kunna tala för om det går eller inte.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Fortsätt och ge era pengar till Roberts så kan jag njuta av det färdiga spelet om det nu någonsin blir färdigt.

Permalänk

från att säga "vi behöver 2miljoner men gärna 2,5miljoner dollar för kickstarter" , till att dra in 145miljoner dollar och ingen spelbar beta ÄN! 4 år senare

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Då har du missat lite. Amazon är ett av världens absolut största företag. Topp 10 sett till börsvärde, och med högre omsättning än bland annat Microsoft och Google. De är överlägsen ledare inom cloud-computing och håller ungefär en tredjedel av marknaden. Närmsta konkurrent är Microsoft med knappt 10% av marknaden senast jag såg några siffror på det.

Därav en egen spelmotor. Det är i praktiken en fork av Cryengine som är djupt integrerad med Amazons molntjänster. Och med Twitch, som ägs av Amazon. Den är helt gratis, men du måste använda Amazon Web Services.

Kollade in dem lite efter jag skrivit, och jag måste säga att Amazon har blivit riktigt jäkla obehagligt stora.

Skrivet av serverfel:

Många som tror att spelet är ett stort svart hål som bara får pengar att försvinna. I början var jag så peppad, men nu känns det bara som om Chris försöker vinna tid, och att han inte kommer reda ut det.

Skrivet av truedesire:

från att säga "vi behöver 2miljoner men gärna 2,5miljoner dollar för kickstarter" , till att dra in 145miljoner dollar och ingen spelbar beta ÄN! 4 år senare

I rättvisans namn så har de ju åtagit sig att göra något ingen annan gjort, så man får nog räkna med minst 5 års utvecklingstid. Dessutom tar det tid att bygga ett fundament vari man sedan kan stoppa in och bygga innehåll i, så den första tiden känns längst då det dröjer innan det kommer något synbart resultat. Ska man tillgodose alla alfa-spelare så tar alltihopa dubbelt så lång tid. Nu har de ju i praktiken utvecklat en egen spelmotor för ändamålet, vilket inte är något man gör i en handvändning nuförtiden, och bytt nätverksleverantör, och alltihopa är tänkt att redan från början kunna hantera tiotusentals spelare och rentav miljontals spelare framöver. Det närmsta jag tänker på är EVE online, men där började man ju väldigt smått för att allt eftersom skala upp det hela. Nu var väl kanske inte tekniken redo för så massiva spel år 2003, så CCP låg ju helt rätt i tiden på så vis, att börja precis när MMO först blev möjligt och sedan utveckla spelet i takt med tekniken. CIG ska ju börja direkt på toppen och då gäller det att vara väl förberedd.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte om jag ser det som en fördel. Själv har jag något emot de här titlarna som har sin peak i användare innan spelet släpps och så blir spelet aldrig klart och hela spelarbasen har bara fått uppleva en ofärdig version av spelet.
Ja du vet, dayz, ARK and such...
Finns såklart inget rätt eller fel här men jag har som sagt svårt för det upplägget.

Men är ens star citizen den typen av spel då? Är det inte orättvist att lägga dem i det facket? Ja who knows. Men med tanke på att de tidigare utlovat ett releasedate som passerat med två år och i dagsläget inte längre har ett releasedatum men att man kan testa en splittrad alpha sedan något år så tycker jag nog spelet förtjänar denna kategori i nuläget.
Upp till bevis att hålla spelarbasen igång och få ut ett spel som inte peakar innan release...

Ja, det är ju risken. DayZ är ett bra exempel på en utvecklare som totalt skiter i sitt spel när han väl fått sina pengar. ARK är betydligt bättre där de fortfarande släpper uppdateringar och nytt material.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas_skane:

Ja, det är ju risken. DayZ är ett bra exempel på en utvecklare som totalt skiter i sitt spel när han väl fått sina pengar. ARK är betydligt bättre där de fortfarande släpper uppdateringar och nytt material.

Eller är det bara olika stadier av samma grej? Fanns en tid när det kom nytt från dayz också

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@GilbertG: vad jag vet är det lumberyard motorn ?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Eller är det bara olika stadier av samma grej? Fanns en tid när det kom nytt från dayz också

Det hela beror ju på förtroendet för utvecklaren. När det kommer till ARK specifikt har jag definitivt redan fått värde för mina 20 euro i form av nära 300 timmars spel och ett spel som ändå känns lika färdigt som mycket annat som finns på marknaden. Så jag har lite att klaga på även om det "överges".

Man kan ju vända på det och säga att spel som når "release" sällan får något nytt material gratis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas_skane:

Det hela beror ju på förtroendet för utvecklaren. När det kommer till ARK specifikt har jag definitivt redan fått värde för mina 20 euro i form av nära 300 timmars spel och ett spel som ändå känns lika färdigt som mycket annat som finns på marknaden. Så jag har lite att klaga på även om det "överges".

Man kan ju vända på det och säga att spel som når "release" sällan får något nytt material gratis.

Hmm. Well. ARK är fruktansvärt dåligt optimerat fortfarande. Jämför man det med andra spel så är det andra riktigt undermåligt optimerade spel man får jämföra med och där känner jag att de förtjänar en tumme ner om det inte blir bättre.
Ibland får man känslan av att greenlight och liknande används för att inte behöva leverera en färdig produkt utan bara ett hafsverk. Spel som faktiskt släpps får kritik om saker inte funkar, men dessa never ending story no releases skyddas av att det ju är en beta. För mig duger det däremot inte

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Axelander23:

Är det bara jag eller luktar det lite som Duke nukem Forever?

Det verkar inte bara vara du, men det är definitivt inte jag. T.e.x: Utvecklarna av DNF släppte inte videos typ dagligen som uppdaterar om hur utvecklingen går. En av de senaste videos från utvecklarna i UK visar helt enorma skepp. Ganska coolt.

Skrivet av truedesire:

från att säga "vi behöver 2miljoner men gärna 2,5miljoner dollar för kickstarter" , till att dra in 145miljoner dollar och ingen spelbar beta ÄN! 4 år senare

Men för tusan... ett vanligt spel tar ungefär 5 år att utveckla. Star citizen är långt ifrån ett vanligt spel så man kan gott räkna med dubbla tiden. Dessutom så är det väl mycket mer rimligt att tänka "Om jag får mycket mycket mer pengar, ska jag använda dom för att göra spelet mycket mycket bättre? Ja naturligtvis"

Permalänk

@makerspace: du missuppfattar mig, först lovade de en sak med kickstarten, sen fick de blodad tand och ville bara ha mer och mer.
resultatet är att de aldrig blir klara före 2020. jag samt andra har redan krävt (och fått) pengar tillbaka. tack gode gud paypal gick igenom

för att förtydliga

Pledge $5 or more

THE KICKSTARTER: The Electro Skin Hull Enhancement for existing Roberts Space Industries ship owners. Can switch hull appearance at a flick of a switch. Includes special skin to show that you've backed twice.
Estimated delivery Nov 2014
är det säg nyår 2014 för att ge dom lite mer tid? nope, 2015? prova år 2017 och tiden bara tickar och tickar...
nog för att man kan slå fel på 4-9månader men inte så här många år...

"Late 2014 is when Roberts hopes to launch Star Citizen. All of this is going to take lots of cash, of course, and Roberts says that he's got investors lined up to help fund this huge project. "

blev lurad på detta samt Ark(det är dock ett HEEEELT annat kapitel), kommer aldrig backa kickstarter igen

vid 5,5miljoner skulle det finnas 50+ uppdrag, var är dom ?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

vid 5,5miljoner skulle det finnas 50+ uppdrag, var är dom ?

Man kan i alla fall att undra varför inte ens 30 minuter av kampanjen inte är spelbar. Än så länge är det ett ambitiöst techdemo (Med massor av skepp för visso, men få byggnader).

Jag har inte backat, men kommer tveklöst att punga ut 500 för Single/Multi-player vardera om det ens når upp till halva hypen.
Kudos till alla som backat dock. Även om om det är risk att backarna blivit småbarnsföräldrar lagom till släppet :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Well. ARK är fruktansvärt dåligt optimerat fortfarande. Jämför man det med andra spel så är det andra riktigt undermåligt optimerade spel man får jämföra med och där känner jag att de förtjänar en tumme ner om det inte blir bättre.
Ibland får man känslan av att greenlight och liknande används för att inte behöva leverera en färdig produkt utan bara ett hafsverk. Spel som faktiskt släpps får kritik om saker inte funkar, men dessa never ending story no releases skyddas av att det ju är en beta. För mig duger det däremot inte

Att det är release är ju knappast en garanti att någonting är varken optimerat eller buffrensat. Total War: Warhammer har så många buggar att det är nära på ospelbart för att bara ta ett exempel. Samt kan man nog argumentera att samma spel har så många DLC och ännu ej implementerade raser att det skulle kunna vara en alpha.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas_skane:

Att det är release är ju knappast en garanti att någonting är varken optimerat eller buffrensat. Total War: Warhammer har så många buggar att det är nära på ospelbart för att bara ta ett exempel. Samt kan man nog argumentera att samma spel har så många DLC och ännu ej implementerade raser att det skulle kunna vara en alpha.

Nej precis! Men då kan man avgöra efter release om det är något att ha. Och framförallt kan produkten bedömas!
No mans sky hade säkerligen klarat sig undan om det var en never ending beta där "mer content/endgame kommer senare" och jag tror ARK hade blivit hårt sågat om det lanserats som färdigt i befintligt skick.
Så länge spelen ligger kvar i betastadiet så skyddas de kritikmässigt av det här "ja men det är ju en beta".
Thats fine, om spelet nu kommer ur betan... Men ligger spelet kvar i betan för alltid så ska man tåla undermåliga lösningar och implementationer för alltid också. Det är där det blir så dumt.
Alternativet skulle vara att vi börjar ställa perfektionskrav även på betaversioner men det faller ju på sin egen orimlighet såklart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Blir Star Citizen färdigt någon gång? Ofta när jag ser någon nyhet om det så har det ändrat något.
Kanske är färdigt och spelas redan iofs? Vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av Axelander23:

Är det bara jag eller luktar det lite som Duke nukem Forever?

DNF fastnade i tiden med inkompetenta utvecklare och gav ingen som helst inblick i utvecklingen. Star Citizen är raka motsatsen, så jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. Sitter du bara och väntar på en release så förstår jag att du är uttråkad, men följer du det oändliga flödet av information om utvecklingen och är aktiv i Alphan så ser du att allt tuffar på i rätt riktning, om än försenat.

Skrivet av truedesire:

@makerspace: du missuppfattar mig, först lovade de en sak med kickstarten, sen fick de blodad tand och ville bara ha mer och mer.
resultatet är att de aldrig blir klara före 2020. jag samt andra har redan krävt (och fått) pengar tillbaka. tack gode gud paypal gick igenom

för att förtydliga

Pledge $5 or more

THE KICKSTARTER: The Electro Skin Hull Enhancement for existing Roberts Space Industries ship owners. Can switch hull appearance at a flick of a switch. Includes special skin to show that you've backed twice.
Estimated delivery Nov 2014
är det säg nyår 2014 för att ge dom lite mer tid? nope, 2015? prova år 2017 och tiden bara tickar och tickar...
nog för att man kan slå fel på 4-9månader men inte så här många år...

"Late 2014 is when Roberts hopes to launch Star Citizen. All of this is going to take lots of cash, of course, and Roberts says that he's got investors lined up to help fund this huge project. "

blev lurad på detta samt Ark(det är dock ett HEEEELT annat kapitel), kommer aldrig backa kickstarter igen

vid 5,5miljoner skulle det finnas 50+ uppdrag, var är dom ?

Den stora frågan här är väl egentligen; Hade du verkligen hellre velat ha den enklaste tänkbara versionen av Star Citizen som hade kunnat släppas i slutet av 2014, efter endast 2 års utveckling av en nystartad liten spelutvecklare? Istället för ett Star Citizen med rekordhöga ekonomiska tillgångar och 7-8 års utvecklingstid med ett slutresultat som inte liknar något annat?

För mig är iaf valet självklart det senare. Kombinera det med väldigt transparent utveckling och hundratals timmar av nöje i Alpha/Beta under utvecklingstiden. Så här långt är jag betydligt mer missnöjd med de innehållstomma liknande spel som släppts i "fullversion" under tiden som tex Elite och No Man's Sky, som sades skulle bli Star Citizen dödare och släppas inom "rimlig" utvecklingstid, lol.

Skrivet av AlexThunder:

Man kan i alla fall att undra varför inte ens 30 minuter av kampanjen inte är spelbar. Än så länge är det ett ambitiöst techdemo (Med massor av skepp för visso, men få byggnader).

Kampanjen var aldrig tänkt att vara en del av Alphan av samma anledning som varför dom knappt har visat upp något från det överhuvudtaget, dom vill inte spoila något. Om det var något du förväntade dig så vet jag inte vart du fått det ifrån.

Det stora syftet med Alphan är att få in feedback på bred nivå, vilket det fyller till 100%. Men visst kan man se det som ett tech-demo också, om man kan bortse från alla grafiska buggar då. Anledningen till varför det kanske ser begränsat ut är för att det uppdateras modul-vis, och det har helt enkelt inte funnits anledning till att inkludera fler "byggnader" än, eller vad du nu tänker på.
Värt att notera är dessutom att ju mer innehåll desto större nerladdning blir det. Alphan ligger redan på över 30gb, och trafik-kostnaderna som uppstår av alla som ska ladda ner och uppdatera spelet blir lätt brutala. Så det finns god anledning till att behålla fokus på det som är aktuellt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

Det verkar inte bara vara du, men det är definitivt inte jag. T.e.x: Utvecklarna av DNF släppte inte videos typ dagligen som uppdaterar om hur utvecklingen går. En av de senaste videos från utvecklarna i UK visar helt enorma skepp. Ganska coolt.

Men för tusan... ett vanligt spel tar ungefär 5 år att utveckla. Star citizen är långt ifrån ett vanligt spel så man kan gott räkna med dubbla tiden. Dessutom så är det väl mycket mer rimligt att tänka "Om jag får mycket mycket mer pengar, ska jag använda dom för att göra spelet mycket mycket bättre? Ja naturligtvis"

Det behöver inte alls vara så här (har inte sett något bevis på det), men ibland så har det faktiskt dödat projekt med att de just fått för mycket resurser och kapital.

Låter skevt och overkligt, men har själv sett det hända i andra fall. Så lätt att man bygger upp en allt för stor och komplex organisation, som sedan blir svår att styra och få fokus på.

Om man inte passar sig noga så är det även lätt att få scope-creep som gör att projektet förlängs över tid långt mer än tänkt (jämfört om de haft mindre pengar och resurser). Kräver en tajt styrning och kontroll på projektet för att inte låta det växa iväg allt för dramatiskt mycket mer än vad som först planerats.

Intresserad av att köpa detta spelet då jag gillar iden och tror på upplägget, men väntar personligen med det tills RTM.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/