Köpråd moderkort, Cpu, Ram och chassi!

Permalänk
Medlem

Köpråd moderkort, Cpu, Ram och chassi!

God morgon på er.

Har under flera år övervägt att uppgradera datorn men har hittills inte kunnat göra en prisvärd uppgradering från min klockade 2500k men iom att saker har börjat strula lite och att jag känner att den inte riktigt håller måttet så är det väl mer eller mindre dags.

Söker alltså ny processor och iom det nytt moderkort och ram. Chassit är jag lite sugen på att byta för att få ner till ett mATX för att kunna få med den sig lite lättare. Har just nu ett Fractal R3 med bortklippt hdd bur för att grafikkortet inte fick plats så skulle vara trevligt att ha det lite finare invändigt oavsett.

Hur mycket tappar man gällande kylning om man går ner på mATX storlek? Om det påverkar tillräckligt mycket så stannar jag utan några problem kvar på atx. Chassit ska gärna vara väldigt ljuddämpande.

Har ett nyligen inköpt supernova g3 750W och sitter på mitt Sapphire tri-x 390x som jag köpte förra året så de får vara kvar.

Någon som har några tips? Hur ser det ut med amd vs intel just nu när rizen har kommit ut?

Datorn används nästan enbart till spel men vill också kunna vara så framtidssäker som möjligt utan att gå på en alldeles för hög prislapp.

Budget ligger på runt 8k, inte helt satt i sten.

PS: efter som att jag sitter på ett Fake Windows som funkar fint och ogärna strular med det igen så har jag lite funderingar på hur det funkar att rensa hela hårddisken utan att formatera den så att man har kvar Windows när man byter moderkort? Blir det strul med bios och grejer som ligger kvar eller bör det funka?

Tack på förhand!

Ursäkta om texten ser kaos ut. Skriver på mobilen så fråga gärna om ni vill ha något förtydligat.

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några stora problem med att köra mATX.
Ett av de få ljuddämpade mATX chassina är:
https://www.inet.se/produkt/6900464/fractal-design-define-min...
Och det är ett mycket bra chassi.

Har du tittat på någon processor själv?

Jag skulle rekommendera Intel socket 1151 processor.
Den här blir nog bra:
https://www.inet.se/produkt/5300178/intel-core-i5-7600k-3-8-g...

Chassi + CPU + Moderkort + RAM bör klara din budget på 8.000kr

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Det ska inte vara några stora problem med att köra mATX.
Ett av de få ljuddämpade mATX chassina är:
https://www.inet.se/produkt/6900464/fractal-design-define-min...
Och det är ett mycket bra chassi.

Har du tittat på någon processor själv?

Jag skulle rekommendera Intel socket 1151 processor.
Den här blir nog bra:
https://www.inet.se/produkt/5300178/intel-core-i5-7600k-3-8-g...

Chassi + CPU + Moderkort + RAM bör klara din budget på 8.000kr

Tackar för svaret!

Yes har kollat runt lite själv på all grejer och det är väl det där chassit jag siktat in mig på också.

Har dock bestämt för att gå på lite mer cores då jag multitaskar en hel del med olika spel igång samtidigt som går i bakgrunden och även ha möjlighet att streama när jag använder datorn fullt ut så står väl mellan Rizen och motsvarande intel som ligger strax under 4 000 kr. Dessutom vill jag gärna ha möjlighet att uppgradera processorn inom några år (om så behövs) utan att skaffa nytt Moba, känns som att 1151:an är på väg ut?

Permalänk
Medlem

Ja, då är det nog rätt att ta en AMD Ryzen eller Core i7 på 1151.
Jag har inte hört att Intel planerar en ny socket.
1151 lär nog hänga med 4-5 år till.
Det är bara vad jag tror - kanske nån annan vet bättre?

När det blir dags att välja moderkort, så föredrar jag ASUS. Gör bra kort.

RAM blir väl DDR4 - oavsett vilket moderkort du väljer.
Ta DDR4 som passar standarden på kortet. Ingen mening att välja snabbare RAM.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Ja, då är det nog rätt att ta en AMD Ryzen eller Core i7 på 1151.
Jag har inte hört att Intel planerar en ny socket.
1151 lär nog hänga med 4-5 år till.
Det är bara vad jag tror - kanske nån annan vet bättre?

När det blir dags att välja moderkort, så föredrar jag ASUS. Gör bra kort.

RAM blir väl DDR4 - oavsett vilket moderkort du väljer.
Ta DDR4 som passar standarden på kortet. Ingen mening att välja snabbare RAM.

Var väl mer eller mindre exakt det jag tänkte! Köpet lär nog inte ske för än skatteåterbäringen kommer så man lär väl få lite mer kött på benen, verkar vara lite barnsjukdomar gällande ram och mobas till rizen just nu.

Tackar för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi skulle må bra av att någon mer svarade här i tråden.
Fler synpunkter.

Själv är jag inte så mycket inne på AMD Ryzen.
Skulle jag köpa en ny dator så blev det socket 1151.
Men med mitt behov klarar jag mig med en Core i5.

Bra att du inte har bråska.
Det är aldrig bra att hasta fram något.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Jag skulle invänta Ryzen 5, de släpps 11e April. Satsa på en sådan sexkärnig variant och ett B350 moderkort

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Jag skulle invänta Ryzen 5, de släpps 11e April. Satsa på en sådan sexkärnig variant och ett B350 moderkort

Om jag läser rätt så kommer skillnaden på bästa 5an och 1700 vara 800kr ish~ billigare men 2 kärnor mindre. Frågan är ju vad som är mest prisvärt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akaiko:

Om jag läser rätt så kommer skillnaden på bästa 5an och 1700 vara 800kr ish~ billigare men 2 kärnor mindre. Frågan är ju vad som är mest prisvärt

Jag skulle utan tvekan ta Ryzen 7 1700 före Ryzen 5 trots 800kr mer.
2 extra kärnor är värt 800kr alla gånger.

Svagheten med Ryzen jämfört med Intel är att de presterar inte riktigt lika bra i spel.
De är inte dåliga - men Intels bästa vinner i spel.
Läs gärna Sweclockers test av Ryzen:
http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Men det är nog mer framtidssäkert att köpa Ryzen än Intel i dagsläget.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Jag skulle utan tvekan ta Ryzen 7 1700 före Ryzen 5 trots 800kr mer.
2 extra kärnor är värt 800kr alla gånger.

Svagheten med Ryzen jämfört med Intel är att de presterar inte riktigt lika bra i spel.
De är inte dåliga - men Intels bästa vinner i spel.
Läs gärna Sweclockers test av Ryzen:
http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Men det är nog mer framtidssäkert att köpa Ryzen än Intel i dagsläget.

Tänkte det också. Lägger gärna lite mer för att det ska "hålla" längre.

Yes har kollat igenom lite tester också verkar ju dom att intel har en liten edge över Ryzen, tänker att det förmodligen komma duga åt mig då jag inte spelar jätte krävande sakerna och kör på 1080p. Samt hoppas jag på att det kommer komma lite optimeringar allt eftersom.

Skickades från m.sweclockers.com