Permalänk

Lg Oled 65 B6V samt 4K material

Hej!

2st frågor:

1: Känns som LG Oled 65 B6V slår motsvarande prisklass(24-26k) model Samsung Qled om det kommer till kolla film, serier samt dokumentärer? Alltså bild kvalite. (Vet redan specs så vill inte ha nits lr svart vs ljus osv)

2: Idag såvitt jag vet finns det största 4K materialet på Netflix som dock bara är 50hz. När tror du att 4K materialet utökas nämndvärt samt när tror du 4K materialet kommer finnas i 100hz på netflix?

Är ute efter din uppfattning även om svar på ovan är svåra att konstatera.

Ringde även Comhem för att höra om de har en tidsplan internt på när de får 1080p, 1440p samt 4K, då de idag endadt har 1080i. Svaret blev att de inte vet men det fanns ingen tidsplan som supporten kände till.

Permalänk
Medlem

1. klart oled e trevligast :P, (dock finns det ju problem med dom också, inbränning, black crush, banding) om du väljer det ena eller andra beror just på ljusstyrka vs svärta, och typ saker som input lag, i dom prisklasserna så tror jag inte att det skilljer sig nämnvärt på "färgkvalite"

2. Du får gärna berätta vad du har för källa för jag är väldigt säker på att allt material e 24/25fps som vanligt på netflix.

Permalänk
Skrivet av Belzzz:

1. klart oled e trevligast :P, (dock finns det ju problem med dom också, inbränning, black crush, banding) om du väljer det ena eller andra beror just på ljusstyrka vs svärta, och typ saker som input lag, i dom prisklasserna så tror jag inte att det skilljer sig nämnvärt på "färgkvalite"

2. Du får gärna berätta vad du har för källa för jag är väldigt säker på att allt material e 24/25fps som vanligt på netflix.

En polare som är IT tekniker så källan är inte direkt vetenskapligt förankrad har juh hunnit läsa runt en del senaste 30min o LG oled 65 E6V verkar ändå mer värt om man har råd men blir så orolig att folk säger att man manuellt måste fixa inställningarna o visst man kan väl läsa sig till men är inte direkt kompetent när det kommer till tv inställningar gör bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@morphan88: 1440p är ingen standard för video så ingen kommer någonsin att börja med det.

Annars hade jag tagit OLED-teven då bildkvaliteten är bättre, även om Samsung har lyckats rätt bra med sin Quantum Dot eller vad de kallar det. Inbränningar är inte ett så stort problem på en TV som det är på en telefon eller datorskärm. Däremot lär väl OLED:en åldras på ett annat sätt än LCD, med vissa färger som åldras snabbare och därmed ändrar tonen på bilden och så.

Permalänk
Medlem

Köpte min 4k tv enbart för att se Planet Earth i 4k. Tji fick jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphan88:

En polare som är IT tekniker så källan är inte direkt vetenskapligt förankrad har juh hunnit läsa runt en del senaste 30min o LG oled 65 E6V verkar ändå mer värt om man har råd men blir så orolig att folk säger att man manuellt måste fixa inställningarna o visst man kan väl läsa sig till men är inte direkt kompetent när det kommer till tv inställningar gör bild.

Skickades från m.sweclockers.com

ah well jag tror han bara kollat på vad tv kör eller så för utöver hobbit och nån ny film som jag inte mins vad de hette så är det typ ingen som spelar in i mer än 24fps

och fiddla lite med inställningarna kommer du med största sannolikhet behöver göra oavsett vad du väljer.

Ja asså enda anledningen (som jag kan se) till att välja samsung är inputlag (för spel) och möjligtvis ljusstyrkan om du är en sån där person som primärt tittar på tv med taklampan tänd.

Permalänk

Tack för alla svar. Hjälper en del med tankebaborna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vill man ha bra 4k+HDR kvalite så måste man nog skaffa sig en UHD Bluray spelare. Fast vi får in 4k+HDR via streamingstjänster så är dom kraftigt komprimerade (tror tom att en 1080p bluray > 4k Netflix när det kommer till PQ). Med det sagt så ser Netflix bra ut på B6.

Har förbokat planet Earth 2 (lev april..) UHD, måste nu bara hitta en vettig spelare.

Permalänk
Medlem

Om du köper en tv för 25k, kommer du byta igen om 5år?
Utbudet på 4k material är väldigt begränsat. Om 5 år är det troligt vis mer vanligt men då är dagens 4k tv nog utdaterade. Bara en tanke...

Permalänk
Medlem

Du jämför LG 2016 års modeller med Samsung 2017 som är nylanserade?
Ks7005 65an går för 15.5k verkar fö bättre än qled modellerna från 2016

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt LG OLED tvn eftersom den är uppdaterad osv för att åtgärda mycket problem som den hade vid nysläppet.
Läs denna tråden för de som verkligen har erfarenhet och kan sina saker https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=328957

QLED är bara ett namn som skall locka kunder från LGs succe med OLED. Det är fortfarande LED, bakgrundsbelysning. OLED är något helt annat och faktiskt bättre fast många Samsungboys inte vill att det skall vara så.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard