Köpråd för vattenkyld dator i 25k klassen

Permalänk
Medlem

Köpråd för vattenkyld dator i 25k klassen

Har kastat ihop en kundvagn lite snabbt och skulle vilja veta vad ni tycker ska ändras, ge gärna en förklaring till varför det ska bytas också.
ni får även ge tips på andra skärmar eller chassin kanske?

kan även bli så att jag kör på trident z ram istället

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10314888/

[URL="https://www.inet.se/kundvagn/visa/10314888/"]

[/URL

mvh

Permalänk
Inaktiv

För att få så tyst dator som möjligt välj så många & stora radiatorer du kan montera in. Försök också få ett stort chassi med utdragbart moderkorts tray, det är en stor fördel att slippa brottas med hela chassit när man ska uppgradera och byta moderkort. Tipps på chassi https://www.hardocp.com/article/2016/12/04/thermaltake_tower_...

Permalänk
Medlem

Vad skall du ha datorn till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad skall du ha datorn till?

Det blir i första han en speldator som jag vill kunna använda ett tag utan akuta behov av uppgradering, tanken är att i framtiden kanske köpa ett till grafikkort och köra sli

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen förbereda för sli? Ett 1080ti räcker länge och du kan nöja dig med ett 750w PSU.
Planera din vattenkylning bättre innan du beställer, du har för lite fittings och ta hellre 16mm rör än 13mm. Du kommer även behöva några 90° och 45° fittings samt ev. tillbehör som tempgivare, böjkit, rörkapare osv.
Du saknar fläktar i varukorgen, kanske du har på annat håll. Jag rekommenderar barrows fittings över EK's, billigare, snyggare och bättre. EKs repar rören väldigt lätt och har mindre oringar i sig.

Permalänk
Medlem

Om du endast skall spela så duger processorn men skall du göra något annat samtidigt (streama,prata med andra, kolla video) eller vill datorn skall fungera bra för framtida spel som välj en AMD Ryzen istället med passande moderkort

Permalänk
Medlem

Tycker du ska glömma SLI. Stödet för SLI håller på att avta så allt färre spel stöder det.

Permalänk
Medlem

@MarkSix: okej, fick för mig att det utvecklades, men dom planerna är isf om något år men kanske skipoar det istället

Permalänk
Medlem

@klk: okej så ska jag satsa på ett 1700x då eller gå för ett 1800x?
Det primära för tillfället är att jag kör ett spel och typ ts sen inte så mycket mer på samma gång. men det kan ju ändras då jag får tvp skärmar

Permalänk
Medlem

@Jompa79: sli var bara en tanke jag hade för att uppgradera datorn om något år men kanske är lika bra att köpa ett nytt kort då den dagen kommer, ska såklart kolla mer på det innan jag beställer men inet verkar inte ha så mycket att välja på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojkeen:

@MarkSix: okej, fick för mig att det utvecklades, men dom planerna är isf om något år men kanske skipoar det istället

Man tjänar på att köpa ett top krafikkort och sen efter 1-3 år köpa nytt top graikkort än att köra SLI som inte funkar så bra och tro att det kommer hålla längre, grafikkort utvecklas så fort idag så SLI blir även det gammalt fort.

Ska du köra med 1080p skärm så rekommenderar jag GTX 1080, om du ska ha högre upplösning så kör ett GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojkeen:

@klk: okej så ska jag satsa på ett 1700x då eller gå för ett 1800x?
Det primära för tillfället är att jag kör ett spel och typ ts sen inte så mycket mer på samma gång. men det kan ju ändras då jag får tvp skärmar

Ska du överklocka så räcker 1700X då den kan komma nära ett överklockat 1800X.
Jag valde ett 1800X, men tänker inte lägga energi på att överklocka så var mest det... till en början iafl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojkeen:

@klk: okej så ska jag satsa på ett 1700x då eller gå för ett 1800x?
Det primära för tillfället är att jag kör ett spel och typ ts sen inte så mycket mer på samma gång. men det kan ju ändras då jag får tvp skärmar

Hade jag varit dig så hade jag nog kört en 1700, som jag förstår det är processorerna likvärdiga bara att man behöver klocka lite själv med 1700. Har du egen kylare så köp en 1700x, prispåslaget för 1800x är inte värt det