Permalänk
Medlem

Märkligt brev ni fått.
Jag har Telia sedan flera år och jag har ej fått ett sådan brev.
Kollar man på hemsidan står det att det kostar 379:-/månad men kampanjpris är 279:-/månad i sex månader.

\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Måste man väl punga ut med en 4000:- router för att kunna utnyttja den hastigheten?

Är man en faktisk användare av 1000Mbit/s så är nog det sista man köper en "konsument router" om jag tolkar dig rätt. Enterprise FW alternativt PFSense/OPNSense burk är det som gäller.. (Borde gälla oavsett WAN länk)

Permalänk
Medlem

Ni som tycker 399 är dyrt och är villiga att binda ert avtal på ett år kan bara ringa in på 90200 och får 250Mbps för 379 kr per månad i ett år, alternativt 100/100 för 279 i sex månader, därefter 379.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

509kr för runt 30/12 , sjukt dyrt.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Jag betalar 239 kronor/månad för 100/10 från Bredbandsbolaget.

Förhandlade ner priset själv, ej någon gruppanslutning.

Det brukar gå att komma överens om en deal mot att man binder sig t.ex. 12 månader.

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Betalar mer för mitt jävla ADSL..

haha jo betalar 479 för mitt adsl

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wRRM:

Det va ganska dyrt ändå, kan få 1000/1000 för 619/mån i min brf dock Bahnhof.

100/100 kostar 319kr/mån.

Antar att din förening inte har något avtal?

Vi kan bara ha telia i mitt bostadsområde, hyresvärden har väl något avtal med telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Dock har inte alla möjlighet till att få fiber (även om det grävs ut till ungefär 99% av alla hushåll där jag bor (till och med de som bor mitt ute i ingenstans)) och på andra håll så monteras kopparnätet ner och de stackarna får förlita sig på 4G. :/

Hos mig har det dragits "fiber", men inte ända ut till huset utan det går VDSL2 sista biten som begränsas till 50Mbit och får i praktiken ut 25Mbit. Förlitar mig på 4G där jag i praktiken får ut 105/35 på ett 100/50-abonnemang för 15€/mån. Detta från... drumroll... Telia =). Ska bara skaffa en meterstor antenn på balkongen så kan inget väder hindra mig, kanske uploaden t.o.m. blir lite bättre. Verkar inte vara så mycket trafik på just Telias nät i mitt område. Ping är väl det enda man kan klaga på med 4G.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Decimal:

Vi kan bara ha telia i mitt bostadsområde, hyresvärden har väl något avtal med telia.

Fast jag borde väl kunna få specialpris från telia då man bara kan ha de.

Permalänk
Medlem

vi har 10-10 och betalar 339kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Helt meningslöst att ha 1000 till ockerpris. Vad använder du den hastigheten till?

Ocker vet jag inte. Jag betalar 549:- för 1000/100 via Bahnhof

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

I världen så är nog medelvärdet mycket lägre än 25 Mbit/s.
I Sverige så låg bostäder med tillgång till en fiber-uppkoppling på 60% år 2016.

Ptja, jag har ju i alla fall inte haft en endaste downtime under 1½ år nu och routern har skött sig hyfsat bra.
Att få en 5GHz-router gratis är inte helt fel.

Tyvärr räcker det inte med en fiberuppkoppling för att kunna få gigabit, utbudet i vårt fibernät innehåller 250 och 1000 men vi får inte lov att skaffa det för att switchen i källaren bara klarar 100. Vi är de enda i huset som använder fibern, de andra kör Comhem med argumentet att fibern är så dålig (98/97 Mbit sist jag testade). De byter inte switchen bara för oss så vi får bli kvar på 100/100 i stället för 250/100.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag tror några stycken missuppfattar fiberutbyggnad och tror att det betyder att folk automatiskt har tillgång till fiber bara för att xx% är utbyggt det låter så på kommentarerna i alla fall.

Här där jag bor, mitt i centrala Jönköping, har nog fiber varit nedgrävt utanför vårt hyreshus i många år. Vi har fortfarande inte fiber i vårt hus. Det kvittar om 100% av Sverige "kan" få fiber så länge inte hyresvärden betalar för att installera fiberutrustningen och dra kabel till nätet.

Permalänk
Medlem

Vad är det för lirare till hyresvärd/BRF som inte kan tänka sig att slanta en Gbit switch 24/48p, är ju ingen cost att prata om..

Permalänk
Medlem

Bor på landet nu och betalar 504 för 25/1. Men fiber är på väg, det är bestämt men vet inte hur lång tid det kommer ta och sedan kommer det kosta runt 20 kkr för att få in det i huset.

Permalänk
Medlem

Satt med Telia 10/1 för 439:- /m innan fibern, inget snack om saken att dra gigabit direkt.
1/1 Gbit från Bahnhof i vårt stadsnät för hela 579:- /m
Telia kan dra dit pepparn växer med sina priser helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Ni som tycker 399 är dyrt och är villiga att binda ert avtal på ett år kan bara ringa in på 90200 och får 250Mbps för 379 kr per månad i ett år, alternativt 100/100 för 279 i sex månader, därefter 379.

Bra tips, jag chattade precis med dom och tog det för 279:- då erbjöd dom även 6 månader Spotify premium.
Har man som jag, inga alternativ så kan man ju lika gärna binda abonnemanget i ett år.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

De flesta moderna routrar klarar väl gigabit WAN till LAN idag. (AC68U har klarat det i tre år snart)

934 enlig:
https://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/179-w...

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk

Ni ska inte klaga, själv sitter jag med 12/1 mbits för 469kr/månad. Tappar kontakt med stationen minst 10 gånger i veckan och får avbrott i 5min.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Alltid haft Telia och tycker dom är kanon! Strular aldrig och väldigt billigt.

Betalar 179kr/månad för 250/250, kanalpaket lagom samt HBO Nordic.

Bättre pris är nog svårt att hitta...

Permalänk
SpelClockers

Ja, blev riktigt sur när jag fick det mailet... Och deras försök till att göra kunder glada...
"Skaffa högre hastighet till samma pris
Just nu kan du uppgradera ditt bredband till 250 för 399 kr/mån i 12 månader. Därefter går det över till ordinarie pris 499 kr/mån. Gäller med 12 månaders bindningstid."

Även om man ändrar tillbaks till 100mbit efter bindelsetiden förbinder man sig att gå upp till deras nya kostnad på 399kr/månaden. Förslag på annan leverantör till öppen fiber? Hur är Alltele eller Bahnhof?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuub:

Jag betalar 449 (Telia) för 8/1 ADSL, finns alltid någon som är värre

Det där är fan brutalt alltså, mina djupaste kondoleanser. Med all förhoppning avvecklas det gamla kopparnätet snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Ni ska inte klaga, själv sitter jag med 12/1 mbits för 469kr/månad. Tappar kontakt med stationen minst 10 gånger i veckan och får avbrott i 5min.

Ingen ska klaga, jag minns när spray införde fri surf med 56k modem för bara 499kr i månaden, det var en underbar deal som nästan halverade surfkostnaden, men tyvärr så la dom ner det efter inte ens ett år för att det blev för dyrt för dom :/

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Helt meningslöst att ha 1000 till ockerpris. Vad använder du den hastigheten till?

Vadå helt meningslöst att ha 1000mbits, hur kan du ens säga det?
Ens behov av hastighet är väl upp till var och en?

Bara för du klarar dig på 100 kanske inte alla andra gör det.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Fast jag borde väl kunna få specialpris från telia då man bara kan ha de.

Ja, om de inte har någon konkurrens så har de ju ingen anledning att ge ett lågt pris; ditt pris borde då snarare vara högre.

Skrivet av Matheeeew:

Det där är fan brutalt alltså, mina djupaste kondoleanser. Med all förhoppning avvecklas det gamla kopparnätet snart.

Det var väl elakt? Vad blir då alternativet? 3G? 4G? Dålig täckning, kanske blir helt utan bredband då. Har man inte möjlighet till fiber torde ändå kopparledningar/ADSL vara att föredra.

Permalänk
Avstängd

Betalar över 500kr för 24 mbit adsl för vi inte har fiber än och har Telia.

Att saker ökar i pris är ganska naturligt och även lönerna ökar varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kör en switch först, som sedan kör kabel in i datorn, servern och in i en router. Pga att jag får 5 IPn och 1000/1000 per IP.

Haha, 1000/1000 per IP låter kul!

Gör du något kul med dom då?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Hos mig har det dragits "fiber", men inte ända ut till huset utan det går VDSL2 sista biten som begränsas till 50Mbit och får i praktiken ut 25Mbit. Förlitar mig på 4G där jag i praktiken får ut 105/35 på ett 100/50-abonnemang för 15€/mån. Detta från... drumroll... Telia =). Ska bara skaffa en meterstor antenn på balkongen så kan inget väder hindra mig, kanske uploaden t.o.m. blir lite bättre. Verkar inte vara så mycket trafik på just Telias nät i mitt område. Ping är väl det enda man kan klaga på med 4G.

Den lösningen låter rätt trist den med, är det för att minska anslutningskostnaden eller något? Bra hastigheter dock och priset låter ändå rätt bra.

Här i Sverige så dras det, vad jag vet, hela vägen. Även i hyreshus så dras fiber ända in i varje lägenhet även om varianter där fiber dras till byggnaden och sedan vanlig CAT ut till varje lägenhet.

Visst, 4G duger säkert för de flesta men just åtkomsttider och liknande blir lätt lidande. Och personligen tycker jag alltid det känns bättre med trådat och väljer i regel alltid det alternativet om det är möjligt.

Skrivet av ace_of_bass:

Ja, blev riktigt sur när jag fick det mailet... Och deras försök till att göra kunder glada...
"Skaffa högre hastighet till samma pris
Just nu kan du uppgradera ditt bredband till 250 för 399 kr/mån i 12 månader. Därefter går det över till ordinarie pris 499 kr/mån. Gäller med 12 månaders bindningstid."

Även om man ändrar tillbaks till 100mbit efter bindelsetiden förbinder man sig att gå upp till deras nya kostnad på 399kr/månaden. Förslag på annan leverantör till öppen fiber? Hur är Alltele eller Bahnhof?

Det lockerbjudandet lär nog få många som provar att stanna kvar på det abonnemanget när bindningstiden går ut, många är ju dåliga på att byta abonnemang och då har Telia inte lyckats få ut 100kr mer i månaden utan till och med 200kr.
Jag skulle inte vilja nedgradera från mina 250/100 till 100/10 jag hade innan exempelvis och många som skulle ta Telias erbjudande skulle nog känna att det är svårt att backa med.

Skrivet av Matheeeew:

Nu har en redan svarat dig ovan men avvecklas kopparnätet så finns det ännu färre alternativ att välja på. Har du tur kanske din bostad får möjlighet till fiber. Har du otur, trådlöst internet med väldigt varierande kvalitet. Om du ens får det, kan vara fullt på din ort redan.

Kopparnätet är gammalt och slitet och behöver förstås bytas ut men känns inte acceptabelt att inte ha någon riktig ersättare. Och det drabbar som vanligt de som inte bor i Stockholm mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tror det var samma lösning vi hadde i England, fast där hadde jag 80/20Mbit VDSL2.

Skrivet av Emtek:

Ocker vet jag inte. Jag betalar 549:- för 1000/100 via Bahnhof

Skal jag ner på det priset måste jag välja Bredband2, 594:- för 1000/100 med Banhof här. Undrar lite på varför det varierar så mycket. IP-Only's stadsnät här.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Skal jag ner på det priset måste jag välja Bredband2, 594:- för 1000/100 med Banhof här. Undrar lite på varför det varierar så mycket. IP-Only's stadsnät här.

Har också IP only.
Nä det är lite konstigt det verkar ju som det skiljer sig från län till län.

Visa signatur

Citera för svar!