Permalänk
Medlem

Project Blue Fractals

BLUE FRACTALS
by BMAWN

Hallå Sweclockers.
Det känns som att det var alldeles för länge sen jag byggde något, men nu är det äntligen dags att sätta igång med ett nytt projekt!
Jag vill börja med att lista samt tacka mina sponsorer för det här projektet:

Primochill har sponsrat med 12st av deras fina RSX fittings i blå färg för att passa temat, till det fick jag också gott om PETG-rör.
Utöver det kommer jag att använda mig av deras CTR SFF PHASE II pump/res kombo.

Till mitt förra projekt handlade jag i princip all vattenkylning från Highflow.nl, och den här gången är inget annorlunda. De sponsrade med lite rabatt och det uppskattas verkligen när man håller på med såna här projekt.

OM PROJEKTET

I det här projektet kommer jag att utmana mig själv med mycket nya saker och modifikationer.
Trots föregående misslyckade försök tänker jag göra all kablage och sleeving själv vilket kan bli riktigt kul, allt jag behöver köper jag från Icemodz.
Om det inte varit uppenbart så ska såklart hela datorn vattenkylas. Det blir en av utmaningarna då jag bestämt mig för att använda mig av ett Fractal Design Nano S chassi. Jag har en del mods planerade och jag tänker inte avslöja alla än, men jag kommer att ersätta större delen av insidan av chassit, dels för att kunna montera ett mATX-moderkort och dels för att kunna montera grafikkortet horisontellt.
Jag är inte helt säker på riktigt hur än, men jag kommer att ersätta sidopaneler, front och kanske även top och baksida. Vi får se.
Lite speciellt med det här bygget är att jag kommer att sköta belysning genom en Arduino Nano och DotStar-slingor. Detta kommer att tillåta mig styra belysning t.ex via en app på telefonen eller såklart direkt via datorn. Från början tänkte jag använda mig av en komplett LED-lösning såsom NZXT HUE eller liknande, men jag tror det kan vara mycket roligare och lärorikt att göra det själv istället.

HÅRDVARA

Fractal Design Define Nano S
ASUS STRIX Z270G GAMING
Intel Core i7 7700K 4,2GHz
EVGA Geforce GTX1080 Founders Edition
Corsair SF600 600W
G.Skill Trident Z Series DDR4-3200MHz CL16 32 GB
Samsung SSD M.2 EVO 500GB
Samsung SSD EVO 250GB
Arduino Nano V3.0 ATMEGA328
ESP8266 WIFI transceiver
Adafruit DotStar APA102- 60 LEDs

KYLNING

Black Ice Nemesis Radiator GTS 240
Black Ice Nemesis Radiator GTS 280
Phanteks Glacier C350i CPU Block - Intel LGA1151
PHANTEKS Glacier GTX 1080/1070 FE Watercooler - Acryl, RGB - Black
2xProlimatech Ultra Sleek Vortex 120mm
2xCorsair ML140 PRO
PrimoChill CTR SFF Phase II High Flow D5 Enabled Reservoir System
PrimoChill Enhanced D5 Liquid Cooling 12V Pump PWM
PrimoChill 1/2in. OD Rigid PETG Tube - 8 x 36in Clear
PrimoChill 1/2in. Rigid RevolverSX Series Fitting 12 pack - Sky blue

Jag hoppas att jag fångar just ditt intresse och att du blir sugen på att följa mitt projekt! Har du frågor? Ställ dom här i tråden eller via PM, jag svarar mer än gärna.
Tycker du att det tar lång tid mellan uppdateringar hänvisar jag till min facebooksida, när du ändå är där får du hemskt gärna gilla den!

// Oskar

Permalänk
Medlem

Update nr. 1

Kan lika gärna slänga upp en update med lite bilder på en gång!
Bygglampa, kamerastativ och photoshop-kunskaper har dammats av och behöver definitivt finslipas. Men vad lär man sig om man inte övar? Ingenting!
Tog lite bilder på hårdvaran som landade från inet.se och började måtta och planera lite inför modifikationerna jag behöver göra i chassit. Det kommer definitivt bli en utmaning att få plats med allt, men det kommer nog att bli riktigt bra när allt är klart!
Här kommer lite bilder:

Storleksjämförelse mellan mitt Phanteks Enthoo Evolv Glass och Fractal Design Nano S.

Här är en storleksjämförelse mellan en 120mm fläkt och Corsair SF600 agget, jäklar vad litet det är! SO CUTE!

Kommer att lacka om "hörnen" på corsair-fläktarna då de kommer att synas genom frontpanelen. Under starkt ljus blev jag inte imponerad av fläktarnas "finish" men det kommer förmodligen inte att synas när de är monterade.

Ett naket chassi är ett bra chassi. Gjorde ett försök på en mall och måttade upp lite vart allt kommer sitta.
Vill provmontera med radiatorer och hårdvara innan jag sätter dremeln i chassit men något säger mig att jag inte orkar vänta så länge.

Beroende på var jag bestämmer mig för att montera nätaggregatet kanske jag ersätter botten av chassit också. Kanske borde ha byggt ett chassi från scratch istället?
Inväntar leveransen från Highflow.nl då cpu-blocket inte har släppts än, men det beräknas att skickas efter den 20:e.
Vad tror ni? Vill höra era åsikter! Jag är väldigt hoppfull.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.3 & §1.6 (internt skämt/urspårning)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Även om det är ett litet nätagg så känns det väldigt tight . Ska bli riktigt spännande att se hur det här projektet blir. Kör hårt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av M-Persson:

Även om det är ett litet nätagg så känns det väldigt tight . Ska bli riktigt spännande att se hur det här projektet blir. Kör hårt!

@M-Persson: Det skulle inte vara spännande om det inte var tight! Vänta det där lät fel...

Tycker man om att läsa projektlogg på engelska får man gärna göra det antingen på Linustechtips forum eller på Bit-Tech.
Ikväll hade jag tänkt sitta en stund med Arduino+LEDs och se hur det går. Får se när nästa update med bilder kommer här i loggen, tills dess vill jag gärna att ni hjälper mig få lite liv i tråden. Sluta lurka, skriv gärna vad ni tycker och har för tankar kring mitt projekt! Uppskattar all feedback och tips man kan få.
Lägger upp arbetsbilder på min instagram och min facebooksida så man får gärna titta in där om man har lust.

Permalänk
Medlem

Väldigt tyst här, I know.
Jobbade i måndags min sista dag på mitt förra jobb, och gick direkt på mitt nya jobb och har sedan dess varit där varje dag i princip hela dagarna.
Det kommer att bli mycket jobb nu framöver också vilket är synd då alla delarna börjat komma på plats här hos mig, dock inväntar jag fortfarande större delen av vattenkylningen från highflow (rads, fläktar bl.a).
Lovar att jag kommer med något intressant tills nästa vecka!

Permalänk
Medlem

Fortfarande lite samma sak som förra inlägget. Grymt mycket jobb och alldeles för lite byggande. Men det kommer!
Knäppte lite bilder på de nya delarna som kom häromdagen och de nya blocken från Phanteks ser verkligen lovande ut! Ska bli spännande att prova dom.

Kör för tillfället datorn så här:

När jag får tid över kommer jag riva ner allt nu när jag vet att det fungerar och nästa steg är att sätta tänderna i chassit så jag får plats med delarna så som jag vill.
På återseende!

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Medlem

@MetallicAcid: Me too... The packaging was great as well. Hope they perform as well as they look. Also, they have RGB

Permalänk
Medlem

Någon som är vaken? Otroligt nog är jag det. Ville bara flika in här och återigen be om ursäkt för frånvaron med projektet. Klockade in 60,5 arbetstimmar den här veckan och i morgon hoppar jag in i fullpackad bil med familj med riktning Åre. Där är jag en hel vecka innan jag kommer hem och förhoppningsvis tar tag i projektet på riktigt.
MEN, jag skulle inte göra ett inlägg om jag inte gjort lite grann iallafall!
Jag har dissikerat chassit ordentligt nu och tagit bort midplaten som ska ersättas med egen. Baksidan skall också bytas ut och om allt går som jag vill tror jag att det kan bli riktigt bra!
Knäppte bilder före/efter nedmonteringen av chassit. Det är väl inget spännande i sig men bättre än ingenting.
Snart drar jag igång med projektet på riktigt! Ska beställa lite plåt som jag ska pilla med och sedan börja leka tetris med alla komponenter.

I sann norrlänningsanda har min käre far markerat förvaringslådorna med korta och koncisa etiketter. Det är skönt att vara tillbaka i min lilla grotta (aka mina föräldrars källare) och många timmar kommer att spenderas där de närmsta veckorna. Jag har satt sikte om än lite väl ambitiöst på birdie i slutet av maj för att eventuellt kunna delta i tävlingen där, men vi får se om jag hinner. Annars blir det Dreamhack.
Tills nästa gång!

Permalänk

Hur går det för dig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@M-Persson: Önskar att jag kunde säga att det går bra. Mycket har hänt sedan jag uppdaterade sist och just nu sitter jag i Åre och ska spendera vintersäsongen här, så även om det smärtar att säga det så lades projektet på is tills vidare. Jag har alla delar kvar men jag kommer inte kunna fortgå med projektet förrän säsongen är över tyvärr!
Är sjukt ledsen över att projektet kom till ett tvärstopp men jag är fast besluten om att fortsätta med det när jag är i mina hemtrakter igen.
Så tills vidare kommer det tyvärr inte hända mycket alls här!

Permalänk

@bmawn: Tråkigt att höra att projektet ligger på is. Ser fram emot att följa det när du kommer hem igen.

Permalänk
Medlem

På grund av massa olika saker har jag tyvärr lagt ner det här projektet helt och hållet. Kommer jag bygga något annat i framtiden? Kanske, hoppas det. För det är riktigt kul.
Tack till er som peppat via pm och här i tråden, det betyder verkligen mycket!

/ Oskar

PS kommer ha kvar den här tråden då det känns synd att bara radera den. Den kanske på något magiskt sätt kommer till liv igen i ett senare skede.

Permalänk
Frida 🥐

Tråkigt att detta projekt lades ned! Men så kan det bli ibland.

Tycker inte du borde ta bort tråden dock ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Zoyadog: Yes, väldigt tråkigt! Var supertaggad på att pussla ihop alla delar på den lilla ytan och hade mycket fiffiga idéer men dom får läggas på hyllan så länge.
Tråden blir kvar som sagt!