Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Kan faktiskt hålla med där, roligaste hojen jag ägt är en aprilia SXV550 med en annan mappning gjord för bana. Det var roligt att bara åka till affären och köpa mjölk med den.
Men som jag minns det av det som fick mig att gå på YZF-R125 var att det var så mycket coolare att sitta på en sporthoj än nått annat. 2009 när jag körde lätt så var även YZFen rätt ovanlig och alla ändra körde DT eller CBR. YZFen såg så mycket större och fetare ut än CBRen.

Ja jag har själv suttit som en ostkrok på en hoj så jag dömer ingen, man får känna sig fram till vad man tycker om och med ålder kommer vishet. Ibland saknar man att få känna det där bottenlösa draget när man vred på rullen, skulle gärna låna en banhoj och köra på bana en stund men att äga en sån igen, har svårt att se det hända.

För mig var ögonöppnaren en Trans Alp 650, en i så gott som alla avseenden väldig slätstruken (läs tråkig) hoj men att få sitta bekvämt upprätt och vinkla ner i kurvorna, det var nått nytt och det var fantastiskt roligt!

"Där asfalten slutar börjar äventyret" tänker jag numera, får se om några år vad för ny sanning man sitter på då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Maxhastighet och liknande är skit samma, vi snackar en 125 cc vilket som så känns helt ärligt lite töntigt att ha det som argument.

Det beror ju på omständigheterna.
Dels så kan nog vad som är coolt eller töntigt skilja en del om man är 16 eller om man är 50.
Sen naturligtvis skilja individuellt vad man själv har för tycke och smak (jämfört med andra jämngamla) och umgängeskrets och så.
Sen beror det också på vad man ska göra för körning.

Kör man offroad så, imho, behöver man inte så mycket effekt och hastighet.
Är t.o.m. lite småsugen på att skaffa en DT125.
Låg vikt, troligtvis tillräckligt med effekt, tvåtaktsljud.
Samt att jag har haft DT50, så lite nostalgi med uppgradering.

På vissa ställen skulle man nog t.o.m. kunna ha kul med moped.
Men tror jag skulle tröttna snabbt om jag skulle skaffa moped igen.
När jag sålde min moped och cyklade istället så var det mest i uppförsbackar och motvind som jag saknade mopeden. Lite som en elcykel fast utan elmotor och trampor och före elcyklarnas tid.
Annars var jag rätt så färdig med den.

Ska man däremot köra motorväg där den lagliga hastigheten är 110 eller 120km/h beroende på vilken sträcka. Då med laglig A1 hoj så vill man nog gärna ha en sporthoj som ligger så nära de lagliga 11kW som möjligt och har bättre aerodynamik än en nakenhoj så att man har lite marginaler. Kunna köra om lastbilar istället för att ligga och prejas med dem och kunna komma upp i laglig hastighet och gärna ha lite marginaler till att kunna köra lite över skyltat om behovet skulle finnas.
Eftersom 125cc och 11kW är så pass hårt satt begränsning så vill man nog gärna ha bland det snabbaste inom laglig 125 om man ska köra med laglig 125 på motorväg.

Kolla denna recensionen av Kawasaki Ninja 300
Ninja 300 - First Ride and Review
Runt 11 minuter in i videon snackar han om motorstorlek/effekt och framförallt jämför Ninja 250 och Ninja 300.

11:36
The Ninja 250 was fine.
Until I got on the highway and suddenly it sucked.
I'm interested to see if this has just enough push for the highway.

12:45
[Kör på motorvägspåfart]

Då har Ninja 250 ändå några mer hk än en ostrypt Mito eller RS125 eller vad för mer snabba tvåtaktare det finns.

För oss som har passerat tonåren och får köra större saker så är det inget problem.
Om inte en "mellan 125" räcker till så behöver vi inte försöka skaffa någon av de snabbaste 125:orna utan vi kan helt enkelt skaffa något större istället.
För oss skulle en eventuell 125:a mest vara ett komplement.
Är man 16-17 med A1 kort så är det en annan situation.

Permalänk
Medlem

Skaffade min en CBR 125 -08 när jag var 16, den är ingen räser, men gör sina 120 sådär ungefär, haft upp den i 140 som mest på plattmark men vanligtiv 120, den hade dock sina fördelar, för mig på 180cm var storleken inte ett problem, den drog 0,35L/mil ungefär 0.4 om det var kallt, den startade och gick året runt, jag körde den i 20 minusgrader och den startade lika snällt då som en fin sommar dag, helt klart nöjd med den, den är t.o.m okej att åka två på, så länge man inte åker två på motorväg för det är ingen rolig upplevese.
Mina andra 125 erfarenheter är en Yamaha WR125 som min polare körde, rolig att köra off-road med men körstälningen gjorde att man sällan kom över 100km/h samt en duke 125a som en på mitt gymnasium körde, den var dock hemskt tråkigt och gick inte över 90 vad man än gjorde.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI