Skrivet av Panzerfister:
Maxhastighet och liknande är skit samma, vi snackar en 125 cc vilket som så känns helt ärligt lite töntigt att ha det som argument.
Det beror ju på omständigheterna.
Dels så kan nog vad som är coolt eller töntigt skilja en del om man är 16 eller om man är 50.
Sen naturligtvis skilja individuellt vad man själv har för tycke och smak (jämfört med andra jämngamla) och umgängeskrets och så.
Sen beror det också på vad man ska göra för körning.
Kör man offroad så, imho, behöver man inte så mycket effekt och hastighet.
Är t.o.m. lite småsugen på att skaffa en DT125.
Låg vikt, troligtvis tillräckligt med effekt, tvåtaktsljud.
Samt att jag har haft DT50, så lite nostalgi med uppgradering.
På vissa ställen skulle man nog t.o.m. kunna ha kul med moped.
Men tror jag skulle tröttna snabbt om jag skulle skaffa moped igen.
När jag sålde min moped och cyklade istället så var det mest i uppförsbackar och motvind som jag saknade mopeden. Lite som en elcykel fast utan elmotor och trampor och före elcyklarnas tid.
Annars var jag rätt så färdig med den.
Ska man däremot köra motorväg där den lagliga hastigheten är 110 eller 120km/h beroende på vilken sträcka. Då med laglig A1 hoj så vill man nog gärna ha en sporthoj som ligger så nära de lagliga 11kW som möjligt och har bättre aerodynamik än en nakenhoj så att man har lite marginaler. Kunna köra om lastbilar istället för att ligga och prejas med dem och kunna komma upp i laglig hastighet och gärna ha lite marginaler till att kunna köra lite över skyltat om behovet skulle finnas.
Eftersom 125cc och 11kW är så pass hårt satt begränsning så vill man nog gärna ha bland det snabbaste inom laglig 125 om man ska köra med laglig 125 på motorväg.
Kolla denna recensionen av Kawasaki Ninja 300
Ninja 300 - First Ride and Review
Runt 11 minuter in i videon snackar han om motorstorlek/effekt och framförallt jämför Ninja 250 och Ninja 300.
11:36
The Ninja 250 was fine.
Until I got on the highway and suddenly it sucked.
I'm interested to see if this has just enough push for the highway.
12:45
[Kör på motorvägspåfart]
Då har Ninja 250 ändå några mer hk än en ostrypt Mito eller RS125 eller vad för mer snabba tvåtaktare det finns.
För oss som har passerat tonåren och får köra större saker så är det inget problem.
Om inte en "mellan 125" räcker till så behöver vi inte försöka skaffa någon av de snabbaste 125:orna utan vi kan helt enkelt skaffa något större istället.
För oss skulle en eventuell 125:a mest vara ett komplement.
Är man 16-17 med A1 kort så är det en annan situation.