Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

En av våra förra katter halvt kattunge sprang in i en plastpåse men fick sen panik då hon inte såg något och den fastna runt huvudet. Sprang 100 meter och la sig mitt på gatan och la sig. Tur man var där och kunde avvärja trafiken. Sen visa hon inget intresse igen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Testa lite med papperspåsar visar noll intresse Nu hängs tv upp på väggen. Känns som jag ev hänger den lite för högt men det säkra före det osäkra

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Testa lite med papperspåsar visar noll intresse Nu hängs tv upp på väggen. Känns som jag ev hänger den lite för högt men det säkra före det osäkra

Då får du allt sätta tvn högt, en pigg katt kan hoppa upp mer än 5 ggr sin kroppslängd och jag har sett min katt slå i taket och många katter gillar att hoppa upp på dörrar, en katt är så hoppig att den skulle klara sig bra i en höjdhoppstävling med människor.
Jag har sett min utekatt klättra upp i träd där han lagt sig på grenar för att kunna hoppa ner på fåglar och en tidigare katt använde ett fönster på andra våningen som kattlucka både ut och in men hon tog hjälp av ett träd för att kunna sikta rätt när hon skulle hoppa in men på utvägen var det direkt ner på marken som gällde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

nedredelen är 140 cm från marken så hon får jobba lite. När hon leker har hon inte hoppat de här höjderna. Förra katten kom upp i axelhöjd när de skulle jagas. Tror nog det blir för jobbigt komma åt denna att hon skiter i det. För egen del så monterades den nog väl högt... sony loggan är i ögonhöjd tur man har 170 graders recline på stolen...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

nedredelen är 140 cm från marken så hon får jobba lite. När hon leker har hon inte hoppat de här höjderna. Förra katten kom upp i axelhöjd när de skulle jagas. Tror nog det blir för jobbigt komma åt denna att hon skiter i det. För egen del så monterades den nog väl högt... sony loggan är i ögonhöjd tur man har 170 graders recline på stolen...

Hmm, verkar rätt åt skogen ergonomiskt det där
.. och katten lär nog ändå kunna ta sig upp om den verkligen vill.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, verkar rätt åt skogen ergonomiskt det där
.. och katten lär nog ändå kunna ta sig upp om den verkligen vill.

Hehe ja optimalt är de inte men hanterligt med 170 graders recliner. Vilket ju iof är jäkligt bra för ryggen. Frågan är bara vad sinnesron är värd. Monterar jag den en halv meter ner så vet jag med säkerhet att hon kommer åt den med lätthet om hon får lust nu får hon jobba rätt hårt ändå. Hon är ändå inte uppe på ställen hon behöver hoppa 150 cm särskilt ofta i övrigt. Verkar inte va en high jumper av någon anledning. Lättare övervikt men inte mycket.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

hmm nää sänker huvudet för mycket med recliner så de blir status quo i stort sett. Men katten har erkänt sig besegrad. Ligger nu underdånigt under tvn. Rätt skönt att kunna slappna av och se film igen utan att behöva stänga ute katten.

Skulle behöva hitta någon bra lätt plattform för att kunna ha stolen på. Typ plastbackar eller något då de ska gå lätt att skyffla undan och så få bort rullfötterna på stolen som jag ändå inte vill ha.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Sätt lite dubbelhäftande tejp i överkanten på TV:n, sen lär inte katten vilja vara där längre..

Blir lite samma grej som folk sätter upp för duvor..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Då tror jag mer på taggarna men det hade ju inte räckt fullt ut måste ha taggar runtom hela. Skulle vilja ha dem på matbordet också. Det går verkligen inte att lära henne att hon inte få vara där.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Skulle vilja ha dem på matbordet också. Det går verkligen inte att lära henne att hon inte få vara där.

En sprayflaska (sådan som man fyller med vatten) är väldigt effektiv att hålla katten borta från saker. Sätt dock på stråle inte dusch.
Jag kan nästan garantera dig att efter ett par "duschar" lär sig katten var den får och inte får vara.
Säger man sedan "ner" innan man "dushar" katten, kommer det i regel räcka med att säga det sedan, om man vill att katten ska gå ner från ngt.
Var dock beredd på att reaktionen kan bli ganska "intensiv" de första ggr man "duschar" den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Var borta torsdag - söndag denna helgen, men hade fixat så en tjej kom och matade Kapten och umgicks lite med honom så han inte var så ensam.

Det verkar inte ha varit så populärt, dock, för nu lämnar han mig absolut inte i fred. Antingen skall han hela tiden vara precis där jag är, eller så ligger han på dörrmattan i hallen och ser till att jag inte lämnar lägenheten utan honom.

Stackarn.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

En sprayflaska (sådan som man fyller med vatten) är väldigt effektiv att hålla katten borta från saker. Sätt dock på stråle inte dusch.
Jag kan nästan garantera dig att efter ett par "duschar" lär sig katten var den får och inte får vara.

Säg det till min ena katt.
Har nog sprayat honom ett 50-tal gånger nu när han hoppat upp på spisen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krabbtumme:

http://i.imgur.com/hvSwlxF.jpg

Var borta torsdag - söndag denna helgen, men hade fixat så en tjej kom och matade Kapten och umgicks lite med honom så han inte var så ensam.

Det verkar inte ha varit så populärt, dock, för nu lämnar han mig absolut inte i fred. Antingen skall han hela tiden vara precis där jag är, eller så ligger han på dörrmattan i hallen och ser till att jag inte lämnar lägenheten utan honom.

Stackarn.

Du borde fixa en kattkompis till Kaptenen. Å de säger att katter inte bryr sig

Permalänk
Medlem

Min 16 år gamla kisse. Hon är alltid hungrig

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Hehe de vill ju bara man ska lukta katt. Min katt gillade mig som bäst första dagarna om vi ser till antalet kramar och pussar när hon lämnade under soffan stadiet. Nu luktar man tillräckligt mycket katt tydligen. Hon verkar känna igen en innan man öppnar dörren ens för om andra hälsar på ryggar hon direkt medan hon faller ut genom dörren när jag kommer

Nu har bord inköpts och stödben för kontorsstol får vi se hur bekvämt det här blir eller om det blir min död ;).

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Haha, misstänker starkt att om jag skaffade ytterligare en katt med ens hälften av Kaptens personlighet skulle de ta död på mig illa kvickt.

Plus att han hatar andra katter, också. På katthemmet där jag hämtade honom fick han sitta i karantän isoleringscell, det var den första katt de tvingats göra så med. De hade honom i ett rum med tre andra katter först men han åt all deras mat och dängde dem så att deras kattungars kattungar kommer födas med ont i rumpan.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Bordet va på tok för högt. Man blir lurad helt sjukt vad en decimeter eller två kan göra. Men de blev bra ändå tillräckligt brett för att ha mus, tangentbord etc på och fotpallen får jag in under. Samt katten har plats framför en men ändå långt från skärmen. Klockrent att katten är svart den syns knappt i periferiseendet och de vita tassarna matchar bordet och oculusen :). Sänka tvn ett par decimeter borde räcka och ändå peppar peppar va hyfsat säkrad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har också en sådan katt.. Ligger i handfatet och täpper för hålet, när han ska dricka vatten ur kranen.
Bryr sig inte ett dugg när vattnet fylls på...
I vintras var vi ute och gick med koppel, mitt i en snöstorm.... Grannarna bara skakade på huvudet.

En sprayflaska är bara en till leksak, som husse tar fram.

Kan dock vara dumt att spraya när katten hoppar upp på TV:n, om det ska prövas.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har också en sådan katt.. Ligger i handfatet och täpper för hålet, när han ska dricka vatten ur kranen.
Bryr sig inte ett dugg när vattnet fylls på...
I vintras var vi ute och gick med koppel, mitt i en snöstorm.... Grannarna bara skakade på huvudet.

En sprayflaska är bara en till leksak, som husse tar fram.

Kan dock vara dumt att spraya när katten hoppar upp på TV:n, om det ska prövas.

Njae, alltså han flyr ju när jag sprayar honom. Men sen är han där igen ett par minuter senare.

Den andra katten räcker med 1-2 gånger så har han fattat att han inte får vara där.
Nån gång ibland får han återfall, men inte som dummern som blivit sprayad tre gånger nu på morgonen.

Nån som har tips på hur man får bort honom från köket?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Json_81: Citron?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skäggig legend

Min Scottish Fold Zelda är som alla andra Scottish Folds - lite speciell.

Eller varför inte lägga/sätta sig i någon ställning för att glo när man sitter på herrarnas - utan att skämmas/bry sig om vad jag tycker?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Min Scottish Fold Zelda är som alla andra Scottish Folds - lite speciell.

https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/17268280_133053743890621_3273844529387536384_n.jpg

Eller varför inte lägga/sätta sig i någon ställning för att glo när man sitter på herrarnas - utan att skämmas/bry sig om vad jag tycker?

https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/17881028_189315731583027_6480520271391358976_n.jpg

Vilken fin katt

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Njae, alltså han flyr ju när jag sprayar honom. Men sen är han där igen ett par minuter senare.

Den andra katten räcker med 1-2 gånger så har han fattat att han inte får vara där.
Nån gång ibland får han återfall, men inte som dummern som blivit sprayad tre gånger nu på morgonen.

Min katt var nyfiken på vad jag höll på med och skuttade fram till en Curryburk och "undersökte" den...
Numera gillar hon inte kryddburkar eller ljudet som blir av dem, hon har också slutat jaga humlor och i stället blivit väldigt vaksam när det är en humla i närheten så man kan undra vad som hänt, jag såg henne putsa nosen en hel dag för nått år sedan och det kan kanske ha ett samband

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av LINJEinc:

Vilken fin katt

Haha fin är väl inte det bästa order att summera de två bilderna, här har du en fin/sockersöt:

Slänger in lite andra roliga här:

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Säger man sedan "ner" innan man "dushar" katten, kommer det i regel räcka med att säga det sedan, om man vill att katten ska gå ner från ngt.
Var dock beredd på att reaktionen kan bli ganska "intensiv" de första ggr man "duschar" den.

Jag skulle nog säga att inte duscha katten. Finns andra bra sätt att lära katter vad de får och inte får

En som förklarar det på ett bra sätt!

Har också flera bra videos

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Hur? Spraya med? Gnugga på spisen?

Skrivet av mrqaffe:

Min katt var nyfiken på vad jag höll på med och skuttade fram till en Curryburk och "undersökte" den...
Numera gillar hon inte kryddburkar eller ljudet som blir av dem, hon har också slutat jaga humlor och i stället blivit väldigt vaksam när det är en humla i närheten så man kan undra vad som hänt, jag såg henne putsa nosen en hel dag för nått år sedan och det kan kanske ha ett samband

Provade lämna chilipulver på spisen men det har inte haft någon långverkande effekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hon verkar känna igen en innan man öppnar dörren ens för om andra hälsar på ryggar hon direkt medan hon faller ut genom dörren när jag kommer

Katter precis som hundar lär sig hur ens fotsteg låter, och eftersom båda hör väldigt bra, så hör de en komma innan man ens har kommit till ytterdörren.

Hade en katt, som precis som en hund morrade när det gick folk i trappan.

Skrivet av mrqaffe:

Hade en katt som gjorde det också, med det var vitpeppar.
Humlor bränns, och om man har blivit bränd av en humla själv någon gång (och för de som inte blivit det, så kan jag tala om att det gör ont..), så kan ju tänka sig hur det skulle kännas att bli det på nosen, som är väldigt känslig.

En katt vi hade när jag var liten blev stucken av en/ett geting/bi i munnen, resultatet blev ett besök till vetrinär eftersom katten fick svårt att andas.
Men inte lärde den sig ngt av det

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Då tror jag mer på taggarna men det hade ju inte räckt fullt ut måste ha taggar runtom hela. Skulle vilja ha dem på matbordet också. Det går verkligen inte att lära henne att hon inte få vara där.

Skrivet av Belzader:

Skrivet av Json_81:

Skrivet av Json_81:

Skrivet av ghollghost:

Jag skulle nog säga att inte duscha katten. Finns andra bra sätt att lära katter vad de får och inte får

En som förklarar det på ett bra sätt!
https://www.youtube.com/watch?v=WJcWoksdlOM

Har också flera bra videos

Jag har mer eller mindre slutat att försöka få min katter att undvika saker/ställen i lägenheten.

När jag skaffade Zelda (se första inlägget i tråden) så försökte jag i tur och ordning försöka få henne att undvika köksbänkarna, matbordet, soffbordet, hängande tvätt på torkställning, TV:n och datorskärmen. Testade med att helt enkelt plocka bort henne och körde även med allvarliga tillsägningar och blomspruta. Enda framgången är egentligen att jag få ha maten ifred när jag sitter och äter numera.

Verkar nästan som Zelda fixerar på ställen hon inte får gå och blir mer triggad om jag är där och plockar bort henne hela tiden. Ser jag att hon är på väg att välta ner ex. Blu-ray filmer på golvet (hon gillar det skarpt) och säger till så slutar hon och ser ertappad ut men det hjälper ju inte när jag inte är på plats.

Nyare katten Kara har lärt sig av Zelda så nu är de två som spatserar mer eller mindre helt fritt och jag lever med det. Inte mycket kvar att förstöra nu

Hemma hos mig är det inget stort problem faktiskt, katterna är snälla, det gäller bara att ha järnkoll på spisen och annat farligt. Alla mina elektronikprylar inklusive mitt 5.1 system har överlevt.

Freerunning i lägenheten:

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krabbtumme:

Haha, misstänker starkt att om jag skaffade ytterligare en katt med ens hälften av Kaptens personlighet skulle de ta död på mig illa kvickt.

Plus att han hatar andra katter, också. På katthemmet där jag hämtade honom fick han sitta i karantän isoleringscell, det var den första katt de tvingats göra så med. De hade honom i ett rum med tre andra katter först men han åt all deras mat och dängde dem så att deras kattungars kattungar kommer födas med ont i rumpan.

Hahaha verkar vara en jäkla karaktär den där Kapten

Permalänk
Medlem

haha det går att förutse en kattattack millisekunder innan de skes. Pupillerna utvidgas precis som hon slår till.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x