Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem

Idag fick min HP Microserver Gen8 bli ett med XPEnology.

Kör XPEnology från microSD som sitter inuti servern direkt på moderkortet.
Har en SSD i ODD-platsen som är SSD Cache och 4st 4TB WD-diskar i vanliga platserna.
Upptäckte även att man numera kan request SSL-cert från "Let's Encrypt" direkt i GUI't. Fantastiskt.

Mycket nöjd!

Permalänk
Skrivet av hultron:

Idag fick min HP Microserver Gen8 bli ett med XPEnology.

Kör XPEnology från microSD som sitter inuti servern direkt på moderkortet.
Har en SSD i ODD-platsen som är SSD Cache och 4st 4TB WD-diskar i vanliga platserna.
Upptäckte även att man numera kan request SSL-cert från "Let's Encrypt" direkt i GUI't. Fantastiskt.

Mycket nöjd!

Jag planerar faktiskt exakt samma upplägg!
Dock visste jag ej om att man kan använda ssd disk som cashe. Är lite nybörjare när det gäller sådant. Vad är det som blir snabbare så att säga när man har det? Och får man välja vid installation att en disk ska va cashe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Jag planerar faktiskt exakt samma upplägg!
Dock visste jag ej om att man kan använda ssd disk som cashe. Är lite nybörjare när det gäller sådant. Vad är det som blir snabbare så att säga när man har det? Och får man välja vid installation att en disk ska va cashe?

Cache-inställningarna knyter du till en viss volym och det görs efter att installationen av DSM är klar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hej
Sitter på en trött gammal synology nas nu med 4x3tb diskar.. De är dock inte några nas diskarmen har funkat fint i flera år.. Antar dock att ja behöver köpa nya riktiga NAS diskar för nästa bygge för att vara säker.

Nu går jag dock i tankarna på en ny NAS. Blev riktigt sugen på en synology 1815+ men 9lax bara för burken och sen även nya diskar... Blir lite för mäktigt..

Vad för burk kan man man inhandla som kommer matcha kraften i en 1815+ och ändå ha flera HDD platser? Tänkte givetvis ge mig in i xpenology träsket med då jag tror det kommer löna sig ekonomiskt jmf med att köpa deras egna NAS för 9000 ...
Tänker jag rätt?

Är ute efter kryptrring on the fly funktioner b.la. så måste ha lite kraft i den antar jag.. Annars hade man väl bara kunnat köra en gammal billig server.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Vila i frid

Snikvarianten med nya prylar kan vara 3 st https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse... för 2k5 styck och 12 diskar. XPenology funkar på denna.

En HP ProLiant ML310e med 8 SFF och 4 LFF (slädar finns att köpa från tredjepart) kostar 8k7. Köpa begagnat, ptja... drar mer kräm och ingen garanti. Vet ej om XPenology funkar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Snikvarianten med nya prylar kan vara 3 st https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse... för 2k5 styck och 12 diskar. XPenology funkar på denna.

En HP ProLiant ML310e med 8 SFF och 4 LFF (slädar finns att köpa från tredjepart) kostar 8k7. Köpa begagnat, ptja... drar mer kräm och ingen garanti. Vet ej om XPenology funkar här.

Ahh du menar att det finns finns någon liknande smidig som HP servern fast med fler interna platser?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

undrar om den här skulle funka för xpenology..?
Dell PowerEdge T20 Mini Tower Server
Den har ju quad core, bra pris med 3699kr.. Vad tror ni?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Är det lönt att installera Xpenology på sin HPMS? Projektet ser ganska dött ut man vill ju fortfarande få uppdateringar ibland. Funderar också på Unraid istället.

Permalänk

jag har kört XPEnology på N54L fram tills nu då jag uppgraderade till en dell poweredge t20 med esxi 6.5.

Jag har fått igång DSM 6.1 på burken men jag fattar inte hur jag ska få över mina hårddiskar från gamla DSM till nya. Hur lägger jag till do på rätt sätt i esxi så att nya DSM ser dom och kan migrera?

Permalänk
Medlem

I DSM på min Synology-enhet tycks det finnas en begränsning i vilka delade kataloger man kan/får kryptera. Om jag förstått saken rätt så har systemet några reserverade katalognamn, ex. video, music och photo. Man kan bara ange en delad katalog som krypterad när den skapas, och det går inte att skapa egna kataloger med de här namnen.

Så om man vill kryptera allt verkar man bli tvungen att ha namn som inte krockar med deras utvalda. Finns det någon enkel möjlighet att komma runt den typen av begränsningar i XPEnology, eller är det helt enkelt samma DSM-begränsningar man får dras med?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av burton666:

Jag har fått igång DSM 6.1 på burken men jag fattar inte hur jag ska få över mina hårddiskar från gamla DSM till nya. Hur lägger jag till do på rätt sätt i esxi så att nya DSM ser dom och kan migrera?

Du måste göra pass-through på hela diskkontrollern för att DSM ska hitta dem - då har inte ESXi något att köra mot - om du inte installerar en extra diskkontroller. Det är enklast att köra XPenology barbacka dvs inte virtualiserat. DSM har ju Docker, så att expandera funktionaliteten finns trots allt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av hultron:

Jag körde med dubbla SSD cache dvs både read & write. I morse bestämde sig SSD-write disken att den ville vila sig lite. Total zonkning av den 5TB stora raid5 volymen den cachade - bara att börja om från lördagens backup. Exakt vad som hände, ingen aning. Lite googlade i ämnet gav att jag inte var ensam. En vaning utfärdas härmed. Numera ingen SSD-cache alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag körde med dubbla SSD cache dvs både read & write. I morse bestämde sig SSD-write disken att den ville vila sig lite. Total zonkning av den 5TB stora raid5 volymen den cachade - bara att börja om från lördagens backup. Exakt vad som hände, ingen aning. Lite googlade i ämnet gav att jag inte var ensam. En vaning utfärdas härmed. Numera ingen SSD-cache alls.

Oj då. Tack för varningen, kanske lika bra att stänga av SSD-cache då.

Permalänk
Medlem

Läser på flera olika ställen att XPEnology inte uppdateras tillräckligt och några kallar projektet "dött" ..? Håller ni med ni som använder er av det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Skrivet av hultron:

Oj då. Tack för varningen, kanske lika bra att stänga av SSD-cache då.

I vissa fall rekommenderas att köra RAID 1 på SSD Cachen för att vara säker på att det inte blir som för hasenfrassen. Jag vet dock inte om DSM har stöd för det.

Skrivet av Nima2001:

Läser på flera olika ställen att XPEnology inte uppdateras tillräckligt och några kallar projektet "dött" ..? Håller ni med ni som använder er av det

Nja vet jag inte. Det är ju en ny version för att fixa in DSM 6 så det måste man väll kalla att den lever. Själv kör jag 4 eller 5 virtuella DSMer så jag vill gärna att den inte dör

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nja vet jag inte. Det är ju en ny version för att fixa in DSM 6 så det måste man väll kalla att den lever. Själv kör jag 4 eller 5 virtuella DSMer så jag vill gärna att den inte dör

Inte fattat detta med virtuell DSM men skall läsa på om det.. men i korta drag varför vill man köra det jämfört med det "vanliga" om man säger så. Som synology själva

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Inte fattat detta med virtuell DSM men skall läsa på om det.. men i korta drag varför vill man köra det jämfört med det "vanliga" om man säger så. Som synology själva

Du kan köra DSM i en virtuell miljö tex Hyper-V eller vSphere/ESXi. Fördelen med DSM i stort är att den är väldigt lätt att administrera och den har väldig många funktioner och möjlighet till utbyggnad iom möjlighet till installation av Package. Så i vissa fall är man inte instresserad av hårdvara utan mjukvaran bara. Man kan snabbt klona en virtuell DSM installation prova en ny OS version tex. Du kan snabbt sätta upp CloudStation på en och sätta upp en till som kör en WordPress installation. Den ena publicerar du ut mot internet medans den andra är helt lokal. Minnesåtgången och CPUkraften är ganska snål så på en ESXi host med 16 GB RAM och en hyffsad CPU så kan du köra 8 virtuella DSM installationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:
Vad räknas som en hyffsad CPU för detta då..? G4560 är den jag valt.. Svårt att tänka mig att jag skulle vilja köra massor med virtuella system såhär men kanske 3-4 stycken? Har även 8GB DDR4 ram men kan enkelt utöka till 16

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mr_Lazy:

I vissa fall rekommenderas att köra RAID 1 på SSD Cachen för att vara säker på att det inte blir som för hasenfrassen. Jag vet dock inte om DSM har stöd för det.

Det White-paper som finns på Synologys SSD Cache säger att om man kör med en SSD körs den i raid0 och man kan bara köra read-cache. Har man två SSD skapas automagiskt en raid1 och den kan användas till read/write cache - och tanken är att om en av SSD'na i raid1'an fallerar ska det inte krångla - men det gjorde det, för mig iaf. Otur eller inte, bränd är jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det White-paper som finns på Synologys SSD Cache säger att om man kör med en SSD körs den i raid0 och man kan bara köra read-cache. Har man två SSD skapas automagiskt en raid1 och den kan användas till read/write cache - och tanken är att om en av SSD'na i raid1'an fallerar ska det inte krångla - men det gjorde det, för mig iaf. Otur eller inte, bränd är jag iaf.

aha den kör RADI 1, det visste jag inte. Ja då är det inte så mycket mer man själv kan göra för att säkra upp det. Något som blev korrupt.

Såg just att Synologys 2017 modeller har plats för M.2 SSD för just Read write cache. Tråkigt att den inte är tillförlitlig då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Skrivet av Mr_Lazy:

aha den kör RADI 1, det visste jag inte. Ja då är det inte så mycket mer man själv kan göra för att säkra upp det. Något som blev korrupt.

Såg just att Synologys 2017 modeller har plats för M.2 SSD för just Read write cache. Tråkigt att den inte är tillförlitlig då

Är det inget som behöver aktiveras då..? Det borde ju inte fallera om den körde raid1 på dina 2 diskar? Känns konstigt..

Suttit och läst lite nu då jag själv är på g att bygga min server med xpenology.. Sitter o funderar på om man ska köra cache men blir ju lite avskräckt när man läser om problem, aldrig hört om problem dock förräns du nämde men har inte riktigt letat runt heller..

https://global.download.synology.com/download/Document/WhiteP...

sidan 10 säger något jag försöker förstå om maximal cache size för intel system (ingen aning vad Annapurna-based system är..)
Blir helt snurrig.. Hur mycket cache kan man ha som max om man tänkt köra 8GB ram..? 1GB cache storage = 400kb ram och totalt kan endast 1/4 av ram användas för cache...
Snälla hjälp mig tänka här..
Tänkte köra 8TBx4 diskar i RAID5 eventually..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Kan stämma in i kören här med. Har kört SSD-cache på min Xpenology (N54L) under en period och fick en crashad cache som följd. Då det hela egentligen är grymt overkill för det jag använder NASen till så har jag kört utan SSD sedan dess. Men ja, man bör vara försiktig.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska så dött ifrån deras sida som påbörjade projektet och sedan har andra i forumet tagit det vidare med DSM 6.

Själv så går jag i tankarna att uppdatera min Xpenology som kör 16st diskar. Men med tanke på hur osäkert det är så blir det att backa alla TB data innan man börjar mecka.

Någon av er som gett sig på ett sådant projekt och kan dela erfarenhet?
Lite halv sunkigt att vara kvar på 5an, Finns lite roliga nya funktioner i 6an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Kan stämma in i kören här med. Har kört SSD-cache på min Xpenology (N54L) under en period och fick en crashad cache som följd. Då det hela egentligen är grymt overkill för det jag använder NASen till så har jag kört utan SSD sedan dess. Men ja, man bör vara försiktig.

Vad hände då när din cache krashade...?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Vad hände då när din cache krashade...?

Ärligt talat minns jag faktiskt inte.
Det var iofs inte mer än kanske 6 månader sedan och jag hade gått från att köra esxi till "bare metal", testade då i samma veva kasta in någon överbliven SSD-disk som cache och testade lite. Den krashade dock innan jag börjat mata NASen med filer till diskarna, varpå det inte blev någon skada för mig och det är väl därför jag inte heller minns exakt vad som hände, tyvärr.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Det är väl ganska så dött ifrån deras sida som påbörjade projektet och sedan har andra i forumet tagit det vidare med DSM 6.

Själv så går jag i tankarna att uppdatera min Xpenology som kör 16st diskar. Men med tanke på hur osäkert det är så blir det att backa alla TB data innan man börjar mecka.

Någon av er som gett sig på ett sådant projekt och kan dela erfarenhet?
Lite halv sunkigt att vara kvar på 5an, Finns lite roliga nya funktioner i 6an.

Tipset är att inte installera DSM 6.1

Och precis som du skriver, ta backup på datat innan du börjar uppgradera.

Sen helt generellt så kanske man inte kan förvänta sig att alla funktioner skall fungera till 100% då Xpenology är ett hack från en annan produkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Tipset är att inte installera DSM 6.1

Och precis som du skriver, ta backup på datat innan du börjar uppgradera.

Sen helt generellt så kanske man inte kan förvänta sig att alla funktioner skall fungera till 100% då Xpenology är ett hack från en annan produkt.

Någon anledning till varför man inte bör göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Någon anledning till varför man inte bör göra det?

det finns ingen loader som fungerar med 6.1 vad jag har förstått. Dock fungerar 6.0 fin fint

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

det finns ingen loader som fungerar med 6.1 vad jag har förstått. Dock fungerar 6.0 fin fint

Blandade ihop dom DOH!
Jag menade givetvis 6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Blandade ihop dom DOH!
Jag menade givetvis 6.0

Tänk också på om du använder dig av iSCSI så är det lite problem med DSM 6.x
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=147&t=116743&s...

Jag har fått gått över till NFS med min ESXi-hostar

Visa signatur