Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk

@martinot: Något som eventuellt talar för att Nintendo framöver kan gå med på cross-over licenser är att Switch till skillnad från deras tidigare konsoler inte är rabatterad, dvs. Nintendo ska gå plus för varje enhet som säljs, oavsett om personen köper spel till det eller inte.

Om man rabatterar konsolen och litar på att få tillbaka i form av spelförsäljning är man naturligtvis mindre benägen att låta folk återanvända spel.

Det sagt, så är jag ändå tveksam till om Nintendo kommer erbjuda cross-over, men hoppet är det sista som överger en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persona non grata:

@martinot: Något som eventuellt talar för att Nintendo framöver kan gå med på cross-over licenser är att Switch till skillnad från deras tidigare konsoler inte är rabatterad, dvs. Nintendo ska gå plus för varje enhet som säljs, oavsett om personen köper spel till det eller inte.

Om man rabatterar konsolen och litar på att få tillbaka i form av spelförsäljning är man naturligtvis mindre benägen att låta folk återanvända spel.

Det sagt, så är jag ändå tveksam till om Nintendo kommer erbjuda cross-over, men hoppet är det sista som överger en.

En mycket bra poäng (även om jag också förhåller mig någonstans mellan skeptisk och försiktigt hoppfull till det gällande Nintendo).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inget som utesluter att något sådant skulle komma, förr eller senare lär det nog komma någon form av program för att föra över sina Wii/Wii U och 3DS-köp till Switch och då borde den digitala Mario Kart 8 Wii U-utgåvan kunna konverteras till en Switch-utgåva. Ett stort problem som behöver åtgärdas är att fram tills Switch så kopplades köpen till konsollen, inte kontot medans det sedan Switch kopplas till kontot, inte hårdvaran.

Tycker Nintendo kunde kika på Microsofts variant på Xbox som faktiskt är en blandning av knytning till både en konsol och till ditt konto.

Det innebär att du kan dela dina spel med andra som loggar in på det som är inställt att vara din huvud/hemmakonsol, men även att du själv ändå alltid kan komma åt hela ditt bibliotek med spellicenser oavsett vilken som helst xbox eller annan enhet du loggar in på.

https://support.xbox.com/en-US/games/game-setup/my-home-xbox
http://www.ubergizmo.com/how-to/gameshare-xbox-one/

Tycker det är en rätt schysst deal och kompromiss mellan spelförlagens ekonomiska intressen och smidighet/flexibilitet för oss som spelar och är slutkunder.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Tror ni det blir någon form av Mario Kart 8 Deluxe med Joy-con bundle i framtiden? Funderar om man ska förhandsboka en kopia nu eller vänta och kanske plocka upp det begagnat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Exakt. Även om det är naturligare att ge tillgång inom samma plattform, så måste det inte nödvändigtvis hänga ihop.

Man skulle kunna, om man så ville, ha ett gemensamt ekosystem med licenser som fungerar cross-over mellan olika plattformar (förutsatt att utvecklarna har spelen på bägge plattformarna i fråga, och att de går med på det).

Jag har licenser på som tex. Traktor (DJ-programvara), Lightroom (fotoredigering), Bitwig (musikproduktion), Microsoft Office, som har licenser som ger mig rätt använda de cross-over mellan helt olika plattformar (med olika ägare) som Windows och MacOS.

Nintendo skulle, om de så ville (även om jag är tveksam till att de vill), kunna erbjuda kunder och utvecklare samma sak.

Förväntar mig inte att de hjälper till att erbjuda cross-plattform till andras plattformar (som tex på Microsofts Windows eller Xbox, eller Apples MacOS eller iOS), men däremot mellan Nintendos egna (olika) plattformar om spelen finns tillgängliga för båda/flera av de (och utvecklarna/förlagen går med på det).

Samtidigt är det ju lite svårt att jämföra med exempelvis Windows som är dominerande PC-plattform. Likaså MacOS som är stark trots dess lilla del av marknaden. Sedan är det förstås helt upp till rättighetsinnehavaren att välja vart dess produkter också lanseras. Produktionsmjukvara är svår att jämföra med underhållning, spel är ju trots allt en leksak.

Skrivet av martinot:

Hade varit grymt fint håller jag med om!

Tror dock att det dessvärre kan bli problem med att förhindra kloning av skivor och illegalt nedladdade ISO-filer (går kanske att lösa, men tror att det kan bli lite svårare kontroll med just copyright/licens-skydd mellan olika plattformar).

Skulle även kunna bli lite kompabilitetsproblem (gäller att alla tillverkare i sina OS, och OS-uppdateringar, testar och stödjer konkurrenters filformat på optisk media).

Så rent tekniskt skulle det kanske gå mellan olika plattformar, men tror mer på en rent elektronisk licens är lättare att hålla reda på och stödja. Att det går mellan X360 och X1 är ju mycket beroende på att det är samma tillverkare (Microsoft) bakom bägge enheter.

Jo kanske. Just PC är ju problematiskt då den redan från början är öppen för piratkopiering, finns inte samma skydd som konsollerna kommer med. Vore nog lättare att skippa PC egentligen. Samtidigt kanske Microsoft skulle kunna styra upp detta bättre i framtida versioner av Windows 10.

Nackdelen med en digital licens är ju att man inte äger något utan hur en dyr betald licens. Spelet som levereras på skiva (och som inte aktiveras mot en DRM-tjänst som PC och Steam) har ju kunden möjlighet att sälja/ge bort och är något som bör finnas kvar. Men räcker ju att kolla på Steamanvändarna och se hur lite de bryr sig eller ens förstår sig på problematiken.

Skrivet av martinot:

Checkade och gällde kommande streaming av PS4-spelen från Sonys servrar till PC, och inte kod som kör lokalt (lite som nVidias lösning, och även den tjänst som Sony haft för PS3-spel tidigare):
http://blog.us.playstation.com/2017/03/13/playstation-now-str...

Inte riktigt så bra som jag trodde, då det inte räcker med den licens du har för PS4-spelet idag, utan du måste ha en separat prenumeration på tjänsten.

Ah, det är bara strömning och inte alltför likt. Annat om Sony tänkt göra det möjligt att spela riktiga spel på exempelvis PC. Strömning är det sämsta av alla världar som jag ser det, mycket pga latency-problematik samt kraven som ställs på ens nätverksutrustning.

Skrivet av martinot:

Tycker Nintendo kunde kika på Microsofts variant på Xbox som faktiskt är en blandning av knytning till både en konsol och till ditt konto.

Det innebär att du kan dela dina spel med andra som loggar in på det som är inställt att vara din huvud/hemmakonsol, men även att du själv ändå alltid kan komma åt hela ditt bibliotek med spellicenser oavsett vilken som helst xbox eller annan enhet du loggar in på.

https://support.xbox.com/en-US/games/game-setup/my-home-xbox
http://www.ubergizmo.com/how-to/gameshare-xbox-one/

Tycker det är en rätt schysst deal och kompromiss mellan spelförlagens ekonomiska intressen och smidighet/flexibilitet för oss som spelar och är slutkunder.

Fast detta stödjer ju Nintendo redan med Switch. Alla spel som finns på samma konsol, även med olika konton, är ju åtkomliga på andra konton. Är ju så folk som köper från USA och Japanska eShop spelar sina spel vad jag förstått.

Permalänk
Inaktiv

Beställde Mario Kart 8 Deluxe på Elgiganten imorse. Får se när den skickas, de har redan spelet i lager tydligen. Men snålade med snigelfrakt så spelet kanske kommer först nästa vecka.

Ser fram emot lite lokal multiplayer med Switchen framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samtidigt är det ju lite svårt att jämföra med exempelvis Windows som är dominerande PC-plattform. Likaså MacOS som är stark trots dess lilla del av marknaden. Sedan är det förstås helt upp till rättighetsinnehavaren att välja vart dess produkter också lanseras. Produktionsmjukvara är svår att jämföra med underhållning, spel är ju trots allt en leksak.

Fungerar så även för många av de spel jag har på Steam eller Origin, och som finns för både Windows och MacOS.

Skrivet av anon5930:

Jo kanske. Just PC är ju problematiskt då den redan från början är öppen för piratkopiering, finns inte samma skydd som konsollerna kommer med. Vore nog lättare att skippa PC egentligen. Samtidigt kanske Microsoft skulle kunna styra upp detta bättre i framtida versioner av Windows 10.

Skydden kanske är OK i en del fall gällande PC-spel (och har knäckts hos en del konsoler), men problemet (som jag tror mig läsa av dig) är att alla PC-tillverkare som utvecklar för Win32 och MacOS har olika lösningar, eller olika lösningar för olika nätbutiker (Steam, Origin, etc). Kan säkert bli en förbättring med en mer standardisering med UWP på Win10 och framåt, men kommer nog att ta lång tid (om det ens händer).

Skrivet av anon5930:

Nackdelen med en digital licens är ju att man inte äger något utan hur en dyr betald licens. Spelet som levereras på skiva (och som inte aktiveras mot en DRM-tjänst som PC och Steam) har ju kunden möjlighet att sälja/ge bort och är något som bör finnas kvar. Men räcker ju att kolla på Steamanvändarna och se hur lite de bryr sig eller ens förstår sig på problematiken.

Japp. Håller med. En klar fördel för fysisk media där.

Skrivet av anon5930:

Ah, det är bara strömning och inte alltför likt. Annat om Sony tänkt göra det möjligt att spela riktiga spel på exempelvis PC. Strömning är det sämsta av alla världar som jag ser det, mycket pga latency-problematik samt kraven som ställs på ens nätverksutrustning.

Håller återigen med helt. Är själv inte så förtjust i att strömma just spel (även om det fungerar bra för många produktivitetslösningar som inte har så höga krav på väldigt låg latens).

Skrivet av anon5930:

Fast detta stödjer ju Nintendo redan med Switch. Alla spel som finns på samma konsol, även med olika konton, är ju åtkomliga på andra konton. Är ju så folk som köper från USA och Japanska eShop spelar sina spel vad jag förstått.

Låter klart vettigt. Innebär även att jag kan logga in med mitt konto på en annan valfri Switch (som inte är min), och där komma åt samma spel som finns på min egen Switch (iaf. för mig så länge jag är inloggad med mitt konto).

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Axiom Verge kommer som fysisk release till switch.

Ha kolla på Tom Happ's sida när det släpps.

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

Någon som spelat det?
Köpte Shovel Knight förra veckan och blev helt förälskad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

Någon som spelat det?
Köpte Shovel Knight förra veckan och blev helt förälskad!

Axiom Verge är i min mening betydligt bättre än Shovel Knight, som för övrigt också är ett bra spel

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Axiom Verge är i min mening betydligt bättre än Shovel Knight, som för övrigt också är ett bra spel

Då kanske det blir ett köp:) lite mer seriöst än shovel knight kan jag tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

Då kanske det blir ett köp:) lite mer seriöst än shovel knight kan jag tro?

Lite mer mörkt, i sann Metroid-stil

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Apples fördel är ju att de knappt gjort något på 10 år. Sedan iPhone lanserades 2007 så har produktutbudet varit identiskt med nylanserade uppdaterade modeller allt eftersom utvecklingen gått framåt. Relativt enkelt att supporta, värre för typ alla andra som bytt arkitekturer och liknande. Även om Microsoft även här är ett bra exempel på något företag som gått längre än alla andra i och med Xbox 360-stödet för Xbox One.

Apple kommer tappa runt 200-300 tusen appar nu när Apple överger 32-bit. Många appar kommer inte att uppdateras.

Just därför jag inte stödjer digitala köp förutom på GOG.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persona non grata:

Vilken Nintendo-konsoll har varit rabatterad från start?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

Dessvärre dementerat, det kommer inte till Switch.

https://twitter.com/dan_adelman/status/856557130257768448

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Det är inte det som de säger. De har enbart dementerat att det skulle vara säkert att det kommer till Switch.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av in a bodybag:

Aj det var ju inte kul nån som hörde fel. Själv lyssnade jag inte på podden.

Update: Tom has clarified that he is hoping to get Axiom Verge to the Switch with a retail release though development on it has not yet started as he is currently working on getting the retail versions for PS4, PS Vita, and the Wii U to shelves.

Kan bara hoppas att det blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Update: Tom has clarified that he is hoping to get Axiom Verge to the Switch with a retail release though development on it has not yet started as he is currently working on getting the retail versions for PS4, PS Vita, and the Wii U to shelves.

Så här står det på hemsidan: Out now on Wii U, XB1, Steam, PS Vita, and PS4, men det är ju elektroniska versioner (inte fysiska retail).

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av martinot:

Så här står det på hemsidan: Out now on Wii U, XB1, Steam, PS Vita, and PS4, men det är ju elektroniska versioner (inte fysiska retail).

Ja det borde dyka upp en digital version till Switch förhoppningsvis
Har ändå beställt Cave Story + från Kanada.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas jag inte är alltför rörig nu, ligger hemma med en rejäl förkylning.

Skrivet av martinot:

Fungerar så även för många av de spel jag har på Steam eller Origin, och som finns för både Windows och MacOS.

Skydden kanske är OK i en del fall gällande PC-spel (och har knäckts hos en del konsoler), men problemet (som jag tror mig läsa av dig) är att alla PC-tillverkare som utvecklar för Win32 och MacOS har olika lösningar, eller olika lösningar för olika nätbutiker (Steam, Origin, etc). Kan säkert bli en förbättring med en mer standardisering med UWP på Win10 och framåt, men kommer nog att ta lång tid (om det ens händer).

Japp. Håller med. En klar fördel för fysisk media där.

Håller återigen med helt. Är själv inte så förtjust i att strömma just spel (även om det fungerar bra för många produktivitetslösningar som inte har så höga krav på väldigt låg latens).

Låter klart vettigt. Innebär även att jag kan logga in med mitt konto på en annan valfri Switch (som inte är min), och där komma åt samma spel som finns på min egen Switch (iaf. för mig så länge jag är inloggad med mitt konto).

Origin finns väl ändå bara för Windows? Steam finns till OS X och Linux med förstås men spelutbudet är betydligt lägre på de andra plattformarna.
Samtidigt får man tänka på att Steam är själva plattformen, inte nödvändigtvis Windows. Steam (och Valve) utnyttjar öppenheten på PC, och specifikt Windows, där de kan ha sin spelplattform och tjäna pengar utan att själva behöva göra något. De behöver inte ens betala Microsoft för tillgång till Windows-plattformen. De kan inte göra så på Xbox, Playstation eller för den delen Switch då dessa är låsta och de kommer behöva förhandla med starka motparter och plattformsägare som inte kommer vara lika generösa.
Just EA Access på Xbox One är ju rätt intressant då EA trots allt fått tillgång till friare åtkomst till Xbox-plattformen.

Detta har nog återigen mycket att göra med att Microsoft kämpat med att göra Xbox One en attraktivare plattform. Bör väl tilläggas att EA ville släppa EA Access för Playstation 4 också men nekades av Sony med anledningen att Sony ansåg att deras kunder inte såg något värde i tjänsten. Sedvanlig Sony-hybris med andra ord och det fick en del kritik men inte tillräckligt mycket.

---

Det finns många hinder för en sån lösning, det största är att PC-marknaden börjat gå ifrån optiskt media (och på sätt och vis lokal lagring) vilket gör det svårare att ens kunna stödja en sådan lösning. Sedan är ju frågan hur länge fysiskt spelmedia ens finns kvar. Vinylen har ju fått ett starkt fäste igen vilket talar lite för att iallafall begränsade produktioner borde vara möjligt, även om man som kund säkert lär få betala en hel del för detta.
Riktigt trist i mitt tycke, jag är själv född i mitten av 80-talet och växt upp under 90-talet och fysiskt media är vad jag föredrar. Inte någon alltför rolig utveckling i mitt tycke nu när streaming och digitala licenser (som i regel kan klassas som att hyra med undantaget GOG) är vad nästan alla satsar på.

Men en lösning med något sådant borde vara möjligt, om alla vore intresserade då. Eller iallafall tillräckligt många.

----

Precis, så det bör fungera iallafall.
En klar förbättring mot för 3DS och Wii U med. Att koppla digitala spelköp till hårdvara är ingen bra lösning, även om det kan finnas fördelar med att mjukvaran följer med hårdvaran. Så länge hårdvaran fortfarande fungerar då. När jag sålde min Xbox 360 för något år sedan så blev de digitala spelen kvar, då jag använder kontot till annat. Vilket inte var helt dumt, blev ju en Xbox One tillslut och många av spelen går ju använda där i och med 360 bakåtkompatibilitetsläget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

Apple kommer tappa runt 200-300 tusen appar nu när Apple överger 32-bit. Många appar kommer inte att uppdateras.

Just därför jag inte stödjer digitala köp förutom på GOG.

Ah, ingen kompatibilitetslösning heller? När Apple bytte från PowerPC till x86 så fanns ju någon form av kompatibilitetslager kvar ett par katt-utgåvor framåt.

Skrivet av in a bodybag:

Skrivet av Tiamat:

En dementi behöver inte betyda så mycket, då spelet släppts till Wii U så borde det finnas en god chans för ett släpp. Spelet har ju till och med släppts till en död plattform, PS Vita.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hoppas jag inte är alltför rörig nu, ligger hemma med en rejäl förkylning.

Usch!

Men krya på dig, och passa på att spela lite när du sitter uppe (om du orkar).

Skrivet av anon5930:

Origin finns väl ändå bara för Windows?

https://www.origin.com/swe/en-us/store/download

Skrivet av anon5930:

Steam finns till OS X och Linux med förstås men spelutbudet är betydligt lägre på de andra plattformarna.
Samtidigt får man tänka på att Steam är själva plattformen, inte nödvändigtvis Windows. Steam (och Valve) utnyttjar öppenheten på PC, och specifikt Windows, där de kan ha sin spelplattform och tjäna pengar utan att själva behöva göra något. De behöver inte ens betala Microsoft för tillgång till Windows-plattformen. De kan inte göra så på Xbox, Playstation eller för den delen Switch då dessa är låsta och de kommer behöva förhandla med starka motparter och plattformsägare som inte kommer vara lika generösa.

Håller med.

Skrivet av anon5930:

Det finns många hinder för en sån lösning, det största är att PC-marknaden börjat gå ifrån optiskt media (och på sätt och vis lokal lagring) vilket gör det svårare att ens kunna stödja en sådan lösning. Sedan är ju frågan hur länge fysiskt spelmedia ens finns kvar. Vinylen har ju fått ett starkt fäste igen vilket talar lite för att iallafall begränsade produktioner borde vara möjligt, även om man som kund säkert lär få betala en hel del för detta.
Riktigt trist i mitt tycke, jag är själv född i mitten av 80-talet och växt upp under 90-talet och fysiskt media är vad jag föredrar. Inte någon alltför rolig utveckling i mitt tycke nu när streaming och digitala licenser (som i regel kan klassas som att hyra med undantaget GOG) är vad nästan alla satsar på.

Ser vissa problem med de som om 10 år vill samla på retrospel till dagens konsoler och PC.

Skrivet av anon5930:

Precis, så det bör fungera iallafall.

Gott! Då tycker jag att Nintendo gjort ett ganska bra upplägg, och även förbättring gentemot tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ja det borde dyka upp en digital version till Switch förhoppningsvis
Har ändå beställt Cave Story + från Kanada.

Jo, det tror jag också.

Switch borde vara klart mer intressant än Vita tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Usch!

Men krya på dig, och passa på att spela lite när du sitter uppe (om du orkar).

https://www.origin.com/swe/en-us/store/download

Håller med.

Ser vissa problem med de som om 10 år vill samla på retrospel till dagens konsoler och PC.

Gott! Då tycker jag att Nintendo gjort ett ganska bra upplägg, och även förbättring gentemot tidigare.

Tack! Först idag jag kan hålla mig någorlunda upprätt, hoppas på att vara tillbaks på jobbet imorrn men blir nog en dag till hemma. Trött och orkeslös så orkar inte göra något så är extremt uttråkad.

---

Just ja, du har ju helt rätt. Sims-spelen lär ju garanterat fungera för OS X också, när jag tänker Origin är det mer nya titlar och specifikt Battlefield-serien och liknande. Hade varit häftigt med ett bredare spelstöd, och varför inte Linux med, dock.

---

Precis, även fysiskt spelmedia åldras ju med. Många äldre spelkassetter till NES och SNES kan behöva batteribyte idag om man vill behålla spardata. Men i övrigt bör de fungera bra, om de hanterats vettigt under alla åren. Det är ju ändå rätt häftigt att kunna använda ett relativt antikt NES-spel i handen och bara koppla in den i en NES och spela trots att 30 år har gått. Jag är tveksam om vi kommer kunna göra samma sak med dagens spel. Många spel är ju beroende av en lanseringspatch för att göra spelet fullt spelbart vilket innebär att den data som ligger på skivan är utdaterad redan vid lansering. Utan uppdateringsmöjligheter i framtiden kommer man inte få samma upplevelse, om man inte infört någon form av lösning. Men det tvivlar jag på, många utvecklare dumpar sina produkter så fort de inte kan sälja tillräckligt bra. Underhåll av mjukvara kostar.

Och på Windows? GOG är ju det underbara undantaget som vanligt där spelen som säljs ska fungera även på nya system. Och det oavsett om spelet precis lanserats eller är 10, 20 eller 30 år gammalt. Många spel som släppts för PC har varit så beroende av specifik hårdvara (för ny och problem kan uppstå) till vilken version av Windows som används (för ny, alla möjliga problem uppstår då vettig bakåtkompatibilitet saknas).
Och på PC har vi ju DRM-skydden som kommer ställa till det. Konsumenterna accepterade tillslut DRM i och med Steam vilket innebär att vi nu har ett stort och accepterat fokus på DRM i produkterna. Undantaget GOG även här förstås.

Personligen ser jag spel, speciellt på PC, som färskvara. Och i dagsläget så försöker jag behålla hårdvara så jag kan sätta ihop datorer som är kompatibel för en viss tidsperiod vilket gör det enklare att använda spelen. Framtiden är rätt oviss men förhoppningsvis borde det fungera framöver också.

---

Jo, nu har jag som sagt inte provat det själv men blev rätt sugen på att prova japanska demot av Puyo Puyo Tetris till Switchen vilket innebär japanskt konto för att nå deras eShop. Anledningen till japanska demot och inte det europeiska är att japanska demot har mer innehåll och färre begränsningar.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Mario Kart 8 Deluxe: Prima Official Guide

Snart smäller det Mario kart deluxe.
Har köpt de speciella rattarna till Switch kan hämta ut spelet via Spelbutiken på Fredag.
Fick mejl från Amazon nyss:

Guide book

Skrivet av Tracks Galore: Complete Coverage for all tracks shows you the best way to approach each one in Grand Prix and Time Trial modes. Know the Shortcuts: Fully labeled maps show you the locations of every coin, item block, and shortcut. Beat the Competition: Learn the best tactics for item use, gliders, underwater racing, motorbikes, and more. Revamped Battle Mode: Get tips and strategies for the revamped Battle Mode, complete with Balloon Battle and Bob-omb Blast! All DLC: Covers all previously released DLC, along with all new characters and vehicles. Free Mobile-Friendly eGuide: Includes a code to access the eGuide, a web-access version of the complete guide optimized for a second-screen experience.:
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Snart smäller det Mario kart deluxe.
Har köpt de speciella rattarna till Switch kan hämta ut spelet via Spelbutiken på Fredag.
Fick mejl från Amazon nyss:

Guide book

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/5157MZg2dXL._SX381_BO1,204,203,200_.jpg

Nice!

Elgiganten har inte skickat min ännu, med lite tur kanske det händer imorgon. Jag tog långsammare frakten så det kan ta lite längre tid.

Permalänk
Medlem

Lämnade in mina joycons till service pga att min vänstra tappa kontakt hela tiden. Kunde inte vara utan min switch så köpte mig en pro kontroll.

Spelar nästan exklusivt Binding of Isaac just nu och började märka av att när man släpper joysticken för hastigt och den går tillbaka mot mitten så kan den ibland skjuta för hårt tillbaka och ge input åt motsatt håll.

Jag spelade in en video i menyerna där jag försöker reproducera problemet. Värt att notera är att jag överdriver rörelserna för att kunna återskapa problemet tydligt. Det krävs ibland ingen kraft alls för att detta skall uppstå.

I just högprecision-spel som BOI eller shovel knight så är det helt ohållbart. Har dött flera gånger på grund av det här. Har aldrig varit med om detta problem med några andra kontroller tidigare. Har försökt att reproducera det på x360, steam kontrollen, ps3 kontrollen, joyconsen men inte lyckats återskapa det.

Gjorde en tråd på reddit men blev nerröstad till döds. Var jätteförvirrande för detta är ju ett genuint problem som behöver lyftas. Flera andra kunde återskapa det men många tyckte inte det var nån stor grej och skyllde på dålig teknik. Vet inte om det handlar om fanboyism eller vad det handlar om.
Fattar inte att man inte vill lyfta ett sånt här problem. Kontrollen kostar 800kr vilket är dyrare än många andra kontrollers på marknaden idag

Permalänk
Medlem

Ju mer jag läser den här tråden, desto mer övertygad blir jag i att jag gör rätt i att invänta ett inköp till sommaren eller hösten då förhoppningsvis Nintendo fått bukt med dom problem som det rapporteras om.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakteria:

Lämnade in mina joycons till service pga att min vänstra tappa kontakt hela tiden. Kunde inte vara utan min switch så köpte mig en pro kontroll.

Spelar nästan exklusivt Binding of Isaac just nu och började märka av att när man släpper joysticken för hastigt och den går tillbaka mot mitten så kan den ibland skjuta för hårt tillbaka och ge input åt motsatt håll.

Jag spelade in en video i menyerna där jag försöker reproducera problemet. Värt att notera är att jag överdriver rörelserna för att kunna återskapa problemet tydligt. Det krävs ibland ingen kraft alls för att detta skall uppstå.
https://www.youtube.com/watch?v=PW2yfAfBtes

I just högprecision-spel som BOI eller shovel knight så är det helt ohållbart. Har dött flera gånger på grund av det här. Har aldrig varit med om detta problem med några andra kontroller tidigare. Har försökt att reproducera det på x360, steam kontrollen, ps3 kontrollen, joyconsen men inte lyckats återskapa det.

Gjorde en tråd på reddit men blev nerröstad till döds. Var jätteförvirrande för detta är ju ett genuint problem som behöver lyftas. Flera andra kunde återskapa det men många tyckte inte det var nån stor grej och skyllde på dålig teknik. Vet inte om det handlar om fanboyism eller vad det handlar om.
Fattar inte att man inte vill lyfta ett sånt här problem. Kontrollen kostar 800kr vilket är dyrare än många andra kontrollers på marknaden idag

Hm, måste nästan prova detta imorgon eller i helgen. Märker du av problemet i Zelda också? Jag har inte det där spelet att testa med men kanske Puyo Puyo Tetris skulle fungera att prova med, antar att det är mer märkbart med spel med mer digitala kontroller. Hm, kanske Wonder Boy med iofs.

Skrivet av RVX:

Ju mer jag läser den här tråden, desto mer övertygad blir jag i att jag gör rätt i att invänta ett inköp till sommaren eller hösten då förhoppningsvis Nintendo fått bukt med dom problem som det rapporteras om.

Det finns bara ett problem som drabbar fler än en handfull, vänster joycon och att den tappar signalen. Alla andra fel drabbar bara ett fåtal, är påhittade eller orsakade med flit. Jag tänker speciellt på det påstådda problemet med repor och böjda Switchar.

Kan du vänta så kan du få ett bättre pris med, om några direkta prissänkningar hunnit ske. Fram tills på fredag, när Mario Kart 8 Deluxe lanseras, så är det ju främst Zelda som motiverar köp av plattformen av vad som lanserats. I sommar har fler spel dykt upp. Dock bör det påpekas att Zelda: Breath of the Wild kommer ta väldigt många timmar att spela igenom. Men alltid kul att ha mer än ett spel att variera med förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hm, måste nästan prova detta imorgon eller i helgen. Märker du av problemet i Zelda också? Jag har inte det där spelet att testa med men kanske Puyo Puyo Tetris skulle fungera att prova med, antar att det är mer märkbart med spel med mer digitala kontroller. Hm, kanske Wonder Boy med iofs.

Det finns bara ett problem som drabbar fler än en handfull, vänster joycon och att den tappar signalen. Alla andra fel drabbar bara ett fåtal, är påhittade eller orsakade med flit. Jag tänker speciellt på det påstådda problemet med repor och böjda Switchar.

Kan du vänta så kan du få ett bättre pris med, om några direkta prissänkningar hunnit ske. Fram tills på fredag, när Mario Kart 8 Deluxe lanseras, så är det ju främst Zelda som motiverar köp av plattformen av vad som lanserats. I sommar har fler spel dykt upp. Dock bör det påpekas att Zelda: Breath of the Wild kommer ta väldigt många timmar att spela igenom. Men alltid kul att ha mer än ett spel att variera med förstås.

Exakt, känner att jag inte orkar hålla på med returer och kundtjänst fram och tillbaka just nu.
Förhoppningsvis kommer det något bra erbjudande i sommar som man inte kommer kunna motstå

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X